מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לסיוע למוסדות תרבות נוכח השלכות מבצע "עם כלביא" (הוראת שעה)
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם להוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), בהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, עם מועצת התרבות והאמנות לפי סעיף 3(4) לחוק התרבות והאמנות, התשס"ג–2002[2], עם המועצה לקולנוע לפי סעיפים 3(א)(2) ו-12(א) לחוק הקולנוע, התשנ"ט-1999[3], ועם מועצת המוזאונים לפי סעיפים 5(א) ו-13(1)(ב) לחוק המוזאונים, התשמ"ג-1983[4], מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד) לסיוע למוסדות תרבות נוכח השלכות מבצע "עם כלביא" (הוראת שעה), כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מספר: ____________
פרק א': כללי
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[5] (להלן – הנוהל) ולפי מבחנים אלה.
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.
(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.
2. הגדרות
במבחנים אלה –
"אישור מיוחד של רואה חשבון" – חוות דעת חתומה על ידי רואה חשבון מבקר על הנתונים הכספיים המבוקרים של מוסד הציבור לשנת 2022;
"הכנסות עצמיות" – הכנסות המוסד מהפעילות הנתמכת לפי המבחנים העיקריים, שאינן תמיכה ציבורית, שווה כסף, תרומות או הלוואות; הכנסות המוסד בשל החזר מכוח חוק אזרחים ותיקים, תש"ן-1989 ייחשבו לעניין זה כהכנסות עצמיות;
"המבחנים העיקריים" – מבחני התמיכה לפי הוראות סעיף 3א לחוק, לפיהם מחלק המשרד תמיכה בשנת 2024 בתחום התרבות, למעט התחומים המנויים בתוספת למבחן זה;
"חוות דעת כספית" – חוות דעת חתומה על ידי רואה חשבון מבקר על הנתונים הכספיים המבוקרים של מוסד הציבור בגין חודש יוני 2023 ובגין חודש יוני 2025 באשר להכנסות העצמיות של המוסד, בהתאם לנוסח שיפורסם באתר המשרד;
"מוסד" או "מוסד ציבור" – מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק, העוסק בתחום התרבות ושבקשתו לתמיכה לשנת 2025 אושרה או תאושר לפי המבחנים העיקריים;
"עובד" – אחד מאלה:
(1) אדם שהעסיק המוסד, לרבות באמצעות חברת כוח אדם, במתכונת של יחסי עבודה במהלך שנת 2025 או חלק ממנה, ובלבד שהיה מועסק כאמור בחודש יוני 2025;
(2) אדם שהמוסד רכש ממנו שירותים במהלך 2025 ובלבד שההתקשרות עם המוסד היתה בתוקף ערב תחילת מבצע "עם כלביא", היום י"ז בסיוון התשפ"ה (13.6.2025); אין מניעה שהחשבונית בגין השירותים תינתן למוסד על ידי מי שמייצג את נותן השירותים, לרבות סוכן או אדם שהמוסד מעסיק באמצעות חברת כוח אדם;
"שכר בסיס" – שכר קבוע בכל חודש;
"שכר ממוצע במשק" – כהגדרתו בסעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה – 1995[6];
"שכר משולב" – שכר המורכב משכר בסיס הנמוך מהשכר הממוצע במשק ומתשלום פרמיות;
3. מטרות התמיכה
מטרות התמיכה לפי מבחנים אלה לסייע למוסדות התרבות –
(1) להתמודד עם השפעת מבצע "עם כלביא" על פעילותם הנתמכת בחודש יוני 2025, כפי שבאה לידי ביטוי, בין השאר, באובדן הכנסות עצמיות בשל ביטול או צמצום פעילויות תרבות;
(2) לשמר את ההון האנושי שמהווה את התשתית המקצועית של המוסדות, לשם המשך פעילותם המקצועית, באופן מלא ורציף.
פרק ב': תנאי סף וחישוב גובה התמיכה
4. תנאי סף לקבלת התמיכה
לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי מוסד שמתקיימים בו כל אלה:
(1) בהתאם לאישור המיוחד של רואה החשבון לשנת 2022, שיעור ההכנסות העצמיות של המוסד עמד על 20% ממחזור הפעילות שלו לפחות;
(2) לעניין פסטיבל, הוא פסטיבל שתוכנן להתקיים בחודשים יוני או יולי 2025 והוא לא התקיים בחודשים אלו בעקבות מבצע "עם כלביא";
(3) המוסד הגיש חוות דעת כספית לפיה למוסד היתה ירידה של 25% בהכנסות העצמיות בגין חודש יוני 2025 ביחס לאלה בגין חודש יוני בשנת 2023;
(4) המוסד יעמוד בדרישת סעיף 6(ב) לעניין תשלום לעובדים.
