תזכיר טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א), התשפ"ה-2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א), התשפ"ה-2025.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א), התשע"ה-2014 ("התקנות המקוריות")  אשר התקין שר התקשורת בשנת 2014, בהסכמת שר האוצר, בהתאם לסמכותו לפי סעיפים 5(ב)(2) ו-(ו) ו-59 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 ("חוק התקשורת") הסדירו מתן שירותי תקשורת שונים באופן סיטונאי, ועסקו בשירותים הניתנים על ידי בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ ("בזק") והוט טלקום שותפות מוגבלת ("הוט"), לספקים מורשים אחרים.

רשימת השירותים הסיטונאיים פורטה בתקנה 2(א) לתקנות המקוריות, כאשר התוספת הראשונה לתקנות המקוריות קבעה את התשלומים המרביים לרכיבי תשלום שונים הרלוונטיים לשירותים הסיטונאיים ברשת בזק והתוספת השנייה לתקנות המקוריות קבעה את התשלומים המרביים לרכיבי תשלום שונים הרלוונטיים לשירותים הסיטונאיים ברשת הוט.

לאורך השנים נערכו תיקונים רבים בתקנות אשר עיקרן היה בעדכון התשלומים המרביים אשר נקבעו בתוספות לתקנות בנוגע לשירותים הסיטונאיים ברשתות בזק והוט, והם חושבו בשעתו בהתבסס על מודלים כלכליים שגיבש משרד התקשורת (להלן- המשרד) בסיוע חברת ייעוץ כלכלית.

בשנת 2023 החל מינהל כלכלה במשרד התקשורת ("המשרד") בתהליך מקיף של קביעת עקרונות מעודכנים לקביעת התשלומים המרביים ובניית מודל עלויות מעודכן אשר ישמש כבסיס לגזירת התשלומים המרביים בעד שירותי השוק הסיטונאי. כעת, עם השלמת הליך בניית מודל תעריפים נראה כי  מודל העלויות החדש המוצע מוביל למצב בו הוראות רבות בתקנות המקוריות אינן נדרשות עוד ויש להתאים את נוסח התקנות למצב הקיים.

בנוסף לאמור, ביום ז' בתשרי התשפ"ג (2 באוקטובר 2022) נכנס לתוקף חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 76), התשפ"ב-2022 (להלן – תיקון 76) שהכניס שינויים נרחבים במתכונת האסדרה של מתן שירותי בזק בישראל.

שינוי מרכזי שהוחל במסגרת תיקון 76 הוא באסדרה  של מתן שירותי תקשורת מסוימים באמצעות רישום במרשם ובכפוף לתקנות היתר כללי (תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג-2022), חלף לאסדרה באמצעות מתן רישיונות.  בעקבות שינוי זה נערך גם שינוי מונחים מרכזי בחוק התקשורת כך שהמונח "בעל רישיון" הוחלף במונח "ספק מורשה". כמו כן, נערכו שינויים במסגרת המרכזית לקביעת תנאים למתן השירותים כך שזו נעשית בעיקר באמצעות תקנות היתר כללי, ומיעוטה באמצעות רישיונות והוראות מינהל.

 

בהתאם לכך, מוצע להתקין תקנות חדשות אשר יעגנו את ההסדר החדש למתן שירותי תקשורת שונים באופן סיטונאי על ידי  בזק והוט וזאת בהתבסס על מודל העלויות החדש שנקבע.

לצד זאת, מוצע לערוך התאמות בנוסח התקנות ולעגן את השינויים שבוצעו באסדרה במסגרת תיקון 76 ושינוי המונחים הנגזר מכך.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת.:

טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א) , התשפ"ה-2025.

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 5(ב)(2) ו-(ו) ו-59 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982[1], ולעניין תקנות (3) עד (5) ובהסכמת שר האוצר, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

 

 

פרק א': פרשנות

הגדרות

1.  

בתקנות אלה:

 

 

"אזור תמרוץ" ו"אזורי הפריסה של החברה" – כהגדרתם בסעיף 14א לחוק;

 

 

"אזור מעבר לאזור תמרוץ" – אזור שאינו אזור תמרוץ ושאינו אזור מאזורי הפריסה של החברה;

 

 

"ספק מורשה אחר" – כהגדרתו בסעיף 5 לחוק;

 

 

"הוט" – הוט טלקום שותפות מוגבלת לרבות בעל זיקה אליה;

 

 

"חברת "בזק"" – בזק, החברה הישראלית לתקשורת בע"מ;

 

 

"מפ"א (מפעיל פנים-ארצי)"- חברת בזק או הוט;

 

 

"סלקום" - סלקום תקשורת קווית שותפות מוגבלת בע"מ לרבות בעל זיקה אליה;

 

 

"פרטנר" – פרטנר פתרונות תקשורת נייחים שותפות מוגבלת לרבות בעל זיקה אליה;

 

 

"בעל זיקה" - כהגדרתו תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), תשפ"ג-2022;

 

