- תזכיר טיוטת תקנות שיקים ללא כיסוי (סייגים לתחולת החוק) (מבצע "עם כלביא"), התשפ"ה – 2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות שיקים ללא כיסוי (סייגים לתחולת החוק) (מבצע "עם כלביא"), התשפ"ה – 2025;

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

בלילה שבין יום ט"ז ליום י"ז בסיוון התשפ"ה (בין יום 12 ליום 13 ביוני 2025) בסמוך לשעה 3:00 לפנות בוקר שעון ישראל, פתח חיל האוויר הישראלי בגל תקיפה רחב היקף נגד יעדים ברחבי איראן. תקיפות אלה היו תחילתו של מבצע "עם כלביא". בתגובה לתקיפות הישראליות, פתחה איראן בהפצצה אסטרטגית על ישראל שכללה שיגור של למעלה מ-500 טילים בליסטיים וכ-1,000 כטב"מים לעבר מטרות צבאיות ואזרחיות בישראל.

נוכח האירועים האמורים, ביום 16.6.2025 האריכה הממשלה את ההכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, כך שיחול בכל שטח מדינת ישראל. ביום כ"ח בסיוון התשפ"ה (24.6.2025) נכנסה לתוקף הפסקת אש בין ישראל לאיראן.

נוכח האירועים האמורים, בשל המצב החריג והקיצוני שנגרמו בעקבותיהם במצב בו העורף הישראלי ספג פגיעות ישירות בהיקף משמעותי, עלה צורך בקידום התקנות שנועדו לקבוע סייגים לחוק שיקים ללא כיסוי התשמ"א-1981, על מנת למנוע הגבלת חשבונות בנק, עקב שיקים שחזרו או צפויים לחזור במהלך התקופה של 12 ימי מבצע "עם כלביא". צורך זה תואם גם את הנתונים של בנק ישראל לפיהם בתקופה זו חלה עלייה משמעותית בשיקים שסורבו על ידי הבנקים בשל היעדר כיסוי ומסיבת ביטול. עוד עלה כי מספר השיקים שנסלקו בתקופה זו היה נמוך יותר באופן משמעותי. נתונים אלה יכולים להצביע על קושי תזרימי שנובע ממצב החירום בעקבות המבצע. נוכח האמור, מוצע להתקין תקנות אלה שמסייגות שיקים שחזרו בתקופת המבצע כך שאלה לא ייספרו במניין השיקים לצורך הגבלת חשבונות הבנק. יצוין כי תקנות דומות הותקנו גם בתחילת מלחמת חרבות ברזל, בתקופת משבר הקורונה ובתקופות חירום נוספות.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים

טיוטת תקנות שיקים ללא כיסוי (סייגים לתחולת החוק) (מבצע "עם כלביא"), התשפ"ה -2025

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 21(ב) לחוק שיקים ללא כיסוי, התשמ"א-1981[1] (להלן – החוק), באישור ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

גריעת שיק שסורב

1.  

סורב שיק בתקופה שמיום י"ז בסיוון התשפ"ה (13 ביוני 2025) ועד יום כ"ח בסיוון התשפ"ה (24 ביוני 2025) (להלן- התקופה), ייגרע אותו שיק ממניין השיקים לעניין סעיף 2(א) לחוק.

ביטול הגבלה

2.

(א)  הגבלה לפי סעיף 2(א) לחוק שהתמלא בה התנאי לפי תקנות אלה – בטלה.

 

 

(ב)  על ביטול הגבלה לפי תקנה זו ידווח הבנק לבנק ישראל, ובנק ישראל יעביר לכל בנק את הפרטים בדבר ביטול ההגבלה.

גריעת שיקים לעניין הודעה לאדם המבקש להצטרף לחשבון

3.

נגרע שיק לפי תקנה 1, לא יימנה השיק במספר השיקים הנזכרים בסעיף 3א1(ב)(1) לחוק.

גריעת שיק לעניין התראה על שיקים שסורבו

4.

נגרע שיק לפי תקנה 1, לא יימנה השיק במספר השיקים הנזכרים בסעיף 2(א1) לחוק.

 

 

___ ב________ התש_____                                                            __________________

(___ ב________ ____21)                                                                                יריב לוין                                                                                                                                      שר המשפטים

 

(חמ ___3-1055_)

דברי הסבר

 

חוק שיקים ללא כיסוי, התשמ"א-1981 (להלן – החוק), נועד להבטיח כי הציבור יוכל להסתמך על שיקים כאמצעי תשלום, וכן להרתיע מושכי שיקים ממשיכת שיקים ללא כיסוי (דבר המהווה עבירה פלילית). החוק קובע תנאים להגבלת חשבונות בנק של לקוחות, על בסיס סירוב מניין מסוים של שיקים בחשבונו של הלקוח, בתוך תקופת זמן מסוימת. לקוח אשר הוכרז מוגבל לפי סעיף 2 לחוק לאחר שסורבו מספר שיקים שמשך, כפוף למגבלות שונות, בעניין פתיחת חשבון שיקים, משיכת שיקים, פרסום פרטי חשבונו במאגר חשבונות מוגבלים וכיוצ"ב. בהתקיים תנאים מסוימים, יהפוך הלקוח ללקוח מוגבל חמור, ובמקרה זה יוגבלו כל חשבונותיו, לרבות חשבונות משותפים וחשבונות בהם הוא מיופה כוח ויפורסם גם מספר הזהות שלו במאגר לקוחות מוגבלים.

