תקנות התעבורה (תיקון מס' ...)התשפ"ה - 2025
תיקון תקנה 365ב לתקנות התעבורה, במטרה לייתר את הצורך בקבלת פטור מרשות הרישוי עבור אי הימצאות גלגל חלופי והכלים להחלפת גלגל עבור רכב מסחרי, אוטובוס, גרור או נתמך מעל 10 טון ורכב עבודה
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 70 לפקודת התעבורה [נוסח חדש][1], ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה: |
|||||||||||||
|
תיקון תקנה 365ב |
1. |
בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[2] (להלן – התקנות העיקריות) במקום תקנה 365ב יבוא - |
|||||||||||||
|
|
|
"(א) על אף האמור בתקנה 365, אוטובוס, רכב עבודה, ורכב מסחרי, גרור או נתמך שמשקלם הכולל המותר עולה על 10,000 ק"ג המופעלים, מנוהלים או רשומים על שם מפעל כהגדרתו בתקנה 579, פטורים מחובת הימצאות מגבה, גלגל חילוף וכל הכלים הנחוצים להחלפת הגלגל, אם קיים לגבי הרכב הסכם תקף בכתב לקבלת שירות להחלפת גלגלי הרכב ברחבי הארץ, ובלבד שההסכם כולל את התחייבות ספק השירות להחלפת גלגלי הרכב בתוך חצי שעה ממועד קבלת הקריאה לעניין רכב המוביל חומרים מסוכנים או בתוך שעה לעניין כל רכב אחר, בכל רחבי הארץ (להלן – "הסכם שירות");" (ב) לא ינהג אדם ברכב פטור כאמור בתקנת משנה (א), אלא אם כן נמצא איתו העתק הסכם השירות. "
|
|||||||||||||
|
תיקון התוספת השלוש עשרה |
2. |
בחלק ג' לתוספת השלוש עשרה לתקנות העיקריות - |
|||||||||||||
|
|
|
(א) |
בטופס ב1 – "בדיקת תקינות בטיחותית לאוטובוס" בטור "המערכת/החלק הנבדק" אחרי "גלגל רזרבי" יבוא –
|
||||||||||||
|
|
|
(ב) |
בטופס ג – "בדיקת תקינות בטיחותית לכלי רכב מעל 10,000 ק"ג" בפרט 12 בטור "שיטת הביצוע" בסעיף 6 בסופו יבוא – "אולם אם קיים הסכם תקף בכתב לקבלת שירותי החלפת גלגלי הרכב ברחבי הארץ, המקיים את דרישות תקנה 365ב, הרכב פטור מחובת הימצאות מגבה, גלגל חילוף וכל הכלים הנחוצים להחלפת הגלגל". |
||||||||||||
|
|
|
(ג) |
בטופס ד – "בדיקת תקינות לנתמך/גרור" אחרי מס"ד 5 יבוא –
|
||||||||||||
|
תחילה |
3. |
תחילתן של תקנות אלה שלושה חודשים ימים ממועד פרסומן. |
|||||||||||||
___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2025)
(חמ 83 – 3 – ת1)
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
תקנה 1 – תקנה 365 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן: "התקנות העיקריות") קובעת בנוסחה כיום את החובה להימצאות מגבה, גלגל חילופי וכל הכלים הנחוצים להחלפת הגלגל ברכב מנועי וכן בגרור או נתמך שמשקלם מעל 3.5 טון. תקנה 365ב, מקנה לרשות הרישוי סמכות לפטור רכב מסחרי, אוטובוס, גרור או נתמך שמשקלם הכולל המותר עולה על 10,000 ק"ג ורכב עבודה המופעלים, מנוהלים או רשומים על שם מפעל כהגדרתו בתקנה 579, מחובת הימצאות מגבה וגלגל חילופי, בהתקיים הסכם בכתב להנחת דעתה של רשות הרישוי לקבלת שירות להחלפת גלגלי הרכב ברחבי הארץ, וכן מצוי ברכב אמצעי קשר להזמנת השירות להחלפת גלגל.
בשנים האחרונות, באופן כמעט גורף, החלפת גלגל ברכב מהסוגים המנויים בתקנה 365ב, מבוצעת במסגרת שירות מיוחד לשם כך, מצב אשר מחייב את רשות הרישוי ליתן פטורים פרטניים באופן גורף לעשרות אלפי רכבים אלה. בנוסף, שירות להחלפת גלגלים ברכבים האמורים מבוסס על התמריץ הכלכלי האינהרנטי, בשל העלות הגבוהה של עיכוב רכבי עבודה מסוג זה, והמומחיות של ספקי שירותים אלה בהחלפת גלגלים ברכבים אלו. לנוכח שינוי תנאי השוק, ובמטרה להפחית את הרגולציה העודפת, מוצע לעגן את הפטורים הפרטניים הניתנים כיום מעשה שבשגרה, בפטור קבוע, שאינו מחייב פניה פרטנית לרשות הרישוי.
הדרישה היחידה שמוצע לעגן בהסכמי השירות, היא התחייבות ספק השירות להחליף את גלגלי הרכב בתוך חצי שעה ממועד קבלת הקריאה לעניין רכב המוביל חומ"ס, ובתוך שעה עבור רכב אחר, בכל רחבי הארץ. זאת, במטרה לצמצם ככל הניתן, את הימצאותו של הרכב בשולי הכביש, משיקולי בטיחות הנסיעה בכבישים.
בהתאמה, מוצע גם להתאים את העבירה הפלילית הקבועה בתקנה 365ב(ב), כך שתחול על הימצאות הסכם השירות ברכב בזמן נסיעה, באופן שיאפשר אכיפה יעילה של הוראת תקנה 365ב(א).
תקנה 2 – מוצע לתקן בהתאמה לתיקון בתקנה 1, את נוסח טפסי בדיקת אוטובוס, רכב במשקל כולל מעל 10,000 ק"ג ונתמך/גרור על ידי קצין בטיחות, שנקבעו לפי תקנה 585(א)(14) לתקנות העיקריות.
תקנה 3 - מוצע לקבוע את תחילתו של התיקון לשלושה חודשים ממועד פרסומו במטרה לאפשר לכל גורמי השוק להיערך ליישומו.