מבחנים למתן תמיכות של המשרד לשירותי דת למוסדות ציבור המקיימים אירועים באתרים מקראיים בעלי ערך דתי והיסטורי לעם היהודי[1]
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם להוראות סעיף 3א' לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[2], ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים למתן תמיכות של המשרד לשירותי דת (להלן - המשרד) למוסדות ציבור המקיימים אירועים באתרים מקראיים בעלי ערך דתי והיסטורי לעם היהודי, כמפורט להלן:
תקנה תקציבית: 22010201
פרק א': כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן- הוועדה) תדון בעניין תמיכה מתקציב המשרד בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[3] (להלן- הנוהל) ובהתאם למבחנים אלה.
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, לפי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.
(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיה ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק החלטותיה.
(תיקון: י"פ 10835, עמ' 110).
"אירוע" - פעילות תרבות, דת או מסורת המיועדת לקהל הרחב ללא תשלום, או בתשלום סמלי לכיסוי הוצאות, הנמשכת שעתיים לפחות, ומשתתפים בה 1,000 בני אדם לפחות;
"אירוע חריג" – אירוע שבו, עקב דרישת המשטרה או צה"ל, יש להגביל באופן חריג את כמות המשתתפים למספר הנמוך מ-1,000 משתתפים;
"מוסד חינוך" – מסגרת לימודית או חינוכית, פורמלית או בלתי פורמלית, המקיימת לימוד או פעולות חינוכיות באופן שיטתי ומתמשך לקבוצה קבועה בעיקרה של תלמידים;
"משק כספי סגור" - הפרדה מוחלטת של הפעילות הנתמכת מכל פעילות אחרת של המוסד, לרבות לעניין הנהלת חשבונות, הוצאות השכר והוצאות הנהלה וכלליות; בחישוב האמור יובא בחשבון החלק היחסי של השכר, הוצאות ההנהלה והכלליות של המוסד בהתאם ליחס שבין היקף הפעילות הנתמכת לעומת כלל פעילות המוסד.
מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא לעודד את הציבור הרחב להגיע לאתרים מקראיים בעלי ערך דתי והיסטורי לעם היהודי, באמצעות קיום אירועים במקומות אלה.
(תיקון: י"פ 10835, עמ' 110).
פעילות הנדרשת לצורך קיום אירועים באתרים אלה, ומצויה בזיקה ישירה אל האירוע, לרבות פרסום ושיווק האירוע, תשלום לאמנים בעד הופעות באתר, תשלום למרצה או למנחה של האירוע, הקמת במות, הכשרת שטח האירוע להנגשה לבעלי מוגבלויות, תשלום בעד אבטחה, ציוד כללי לאירוע, ובכלל זה כיסאות, שירותים יבילים, הסעות, סדרנים וכיוצא באלה; במסגרת הכרה בהוצאות לעניין מבחני תמיכה אלה, יובאו בחשבון הוצאות ששולמו לאמן או יוצר בעד השתתפותו באירוע, מכל סוג ובכל אופן שהוא, עד לסכום של 30,000 שקלים חדשים בלבד, והכול בכפוף לאישור היחידה המקצועית מראש ובכתב.
פרק ב': תנאי סף לתמיכה
(תיקון: י"פ 10835, עמ' 110).
לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי רק תאגיד שהוא מוסד ציבור, כהגדרתו בסעיף 3א לחוק (להלן – המוסד), שמתקיימים בו כל תנאי הסף האלה:
(1) המוסד פועל שלא למטרות רווח;
(2) אחת ממטרותיו העיקריות הרשומות בתקנון או במסמכי היסוד שלו היא פעילות בתחום קידום אתרים בעלי חשיבות לעם היהודי וחיזוק הקשר והזיקה של הציבור אליהם;
(3) המוסד רכש ניסיון מוכח של שנתיים לפחות בביצוע הפעילות הנתמכת כהגדרתה בסעיף 4;
(4) הפעילות בעדה מבוקשת התמיכה מתקיימת בשנת התמיכה, ואינה ממומנת על ידי משרד ממשלתי אחר;
(5) בשנה שקדמה להגשת בקשת התמיכה לפי מבחנים אלה, פעל מוסד הציבור בהיקף שאינו נופל ממחצית היקף הפעילות בעדה מתבקשת תמיכה בשנה התקציבית הנוכחית;
(6) האתר שבו מקיים המוסד את האירוע הוא אתר הנמנה על אתרים מקראיים בעלי ערך דתי והיסטורי לעם היהודי; ולקביעה כי מדובר באתר מקראי תימוכין במחקר הארכיאולוגי, הגיאוגרפי או ההיסטורי;
(7) המוסד מקיים אירועים באותו אתר פעמיים לפחות בשנה שבעדה מבוקשת התמיכה;
(8) האירוע במהותו לא נעשה בתור זיכרון לאדם ספציפי ("הילולה") והדגש באירוע הוא על האתר בו מתבצעת הפעילות;
(9) אירוע חריג יוכר ובלבד שהדרישה הביטחונית שבגינה צומצם מספר המשתתפים הוצגה מראש ובכתב, ליחידת תמיכות ועיזבונות במשרד לשירותי דת (להלן – היחידה המקצועית) שאישרה אותה מראש ובכתב ; על אירוע חריג יחולו כל הוראות מבחנים אלה, למעט לעניין מספר המשתתפים;
(10) במקום שבו מתקיים האירוע קיימת נגישות לאנשים עם מוגבלויות; במקרה שבו מורשה נגישות אישר כי לא ניתן להנגיש את האתר מטעמים טכניים, משפטיים או ביטחוניים, תיחשב עמידה בתנאי זה אם האירוע מתקיים בתוך מתחם האתר במקום נגיש לאנשים עם מוגבלות;
(11) האירוע פתוח ומיועד לכלל הציבור;
(12) האירוע פתוח לנשים וגברים כאחד, ואם אינו פתוח לגברים ונשים כאחד- עומד בהוראות חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000[4];
(13) האירוע אינו מתקיים במסגרת של פעילות המאורגנת על ידי מוסדות חינוך ואינו מיועד לתלמידי מוסד חינוכי בודד בלבד במסגרת פעילותם החינוכית במקום.
