מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט בעד הקמת מגרשי כדורגל

לתמיכה בגופים אחרים לפי הוראת תכ"ם 6.02.01

בהתאם להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[1] (להלן – הוראת התכ"ם) ובהתייעצות עם המועצה הלאומית לספורט לפי סעיף 17י(3) לחוק הספורט, התשמ"ח-  1988[2] (להלן – חוק הספורט) מתפרסמים בזה מבחני תמיכה לגופים אחרים לחלוקת כספים להקמת מגרשי כדורגל.

תקנה תקציבית מספר: 19-43-04-05

 

1.  כללי

  (א) ועדת  התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד, בהתאם להוראות התכ"ם.

(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול ועדת התמיכות את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.

(ד) כל שיקוליה של ועדת התמיכות יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

 

פרק א': כללי

2.  הגדרות

במבחנים אלה-

"אגודת ספורט"

כהגדרתה בחוק הספורט, ולרבות מועדון ספורט כהגדרתו בחוק הספורט; בענפי הספורט הקבוצתי אגודת ספורט יכולה לכלול מספר קבוצות ספורט;

"אזור עדיפות לאומית"

אזור שהוכרז כאזור עדיפות הלאומית לפי החלטת ממשלה מספר 1371 מיום (10 באפריל 2022) בנושא "הגדרת יישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית - המשך הדיון",  לפי החלטת ממשלה מספר 550 מיום י"ח בחשוון התשפ"ב (24 באוקטובר 2021) בנושא "התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית עד לשנת 2026", לפי החלטת ממשלה מספר 716 מיום כ"ד בכסלו התשפ"ב (28 בנובמבר 2021) בנושא "תוכנית להעצמה ולפיתוח כלכלי-חברתי ביישובים הדרוזיים והצ'רקסיים בגליל ובכרמל לשנים 2021 עד 2023 ותיקון החלטות ממשלה", לפי החלטת ממשלה מספר 717 מיום כ"ד בכסלו התשפ"ב (28 בנובמבר 2021) בנושא "תוכנית להעצמה ולפיתוח כלכלי-חברתי ביישובים הדרוזיים ברמת הגולן לשנים 2021 עד 2023 ותיקון החלטות ממשלה", לפי החלטת ממשלה מספר 1279 מיום י"א באדר ב' התשפ"ב (14 במרס 2022) בנושא "תכנית לפיתוח כלכלי חברתי בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב 2022-2026" החלטת ממשלה מספר 1834 מיום ב׳ באלול התשפ"ב (29 באוגוסט 2022) בנושא "צמצום פערים ומתן מענים משלימים למניעת אלימות ופשיעה בערים המעורבות" (להלן – החלטת ממשלה מספר 1834) לפי החלטת ממשלה מספר 1834 מיום ב׳ באלול התשפ"ב (29 באוגוסט 2022) בנושא "צמצום פערים ומתן מענים משלימים למניעת אלימות ופשיעה בערים המעורבות" (להלן – החלטת ממשלה מספר 1834)  או לפי כל החלטת ממשלה אחרת אשר תקבע אזורי עדיפות לאומית לעניין ספורט או לפי כל החלטת ממשלה אחרת אשר תקבע אזורי עדיפות לאומית לעניין ספורט;

"איגוד" לעניין ספורט

כהגדרתו בחוק הספורט, ולרבות התאחדות ספורט כהגדרתה בחוק הספורט;

"ביצוע" לעניין מגרש  

הקמת מגרש, לרבות רכש הציוד הנדרש למגרש בהתאם לתיק המוצר;

"מספר תושבים ברשות"

יקבע לפי הנתונים העדכניים של מינהל האוכלוסין ביום הגשת הבקשה לתמיכה;

"דירוג למ"ס

דירוג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הרשויות המקומיות במחקר "אפיון רשויות מקומיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה", כפי שיעודכן מזמן לזמן;