5. הוראות לעניין חישוב גובה התמיכה
חישוב סכום התמיכה ייעשה על בסיס נתוני חוות הדעת הכספית כדלקמן:
(1) בשלב הראשון, תחושב לכל מוסד הירידה בין ההכנסות העצמיות בחודש יוני 2025 לבין ההכנסות העצמיות בחודש יוני 2023 (להלן- אובדן ההכנסות);
(2) בשלב השני, יחושב שיעור אבדן ההכנסות של מוסד באופן הבא: סכום אבדן ההכנסות של המוסד מתוך סך אבדן ההכנסות של כלל הגופים;
(3) בשלב השלישי, ייקבע הסכום לתמיכה במוסד, בהתאם לשיעור שנקבע לכל מוסד בשלב השני ביחס לתקציב הכולל לחלוקה בתקנה;
(4) בשלב הרביעי, יבחן סכום התמיכה לפי השלב השלישי, כך שגוף לא יקבל תמיכה בסכום העולה על התמיכה שאושרה לו בשנת 2024 מהמבחנים העיקריים או על 90% מאובדן ההכנסות שחושב לו בשלב הראשון; סכום התמיכה לפי השלב השלישי היה נמוך מ- 5000 ₪ לא תתקבל תמיכה לפי מבחן זה כלל;
(5) בשלב החמישי, יחולקו יתרות שיוותרו כתוצאה מהשלב הרביעי בין כלל הזכאים לתמיכה והתוצאה תהיה סכום התמיכה הסופי במוסד.
פרק ג': הוראות שונות
6. הוראות כלליות
(א) לא תינתן תמיכה למוסד לפי מבחנים אלה, אם המוסד קיבל תמיכה בעבור אובדן ההכנסות המוכר לפי מבחני תמיכה אחרים של המשרד, או שאובדן ההכנסות המוכר במבחן זה מתוקצב בדרך אחרת על ידי המשרד או נתמך או מתוקצב על ידי משרד ממשלתי אחר, או שהממשלה משתתפת במימונו בדרך אחרת;
(ב) המוסד יקצה 75% לפחות מסכום התמיכה לפי מבחנים אלה לטובת תשלום לעובדיו, כדלקמן:
(1) עובד המועסק בשכר בסיס, ישלם המוסד את שכרו במלואו;
(2) עובד המועסק בשכר משולב, ישלם המוסד את שכר הבסיס במלואו ו-70% מהממוצע החודשי של תשלומי הפרמיות שקיבל בחודשים בהם הועסק בתקופה שבין ינואר ומאי 2025 (להלן – ממוצע הפרמיות), ובלבד שממוצע הפרמיות לא יעלה על השכר הממוצע במשק;
(3) עובד שאינו משתכר לפי שכר בסיס או שכר משולב, ישלם לו המוסד 70% מהממוצע החודשי של התשלומים שקיבל בתקופה שבין ינואר ומאי 2025, או בחלק מן התקופה, בהתאם לחודשים בהם קיבל תשלום כאמור (להלן – ממוצע התשלום), ובלבד שממוצע התשלום לא יעלה על השכר הממוצע במשק.
(ג) סך התמיכה הציבורית לפי מבחנים אלה ולפי המבחנים העיקריים ומבחני תמיכה נוספים בהתאם לעניין, בהתאם להוראות נוהל שר האוצר, לא יעלה על 90% מעלות הפעילות הנתמכת לפי המבחנים העיקריים בכל שנת 2025; אין באמור לעיל לגרוע מהאמור בסעיף 4 לנוהל שר אוצר לעניין שיעור תמיכה מירבי ומימון עצמי.
7. תחילה ותוקף
8. תחילתו של תיקון זה ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2025).
