תזכיר טיוטת תקנות כביש אגרה (כביש ארצי לישראל)(סכומי דמי הגביה)(סומך בית העמק), התשפ"ה-2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) (סכומי דמי הגבייה) (סומך בית העמק), תשפ"ה-2025

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

חוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל), התשנ"ה – 1995 (להלן – החוק) מסדיר את המסגרת החוקית לבחירת בעל זיכיון ולמתן זיכיון לגביית אגרה בכביש ארצי לישראל.

 

כביש ארצי לישראל מוגדר בחוק כ"כביש מס' 6 כפי שהוא מסומן בתכנית מיתאר ארצית מס' 31א וכפי שתהיה בתוקף מעת לעת, לרבות המחלפים וקטעי הדרכים המסומנים בתכנית האמורה כחלק מתוואי הכביש". בסעיף 2 לחוק נקבע כי "הממשלה, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאית להחליט כי קטעים נוספים של כביש ארצי לישראל יהיו כבישי אגרה..."

 

בהחלטת ממשלה מס' 654 מיום 18 ביוני 2023 הוגדר ככביש אגרה חלקו הצפוני של כביש ארצי לישראל, בקטע שבין מחלף סומך לבין מחלף בית העמק (למעט הקטע המתלכד עם כביש 70 בין מחלף סומך למחלף אבלים) (להלן – כביש אגרה סומך בית העמק).

 

בהמשך לכך, בהחלטת ממשלה מס' 2006 מיום 14 ביולי 2024 אושרו תנאי מכרז לבחירת בעל זיכיון לתכנון, מימון, הקמה (לרבות שדרוג כבישים קיימים), הפעלה ואחזקה של כביש אגרה סומך בית העמק. החלטה זו תוקנה בהחלטה מספר 2629 מיום 29 בדצמבר 2024.

 

הכביש לגביו מותקנות התקנות הוא "כביש אגרה חכם" הפועל במתכונת של free-flow tolling, במובן זה שהתשלום עבורו לא מתבצע בתחנות גבייה פיזיות. כל נוסע בכביש רשאי לבחור אם להירשם כמנוי ולתת את פרטי זיהויו ופרטים לחיובו בתשלום (לרבות בדרך של קבלת דואר אלקטרוני), או אם לנסוע כנוסע מזדמן (כ"חייב רגיל"). הליך הגבייה של הנוסע המזדמן מתבצע באמצעות זיהוי לוחית הרישוי של הרכב ופענוחה; איתור הנוסע נעשה באמצעות "שאילתא" לרשות הרישוי במשרד התחבורה; ולבסוף חיובו באמצעות שליחת החשבוניות לכתובת שאותרה.

 

בהתאם לסעיפים 12(ב)(1) ו-16 לחוק  מוצע כי השרה, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, תעגן בתקנות אלה  את סכום דמי הגבייה בעד נסיעה במקטעים 8 ו -1/9 (מחלף סומך עד למחלף בית העמק). יצוין כי התקנות מבוססות על תקנות כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) (סכום דמי הגבייה) (יקנעם סומך), תשע"ג-2013 (להלן – תקנות דמי גבייה יקנעם סומך).

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:

תקנות כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) (סכומי דמי הגבייה) (סומך בית העמק), תשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 12(ב)(1) ו-16 לחוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל), התשנ"ה-1995[1] (להלן – החוק), בהסכמת שר האוצר ובאישור  ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה –

 

 

"כביש אגרה סומך בית העמק" - קטעים 8 ו-1/9 בכביש ארצי לישראל ממחלף סומך ועד מחלף בית העמק שנחתם לגביהם חוזה זיכיון;

 

 

"בעל הזיכיון" – כמשמעותו בסעיף 3 לחוק, לעניין כביש אגרה סומך בית העמק, לרבות מי שמפעיל מטעמו את כביש אגרה סומך בית העמק;

 

 

"החייב בתשלום" – כמשמעותו בסעיף 6א לחוק, החייב בדמי גבייה;

 

 