"דירוג פריפריאליות"

דירוג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הרשויות המקומיות  לעניין מדד פריפריאליות של ישובים ורשויות מקומיות כפי שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כפי שיעודכן מזמן לזמן;

"ההתאחדות

ההתאחדות לכדורגל בישראל;

"כללי תקינות ובטיחות"

כמשמעותם בסעיף 17יד'(ב)(3) לחוק הספורט;

"מגרש"

מגרש כדורגל בהתאם לתיק המוצר שקבע מינהל הספורט;

"המשרד"

משרד התרבות והספורט;

"סיום בניית המגרש"

סיום בניית המגרש בהתאם לתיק המוצר ולאישור הבקשה שנתנה ועדת התמיכות, ולאחר שהמגרש קיבל טופס אישור אכלוס (טופס 4)  או תעודת גמר (טופס 5);

"עלות מגרש מרבית"

אומדן של העלות המרבית המוכרת לצורך קבלת תמיכה לפי מבחנים אלה להקמה או שדרוג של  מגרש כדורגל או הקמת מגרש שחב"ק לפי העניין,  כפי שקבע מינהל הספורט;

 "ענף ספורט מוכר

 ענף ספורט המשויך לגוף, שמינהל הספורט הכיר בו כאיגוד ספורט מוכר לפי נוהל "הכרה בהתאחדויות ואיגודים"[3]  או כל נוהל שיחליף אותו;

"קבוצה פעילה

קבוצה, שלקחה חלק ב-18 תחרויות רשמיות לפחות שארגן האיגוד באותו ענף, במסגרת העונה הרשמית של הפעילות בענף ספורט, שקבע האיגוד באותו ענף;

"רשות מקומית" או "רשות"

עירייה, מועצה מקומית מועצה אזורית;

"תיק מוצר

תיק הכולל אפיונים מפורטים של מגרש כדורגל  בעדו ניתנת התמיכה, ובכלל זה איפיונים הנוגעים להוראות התקנונים הרשמיים הנוהגים בגופים הבין-לאומיים המוכרים בענף הכדורגל, ובהוראות עליהן החליטה ההתאחדות, אם הדבר מתחייב במגרש שבעדו ניתנת התמיכה, וכן אומדן המשרד לעלות המגרש המרבית;

 

3.  מטרות

מטרות מבחנים אלו לקבוע כללים ליישום תכנית המתקנים לצורך חלוקת התמיכה  לרשויות מקומיות ברובד הקמת מגרשים, על-מנת להשיג מטרות אלה -

(א) הקמת מגרשים בפריסה ראויה ומתאימה ברחבי הארץ, לצורך הבטחת מגרשים ראויים המתאימים לענף הכדורגל, שהוא ענף הספורט הפופולרי ביותר בישראל;

  (ב) יצירת האחדה של מאפייני המגרשים ברחבי הארץ, וצמצום הפערים הקיימים בתחום זה בין הרשויות המקומיות;

  (ג)  להבטיח כי בכל רשות מקומיות יהיה מספר מספיק של מגרשי כדורגל, העומדים בכללי תקינות ובטיחות, על-מנת לשרת את צרכי הספורט באותה רשות מקומית בענף הכדורגל;

  (ד) לסייע ביצירת תנאים פיסיים מתאימים לעיסוק בספורט במגרשים מאיכות גבוהה.

4. הפעילות הנתמכת

(א) הפעילות הנתמכת היא הקמת מגרשי כדורגל, בהתאם לתיק המוצר.

  (ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), רשאית ועדת התמיכות לאשר תמיכה גם להקמה חלקית של מגרש, אם במקום המיועד  מצוי כבר מתקן, שבו מתקיימים חלקית דרישות תיק המוצר, אם המתקן הקיים יתאים לאחר שדרוגו לדרישות המפורטות בתיק המוצר.