 

"פורס באזור תמרוץ" – מי שברישיונו או בהוראת מינהל שניתנה לו נקבעה חובה לפרוס רשת מתקדמת לפי סעיף 14ד(ו) לחוק;

 

 

"קו מנוי" – הקצה של רשת הספק המורשה שאליו מתחבר ציוד הקצה של המנוי, ואם הרשת היא רשת מתקדמת – סיים רשת אופטי;

 

 

 

"סיים רשת אופטי (ONT – Optical Network Terminal)" – כהגדרתו בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), תשפ"ג-2022;

 

 

"רשת מסורתית"  ו"רשת מתקדמת" כהגדרתן בסעיף 14א לחוק;

 

 

"שירות גישה לתשתית פסיבית" – מתן אפשרות שימוש לספק מורשה אחר במרכיבים הפסיביים של רשת של מפ"א, בכל רבדיה, ובכלל זה בקנים, בתת-קנים, בגובים, בקופסאות ובעמודים (ducts, mini ducts, microducts, man-hole, box access and poles), או במרכיבים הפסיביים כאמור ברשת של ספק מורשה , והכול באופן המאפשר להשחיל בהם כבלים, מתכתיים או אופטיים, או להקים בהם מיתקני בזק, והמאפשר את תחזוקת הכבלים והמיתקנים של בעל הרישיון האחר;

 

 

"שירות גישה רחבת-פס מנוהלת (bitstream access)" – מתן גישה לספק מורשה  אחר לתווך העברת נתונים על גבי רשת של מפ"א ברמת חיבור כלל-ארצית, ברמת חיבור אזורית, או ברמת חיבור מקומית, לפי העניין, בין כל נקודת חיבור, ארצית, אזורית או מקומית, לבין השקע הראשון במבנה של משתמש הקצה, באופן מנוהל המאפשר נגישות, ושינוע תנועת נתונים אל מנוי של ספק מורשה  אחר וממנו, או בו-זמנית אל כמה מנויים של ספק מורשה  אחר ומהם, תוך התחייבות למדדי טיב שירות (QoS) הנדסיים לרבות מהירות, יציבות, שיהוי מרבי, זמינות הקו, וברשת המסורתית בלבד גם לפי – תצורת Multicast והכול כמפורט בתנאי הרישיון או בהוראת מינהל שניתנה לו; לעניין זה, "מתן גישה" – בכלל זה גם מתן גישה באמצעות רשת מסורתית או רשת מתקדמת;

 

 

"שירות שימוש בסיב אפל (dark fiber)" – מתן אפשרות שימוש בלעדי בסיב אופטי פיסי שאינו פעיל (סיב אפל) ברשת של מפ"א, בין נקודות שונות ברשת, ובכלל זה בין נקודה ברשת הגישה לבין נקודת סיום הסיב האופטי בחצרי לקוח של ספק מורשה אחר, באופן המאפשר קיום נתיב אופטי מנקודה לנקודה;

 

 

"שירות פירוק למקטעים (subloop unbundling) מסורתי" – מתן אפשרות שימוש לספק מורשה אחר בחלק מרשת הגישה של חברת "בזק", תוך מתן אפשרות לספק מורשה אחר להתקין מיתקן בזק שלו במיתקן בזק של חברת "בזק", המהווה ממשק בין רשת הסיבים האופטיים שלה לבין רשת הכבלים המתכתיים שלה, או הסיבים האופטיים שיבואו במקומם, או בסמוך לאותו מיתקן, לרבות בחצרים של חברת "בזק", תוך מתן אפשרות לספק מורשה לעשות שימוש בלעדי בכבל המתכתי של חברת "בזק", לצורך חיבור של מנוי של ספק מורשה אחר;

 

 

 

"תשתית באזור מעבר לאזור תמרוץ" – תשתית בזק המצויה באזור מעבר לאזור תמרוץ שחלים בה כל אלה:

(1)       היא משמשת לפריסת רשת מתקדמת באזור תמרוץ;

(2)       היא אינה משמשת את החברה לפריסת רשת מתקדמת באזורי הפריסה של החברה.

 

 

שירות VULA (Virtual Unbundled Local Access)"-  מתן אפשרות שימוש במקטעים מסוימים של רשת מסורתית/מתקדמת באמצעות גישה מקוונת, שאינה מחייבת התקנה של מיתקן פיזי במיתקן של חברת בזק".

 

 

 

פרק ב': תשלומים בעד שימוש ברשת מפ"א

קביעת חובת שימוש ברשת מפ"א

 

2.  

 

 

 

 

(א)  לצורך ביצוע פעולות בזק ומתן שירותי בזק של ספק מורשה לפי התנאים לאספקת השירותים, יאפשר מפ"א לספק מורשה שימוש ברשתו, באמצעות אספקה של השירותים שלהלן שיסופקו לפי תנאי רישיונו של מפ"א או לפי הוראת מינהל שניתנה לו:

 

 

 

 

(1) שירות גישה רחבת פס מנוהלת ברשת מתקדמת ברמת חיבור כלל ארצית.