"הסכם המצאה דיגיטלית" – הסכם בכתב, בנוסח שאישרה הרשות הממונה, בין בעל הזיכיון לבין חייב רגיל, לפיו בעל הזיכיון ימציא חשבון למען דיגיטלי שמסר לו חייב רגיל, שהוא ביצע בעניינו הליך אימות;

 

 

"חייב רגיל" – חייב בתשלום שאינו חייב רשום;

 

 

"חייב רשום" – חייב בתשלום אשר לפני מועד משלוח החשבון בעד נסיעת רכבו בכביש אגרה סומך בית העמק, התקשר בהסכם בכתב עם בעל הזיכיון שעל פיו רשאי בעל הזיכיון לחייבו באמצעות כרטיס אשראי או הוראת קבע או באמצעות פיקדון שהפקיד אצל בעל הזיכיון, ובלבד שהסכום בפיקדון מספיק לכיסוי החיוב;

 

 

"מען דיגיטלי" – כתובת דואר אלקטרוני, מספר טלפון לקבלת מסרונים (SMS) או אמצעי תקשורת מקוון אחר שאישרה הרשות הממונה;

 

 

"פרטים מזהים" – פרטים הכוללים שם פרטי ושם משפחה, מספר זהות של בעל הרכב, סוג הרכב ומספר הרישוי שלו ומען דיגיטלי של בעל הרכב שעבר הליך אימות על ידי בעל הזיכיון.

סכומי דמי הגבייה

2.  

(א)   

סכום דמי הגבייה שישלם חייב רגיל בשל נסיעה בכביש האגרה סומך בית העמק יהיה 1.13 שקל חדש.

 

 

(ב)  

חייב רשום פטור מתשלום סכום דמי גבייה בשל נסיעה בכביש אגרה סומך בית העמק.

 

 

(ג)   

מסר חייב רגיל פרטים מזהים בהסכם המצאה דיגיטלית, ונתברר כי פרט מהפרטים שמסר אינו נכון, שלם או מדויק – יראו אותו כחייב רגיל ללא הסכם המצאה דיגיטלית.

 

 

(ד)  

על סכום דמי הגבייה המפורט בתקנה משנה (א) ייווסף מס ערך מוסף, לפי חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975.

עדכון דמי הגבייה

3.  

(א)   

סכום דמי הגבייה כאמור בתקנה 2, ישתנה ב-1 באפריל וב-1 באוקטובר של כל שנה (להלן – יום העדכון), לפי שיעור השינוי של המדד החדש לעומת המדד היסודי.

 

 

(ב)  

בתקנה זו –

 

 

 

"המדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

 

"המדד החדש" – המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון;

 

 

 

"המדד היסודי" – המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון הקודם.

הוראת שעה

4.  

(א)   

בתקנה זו, "יום תחילת תקופת ההפעלה" – היום שייפתח בו לתנועה כביש אגרה סומך בית העמק.

 

 

(ב)  

על אף האמור בתקנה 3(א), עדכון ראשון של דמי הגבייה ייערך ביום תחילת תקופת ההפעלה. לצורך העדכון הראשון של דמי הגבייה כאמור, המדד היסודי יהיה המדד שפורסם בחודש אוקטובר לשנת 2023, והמדד החדש יהיה המדד הידוע ביום תחילת תקופת ההפעלה.

בחינה ראשונה לפי חוק עקרונות האסדרה

5.  

בחינה תקופתית ראשונה של תקנות אלה לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021, תתבצע בתום 10 שנים ממועד כניסתן לתוקף.

 

 

___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2025)

 (חמ _____-3)

 

__________________

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

דברי הסבר

 

חוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל), התשנ"ה – 1995 (להלן – החוק) מסדיר את המסגרת החוקית לבחירת בעל זיכיון ולמתן זיכיון לגביית אגרה בכביש ארצי לישראל.

 

כביש ארצי לישראל מוגדר בחוק כ"כביש מס' 6 כפי שהוא מסומן בתכנית מיתאר ארצית מס' 31א וכפי שתהיה בתוקף מעת לעת, לרבות המחלפים וקטעי הדרכים המסומנים בתכנית האמורה כחלק מתוואי הכביש". בסעיף 2 לחוק נקבע כי "הממשלה, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאית להחליט כי קטעים נוספים של כביש ארצי לישראל יהיו כבישי אגרה..."

