חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' 7 – הוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשפ"ה-2025
בחוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ב-2012 (להלן - חוק הפצת שידורים), נקבע הסדר אשר נועד להסדיר הפצה קרקעית של שידורי טלוויזיה ורדיו באמצעות תחנות שידור אלחוטיות בשיטה הספרתית )דיגיטלית) בחינם לציבור. הפצה זו נעשית כיום באמצעות מערך "עידן פלוס" (להלן – המערך). חוק זה מסדיר רכיבים שונים כגון: זהות הגורם שיפעיל את מערך ההפצה (כיום - הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו וכן אפשרות להפעלה בידי גורם מפעיל פרטי לאחר הליך הפרטה), זהות המשדרים ששידוריהם יופצו על גבי המערך, הסדרי התשלום והמימון בעד הפעלת המערך ועוד.
ביום ד' באב התשפ"ד (8 באוגוסט 2024) תוקן חוק הפצת שידורים באמצעות חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' 7 - הוראת שעה), התשפ"ד-2024 (להלן - הוראת השעה). במסגרת הוראת השעה נקבע כי כל ערוצי הטלוויזיה המסחריים הפועלים בישראל מכוח רישיון לפי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן-1990, הן בעלי רישיון וותיקים לשידורי טלוויזיה, הן בעלי רישיון זעיר וכן בעלי זיכיון שידורי רדיו (להלן ביחד - המשדרים המסחריים), יופצו על גבי המערך בטכנולוגיית חדות רגילה (Standard Definition- SD) ולא יצטרכו לשלם כלל בעבור ההפצה. חלף זאת, נקבע כי מימון הפעלת המערך בתקופת הוראת השעה יגיע בעיקרו מהמשדרים הציבוריים ובמידה מוגבלת מאוצר המדינה.
הסדר זה נקבע כהוראת שעה שתחול עד יום ב' בשבט התשפ"ה (31 בינואר 2025), שנקבע גם כמועד האחרון להשלמת ההליכים לסגירת אחד המרבבים שבעקבותיה יופחתו התשלומים בעד ההפצה החלים על המשדרים הציבוריים, מתוך כוונה לקבוע הסדר קבע כולל להפעלת מערך תחנות השידור הספרתיות או מערך אחר שיחליף אותו.
במסגרת תיקון להוראת השעה שנחקק במסגרת חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' 7 – הוראת שעה) (תיקון), התשפ"ה-2025 (להלן – ההסדר להארכת הוראת השעה) הוארכה הוראת השעה בפרק זמן קצר על מנת לאפשר לממשלה להביא הצעת חוק כוללת. באופן חריג, הותנתה בהסדר להארכת השעה האפשרות להאריך את הוראת השעה לתקופות נוספות שלא יעלו על ארבעה וחצי חודשים, כלומר עד סוף חודש אוקטובר 2025, בכך שהצעת חוק בנושא תאושר בקריאה ראשונה עד יום י"ט בסיוון התשפ"ה (15 ביוני 2025) וכן בהגשת חוות דעת כלכלית על ידי שר התקשורת לועדת הכלכלה עד ליום ב' בסיוון התשפ"ה (29 במאי 2025).
חוות דעת כלכלית לצורך הארכת הוראת השעה העוסקת בהפצת שידורים הוגשה לוועדת הכלכלה ביום ב' בסיוון התשפ"ו (29 במאי 2025) ובכך התקיים התנאי הראשון להארכה של ההסדר להארכת הוראה השעה, ואולם התנאי הנוסף לא התקיים. מוצע אפוא להאריך את ההסדר שבהוראת השעה עד ליום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025). עד למועד זה בכוונת הממשלה להביא בפני הכנסת הצעת חוק ממשלתית, שעקרונותיה המרכזיים כבר הוצגו לציבור, ובין היתר לאפשר במסגרתה הפצה של שידורים מסחריים באמצעות פלטפורמה ציבורית (מערך עידן פלוס ובהמשך ביישומון ("אפליקציה")) ללא תשלום.