 

 

 

 

(2) שירות גישה רחבת פס מנוהלת ברשת מסורתית-

 

 

 

 

 

(א)  ברמת חיבור כלל ארצית;

 

 

 

 

 

(ב) ברמת חיבור אזורית;

 

 

 

 

 

(ג)  ברמת חיבור מקומית;

 

 

 

 

(3) שירות פירוק למקטעים (subloop unbundling) מסורתי;

 

 

 

 

(4) שירות סיב אפל (dark fiber);

 

 

 

 

(5) שירות גישה לתשתית פסיבית;

 

 

 

 

(6)  שירות גישה רחבת פס מנוהלת ברמה המקומית ברשת מתקדמת (VULA);

 

 

 

(ב)  על אף האמור בתקנת משנה (א) -  החובות  ביחס לאספקת השירותים שבסעיפים קטנים (1)- (6) יחולו כלהלן:

 

 

 

 

(1) החובות שבפסקאות  (1), (3),(4) ו-(6) שבהן תחול על חברת "בזק" בלבד.

 

 

 

 

(2) החובה שבפסקה (1) שבה, תחול גם על פורס באזור תמרוץ בנוגע לאספקת השירות לבעל רישיון אחר באזור התמרוץ;

 

 

 

 

(3) החובה שבפסקה (1) לא תחול על מפ"א המספק שירות למנוייו על גבי רשת של ספק מורשה, באמצעות שירות גישה רחבת פס מנוהלת או שירות דומה לו שהוא מקבל מאחד מהם.

 

 

 

 

(4) החובה שבפסקה (1) שבה בנוגע ל"פרטנר", "הוט" ו"סלקום" (להלן- "החברה" לפי העניין) תחול על חברת "בזק" כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

(א)  החל מיום 1 בינואר 2027 ועד ליום 31 בדצמבר 2027, תחול החובה עד 15% ממצבת קווי מנויי רשת מתקדמת הכוללת של החברה כפי  שסיפקה ביום 30 ליוני  2025.

 

 

 

 

 

(ב) החל מיום 1 בינואר 2028 תחול החובה עד 5% אחוזים ממצבת קווי מנויי רשת מתקדמת הכוללת של החברה כפי שסיפקה ביום 30 ליוני 2025.

תשלומים בעד שימוש ושירות נלווה לשימוש במפ"א

 

3.  

 

 

 

 

(א)  התשלומים המרביים שמפ"א רשאי לדרוש מספק מורשה אחר בעד אספקת השירותים המפורטים בתקנה 2(א), המסופקים על ידו,  יחושבו באמצעות רכיבי התשלומים המפורטים בלוח א' שבתוספת הראשונה לפי אותיות ההיכר הקבועות בו, ויהיו כמפורט להלן:

 

 

 

 

(1) בעד שירות גישה רחבת פס מנוהלת באמצעות רשת מסורתית ברמת חיבור כלל ארצית – סכום של רכיבי התשלום לפי אותיות ההיכר "ק", "נ", "ת1" או "מ" – לפי מספר החיבורים הנוגע לעניין, כשהם מוכפלים לפי יחידות המדידה המפורטות בלוח א' שבתוספת הראשונה;

 

 

 

 

(2) בעד שירות גישה רחבת פס מנוהלת באמצעות רשת מסורתית ברמת חיבור מקומית – סכום של רכיבי התשלום לפי אותיות ההיכר "ק" ו"נ", כשהם מוכפלים לפי יחידות המדידה המפורטות בלוח א' שבתוספת הראשונה;

 

 

 

 

(3) בעד שירות גישה רחבת פס מנוהלת באמצעות רשת מתקדמת ברמת חיבור כלל-ארצית – רכיב התשלום לפי אות ההיכר "ל", מוכפל לפי יחידת המדידה המפורטת בלוח ב' שבתוספת הראשונה;

 

 

 

 

(4) בעד שירות פירוק למקטעים מסורתי – רכיב התשלום לפי אות ההיכר "ק", כשהוא מוכפל לפי יחידות המדידה המפורטות בלוח א' שבתוספת הראשונה;

 

 

 

 

(5) בעד שירות סיב אפל – רכיב התשלום לפי אות ההיכר "ס", כשהוא מוכפל לפי יחידות המדידה המפורטות בלוח א' שבתוספת הראשונה;

 

 

 

 

(6) בעד כל מטר של סיב נוסף המחברים בין אותן נקודות ברשת מפ"א, לפי אות ההיכר "ס1", כשהוא מוכפל לפי יחידות המדידה המפורטות בלוח א' שבתוספת הראשונה;

 

 

 

 

(7) בעד שירות גישה לתשתית פסיבית – רכיב התשלום לפי אות ההיכר "פ", כשהוא מוכפל לפי יחידות המדידה המפורטות בלוח א' שבתוספת הראשונה;

 

 

 

 

(8) בעד שירות גישה רחבת פס מנוהלת ברמה המקומית ברשת מתקדמת (VULA)- רכיב התשלום לפי אות ההיכר ו', כשהוא מוכפל לפי יחידות המדידה בלוח א' שבתוספת הראשונה;

 

 

 

(ב) על התשלומים המרביים ש"הוט"  רשאית  לדרוש מספק מורשה אחר בעד אספקת השירותים המפורטים בתקנה 2(א) יחולו הוראות תקנה א(3) פסקאות  (1), (2) ו- (7).

