תזכיר טיוטת נוהל הנצחה בפעילויות משרד התרבות והספורט

‏יום שני ט"ו אלול תשפ"ה

‏08/09/25

נוהל הנצחה בפעילויות משרד התרבות והספורט

משרד התרבות והספורט ("המשרד") נדרש מעת לעת לבחון את האפשרות להנציח אדם שהלך לעולמו במסגרת פעילותו, וזאת בין אם במענה לבקשה המופנית כלפי המשרד ובין אם ביוזמה של המשרד עצמו. לרוב מדובר במלגות, פרסים, כנסים ואירועים אותם מבוקש לקרוא על שמו של המנוח.

כגוף ציבורי, השימוש בשמו של המשרד ובמשאביו למטרות הנצחה והזיהוי שנוצר בין המשרד ובין האדם המונצח מעוררים קשיים ציבוריים ומשפטיים שונים. הנצחה במסגרת פעילות המשרד עלולה להטות את שיקול הדעת המינהלי של עובדי המשרד לביצוע פעילויות ולהקצאת משאבים באופן שאינו מיטבי לקידום מטרות המשרד ויעדיו; והבחירה את מי להנציח בפעילות המשרד, בהינתן העובדה שהיכולת להנציח במשאבי הציבור מוגבלת מטבעה, מעוררת קושי משמעותי בתחום השוויון ועלולה להיות רגישה מבחינה ציבורית.

לפיכך, ככלל אין לעשות שימוש בשמו של המשרד או במשאביו לטובת הנצחה.

נוהל זה נועד עבור אותם מקרים חריגים בהם המשרד יבקש, על אף האמור, לשקול שימוש בשמו או במשאביו למטרות הנצחה – ומטרתו לקבוע הליך מינהלי סדור אשר יביא בחשבון את עיקרון השוויון תוך כיבוד הרגישויות הציבוריות.

הליך אישור הנצחה:

1.  החלטה על אישור הנצחה בפעילות המשרד תתקבל על ידי ועדת החסויות המשרדית, הפועלת לפי הוראה מספר 15.3.1 של החשכ"ל "מתן חסות על ידי משרדי הממשלה". אישור ועדת החסויות המשרדית לא יהווה תחליף לכל אישור הנדרש על פי חוק חובת המכרזים, תשנ"ב-1992, תקנות חובת המכרזים, תשנ"ג-1993, כללי התמיכות לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה-1985, או הוראות דין רלוונטיות נוספות. להרכב ועדת החסויות לפי הוראה 15.3.1 יצטרפו, כחברים מן המניין, ראש המינהל הרלוונטי ודוברת המשרד.

2.  החלטות על אישור הנצחה אגב התקשרות או תמיכה יכולות להתקבל על ידי ועדת המכרזים או ועדת התמיכות, בהתאמה. במקרים כאמור עותק מהפרוטוקול המתייחס להיבטי ההנצחה יועבר למרכז ועדת החסויות.

3.  פניה לוועדת החסויות לאישור הנצחה בפעילות המשרד תיעשה בכתב, בטופס המצורף להוראה 15.3.1 של החשכ"ל בשינויים הנדרשים. בפניה יצוין ביוזמת מי ההנצחה ויפורטו הקשרים והמגעים שהתקיימו עם משפחת האדם שהנצחתו על הפרק או עם גורמים אחרים הפועלים להנצחתו, ככל שישנם.

4.  תנאי לאישור הנצחה בפעילות המשרד יהיה קיומו של הליך שיתוף ציבור, ולכן אם ועדת החסויות תיווכח שיש היתכנות לאישור ההנצחה המבוקשת היא תורה על קיום הליך זה. הליך כאמור יכלול פרסום קול קורא פומבי במסגרתו יוזמן הציבור להתייחס לכוונת המשרד לשקול הנצחה בפעילות בה מדובר, ובחינה של התייחסות הציבור על ידי ועדה אשר תכלול לכל הפחות את ראש המינהל הרלוונטי ועובד משרד בכיר נוסף או נציג ציבור שימונו על ידי מנכ"ל המשרד. במקרים יוצאי דופן, כגון מקרים בהם נשקלת הנצחה לקבוצה רחבה, הנצחה בפעילות צנועה במיוחד או הנצחה שההצדקה לה ברורה ומובהקת תהיה ועדת החסויות רשאית לוותר על הליך שיתוף הציבור.

5.  החלטת ועדת החסויות תתקבל רק לאחר שהייעוץ המשפטי של המשרד בחן את היבטי טוהר המידות באישור ההנצחה, ובכלל זה את החשש לקיומו של ניגוד עניינים בין המשרד או מי מעובדיו ובין האדם המונצח, משפחתו או גורמים רלוונטיים אחרים.

6.  החלטת ועדת החסויות תתקבל בשים לב לגיוון האישים שהונצחו על ידי המשרד.

עקרונות מנחים לבחינת הנצחה:

7.  הנצחה בפעילות המשרד תאושר רק כאשר:

א. יש בה חשיבות ציבורית,

ב. היא עולה בקנה אחד עם מדיניות המשרד,

  ג.  הפעילות המשמשת להנצחה וזהות האדם המונצח תואמים להוראות נוהל זה.