 

בהחלטת ממשלה מס' 654 מיום 18 ביוני 2023 הוגדר ככביש אגרה חלקו הצפוני של כביש ארצי לישראל, בקטע שבין מחלף סומך לבין מחלף בית העמק (למעט הקטע המתלכד עם כביש 70 בין מחלף סומך למחלף אבלים) (להלן – כביש אגרה סומך בית העמק).

 

בהמשך לכך, בהחלטת ממשלה מס' 2006 מיום 14 ביולי 2024 אושרו תנאי מכרז לבחירת בעל זיכיון לתכנון, מימון, הקמה (לרבות שדרוג כבישים קיימים), הפעלה ואחזקה של כביש אגרה סומך בית העמק. החלטה זו תוקנה בהחלטה מספר 2629 מיום 29 בדצמבר 2024.

 

הכביש לגביו מותקנות התקנות הוא "כביש אגרה חכם" הפועל במתכונת של free-flow tolling, במובן זה שהתשלום עבורו לא מתבצע בתחנות גבייה פיזיות. כל נוסע בכביש רשאי לבחור אם להירשם כמנוי ולתת את פרטי זיהויו ופרטים לחיובו בתשלום (לרבות בדרך של קבלת דואר אלקטרוני), או אם לנסוע כנוסע מזדמן (כ"חייב רגיל"). הליך הגבייה של הנוסע המזדמן מתבצע באמצעות זיהוי לוחית הרישוי של הרכב ופענוחה; איתור הנוסע נעשה באמצעות "שאילתא" לרשות הרישוי במשרד התחבורה; ולבסוף חיובו באמצעות שליחת החשבוניות לכתובת שאותרה.

 

בהתאם לסעיפים 12(ב)(1) ו-16 לחוק מוצע כי השרה, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, תעגן בתקנות אלה  את סכום דמי הגבייה בעד נסיעה במקטעים 8 ו -1/9 (מחלף סומך עד למחלף בית העמק). יצוין כי התקנות מבוססות על תקנות כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) (סכום דמי הגבייה) (יקנעם סומך), תשע"ג-2013 (להלן – תקנות דמי גבייה יקנעם סומך).

 

להלן התייחסות פרטנית לתקנות המוצעות:

 

תקנה 1 (הגדרות) -   

בהמשך לאמור לעיל, יצוין כי לצורך יצירת הסדרה אחידה לכביש אגרה סומך בית העמק, ההגדרות מבוססות על ההגדרות שבתקנות דמי גבייה יקנעם סומך (בשינויים המחויבים), למעט ההגדרות המפורטות להלן.

 

 

"הסכם המצאה דיגיטלית" -

הואיל והכניסה לכביש אינה מחייבת לבצע קודם לכן הליך של רישום כמנוי, הזדהות, תשלום או מסירת פרטים לחיוב, הנוסע המזדמן תלוי בכך שהחשבון אכן יתקבל אצלו על מנת שיוכל לשלמו.

לנוכח האמור מוצע לקבוע כי תינתן האפשרות לחתום על הסכם ההמצאה הדיגיטלית, שיהיה בכתב ובנוסח שאישרה הרשות הממונה, במסגרתו ימסור את פרטיו המזהים, לרבות מענו הדיגיטלי ובכך יהפוך ל"חייב רגיל בעל הסכם המצאה דיגיטלית". ההגדרה מגשימה את "עיקרון הבחירה" וקובעת שהחשבון יומצא למען דיגיטלי רק אם החייב בחר בכך.

הפרטים שימסור החייב ישמשו את בעל הזיכיון באופן קבוע ולא רק לנסיעה מסוימת אחת. בעשותו כן, ייבדל מהחייב הרשום בכך שלא יהיו בידי הזכיין פרטים לשם חיוב באשראי, הוראת קבע או פיקדון, אלא הסכמה להמצאה דיגיטלית.

עוד מוצע כי בעל הזיכיון יבצע הליך אימות בעניין המען הדיגיטלי, על מנת למנוע המצאה לכתובת שגויה.