 

 

 

 

(ג)  התשלום המרבי שחברת "בזק" או "הוט" רשאיות לדרוש מספק מורשה אחר בעד שירות ביקור טכנאי במענו של לקוח בעל הרישיון האחר, יהיה בסכום של 176 שקלים חדשים לביקור, ואולם האמור לא יחול על תשלום בעד שירות ביקור טכנאי לצורך התקנה ראשונית המתבצעת לצורך אספקת שירות גישה רחבת פס מנוהלת באמצעות רשת מתקדמת; לעניין זה, "התקנה ראשונית" – חיבור ראשון של תיול פנימי כהגדרתו בסעיף 4ח לחוק לשקע מתאים בדירת המנוי כולל התקנת השקע בהתאם לצורך.

תשלומים בעד שימוש ושירות נלווה לשימוש ברשת של פורס באזור תמרוץ

4.  

התשלום המרבי שפורס באזור תמרוץ רשאי לדרוש מספק מורשה אחר בעד שירות גישה רחבת פס מנוהלת ברמת חיבור כלל- ארצית כמפורט בתקנה 2(א) יחושב לפי אות ההיכר ל' בלוח ב' שבתוספת הראשונה כשהיא מוכפלת לפי יחידות המדידה המפורטות באותו לוח שבתוספת הראשונה.

תשלומים בעד שימוש ושירות נלווה באיזורי תמרוץ שהועברו לחברת בזק

5.  

התשלום המירבי שחברת בזק רשאית לדרוש מספק מורשה בעבור שירות לפי תקנת משנה 2(א) פסקאות (4) ו-(5) באזורי תמרוץ שהועברו אליה בהחלטת השר בהתאם לסמכותו לפי סעיף 14ה(ג) לחוק, יחושב לפי אותיות ההיכר ס'    ו- פ' שבתוספת הראשונה כשהוא מוכפל לפי יחידות המדידה המפורטות בלוח א' שבתוספת הראשונה וזאת לתקופה של שנה ממועד מתן החלטת השר ביחס לאותו איזור שהועבר אליהם.

 

ביטול

6.  

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א), התשע"ה-2014[2] – בטלות."

תחילה

7.  

תחילתן של תקנות אלה החל ממועד פרסומן.

 

 

 

 

 

תוספת ראשונה

 

 

(תקנות 3(א), 4

 

 

לוח א' – לוח רכיבי תשלומים בעד שימוש ברשת מפ"א – באמצעות רשת מסורתית ושימושים אחרים

 

 

 

אות היכר

רכיב התשלום

תשלום בשקלים חדשים ליחידה בשנת 2025

תשלום בשקלים חדשים ליחידה בשנת 2026

תשלום בשקלים חדשים ליחידה בשנת 2027

תשלום בשקלים חדשים ליחידה בשנת 2028

תשלום בשקלים חדשים ליחידה בשנת 2029 ואילך

יחידת המדידה

(1)

"ק"

תשלום חודשי קבוע בעד חיבור מבנה לקוח לרשת מסורתית

20.94

21.34

21.74

22.15

22.57

מספר לקוחות

(2)

"נ"

תשלום חודשי קבוע בעד אספקת שירות גישה רחבת פס מנוהלת באמצעות רשת מסורתית

15.82

16.00

16.17

16.35

16.53

מספר לקוחות

(3)

"ת1"

תשלום חודשי בעד הקצאת קיבולת בעבור שינוע תנועת נתונים אל לקוח של בעל רישיון וממנו, בינו לבין נקודת חיבור ארצית ברשת מסורתית,

2.88

2.9

2.93

2.96

3.00

מגהביט/שנייה

 

"מ"

תשלום חודשי בעד שינוע תנועת נתונים בו-זמנית אל לקוחות המחוברים לנקודות חיבור מקומיות ברשת מסורתית ומהם כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

מגהביט/שנייה

 

 

(א) עד 1000 נקודות חיבור

540

546

552

558

564

 

 

 

(ב) עד 2000 נקודות חיבור

1,080

1,092

1,104

1,116

1,129

 

 

 

(ג) עד 3000 נקודות חיבור

1,605

1,622

1,640

1,659

1,677

 

 

 

(ד) עד 4000 נקודות חיבור

2,130

2,153

2,177

2,201

2,226

 

 

 

(ה) עד 5000 נקודות חיבור

2,640

2,669

2,698

2,728

2,759

 

 

 

(ו) עד 6000 נקודות חיבור

3,150

3,184

3,219

3,255

3,292

 