פרק ג': אמות מידה לתמיכה ואופן חישוב חלוקתה
(תיקון: י"פ 10835, עמ' 110).
בקשותיהם של המוסדות שעמדו בתנאי הסף ייבחנו וינוקדו לפי המדדים המפורטים להלן; חלקו היחסי של מוסד הציבור בכספי התמיכה יהיה כחלקו היחסי בניקוד שניתן לכלל המוסדות.
(1) בשלב הראשון, יקבל כל גוף נתמך ניקוד על כל אחד מהאירועים שקיים באתר, במצטבר, לפי כמות המשתתפים בכל אירוע כפי שהוכח להנחת דעת המשרד:
|
מס' משתתפים באירוע |
ניקוד |
|
עד 1,000 (באירוע חריג) |
1 |
|
1,001 – 2,000 |
2 |
|
2,001 – 3,000 |
3 |
|
3,001 ומעלה |
5 |
|
10,000 ומעלה |
7 |
(2) בשלב השני, נוסף על הניקוד שניתן בסעיף קטן (1) תינתן נקודה נוספת למוסד ציבור שקיים ארבעה אירועים או יותר באותו אתר;
(3) בשלב השלישי הניקוד שנצבר בהתאם לפסקאות (1) ו-(2) לסעיף זה, יוכפל במקדם של 1.2 בעד אירוע שהתקיים באזור בעל רגישות ביטחונית, כמפורט להלן:
(א) אתר הנמצא באזור סמוך גבול, ובכלל זה אתרים הנמצאים במרחק של עד 9 ק"מ מגבול לבנון ועד 7 ק"מ מגבול אחר או מהגדר המקיפה את חבל עזה;
(ב) אתר הנמצא ביהודה או בשומרון.
פרק ד': נהלים
(תיקון: י"פ 10835, עמ' 110)
המוסד יגיש את בקשות התמיכה כמפורט להלן:
(1) בקשת התמיכה תוגש בטופס שיפרסם לצורך כך המשרד; הבקשה תתייחס אך ורק לאירועים שבכוונת המוסד לבצע בשנת התמיכה שלגביה הוגשה הבקשה;
(2) במסגרת הנספחים לבקשה תוגש תוכנית עבודה שנתית, חתומה בידי מורשי החתימה של המוסד לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה; ואולם במסגרת בקשת התמיכה מוסד יוכל להגיש בקשה בעד שבעה אירועים לכל היותר שבכוונתו לערוך בשנת התמיכה; לא תינתן תמיכה בעד יותר משבעה אירועים שעורך המוסד בשנת התמיכה;
למען הסר ספק יובהר כי המשרד רשאי להכיר רק בחלק מהתקציב שהוצג בתוכנית העבודה;
(3) במהלך שנת התמיכה יגיש המוסד, לפי לדרישת המשרד, דוחות ביניים אודות הפעילות שביצע בהתאמה לתכנית העבודה השנתית, בצירוף כל מידע אחר הנוגע לתמיכה; אם המוסד מבקש במהלך שנת התמיכה לשנות את תוכנית העבודה, עליו להגיש בקשה בכתב לאישור המשרד; רק בקשה שאושרה על ידי ועדת התמיכות תוכר לצורך התמיכה;
(4) הפעילות שבעדה ניתנת תמיכה לפי מבחני תמיכה אלה תבוצע אך ורק על ידי המוסד מקבל התמיכה; אין באמור כדי למנוע מהמוסד להסתייע בנותני שירות או בספקים חיצוניים שיעסיק לצורך ביצוע הפעילות;
(5) המוסד התחייב לנהל את פעילותו בתחום התמיכה כמשק כספי סגור לפעילות הנתמכת;
(6) במהלך הפעילות הנתמכת יוקדש זמן להעברת תכנים הקשורים לאתר שבו נערכת הפעילות, בנושא הנוגע ערך הדתי היסטורי-מקראי לעם היהודי שבו;
(7) הוצאות בגין תקורה יוכרו על פי יחסי העמסה סבירים בין הפעילויות השונות של המוסדות ובהתאם למבחנים אלה, ולא יותר מ-15% מההכנסות בגין הפעילות הנתמכת;
(8)
(9) מוסד הציבור מודע לכך שהאחריות המלאה לקיום הפעילות ובכלל זה היבטי הבטיחות והביטחון בה, מוטלים על מוסד הציבור ועליו בלבד, וכי אין במתן התמיכה מצד המשרד, ככל שתאושר, עילה להטלת אחריות כאמור על המשרד.הפעילות תתקיים בכפוף להנחיות הגופים הרלוונטיים ובהתאם לדרישות הייחודיות שנובעות ממקום קיום האירוע על פי כל דין ( כגון: כיבוי אש, פיקוד העורף, משטרת ישראל, רשות מקומית, צה"ל וכדו').
