תוכן עניינים
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2025
בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן - צו התעריף), קבועים, בין היתר, שיעורי המכס על מוצרי חקלאות.
על חלב ושמנת, בלתי מרוכזים או שאינם כוללים תוספת סוכר או של ממתיק אחר, שתכולת השומן לפי משקל שבהם נעה בין 0% ל- 6%, חל מכס במצב קבע בשיעור של 40%. חלב שתכולת השומן בו עד 1% יסווג בפרט מכס 04.01.100000 וחלב שתכולת השומן בו עולה על 1% אך אינו עולה על 6% יסווג בפרט מכס 04.01.200000. מדובר בעיקר החלב הנמכר במדפים של רשתות המזון.
בחגי תשרי אשר בשנת התשפ"ו יחולו באמצע השבוע, צפויים מחסור משמעותי במספר ימי עבודה וימי ייצור חלב במחלבות בישראל ושפיכת כמויות גדולות של חלב גולמי שלא יזכו לטיפול, הכל בתקופה בה חל ביקוש מוגבר לחלב ניגר. בנוסף לאמור, קיימים קשיים תפעוליים במחלבות הגדולות ומחסור בכוח אדם עקב גיוסי מילואים הצפויים בעת הלחימה.
על מנת לתת מענה לירידה הצפויה בימי ייצור וימי עבודה ועל מנת לאפשר אספקה רציפה של החלב הניגר לאור המחסור האפשרי, מוצע בצו זה לקבוע פטור ממכס על יבוא החלב לתקופה שעד יום 28 בפברואר 2026. עוד מוצע לקבוע בכללים לפרק 4 לכללים נוספים (ישראליים) לצו התעריף כי הפטור ממכס ינתן לחלב בקר טבעי בלבד, שאינו מיוצר מאבקת חלב ושלא עבר תהליכי UHT או עיקור, כלומר החלב אינו חלב עמיד. הכללים נועדו למקד את הפטור ממכס ביבוא החלב הניגר המהווה מוצר בסיסי וחיוני לכלל הציבור.
מוצע לקבוע כי הפטור ממכס יחול למשך חצי שנה, וזאת במטרה שיבוא החלב הניגר יהיה כדאי מבחינה כלכלית עבור היבואנים.
יצוין כי גורמי המקצוע במשרד האוצר קיימו דיונים במסגרתם נבחנו חלופות שונות אשר לא נמצאו מספקות להבטחת אספקה סדירה, זמינה ויציבה של החלב הניגר.
צפוי הפסד הכנסות זניח כתוצאה מקידום צו זה היות וכמעט ולא קיים ייבוא של חלב במכס מלא.
טיוטת צו מטעם משרד האוצר:
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2025
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. |
בתקופה שעד יום י"א באדר התשפ"ו, (28 בפברואר 2026) יראו כאילו בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4], בתוספת הראשונה- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) בכללים לפרק 4, בכללים נוספים (ישראליים), בסופם בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
"(2) חלב יסווג בפרט 04.01.101000 או 04.01.201000 אם יתקיימו בו כל אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(א) מיוצר מחלב בקר טבעי בלבד ולא מאבקת חלב; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(ב) לא עבר תהליך (Ultra-high temperature processing) UHT, או עיקור."; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) בפרט 04.01, במקום פרטי משנה 100000 ו-200000 בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-1906-ת1)
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
על חלב ושמנת, בלתי מרוכזים או שאינם כוללים תוספת סוכר או של ממתיק אחר, שתכולת השומן לפי משקל שבהם נעה בין 0% ל- 6%, חל מכס במצב קבע בשיעור של 40%. חלב שתכולת השומן בו עד 1% יסווג בפרט מכס 04.01.100000 וחלב שתכולת השומן בו עולה על 1% אך אינו עולה על 6% יסווג בפרט מכס 04.01.200000. מדובר בעיקר החלב הנמכר במדפים של רשתות המזון.
בחגי תשרי אשר בשנת התשפ"ו יחולו באמצע השבוע, צפויים מחסור משמעותי במספר ימי עבודה וימי ייצור חלב במחלבות בישראל ושפיכת כמויות גדולות של חלב גולמי שלא יזכו לטיפול, הכל בתקופה בה חל ביקוש מוגבר לחלב ניגר. בנוסף לאמור, קיימים קשיים תפעוליים במחלבות הגדולות ומחסור בכוח אדם עקב גיוסי מילואים הצפויים בעת הלחימה.
על מנת לתת מענה לירידה הצפויה בימי ייצור וימי עבודה ועל מנת לאפשר אספקה רציפה של החלב הניגר לאור המחסור האפשרי, מוצע בצו זה לקבוע פטור ממכס על יבוא החלב לתקופה שעד יום 28 בפברואר 2026. עוד מוצע לקבוע בכללים לפרק 4 לכללים נוספים (ישראליים) לצו התעריף כי הפטור ממכס ינתן לחלב בקר טבעי בלבד, שאינו מיוצר מאבקת חלב ושלא עבר תהליכי UHT או עיקור, כלומר החלב אינו חלב עמיד. הכללים נועדו למקד את הפטור ממכס ביבוא החלב הניגר המהווה מוצר בסיסי וחיוני לכלל הציבור.
מוצע לקבוע כי הפטור ממכס יחול למשך חצי שנה, וזאת במטרה שיבוא החלב הניגר יהיה כדאי מבחינה כלכלית עבור היבואנים.
יצוין כי גורמי המקצוע במשרד האוצר קיימו דיונים במסגרתם נבחנו חלופות שונות אשר לא נמצאו מספקות להבטחת אספקה סדירה, זמינה ויציבה של החלב הניגר.
צפוי הפסד הכנסות זניח כתוצאה מקידום צו זה היות וכמעט ולא קיים ייבוא של חלב במכס מלא.