 

 

(ז) עד 7000 נקודות חיבור

3,645

3,685

3,725

3,767

3,809

 

 

 

(ח) מעל 7000 נקודות חיבור

4,125

4,170

4,216

4,263

4,311

 

(4)

"ס"

(א) תשלום חודשי בעד שירות סיב אפל שלא באזור תמרוץ ושאינו תשתית באזור מעבר לאזור תמרוץ

0.155

0.159

0.162

0.166

0.170

מטר

 

 

(ב) תשלום חודשי בעד שירות סיב אפל שהוא באזור תמרוץ או שהוא בתשתית באזור מעבר לאזור תמרוץ

0.11

0.113

0.115

0.119

0.122

מטר

(5)

"ס1"

תשלום חודשי בעד שירות סיב אפל נוסף

0.0048

0.0048

0.0048

0.0049

0.0049

מטר

(6)

"פ"

(א) תשלום חודשי בעד שירות גישה לתשתית פסיבית  שלא באזור תמרוץ ושאינו תשתית באזור מעבר לאזור תמרוץ

0.150

0.154

0.157

0.161

0.165

מטר

 

 

(ב) תשלום חודשי בעד שירות גישה לתשתית פסיבית  באזור תמרוץ או תשתית באזור מעבר לאזור תמרוץ

0.107

0.109

0.112

0.115

0.118

מטר

 

 

לוח ב' – לוח רכיבי תשלומים בעד שימוש ברשת מפ"א – באמצעות רשת מתקדמת

 

 

 

אות היכר

רכיב תשלום

תשלום בשקלים חדשים ליחידה בשנת 2025

תשלום בשקלים חדשים ליחידה בשנת 2026

תשלום בשקלים חדשים ליחידה בשנת 2027

תשלום בשקלים חדשים ליחידה בשנת 2028

תשלום בשקלים חדשים ליחידה בשנת 2029 ואילך

יחידת המדידה

(1)

"ל"

(א) תשלום חודשי קבוע בעד שירות גישה רחבת פס מנוהלת באמצעות רשת מתקדמת המאפשר הקצאת קיבולת בעבור שינוע תנועת נתונים אל לקוח של בעל רישיון וממנו, ובינו לבין נקודת חיבור ארצית ברשת מפ"א בקצב מצטבר של עד 1 ג'יגה ביט/שנייה

49.06

50.52

52.89

55.64

58.17

מספר לקוחות

(2)

"ו"

שירות גישה רחבת פס מנוהלת ברמה המקומית ברשת מתקדמת (VULA)

37.70

38.41

39.13

39.87

40.63

קו

 

 

___ ב________ התש_______

(___ ב________ ____20)

 (חמ _____-3)

 

ד"ר שלמה קרעי

שר התקשורת

 

 

דברי הסבר

 

 

 

כללי:

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א), התשע"ה-2014 ("התקנות המקוריות")  אשר  התקין שר התקשורת בשנת 2014, בהסכמת שר האוצר, בהתאם לסמכותו לפי סעיפים 5(ב)(2) ו-(ו) ו-59 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 ("חוק התקשורת") הסדירו מתן שירותי תקשורת שונים באופן סיטונאי, ועסקו בשירותים הניתנים על ידי בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ ("בזק") והוט טלקום שותפות מוגבלת ("הוט"), לספקים מורשים אחרים.

רשימת השירותים הסיטונאיים פורטה בתקנה 2(א) לתקנות המקוריות, כאשר התוספת הראשונה לתקנות המקוריות קבעה את התשלומים המרביים לרכיבי תשלום שונים הרלוונטיים לשירותים הסיטונאיים ברשת בזק והתוספת השנייה לתקנות המקוריות קבעה את התשלומים המרביים לרכיבי תשלום שונים הרלוונטיים לשירותים הסיטונאיים ברשת הוט.

לאורך השנים נערכו תיקונים רבים בתקנות אשר עיקרן היה בעדכון התשלומים המרביים אשר נקבעו בתוספות לתקנות בנוגע לשירותים הסיטונאיים ברשתות בזק והוט, והם חושבו במקור בהתבסס על מודלים כלכליים שגיבש משרד התקשורת (להלן- המשרד) בסיוע חברת הייעוץ הכלכלית חברת  Frontier Economics (" פרונטיר.

 

בשנת 2023 עסק המשרד בבחינה של השוק הנייח בישראל במטרה לקבוע מחדש את אסדרת השוק הסיטונאי באופן התואם את המציאות המסחרית והטכנולוגית הנוכחית ובפרט המעבר מרשתות הנחושת הוותיקות לרשתות סיבים אופטיים. לצורך כך נעזר המשרד בחברת Axon Partners Group ("Axon", "אקסון") לבנייה של מודל עלויות מעודכן שעל בסיסו מבקש המשרד  לקבוע  תעריפים סיטונאיים לשנים הבאות.