 

סעיף 21(א)(1) לחוק מסמיך את שר המשפטים, הממונה על ביצוע החוק, בהסכמת שר האוצר, להתקין תקנות לביצועו, ולקבוע סייגים לתחולתו באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. סעיף 21(ב) לחוק קובע, כי שר המשפטים רשאי לקבוע סייגים לתחולת החוק, שיחולו בעתות חירום, אם סבר כי בשל דחיפות העניין לא ניתן לקבוע את הסייגים בדרך הקבועה בסעיף קטן (א)(1).

 

בלילה שבין יום ט"ז ליום י"ז בסיוון התשפ"ה (בין יום 12 ליום 13 ביוני 2025) בסמוך לשעה 3:00 לפנות בוקר שעון ישראל, פתח חיל האוויר הישראלי בגל תקיפה רחב היקף נגד יעדים ברחבי איראן. תקיפות אלה היו תחילתו של מבצע "עם כלביא". בתגובה לתקיפות הישראליות, פתחה איראן בהפצצה אסטרטגית על ישראל שכללה שיגור של למעלה מ-500 טילים בליסטיים וכ-1,000 כטב"מים לעבר מטרות צבאיות ואזרחיות בישראל.

נוכח האירועים האמורים, ביום 16.6.2025 האריכה הממשלה את ההכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, כך שיחול בכל שטח מדינת ישראל. ביום כ"ח בסיוון התשפ"ה (24.6.2025) נכנסה לתוקף הפסקת אש בין ישראל לאיראן.

 

נוכח האירועים האמורים, בשל המצב החריג והקיצוני שנגרמו בעקבותיהם במצב בו העורף הישראלי ספג פגיעות ישירות בהיקף משמעותי, עלה צורך בקידום התקנות שנועדו לקבוע סייגים לחוק שיקים ללא כיסוי התשמ"א-1981, על מנת למנוע הגבלת חשבונות בנק, עקב שיקים שחזרו או צפויים לחזור במהלך התקופה של 12 ימי מבצע "עם כלביא". צורך זה תואם גם את הנתונים של בנק ישראל לפיהם בתקופה זו חלה עלייה משמעותית בשיקים שסורבו על ידי הבנקים בשל היעדר כיסוי ומסיבת ביטול. עוד עלה כי מספר השיקים שנסלקו בתקופה זו היה נמוך יותר באופן משמעותי. נתונים אלה יכולים להצביע על קושי תזרימי שנובע ממצב החירום בעקבות המבצע. נוכח האמור, מוצע להתקין תקנות אלה שמסייגות שיקים שחזרו בתקופת המבצע כך שאלה לא ייספרו במניין השיקים לצורך הגבלת חשבונות הבנק. יצוין כי תקנות דומות הותקנו גם בתחילת מלחמת חרבות ברזל, בתקופת משבר הקורונה ובתקופות חירום נוספות.

 

לאור האמור, ובהתאם להמלצת בנק ישראל, מוצע לקבוע סייגים לתחולת החוק כך ששיקים שסורבו מסיבת אין כיסוי מספיק בתקופה כפי שהוגדרה לעיל יגרעו ממניין השיקים הנספרים לצורך הטלת הגבלה על חשבון הלקוח.

 

במסגרת התקנות המוצעות, מוצע לקבוע לאור גריעת השיקים החוזרים ממניין השיקים לעניין הגבלות חשבון, כי שיקים אלו לא יבואו במספר השיקים שסורבו בחשבון, הנמנים גם לפי סעיף 3א1(ב)(1) לחוק. בהתאם להוראת הסעיף, בנק נדרש למסור לאדם טרם הצטרפותו כבעל חשבון או כמיופה כוח לחשבון שבו סורבו שיקים במספר שנקבע לפי סעיף 2(א1) לחוק, לחשבון מוגבל או לחשבון שאחד מבעליו הוא לקוח מוגבל, הודעה המפרטת את מספר השיקים שסורבו בחשבון בשנים עשר החודשים שקדמו למועד הצירוף לחשבון הבנק. מוצע כי השיקים החוזרים שלא יימנו לעניין הגבלת חשבון, לא ימנו גם לצורך הודעה זו, וזאת על מנת שלא למסור מידע לא נכון.

 

בנוסף, מוצע לקבוע  כי השיקים החוזרים האמורים לא יימנו במסגרת מניין השיקים הנספרים לעניין מתן התראה, הנשלחת לפי סעיף 2(א1) לחוק. לפי הסעיף האמור, ולתקנות שתוקנו מכוחו, נשלחת ללקוחות התראה אם סורבו 5 שיקים בחשבון, על מנת ליידע את הלקוח על הכמות המצטברת של השיקים שסורבו. מאחר שמוצע שהשיקים לא ימנו לעניין הגבלת חשבון, אין מקום למנות אותם במסגרת המספר המצטבר של שיקים הנספרים לצורך מתן התראה ללקוחות. בהתאם לכך, יעודכן גם מאגר נתוני אשראי בכל הנוגע להגבלות והתראות שדווחו לו בשל שיקים שסורבו בתקופה הקבועה בתקנות.

 

תקנות אלו קובעות את הסייג לתקופה קצובה ומוגבלת בזמן, לאור הצורך לאזן בין הרצון להגן על מושכי השיקים, שהמצב הייחודי אשר פקד את המדינה השפיע והקשה על יכולתם להמשיך לנהל את עסקיהם, לבין הצורך להגן על הספקים והעסקים, מוטבי השיקים, וכן להבטיח את אמון הציבור בשיק שהוא אמצעי תשלום משמעותי.

  



[1] ס"ח התשמ"א, עמ' 136; התשס"ח עמ' 569.