 

"מען דיגיטלי" -

מוצע לקבוע ולהגדיר כי "מען דיגיטלי" יהיה כברירת מחדל כתובת דואר אלקטרוני או מספר טלפון לקבלת מסרונים (SMS), שכן אלו האמצעים הידועים כנפוצים ואמינים. לצד זאת, על מנת לאפשר גמישות בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות, מוצע כי מען דיגיטלי יכול שיהיה גם אמצעי תקשורת מקוון אחר שאישרה הרשות הממונה, במסגרת תפקידה כגוף המפקח על פעולות בעל הזיכיון.

בהתאם לכך, מוצע להגדיר "פרטים מזהים" כך ש"מען" יכלול גם מען דיגיטלי שעבר הליך אימות על ידי בעל הזיכיון.

 

תקנה 2(א) -

במסגרת תקנה זו מוצע לקבוע את הסכום הבסיסי של דמי הגבייה לתשלום של חייב רגיל בגין נסיעה בכביש אגרה סומך בית העמק. הסכום המוצע כאמור דומה לסכום שנקבע עבור כביש אגרה יקנעם סומך.

יצוין לענין זה כי הליך הגבייה מורכב מזיהוי הרכב, איתור הנוסע ומהליך חיובו. כמו כן יובהר כי ביחס לחייב שהוא בעל הסכם המצאה דיגיטלית, בשונה מאשר ביחס לחייב רשום, נדרש מהזכיין לבצע פעולות לשם איתור פרטיו באמצעות "שאילתא" לרישומי משרד הרישוי (שהרי הוא מסר את פרטיו בגדרו של הסכם המצאה הדיגיטלית), זאת בנוסף לפעולות כגון צילום לוחית הרישוי, זיהוי הרכב, שליחת חשבוניות, אישוש קבלתן במקרים המתאימים וגביית התשלום. על כן, מוצע כי סכום דמי הגבייה האמור יחול גם ביחס לחייב שחתם על הסכם המצאה דיגיטלית.

 

 

 

תקנה 2(ב) –

מוצע לקבוע כי חייב רשום, אשר לא נדרש מהזכיין לבצע פעולות לשם איתור פרטיו באמצעות "שאילתא" לרישומי משרד הרישוי, יהיה פטור מתשלום דמי גביה בגין נסיעה בכביש אגרה סומך בית העמק, וזאת במטרה לעודד התקשרות מוקדמת עם בעל הזיכיון ולהקל על ניהול מערך הגבייה.   

 

תקנה 2(ג) -

מוצע לקבוע כי ככל שחייב רגיל בעל הסכם המצאה דיגיטלית מסר פרטים מזהים שאינם נכונים, שלמים או מדויקים (לרבות מען דיגיטלי שגוי), הרי שניתן יהיה "להשיב את הגלגל לאחור" ולהמציא לו את החשבון באמצעי הדואר הקבועים בדין כאילו היה חייב רגיל ללא הסכם המצאה דיגיטלית.

 

תקנה 3 –

מוצע לקבוע מנגנון עדכון של תעריף דמי הגבייה, שיהיה פעמיים בשנה (ב-1 באפריל וב-1 באוקטובר), בהתבסס על שינויים במדד המחירים לצרכן. תכלית המנגנון היא להביא לכך שהתשלומים יישמרו בערכם הריאלי.

 

תקנה 4 -

במסגרת תקנה זו מוצע לקבוע כי על אף המוצע בתקנה 3(א), עדכון ראשון של דמי הגבייה ייערך בהתאם למדד הידוע ביום תחילת תקופת ההפעלה, שהוא למעשה יום הפתיחה לתנועה של הכביש,

כאשר לצורך העדכון הראשון של דמי הגבייה כאמור יהיה המדד היסודי המדד שפורסם בחודש אוקטובר לשנת 2023,  והמדד החדש יהיה המדד הידוע ביום תחילת תקופת ההפעלה.

 

תקנה 5 –

מוצע לקבוע כי בחינה תקופתית ראשונה של התקנות תתבצע בתום 10 שנים ממועד כניסתן לתוקף, זאת בהתאם לנדרש על פי הוראות סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021.

 

 



[1] ס"ח התשנ"ה עמ' 490; ...