 

לאחר השלמת עבודת המטה המקיפה בסיוע חברת הייעוץ הכלכלית אקסון, נקבע מודל עלויות חדש במסגרתו הרגולטור שואף לאזן בין מתן אפשרות כניסה לשוק לשחקנים קטנים באמצעות שירותים סיטונאיים נגישים לבין עידוד תחרות מבוססת פרישה של תשתית עצמאית. לשם כך אומצה גישת "סולם ההשקעות", שמציעה מוצרים סיטונאיים בדרגות שונות של השקעה – מהשכרת שירותים קיימים ועד שימוש בתשתיות פסיביות. אף ששירותי מכירה חוזרת כמו Bitstream Access – BSA (BSA"") מאפשרים גישה מהירה לשוק, הם מגבילים את יכולת המפעיל האלטרנטיבי להציע בידול תחרותי ולבנות מודל עסקי בר-קיימא. לעומת זאת, תשתיות פסיביות מאפשרות תחרות עמוקה יותר, אך דורשות השקעה גבוהה.

לנוכח מגמות השוק והיכולת של שחקנים גדולים לפרוס תשתיות עצמאיות, מציע המשרד מתווה הדרגתי לצמצום הפיקוח על שירות ה-BSA כך שעד סוף שנת 2026  יישמר הפיקוח המלא, תוך חובה על בזק לספק את השירות לכל דורש. החל מ-2027, חובת האספקה תוסר בהדרגה כלפי קבוצות תקשורת גדולות (בעלות מעל 300,000 מנויים ויותר), למעט החרגה מצומצמת של – 5% ממנויי הסיבים הקיימים בנוגע לכל קבוצה. כבר משנת 2027 תוגבל החובה של חברת בזק ל-15% מאותם מנויים ומתחילת 2028 ל-5% כאמור. מהלך זה נועד להבטיח מעבר הדרגתי לתחרות מבוססת תשתית תוך שמירה על נגישות שוק עבור שחקנים חדשים וקטנים.

 

בחודש יולי 2025 הושלמה עבודת המטה שנעשתה על ידי מינהל כלכלה במשרד בסיוע חברת הייעוץ הכלכלית אקסון וגובשו תעריפים חדשים לשירותים הסיטונאיים של חברות בזק והוט שמוצע כעת לאמץ עד שנת 2029.

מאז בניית מודל פרונטיר, חלו שינויים משמעותיים בשוק הנייח ישראל –  הן בהיבט הטכנולוגי, הן בהיבט התחרותי, והן בהיבט הרגולטורי. כניסה של שחקנים נוספים לשוק תשתיות התקשורת, פרישה רחבת היקף של תשתית סיבים אופטיים עד בית הלקוח (FTTB/FTTH), ומתווה הסיבים האופטיים שינו את פני השוק הנייח בישראל והביאו לכך שההנחות שבבסיס מודל פרונטיר ואופן קביעת התעריפים בשוק הסיטונאי שבוסס על הרשת המסורתית אינם מתיישבים עוד עם המציאות בשוק התקשורת. 

על בסיס מודל העלויות של אקסון, מבקש המשרד לקבוע תעריפים סיטונאיים לשירותים העיקריים הבאים:

1.  גישה רחבת-פס מנוהלת (Bitstream Access – BSA) לסיבים;

2.  שירות גישה רחבת פס מנוהלת ברמה המקומית ברשת מתקדמת (VULA) (Virtual unbundled local access - VULA);

3.  גישה רחבת-פס מנוהלת (Bitstream Access – BSA) לרשת מסורתית (נחושת) לרבות גישה לתשתית פאסיבית;

4.  שירות סיב אפל וסיב אפל נוסף בתוואי זהה.

 

מודל העלויות החדש המוצע מוביל למצב בו הוראות רבות בתקנות המקוריות אינן נדרשות עוד. בנוסף לאמור,

ביום ז' בתשרי התשפ"ג (2 באוקטובר 2022) נכנס לתוקף חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 76), התשפ"ב-2022 (להלן – תיקון 76) שהכניס שינויים נרחבים במתכונת האסדרה של מתן שירותי בזק בישראל.

שינוי מרכזי שהוחל במסגרת תיקון 76 הוא באסדרה של מתן שירותי תקשורת מסוימים באמצעות רישום במרשם ובכפוף לתקנות היתר כללי (תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג-2022), חלף לאסדרה באמצעות מתן רישיונות.  בעקבות שינוי זה נערך גם שינוי מונחים מרכזי בחוק התקשורת כך שהמונח "בעל רישיון" הוחלף במונח "ספק מורשה". כמו כן, נערכו שינויים במסגרת המרכזית לקביעת תנאים למתן השירותים כך שזו נעשית בעיקר באמצעות תקנות היתר כללי, ומיעוטה באמצעות רישיונות והוראות מינהל.

 

בהתאם לכך, מוצע להתקין תקנות חדשות אשר יעגנו את ההסדר החדש למתן שירותי תקשורת שונים באופן סיטונאי על ידי  בזק והוט וזאת בהתבסס על מודל העלויות החדש שנקבע.