תזכיר חוק מטעם משרד התקשורת:
|
תיקון מועדים |
1. |
בחוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' 7 – הוראת שעה), התשפ"ה-2025 (להלן – החוק העיקרי), בכל מקום למעט בסעיף 4 בפסקה (2), במקום "יום י"ט בסיוון התשפ"ה (15 ביוני 2025)" יבוא "יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025)"; |
|
תיקון סעיף 1 |
2. |
בסעיף 1 לחוק העיקרי, פסקאות (1) ו-(3) – בטלות. |
|
תיקון סעיף 4 |
3. |
בסעיף 4, בפסקה (2) במקום "עד יום י"ט בסיוון התשפ"ה (15 ביוני 2025)" יבוא "שעד יום ה' בטבת התשפ"ו (25 בדצמבר 2025)". |
|
תחילה |
4. ת |
תחילתו של סעיף 2 לחוק זה ביום י"ט בסיוון התשפ"ה (15 ביוני 2025). |
דברי הסבר
כללי
בחוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ב-2012 (להלן - חוק הפצת שידורים), נקבע הסדר אשר נועד להסדיר הפצה קרקעית של שידורי טלוויזיה ורדיו באמצעות תחנות שידור אלחוטיות בשיטה הספרתית )דיגיטלית) בחינם לציבור. הפצה זו נעשית כיום באמצעות מערך "עידן פלוס" (להלן – המערך). חוק זה מסדיר רכיבים שונים כגון: זהות הגורם שיפעיל את מערך ההפצה (כיום - הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו וכן אפשרות להפעלה בידי גורם מפעיל פרטי לאחר הליך הפרטה), זהות המשדרים ששידוריהם יופצו על גבי המערך, הסדרי התשלום והמימון בעד הפעלת המערך ועוד.
ביום ד' באב התשפ"ד (8 באוגוסט 2024) תוקן חוק הפצת שידורים באמצעות חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' 7 - הוראת שעה), התשפ"ד-2024 (להלן - הוראת השעה). במסגרת הוראת השעה נקבע כי כל ערוצי הטלוויזיה המסחריים הפועלים בישראל מכוח רישיון לפי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן-1990, הן בעלי רישיון וותיקים לשידורי טלוויזיה, הן בעלי רישיון זעיר וכן בעלי זיכיון שידורי רדיו (להלן ביחד - המשדרים המסחריים), יופצו על גבי המערך בטכנולוגיית חדות רגילה (Standard Definition- SD) ולא יצטרכו לשלם כלל בעבור ההפצה. חלף זאת, נקבע כי מימון הפעלת המערך בתקופת הוראת השעה יגיע בעיקרו מהמשדרים הציבוריים ובמידה מוגבלת מאוצר המדינה.
הסדר זה נקבע כהוראת שעה שתחול עד יום ב' בשבט התשפ"ה (31 בינואר 2025), שנקבע גם כמועד האחרון להשלמת ההליכים לסגירת אחד המרבבים שבעקבותיה יופחתו התשלומים בעד ההפצה החלים על המשדרים הציבוריים, מתוך כוונה לקבוע הסדר קבע כולל להפעלת מערך תחנות השידור הספרתיות או מערך אחר שיחליף אותו.
במסגרת תיקון להוראת השעה שנחקק במסגרת חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' 7 – הוראת שעה) (תיקון), התשפ"ה-2025 (להלן – ההסדר להארכת הוראת השעה) הוארכה הוראת השעה בפרק זמן קצר על מנת לאפשר לממשלה להביא הצעת חוק כוללת. באופן חריג, הותנתה בהסדר להארכת השעה האפשרות להאריך את הוראת השעה לתקופות נוספות שלא יעלו על ארבעה וחצי חודשים, כלומר עד סוף חודש אוקטובר 2025, בכך שהצעת חוק בנושא תאושר בקריאה ראשונה עד יום י"ט בסיוון התשפ"ה (15 ביוני 2025) וכן בהגשת חוות דעת כלכלית על ידי שר התקשורת לועדת הכלכלה עד ליום ב' בסיוון התשפ"ה (29 במאי 2025).