8.  ככלל, לא תאושר הנצחה במקום בו:

א. ההנצחה עלולה לפגוע בתדמית השירות הציבורי, הממשלה או המשרד, להציגם באור שלילי,

ב. ההנצחה עלולה לעורר חשש לניגוד עניינים,

  ג.  ההנצחה מיועדת לאדם ששימש כנבחר ציבור,

ד. ההנצחה מיועדת לאדם שהורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה לא ראוי שמשרד ממשלתי יפעל להנציח אותו, או שמתנהלים בעניינו הליכים בחשד לביצוע עבירה כאמור.

9.  הנצחה במקרים המפורטים בסעיף 8 תתאפשר רק במקרים חריגים ובאופן מנומק, וזאת בכפוף למכלול נסיבות העניין ובתנאי שהעיקרון השולל את ההנצחה אגבי ושולי ביחס לחשיבות הציבורית המיוחדת באישור ההנצחה.

הפעילות המשמשת להנצחה:

10. הנצחה תיעשה אגב פעילות שהמשרד מתכנן לבצע במסגרת פעילותו השגרתית בהתאם לתוכניות העבודה הסדורות שלו. לא תתאפשר קיום פעילות ייעודית לצורך הנצחה אלא במקרים חריגים ביותר, כגון מקרים בהם נשקלת הנצחה לקבוצה רחבה, וכאשר הזיקה בין הפעילות המתוכננת ובין שטחי הפעילות של המשרד מובהקת.

11. הנצחה תאושר עבור פעילות מסוימת וחד פעמית. במקרים חריגים בלבד תתאפשר הנצחה בפעילות מחזורית (כגון פעילות הנעשית מדי שנה), ובמקרים אלו יינתן אישור לתקופה של 3 שנים לכל היותר על מנת להבטיח שהצורך בהמשך ההנצחה ייבחן מעת לעת.

12. ועדת החסויות תביא בחשבון את שאלת מעורבותם של גורמים חיצוניים בפעילות וביוזמת ההנצחה. כאשר מדובר בפעילות המבוצעת על ידי גורמים נוספים מלבד המדינה, למשל, במסגרת מיזם משותף לפי תקנה 3(30) לתקנות חובת המכרזים, תשנ"ג-1993, הדבר ישמש כשיקול לחיוב בבחינת יוזמות הנצחה שיוצעו על ידי שותפים אלו.

זהות האדם המונצח:

13. הנצחה תתאפשר רק לאדם שנפטר.

14. הנצחה, למעט הנצחה לקבוצה רחבה, תתאפשר רק במקרה של זיקה עניינית וישירה בין הפעילות ובין פועלו או קורותיו של האדם המונצח.

15. על ועדת החסויות לבחון במידת האפשר את יתר האופנים בהם מונצח האדם שהנצחתו על הפרק, ובפרט אם הוא מונצח על ידי גוף ציבורי נוסף או שגוף הפועל לפי דין אמון על הנצחתו.

16. בין שיקולי ועדת החסויות יובא בחשבון עיקרון השוויון והחשש ממראית עין של משוא פנים. במקרים בהם בקשת ההנצחה איננה לקבוצה רחבה תיבחן ההצדקה להנציח אדם מסוים דווקא, בשים לב לקבוצת השוויון הרלוונטית, והאפשרות להנציח כמה אנשים במקביל או להנציח את האנשים הרלוונטיים בזה אחר זה.

אופן ההנצחה:

17. ועדת החסויות המשרדית תקבע את האופן בו תבוא ההנצחה לידי ביטוי, כך שיובטח שבפעילות עצמה ובפרסומים לקראתה פעילות המשרד תהיה העיקר וההנצחה משנית לה.

18. אם ההנצחה כוללת שילוב מלל אודות האדם המונצח, פועלו או קורותיו, יש לוודא שהדבר נעשה באופן ענייני וצנוע.

19. ניתן לאפשר למשפחתו של האדם המונצח מקום צנוע בפעילות ובלבד שהדבר לא יחייב את המשרד לפעילות או להנצחה עתידית ולא יגביל את שיקול הדעת של המשרד בפעילות עצמה (בהתאם, אין לאשר השתתפות של נציגי המשפחה בוועדת היגוי או בוועדת שיפוט) .

תחולה:

20. נוהל זה יחול על פעילויות המבוצעות על ידי המשרד, לרבות באמצעות ספקים וקבלני משנה; ואינו נוגע לפעילות עצמאית של גופים נתמכים. הנוהל יועבר לתאגידים הציבוריים שבאחריות השרים על מנת שיבחנו את האפשרות להחיל אותו על עצמם בשינויים הנדרשים.

פעילויות קיימות – מועד תחילה:

21. ביחס לפעילויות קיימות של המשרד בהן מתבצעת הנצחה לאורך שנים, בשים לב להיערכות הנדרשת ולרגישות המתבקשת כלפי משפחות האישים שהונצחו, נוהל זה יחול החל משנת 2026.