לצד זאת, מוצע לערוך התאמות בנוסח התקנות ולעגן את השינויים שבוצעו באסדרה במסגרת תיקון 76 ושינוי המונחים הנגזר מכך.

שינוי המונחים במסגרת התקנות מבטא הרחבה מסוימת של תחולת האסדרה שבתקנות העיקריות, היא אסדרת השוק הסיטונאי. בהתאם לתיקונים המוצעים האסדרה המחייבת מפ"א לאפשר שימוש ברשת הבזק שלו לא רק ביחס לבעלי רישיון כללי או בעלי רישיון מיוחד – אלא ביחס לכלל הספקים המורשים וביחס לכלל השירותים הסיטונאיים.

 

לתקנה 1 –

סעיף הגדרות במסגרתו נקבעו הגדרות של מונחים שונים אשר נקבעו בחוק התקשורת במסגרת האסדרה החדשה בתיקון 76 כמו "ספק מורשה", "ספק מורשה אחר"  אשר נדרש לעדכנם במסגרת נוסח התקנות לצורך התאמתם לאסדרה בתיקון 76. כמו כן מוצע לעגן בסעיף ההגדרות שירותים שונים אשר נקבעו במסגרת אסדרת השוק הסיטונאי.

כמו כן, מוצע להוסיף במקומות בתקנות בהם הוזכרו "תנאי רישיון" גם תנאים שנקבעו בהוראת מינהל. לפי סעיף 5(ב)(1) לחוק התקשורת, הוראות לעניין הסדרת השימוש "יכול שייעשו ברשיון, בהוראת מינהל או בתקנות, לפי העניין". עד כה מרבית ההוראות הוסדרו באמצעות נספחים לרישיונות, ואולם במסגרת שינוי האסדרה וצמצום השימוש ברישיונות, נשקל להסדירן, באופן משלים או חלופי, במסגרת הוראות מינהל.

להגדרה "מפ"א (מפעיל פנים-ארצי)" –

מוצע לקבוע הגדרה המתייחסת מפורשות לבזק, החברה הישראלית לתקשורת בע"מ ("בזק") ולהוט טלקום שותפות מוגבלת ("הוט") שהיו, עובר לתיקון 76, הספקים המורשים שנכללו בהגדרה כאמור לפי נוסחה הקיים, בהיותן התאגידים היחידים שהם בעלי רישיון כללי למתן שירותי בזק פנים-ארציים נייחים, למעט מפ"א ייחודי ולמעט בעל רישיון מפ"א תשתית.

מוצע לקבוע הגדרה מותאמת ל"קו מנוי" שתחול גם ברשת המתקדמת – הקצה של רשת הספק המורשה שאליו מתחבר ציוד הקצה של המנוי, ואם הרשת היא רשת מתקדמת – סיים רשת אופטי".

ההגדרה "פורס באזור תמרוץ" -  בהתאם לסעיף 14ד(ו) לחוק התקשורת כפי שתוקן במסגרת תיקון 76, חובה לפרוס רשת מתקדמת באיזור תמרוץ יכולה להיקבע גם ברישיון או בהוראת מינהל.

"תשתית באזור מעבר לאזור תמרוץ" תשתית בזק המצויה באזור מעבר לאזור תמרוץ והתנאים שחלים לגביה.

 

כמו כן, מוצע לקבוע הגדרות נוספות  אשר מודל התעריפים החדש יחול עליהם – כמו "סלקום, "הוט" ו"פרטנר" וכן כל חברה בעלת זיקה אליהן.

הנוסח המוצע מבקש להגדיר רשת מסורתית ורשת מתקדמת וכן את השירותים השונים  אשר קיימת חובה למפ"א לספק: "שירות גישה לתשתית פאסיבית", שירות גישה רחבת פס מנוהלת  (bitstream access) ברשת מסורתית וברשת מתקדמת", "שירות סיב אפל (dark fiber)" "שירות פירוק למקטעים (subloop unbundling) מסורתי" וכן, " שירות VULA (Virtual Unbundled Local Access)".

 

לתקנה 2 –

תקנה 2 לתקנות העיקריות מסדירה את הקף החובה למתן שימוש.  החובות שבתקנת משנה (א) יחולו בכללותן, על מתן שימוש לכלל הספקים המורשים ולא רק לבעלי רישיון כללי אחוד. שינוי זה מגלם הרחבה של חובת מתן השימוש החלה על מפ"א וזאת מכיוון שמתן השירותים הקמעונאיים על בסיס השירותים הסיטונאיים שהוטלה חובה לספקם, אינה מוגבלת עוד דווקא לסוג רישיון מסוים או לסוגי שירותים מסוימים. מתן אפשרות שימוש לכלל הספקים המורשים בכלל השירותים תאפשר להם להציע מגוון של שירותים על בסיס שימוש בתשתיות של מפ"א.