_____________ התשפ"ה
(_____________ 2025)
(________)
__________________
מיקי (מכלוף) זוהר
שר התרבות והספורט
803-35-2025-000065
תוספת
(סעיף 2)
התחומים שאינם כלולים בהגדרה "המבחנים העיקריים"
(1) איגודי מוסדות – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לאיגודי מוסדות בתחום התרבות[7];
(2) מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לסיוע למוסדות תרבות נוכח השלכות מלחמת "חרבות ברזל" (הוראת שעה)[8]
(3) איגודים מקצועיים – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לאיגודים מקצועיים בתחום התרבות[9];
(4) מבחנים לתמיכה של משרד התרבות והספורט במוסדות המשמשים כארגון גג בתחום התרבות[10];
(5) אמנות חזותית – בעניין תמיכה בפרויקטים בפרק ג' למבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום האמנות החזותית[11] ;
(6) ארכיונים – בעניין תמיכה בפרויקטים בפרק ג' למבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור העוסקים בשימור מידע (ארכיונים)[12] ;
(7) בתי ספר לאומנויות – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט במוסדות תרבות העוסקים בהוראת האמנויות[13];
(8) מוזיאונים – בעניין תמיכה בפרויקטים בפרק ג' למבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום המוזיאונים המוכרים[14] ;
(9) מוסיקה – בפרק ד' למבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט במוסדות הפועלים בתחום המוסיקה – קבוצות, מרכזים, קידום יצירה ופרויקטים[15], למעט פרויקט שנתמך בשנים 2023-2024;
(10) מחול – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום יוצרי מחול עצמאיים, פעילויות לקידום תחום המחול ומרכזי מחול[16]; לעניין פעולות לקידום תחום המחול – למעט פרויקט שנתמך בשנים 2023-2024;
(11) ריקוד עם ישראלי – בפרק ב' ובפרק ג' למבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות העוסקים בתחום של ריקוד עם ישראלי[17] ;
(12) ספרות – במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור העוסקים בתחום הספרות,[18] למעט פרויקט לפי פרק ה' או פרק ו' שנתמך בשנים 2023-2024;
(13) קולנוע – תחומי תמיכה א'-ו' למבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום הקולנוע[19];
(14) תאטרון (תאטרון הפרינג') – פרויקטים הפקתיים ויוזמות במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום קבוצות תאטרון, פרויקטים הפקתיים, יוזמות לקידום התיאטרון ומרכזי הפרינג'[20], למעט יוזמות שנתמכו בשנים 2023-2024;
(15) מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור (תמיכה במוסדות אמנות בירושלים)[21];
(16) מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות תרבות בפריפריה[22].
(17) מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות תרבות בחבל תקומה.[23]
[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.
[2] ס"ח התשס"ג, עמ' 64.
[3] ס"ח התשנ"ט, עמ' 53.
[4] ס"ח התשמ"ג, עמ' 113.
[5] י"פ 8480 התש"ף, עמ' 482; התשפ"ג, עמ' 948.
[6] ס"ח התשנ"ה, עמ' 210.
[7] י"פ התשע"ח, עמ' 8432; התשפ"ב, עמ' 11722.
[8] י"פ 11832, י"ג בכסלו התשפ"ד (26.11.2023), עמ' 1380.
[9] י"פ התשע"ח, עמ' 8426; התשפ"ג, עמ' 865.
[10] י"פ התשע"ז, עמ' 5592; התשע"ט, עמ' 9951.
[11] י"פ התשס"ט, עמ' 3042; התשפ"ב, עמ' 11722.
[12] י"פ התשע"ד, עמ' 5764; התשפ"ג, עמ' 6264.
[13] י"פ התשס"ה, עמ' 3760; התשפ"ג, עמ' 412.
[14] י"פ התשס"ה, עמ' 3904; התשפ"ב, עמ' 4238.
[15] י"פ התשע"ט, עמ' 11231; התשפ"ג, עמ' 7979.
[16] י"פ התשע"ז, עמ' 5208; התשפ"ג, עמ' 8824.
[17] י"פ התשע"ט, עמ' 11576; התשפ"ב, עמ' 1524.
[18]י"פ התשע"ח, עמ' 8874; התשפ"ג, עמ' 2254.
[19] י"פ התשע"ט, עמ' 8166; התשפ"ג, עמ' 2.
[20] י"פ התשס"ו, עמ' 2056; התשפ"ג, עמ' 5571.
[21] י"פ התשס"ה, עמ' 2970.
[22] י"פ התשע"ב, עמ' 153; התשפ"ב, עמ' 1838.
[23] י"פ 12920 כ' בחשוון (21.11.2024), בעמ' 1197.