  (ג)  אישרה ועדת התמיכות הקמה חלקית של מגרש, יפחת סכום התמיכה באופן יחסי לעלות החלק שיוקם בהשוואה לתיק מוצר שלם בניכוי המימון המשלים לפי שיעורו בסעיף 6.

5.  תנאי סף

לתמיכה לפי אמות מידה אלה, זכאית רשות מקומית, העומדת בכל בתנאים הבאים:

(1) בתחומי הרשות המקומית לא קיים מגרש כדורגל העומד בדרישות ההתאחדות למגרשי כדורגל לליגה א' לכל הפחות;

(2)  בתחומי הרשות המקומית פועלת קבוצת כדורגל פעילה; אם אין ברשות קבוצת כדורגל פעילה, תתחייב הרשות המקומית להקים קבוצת כדורגל פעילה תוך 12 חודשים מיום סיום בניית המגרש, ולהפעילה לשלוש שנים לפחות מסיום בניית המגרש; סעיף  זה לא יחול אם הרשות המקומית מבקשת להקים מגרש המיועד לשימוש איגוד בענף ספורט מוכר במסגרת התקשרות עם אותו איגוד לתקופה שלא תפחת מעשר שנים, לטובת פעילות ספורטאים ונבחרות הרשומים באותו איגוד;

(3) המקרקעין עליהם יוקם המגרש נמצאים בתחום הרשות המקומית, פנויים וכשרים  מבחינה תכנונית ומבחינת זכויות, להקמת המגרש במועדים הקבועים בסעיף 8; על אף האמור, בקשה לקבלת תמיכה יכול ותוגש במשותף בידי מספר רשויות מקומיות הצמודות זו לזו מבחינה גיאוגרפית, לביצוע משותף של מגרש בתחומי אחת מהן, ויחולו הכללים המופיעים בפסקה (10);

(4)   הבקשה להקמת מגרש היא בהתאם לכל דין ועומדת בכללי בטיחות וזהירות;

(5) לבקשת התמיכה יצורף נספח תקציבי מאוזן עבור הבקשה, לרבות פירוט מקורות המימון, בצירוף אסמכתאות בתוקף לכל מקור תקציבי מאושר (למעט מימון עצמי), בחתימת גזבר הרשות המקומית ומורשה החתימה של  הרשות המקומית, מהנדס הרשות המקומית ומנהל מחלקת הספורט, על גבי נייר לוגו של הרשות המקומית;

(6) הרשות תתחייב בהתחייבויות שידרוש מינהל הספורט לצורך קבלת התמיכה;

(7)  הרשות תעמיד עצמה לביקורת המשרד, לפי דרישת המשרד, הוראות, נהלי והחלטות המשרד והכול לשם הבטחת עמידתה בתנאים למתן תמיכה;

(8) לא תינתן תמיכה לרשות שקיבלה מהמשרד תמיכה בעד מיתקן, אשר ועדת התמיכות מצאה באותו מיתקן ליקויים שהרשות לא פעלה לתקנם במשך שלוש השנים האחרונות;

(9)  לא תינתן תמיכה לרשות אשר בשלוש השנים שקדמו להגשת הבקשה אשר ועדת התמיכות קבעה כי הפרה פעמיים התחייבויות שנתנה למשרד, לרבות בקשר לתחזוקת מיתקנים או בקשר להעמדת השימוש במיתקנים לטובת קבוצות ספורט או ספורטאים;

(10) בקשה לקבלת תמיכה יכול ותוגש במשותף בידי מספר רשויות מקומיות הצמודות זו לזו מבחינה גיאוגרפית, להקמת מגרש בתחומי אחת מהן (להלן – רשויות שותפות), ויחולו כללים אלה:

(א)  הבקשה תוגש על-ידי רשות אחת (להלן – הרשות המבקשת), בהסכמת כל הרשויות השותפות; סכום התמיכה יועבר לרשות המבקשת; הרשות המבקשת תצרף לבקשתה את ההסכם בין הרשויות השותפות;