בתקנה זו נעשתה אבחנה בין שירות גישה רחבת פס המנוהלת ברשת מתקדמת לבין רשת רחבת פס המנוהלת ברשת מסורתית , נמחקו שירותים אחרים כפי שהופיעו בתקנות המקוריות אשר אינם מסופקים עוד כמו שירות טלפוניה סיטונאית ושירות אורך גל אופטי והתווסף שירות "VULA (Virtual Unbundled Local Access)"-    שירות המאפשר פירוק למקטעים באמצעות גישה מקוונת, שאינה מחייבת התקנה של מיתקן פיזי במיתקן של חברת בזק".

 

לעניין ההחרגות וההוספות שבתקנת משנה (ב)(1) – מוצע לקבוע מהן החובות שחלות על חברת בזק בלבד. כמו כן מוצע בתקנת משנה ב(2) כי החובה שבפסקה (1) תחול גם על פורס באיזור תמרוץ  בנוגע לאספקת השירות לבעל רישיון אחר באזור התמרוץ.

כמו כן מוצע בתקנת משנה ב(3) לקבוע מגבלה המחריגה את חובתו של מפ"א המספק שירות למנוייו על גבי רשת של ספק מורשה, באמצעות שירות גישה רחבת פס מנוהלת או שירות דומה לו שהוא מקבל מאחד מהם.

 

בתקנה משנה (ב)(4) מוצע לקבוע בהתאם למודל התעריפים החדש עד איזה מועד ובאיזה היקף תחול החובה של בזק לספק שירות רשת מתקדמת ביחס לחברות המספקות שירות אינטרנט ל-300,000 מנויים או יותר וזאת בשתי מדרגות. בהתאם לפסקה (א) המוצעת :החל מיום 1 בינואר 2027 ועד ליום 31 בדצמבר 2027, תחול החובה עד  15% ממצבת קווי מנויי רשת מתקדמת הכוללת של החברה כפי שסיפקה ביום 30 ליוני 2025.  כמו כן, בהתאם לפסקה (ב) המוצעת החל מיום 1 בינואר 2028 תחול החובה עד 5% אחוזים ממצבת קווי מנויי רשת מתקדמת הכוללת של החברה כפי שסיפקה ביום 30 ליוני 2025.

 

כך, מתחילת שנת 2028, ביחס לחברות גדולות כאמור (כיום פרטנר, סלקום והוט)  לא תחול עוד חובת אספקת BSA מעבר לסך המנויים כמפורט בתקנות. באופן הזה, ככל שיהיו קווים נוספים מעבר לרף שצוין לעיל אשר בזק תחליט לספק מרצונה, הרי שהתעריף המרבי הקבוע בתקנות אלו לא יהיה מחייב בעבור מנויים אלו.

 

 

לתקנה 3 –

תקנה 3 ופסקאות המשנה שבה קובעות כי התשלומים המרביים שמפ"א רשאי לדרוש מספק מורשה אחר בעד אספקת השירותים המפורטים בתקנה 2(א), המסופקים על ידו, יחושבו באמצעות רכיבי התשלומים המפורטים בלוח א' שבתוספת הראשונה לפי אותיות ההיכר הקבועות בו. התוספת הראשונה לתקנות קובעת את התשלומים המרביים לרכיבי תשלום שונים הרלוונטיים לשירותים הסיטונאיים ברשת מפ"א  אשר נקבעו בהתאם למודל העלויות החדש.

 

לתקנה 4- מוצע לקבוע כי התשלום המרבי שפורס באזור תמרוץ רשאי לדרוש מספק מורשה אחר בעד שירות גישה רחבת פס מנוהלת ברמת חיבור כלל- ארצית כמפורט בתקנה 2(א) יחושב לפי אות ההיכר ל' בלוח ב' בתוספת הראשונה לתקנות בהתאם לאותיות ההיכר הקבועות בו.

לעניין זה יוסבר כי באזורי התמרוץ התעריפים המירבים לגישה לתשתית פסיבית ולסיב אפל באזורי התמרוץ שיחולו הם תעריפים מופחתים, זאת לאור שיקולי תחרות ופרישה באזורי התמרוץ  המצדיקים סטייה ממודל העלויות.

 

תקנה 5 – מוצע לעגן כי התשלום המירבי שחברת בזק רשאית לדרוש מספק מורשה בעבור שירות לפי תקנת משנה 2(א) פסקאות (4) ו-(5) באזורי תמרוץ שהועברו אליה בהחלטת השר בהתאם לסמכותו לפי סעיף 14ה(ג) לחוק יחושבו לפי אותיות ההיכר ס'   ו- פ' שבתוספת הראשונה כשהוא מוכפל לפי יחידות המדידה המפורטות בלוח א' שבתוספת הראשונה וזאת לתקופה של שנה ממועד מתן החלטת השר ביחס לאותו איזור שהועבר אליהם.

 

 

 



[1] ס"ח התשמ"ב, עמ' 218.

[2] ק"ת התשע"ה, עמ' 226; התשפ"ד, עמ' 1266 ועמ' 1414.