תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס'...)(זיכוי בעד שירות מילואים), התשפ"ה-2025

תוכן עניינים

תזכיר חוק.. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים.. 2

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות. 2

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות. 2

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 2

תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס'...)(זיכוי בעד שירות מילואים), התשפ"ה-2025. 3

1. הוספת סעיף 39ב. 3

2. תחילה. 3

דברי הסבר. 3


 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס'....) (זיכוי בעד שירות מילואים), התשפ"ה-2025;

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

במסגרת הכרה בתרומתם ובמחויבותם של חיילי המילואים הלוחמים לביטחון המדינה התקבלה החלטה מס' 3004 של הממשלה מיום 11 במאי 2025 שעניינה "הוקרה, סיוע ותגמול לחיילי מילואים המשרתים במלחמת "חרבות ברזל" ותיקון החלטת ממשלה". בסעיף 7 של ההחלטה האמורה, הוחלט להורות לשר האוצר לקדם הצעת חוק למתן נקודות זיכוי בשנת 2026 לחייל מילואים לוחם שביצע בשנת 2025 מעל 30 ימי שירות מילואים כלוחם בשירות לפי הוראות סעיף 8 לחוק שירות מילואים, התשס"ח-2008 (להלן – חוק שירות מילואים).

 

בתזכיר זה מוצע ליישם את החלטת הממשלה האמורה ולהרחיב אותה כך שהמתווה למתן נקודות הזיכוי לחיילי המילואים מהמערך הלוחם שנקבע בהחלטת הממשלה ייקבע כהוראת קבע בפקודת מס הכנסה. כמו כן, מוצע שהזיכוי יינתן ללא תלות באם שירות המילואים נעשה במסגרת שירות לפי הוראות לפי סעיף 8 לחוק שירות מילואים או שירות מילואים שלא לפי סעיף 8 האמור. מכיוון שמדובר בהרחבה משמעותית של החלטת הממשלה שהתקבלה, תובא לממשלה, בטרם קידום הצעת החקיקה, הצעה לתיקון החלטת הממשלה בהתאם למוצע בתזכיר זה.

 

ההסדר המוצע קובע מדרג של נקודות זיכוי שיינתנו ליחיד בכל שנת מס, בהתאם למספר ימי שירות המילואים שאותו יחיד ביצע בשנת המס הקודמת בשירות כלוחם. לפי המוצע, ככל שמספר ימי השירות גבוה יותר, כך תעלה ההטבה במס, עד לתקרה של ארבע נקודות זיכוי כמפורט להלן:

1.  שירת שירות מילואים כלוחם בין 30 ל-39 ימים בשנה הקודמת, יהא זכאי ל-½ נקודת זיכוי;

2. שירת שירות מילואים כלוחם בין 40 ל-49 ימים בשנה הקודמת, יהא זכאי ל-¾ נקודת זיכוי;

3. שירת שירות מילואים כלוחם למעלה מ-50 ימים בשנה הקודמת, יהא זכאי לנקודת זיכוי אחת, בתוספת ¼ נקודת זיכוי בעד כל חמישה ימים נוספים של שירות לאחר היום ה-50.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

אין

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

אבדן ההכנסות השנתי הצפוי עומד על כ-1.1 מיליארד ₪ בשנת המס 2026.

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס'...)(זיכוי בעד שירות מילואים), התשפ"ה-2025

 

 

 

הוספת סעיף 39ב

1.  

בפקודת מס הכנסה[1], אחרי סעיף 39א יבוא:

 

 

"זיכוי בעד שירות מילואים

39ב.

(א)  בחישוב המס לשנת המס של יחיד ששירת שירות מילואים כלוחם בשנת המס שלפניה  (להלן – שנת המס הקודמת), יובאו בחשבון נקודות זיכוי, כמפורט להלן ובלבד שסך נקודות הזיכוי לא יעלה על ארבע נקודות זיכוי:

 

 

 

 

 

 

 

(1) שירת שירות מילואים כלוחם בין 30 ל- 39 ימים בשנת המס הקודמת - ½ נקודת זיכוי;

 

 

 

 

 

 

 

(2) שירת שירות מילואים כלוחם בין 40 ל- 49 ימים בשנת המס הקודמת - ¾ נקודת זיכוי;

 

 

 

 

 

 

 

(3) שירת שירות מילואים כלוחם למעלה מ-50 ימים בשנת המס הקודמת – נקודת זיכוי אחת בעד 50 הימים הראשונים בתוספת ¼ נקודת זיכוי בעד כל חמישה ימים נוספים.