(ב) הוראות סעיפים (3) ו-(5) יחולו על הגשת הבקשה על-ידי הרשות המבקשת, שבתחומה יוקם המתקן;

(ג)  הוראות סעיפים (1), (4), ו-(6) עד (9) יחולו על כל אחת מהרשויות השותפות;

(ד) הוראות  סעיף קטן (2) יחולו על אחת הרשויות השותפות;

(ה)  סכום התמיכה בעד המגרש יקבע לפי העלות המגרש המרבית, בניכוי המימון המשלים לפי שיעור המימון המשלים לפי סעיף 6, של כל אחת מהרשויות השותפות, ולא יעלה על עלות המגרש המרבית;

(ו)  לעניין אמות מידה כאמור בסעיף 7, הבקשה המשותפת תדורג על פי נתוני הרשות שבתחומה יוקם המגרש.

6.  עלות מגרש מרבית ומימון משלים

(א) ביצוע המגרש יהיה בהתאם לתיק מוצר שיקבע המשרד.

(ב) סכום התמיכה למגרש יהיה עלות המגרש המרבית או עלות המגרש בפועל, הנמוך מבניהם, בקיזוז המימון המשלים בשיעור שנקבע בסעיף (ד).

(ג)  בכל מקרה, סכום התמיכה למגרש לא יעלה על 6 מיליון שקלים חדשים.

(ד) שיעור המימון המשלים לו יידרש כל מבקש יקבע לפי הטבלה הבאה:

אשכול בדירוג למ"ס

שיעור מימון משלים למתקן שכתובתו אינה באזור עדיפות לאומית

שיעור מימון משלים למתקן שכתובתו באזור עדיפות לאומית

1        

15

10

2

20

15

3

25

20

4

30

25

5

35

30

6

40

35

7

45

40

8

50

45

9

55

50

10

60

50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ה) שיעור המימון המשלים של מוסד שהוא מועצה אזורית יחושב לפי השיעור שהיה אמור לחול לגביה לפי סעיף קטן (ד) בהפחתה של 5 אחוזים ככל שהמימון המשלים לא יפחת מ-10 אחוזים.

(ו)  בקשה להקמת מגרש על-ידי רשויות משותפות תזכה למקדם של 1.25 מהניקוד שניתן לבקשה לפי סעיף 7;

(ז) בכל מקרה, תמיכה לרשות מקומית תינתן עבור מגרש אחד בלבד.

7.  אמות מידה

הבקשות של הרשויות המקומיות אשר עמדו בתנאי הסף בסעיף 5 ינוקדו על סמך אמות המידה הבאות:

(1) דירוג למ"ס – הרשויות המקומיות ידורגו לפי דירוג הלמ"ס אליו הן משתייכות כך שהרשות באשכול 1 תקבל 100 נקודות וכל עליה בדירוג תפחית 10 נקודות; תוצאה זו תוכפל ב-2;

(2) דירוג הפריפריאליות – הרשויות המקומיות ידורגו לפי דירוג הפריפריאליות אליו הן משתייכות כך שהרשות באשכול 1 תקבל 100 נקודות וכל עליה בדירוג תפחית 10 נקודות;

(3) אזור עדיפות לאומית – רשות המצויה באזור עדיפות לאומית תזכה ב-30 נקודות נוספות;

(4) מדרג בכירות ליגות – כל רשות מקומית תקבל ניקוד עבור הקבוצה הבכירה ביותר המשתתפת באופן פעיל בליגות הרשומות בהתאחדות לכדורגל ועבורה בלבד, באופן הבא:

(א)  עבור קבוצה בליגה א' גברים או בליגת העל נשים – 80 נקודות;

(ב)  עבור קבוצה בליגה ב' גברים או בליגה לאומית נשים – 50 נקודות;

(ג) עבור קבוצה בליגה ג' גברים או בליגה ארצית נשים – 30 נקודות;

(ד)  עבור קבוצה בליגת נוער גברים או נשים – 20 נקודות.