חוות דעת כלכלית לצורך הארכת הוראת השעה העוסקת בהפצת שידורים הוגשה לוועדת הכלכלה ביום ב' בסיוון התשפ"ו (29 במאי 2025) ובכך התקיים התנאי הראשון להארכה של ההסדר להארכת הוראה השעה, ואולם התנאי הנוסף לא התקיים. מוצע אפוא להאריך את ההסדר שבהוראת השעה עד ליום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025). עד למועד זה בכוונת הממשלה להביא בפני הכנסת הצעת חוק ממשלתית, שעקרונותיה המרכזיים כבר הוצגו לציבור, ובין היתר לאפשר במסגרתה הפצה של שידורים מסחריים באמצעות פלטפורמה ציבורית (מערך עידן פלוס ובהמשך ביישומון ("אפליקציה")) ללא תשלום.
לסעיף 1 המוצע
מוצע להאריך את תוקף הוראת השעה עד סוף שנת 2025 באמצעות תיקון כל המועדים בהצעה כך שיחולו עד מועד זה, להוציא המועד בסעיף 4, בפיסקה (2) שעניינו באישור הכנסת בקריאה ראשונה להצעת חוק ממשלתית כמוסבר בסעיף 3 להלן.
לסעיף 2 המוצע
מוצע להתאים את ההסדר שנקבע בהוראת השעה ביחס לתחולת פרק ד'2 לחוק הפצת שידורים לעניין העברת שידורים של בעלי רישיון זעיר וזעיר-ייעודי, לעומת בעלי רישיונות אחרים. הסדר זה אפשר לבעלי רישיון זעיר וזעיר-ייעודי לגבות תשלום בעד העברת השידורים בעוד שבעלי רישיון אחרים מחויבים, לפי סעיף 13ג(א), להסכים להעברת השידורים שלהם "בלא תמורה" וזאת גם אם הם מופצים באמצעות תחנות השידור הספרתיות. מוצע אפוא להשיב לקדמותו את ההסדר ששרר קודם לכן ולפיו כל ערוץ שמופץ באמצעות המערך – היינו מופץ באופן פתוח לציבור – חייב במתן הסכמה להפצת השידורים גם באמצעות ספקי תכנים, כולל בעל רישיון זעיר ובעל רישיון זעיר-ייעודי.
במקביל, מוצע לבטל בהוראת השעה את הסעיף המטיל חובה על בעלי רישיון זעיר וזעיר-ייעודי להיות מופצים במערך. כלומר, להשיב על כנו את ההסדר המאפשר לבעל רישיון זעיר ולבעלי רישיון זעיר-ייעודי – לבחור האם להיות מופץ באמצעות המערך באמצעות תיקון ההסדר בסעיף 6(א)(2) לחוק והחזרת ההסדר המתיר לערוצים אלה לבחור אם להיות מופצים או לאו. בשונה מהמצב ערב הוראת השעה, מוצע להותיר על כנו את ההסדר שלפיו ערוצים מסחריים שיבחרו להיות מופצים לא יהיו חייבים בתשלום דמי הפצה בתקופה בה יופצו.
לסעיף 3 המוצע
מוצע לתקן את הסעיף העוסק בהבאת הצעת חוק ממשלתית בפני הכנסת כתנאי להארכה נוספת של הוראת השעה. לפי המוצע, העברת הצעת חוק כאמור בקריאה ראשונה תצטרך להתבצע עד יום ה' בטבת התשפ"ו (25 בדצמבר 2025), כלומר בסמוך למועד הפקיעה של הוראת השעה כפי שתוארך. ככל שהצעת חוק תאושר בקריאה ראשונה בכנסת ובשים לב לחוות הדעת הכלכלית שכבר הוגשה, יוכל שר התקשורת, באישור ועדת הכלכלה, להאריך את הוראת השעה בתקופות של עד ארבעה וחצי חודשים במצטבר.
לסעיף 4 המוצע
מוצע להחיל את התיקון באופן רטרואקטיבי החל מיום פקיעתו של ההסדר להארכת הוראת השעה (י"ט בסיוון התשפ"ה (15 ביוני 2025)). וזאת על רקע העיכוב בהבאת הסדר חוקי בסמוך לפקיעת ההסדר להארכת הוראת שעה. עיכוב זה נבע בין היתר מאילוצים בעבודת הממשלה כתוצאה ממבצע "עם כלביא". בתקופה זו המשיכו בעלי רישיונות וזיכיונות שונים להיות מופצים באמצעות המערך.