(תיקון: י"פ 10835, עמ' 110)
(א) תשלום תמיכת המשרד בעד פעילותו של המוסד שאושרה לו בידי הוועדה כדין, יועבר לפי דוחות ביצוע שהמוסד יגיש לתקופת התשלום לפי הנדרש , וכנגד הוכחת הוצאות בפועל בעד הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה; למען הסדר הטוב יובהר כי לא יוכרו הוצאות שאינן קשורות ישירות לפעילות כגון כיבוד, לינה וכיוצא באלה, יודגש כי התשלום יועבר אך ורק לאחר ביצוע הפעילות.
(ב) בכל מקרה, ובלא לגרוע מהאמור במבחנים אלה, לא יעלה שיעור התמיכה לפעילות על 80% מכלל עלות הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה.
(ג) למען הסר ספק, מקום שבו נמצא כי הפעילות המדווחת על ידי המוסד אינה מתקיימת במלואה ובתנאים ובאופן המפורט במבחנים אלה יחולו הוראות הנוהל.
(ד) יאושרו לתשלום רק פעולות המופיעות בתכנית העבודה שצורפה לבקשת התמיכה. במידה שבמהלך ביצוע הפעולות, יבקש המוסד לשנות מתכנית העבודה או להוסיף עליה, עליו לקבל את אישור היחידה המקצועית במשרד לשירותי דת לשינוי המבוקש, מראש ובכתב; בכל מקרה לא יתווסף סכום נוסף מעבר לסכום שאושר.
(ה) התברר למשרד כי הגוף לא קיים את תכנית העבודה שאושרה במלואה, או כי עלויות הפעילות בפועל פחתו מהעלויות שנכללו בתכנית העבודה שלפיהן אושרה התמיכה, תופחת התמיכה הסופית בהתאם, לרבות בדרך של השבת כספים או קיזוז, לפי החלטת ועדת התמיכות ולפי הוראות הנוהל.
(ו) כדי לקבל את החלק היחסי של סכום התמיכה, יגיש הגוף דוח ביצוע לפי הוראות המשרד כפי שיימסרו;
(ז) לאחר העברת החשבוניות כאמור בסעיף קטן (ו)(2), תועבר החשבונית לאישור נציג המשרד, והתשלום יועבר בפועל רק לאחר בדיקה, בהתאם לשיקול דעתה של היחידה המקצועית במשרד.
(ח) המשרד רשאי לבקש כל מסמך נוסף שיראה לנכון על מנת לבסס את החלטתו לפני מתן ההוראה לתשלום.
(ט) ככל שיתווסף תקציב לתקנה, הוא יחולק באופן יחסי לפי מבחנים אלו.
תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם.
(חמ 3-1888)
(803-35-2016-000221)
[1] מבחן התמיכה פורסם בי"פ 7599, כ"ו בתשרי התשע"ח (16.10.2017), עמ' 362; תיקון למבחן התמיכה פורסם בי"פ 10106, כ"ט בטבת התשפ"ב (2.1.2022), עמ' 2572; תיקון למבחן התמיכה פורסם בי"פ 10835, ז' בתשרי התשפ"ג (2.10.2022), עמ' 110.
[2] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.
[3] י"פ התשנ"ב, עמ' 2569; התשנ"ד' עמ' 4716; התשנ"ז, עמ' 1710; התש"ס, עמ' 3264; התשס"א, עמ' 402 ועמ' 1628; התשס"ב, עמ'761; התשס"ג, עמ' 1358; התשס"ד, עמ' 107, עמ' 298 ועמ' 2030; התשס"ה, עמ' 330 ועמ' 1140; התשע"ג, עמ' 3172, ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו עמ' 10192.
[4] ס"ח תשס"א עמ' 58; תשע"ז עמ' 984