8.  אופן חלוקת תקציב התמיכה

(א) תחילה ידורגו בקשות של רשויות אשר בתחומן קיימת קבוצת כדורגל פעילה בליגה א' גברים או בליגת העל נשים בשנת התמיכה שעה שאין בתחומי הרשות מגרש העומד בדרישות ההתאחדות למגרשי כדורגל לליגה א' גברים או לליגת העל נשים, בהתאם לניקוד שניתן לפי סעיף 7 לעיל, עד למיצוי התקציב.

(ב) לאחר מכן, ככל שתיוותר יתרה תקציבית לאחר חלוקת התקציב לפי סעיף קטן (א), ידורגו בקשות של יתר הרשויות בהתאם לניקוד שניתן לפי סעיף 7 לעיל, עד למיצוי התקציב.

(ג)  היו שתי בקשות או יותר בעלות ניקוד שווה, תדורג תחילה הבקשה של רשות אשר בתחומה קיימת קבוצת כדורגל פעילה בליגה בכירה יותר; ככל שיוותרו שתי בקשות או יותר בעלות ניקוד שווה, תדורג תחילה הבקשה של רשות בדירוג פריפריאלי נמוך יותר; ככל שיוותרו שתי בקשות או יותר בעלות ניקוד שווה, תדורג תחילה הבקשה של רשות שבה מספר התושבים הגבוה ביותר.

9.  לוחות זמנים

(א) על המבקש שאושרה לו תמיכה להתחיל את הקמת המגרש בהתאם לאישור בתוך שמונה עשר חודשים מהמועד שבו הודע לו על אישור הבקשה ולסיים את ההקמה תוך 42 חודשים; לעניין סעיף זה "התחלת עבודה" – צו התחלת עבודה של  מנהל הפרויקט מטעם המבקש והוכחה כי החלו עבודות בפועל בשטח.

(ב) המבקש יחתום על התחייבויות, כפי שתקבע ועדת התמיכות, לרבות התחייבות המבקש להציג שילוט המציין את תמיכת המשרד, אופן השימוש במתקן, מועדי דיווח וכיוצא באלה.

(ג)  הרשות המקומית תפעיל את המגרש לטובת ספורטאים ואגודות ספורט בענף הכדורגל או ענף ספורט מוכר, במשך עשר שנים לפחות.

(ד) על רשויות משותפות שאושרה להן תמיכה להקים תוך 90 יום מהמועד שבו אושרה הבקשה מינהלת משותפת אשר תנהל את פרויקט הקמת המגרש ותכלול לכל הפחות את בעלי התפקידים הבאים: גזבר הרשות, נציג מטעם ראש הרשות ומנהל מחלקת הספורט ברשות.

10.הגשת בקשות ודיווח

דיווחי מקבל התמיכה, אופן הבקרה והפיקוח ותשלום התמיכה ייעשו בהתאם לנוהל אגף המתקנים, המפורסם באתר האינטרנט של המשרד בכתובת https://www.gov.il/he/Departments/Topics/sport_facilities.

11.תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם.

 

 

 ( _______, ______2025)

 

 

 

 

___________________________

כפיר כהן

מנכ"ל משרד  התרבות והספורט

 

 



[1]   https://mof.gov.il/Takam/Pages/horaot.aspx?k=6.2.0.1

[2]   ס"ח התשמ"ח, 1256; התשע"ח, עמ' 520.

[3] https://www.gov.il/BlobFolder/policy/recognition_of_sports_associations_procedure/he/%D7%A0%D7%95%D7%94%D7%9C%20%D7%94%D7%9B%D7%A8%D7%94%20%D7%91%D7%90%D7%99%D7%92%D7%95%D7%93%D7%99%20%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%98.pdf