 

 

 

 

 

 

(ב) לענין סעיף זה -

 

 

 

 

 

 

"לוחם" – לפי פקודות הצבא כהגדרתן בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955[2];

 

 

 

 

 

 

"שירות מילואים" -  כהגדרתו בחוק שירות המילואים, התשס"ח–2008;[3]"

תחילה

2.  

תחילתו של חוק זה ביום הפרסום י"א בכסלו התשפ"ו (1 בינואר 2026).

 

 

 

 

דברי הסבר

 

במסגרת הכרה בתרומתם ובמחויבותם של חיילי המילואים הלוחמים לביטחון המדינה התקבלה החלטה מס' 3004 של הממשלה מיום 11 במאי 2025 שעניינה "הוקרה, סיוע ותגמול לחיילי מילואים המשרתים במלחמת "חרבות ברזל" ותיקון החלטת ממשלה". בסעיף 7 של ההחלטה האמורה, הוחלט להורות לשר האוצר לקדם הצעת חוק למתן נקודות זיכוי בשנת 2026 לחייל מילואים לוחם שביצע בשנת 2025 מעל 30 ימי שירות מילואים כלוחם בשירות לפי הוראות סעיף 8 לחוק שירות מילואים, התשס"ח-2008 (להלן – חוק שירות מילואים).

בתזכיר זה מוצע ליישם את החלטת הממשלה האמורה ולהרחיב אותה כך שהמתווה למתן נקודות הזיכוי לחיילי המילואים מהמערך הלוחם שנקבע בהחלטת הממשלה ייקבע כהוראת קבע בפקודת מס הכנסה. כמו כן, מוצע שהזיכוי יינתן ללא תלות באם שירות המילואים נעשה במסגרת שירות לפי הוראות לפי סעיף 8 לחוק שירות מילואים או שירות מילואים שלא לפי סעיף 8 האמור. מכיוון שמדובר בהרחבה משמעותית של החלטת הממשלה שהתקבלה, תובא לממשלה, בטרם קידום הצעת החקיקה, הצעה לתיקון החלטת הממשלה בהתאם למוצע בתזכיר זה.

ההסדר המוצע קובע מדרג של נקודות זיכוי שיינתנו ליחיד בכל שנת מס, בהתאם למספר ימי שירות המילואים שאותו יחיד ביצע בשנת המס הקודמת בשירות כלוחם. לפי המוצע, ככל שמספר ימי השירות גבוה יותר, כך תעלה ההטבה במס, עד לתקרה של ארבע נקודות זיכוי כמפורט להלן:

1.  שירת שירות מילואים כלוחם בין 30 ל-39 ימים בשנה הקודמת, יהא זכאי ל-½ נקודת זיכוי;

2.  שירת שירות מילואים כלוחם בין 40 ל-49 ימים בשנה הקודמת, יהא זכאי ל-¾ נקודת זיכוי;

3.  שירת שירות מילואים כלוחם למעלה מ-50 ימים בשנה הקודמת, יהא זכאי לנקודת זיכוי אחת, בתוספת ¼ נקודת זיכוי בעד כל חמישה ימים נוספים של שירות לאחר היום ה-50.

ההוראה תשתלב בפרק ד' לפקודת מס הכנסה, לאחר סעיף 39א שעניינו נקודת זיכוי לחייל משוחרר.

החוק מתבסס על ההגדרות הקיימות בחוק שירות המילואים, התשס"ח–2008, ובפקודות הצבא הרלוונטיות, ובכך מבטיח אחידות פרשנית ויישומית ביחס לקבוצות הזכאיות.

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120.

[2] ס"ח תשט"ו, עמ' 171; התשפ"ה, עמ' 529.

[3] ס"ח התשס"ח, עמ' 502; התשע"ח, עמ' 513.