תזכיר טיוטת תקנות אוויר נקי (גילוי נתוני זיהום אוויר מרכב מנועי בפרסומת)(תיקון), התשפ"ה-2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות אוויר נקי (גילוי נתוני זיהום אוויר מרכב מנועי בפרסומת)(תיקון), התשפ"ה-2025

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

חוק אוויר נקי, תשס"ח-2008 (להלן – החוק או חוק אוויר נקי), קבע בסעיף 38 חובות לעניין פרסומת לכלי רכב חדש, לפיהן מוכר או משווק של רכב חדש נדרש לפרסם מידע על דרגת זיהום האוויר ועל נתוני צריכת האנרגיה של כלי הרכב. תכלית הוראה זו היא לתת לציבור הרוכשים מידע על פוטנציאל זיהום האוויר מהרכב, כאמצעי להעלאת המודעות ולשם עידוד רכישה של כלי רכב שדרגת זיהום האוויר שלהם היא מופחתת או מאופסת פליטה.

בשנת 2008, כאשר נחקק חוק אוויר נקי, המחוקק ראה לנגד עיניו בעיקר כלי רכב המונעים בדלק נוזלי, ועל כן נקבעה הדרישה לציון נתוני צריכת הדלק לפי ליטר על כל מאה קילומטר, ללא התייחסות לסוגי הנעה נוספים. לצורך יישום הדרישה בחוק, הותקנו תקנות אוויר נקי (גילוי נתוני זיהום אוויר מרכב מנועי בפרסומת), תשס"ט-2009 (להלן – "התקנות").

כיום, לאור התקדמות הטכנולוגיה בעולם, קיימים בפועל כלי רכב אשר מונעים בחשמל באופן מלא או חלקי. כמו כן, יש אמצעי הנעה טכנולוגיים נוספים, מתקדמים יותר, המצויים בתהליכי פיתוח. לפיכך, על מנת לחייב בפרסום ולקבוע את אופן הצגת נתוני זיהום האוויר של כלל סוגי הנעות בכלי רכב חדשים, תוקן סעיף 38 לחוק באופן שהפרסומת תידרש לכלול מידע על צריכת האנרגיה של הרכב, לפי יחידות מדידה תקניות. לצורך יישום התיקון לחוק יש צורך בתיקון התקנות, המוצע כעת. להשלמת התמונה יצוין כי גם כיום, חלק מהעסקים המשווקים או מוכרים כלי רכב חדשים מפרסמים נתוני צריכת אנרגיה של כלי רכב המונעים בחשמל, זאת ללא קיומה של דרישה לכך בתקנות.

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם המשרד להגנת הסביבה:

טיוטת תקנות אוויר נקי (גילוי נתוני זיהום אוויר מרכב מנועי בפרסומת) (תיקון), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 38(ב) ו- (ו) לחוק אוויר נקי, התשס"ח-2008[1] (להלן – החוק), בהתייעצות עם שר התחבורה והבטיחות בדרכים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי הסעיף האמור, אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 3

1.  

בתקנות אוויר נקי (גילוי נתוני זיהום אוויר מרכב מנועי בפרסומת), תשס"ט-2009[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 3 -

 

 

 

(1) בכותרת השוליים, במקום "צריכת דלק" יבוא "צריכת אנרגיה";

 

 

 

(2) בתקנת משנה (א) -

 

 

 

 

(1) במקום "הדלק" יבוא "האנרגיה";

 

 

 

 

(2) המילים "בעבור נסיעה עירונית ונסיעה בין-עירונית" יימחקו;

 

 

 

 

(3) בסופה יבוא "(להלן – תקן)".

 

 

 

(3) בתקנת משנה (ב), במקום "צריכת הדלק" יבוא "צריכת האנרגיה", ובסופה יבוא "ואולם, לעניין כלי הרכב מסוג שלא נקבעה לגביו בתקן שיטה מקובלת למדידת נתוני צריכת האנרגיה שלו, ייכתב "לא נקבע".".

 

 

 

(4) אחרי תקנת משנה (ב) יבוא:

 

 

 

 

"(ג) נתוני צריכת האנרגיה יוצגו בהתאם ליחידות המדידה המפורטות להלן, לפי כל סוג של צריכה:

 

 

 

 

 

(1) לדלק נוזלי – ליטר לקילומטר [l/100km];

 

 

 

 

 

(2) לחשמל – וואט שעה לקילומטר [Wh/km];

 

 

 

 

 

(3) לגז – קילוגרם למאה קילומטר [kg/100km] או מטר מעוקב למאה קילומטר [m3/100km]."

החלפת התוספת

2.  

בתוספת לתקנות העיקריות, בכותרת, במקום "צריכת הדלק" יבוא "צריכת האנרגיה", ובמקום האמור בה יבוא:

 

 

"1. דרגת זיהום האוויר ונתוני צריכת האנרגיה מרכב מנועי יוצגו בהתאם לדוגמה שלהלן:

 

 

 

(א)  לכלי רכב המונע בדלק נוזלי בלבד או כלי רכב היברידי לא נטען, בפרסומת לדגם אחד:

 

 

 

 

* יש לציין את שם התקן שלפיו נערכה הבדיקה כאמור בתקנה 3(א)

 

 

 

(ב) לכלי רכב המונע בדלק נוזלי בלבד או כלי רכב היברידי לא נטען, בפרסומת ליותר מדגם אחד (יש להוסיף שורה לכל דגם נוסף):

 

 

 

 

* יש לציין את שם התקן שלפיו נערכה הבדיקה כאמור בתקנה 3(א)

 

 

 

(ג)  לכלי רכב היברידי נטען (plug-in), בפרסומת לדגם אחד:

 

 

 

 

* יש לציין את שם התקן שלפיו נערכה הבדיקה כאמור בתקנה 3(א)

 

 

 

(ד) לכלי רכב היברידי נטען (plug-in), בפרסומת ליותר מדגם אחד (יש להוסיף שורה לכל דגם נוסף):

 

 

 

 

* יש לציין את שם התקן שלפיו נערכה הבדיקה כאמור בתקנה 3(א)

 

 

 

(ה)  לכלי רכב חשמלי, בפרסומת לדגם אחד:

 

 

 

 

* יש לציין את שם התקן שלפיו נערכה הבדיקה כאמור בתקנה 3(א)

 

 

 

(ו)  לכלי רכב חשמלי, בפרסומת ליותר מדגם אחד (יש להוסיף שורה לכל דגם נוסף):

 

 

 

 

* יש לציין את שם התקן שלפיו נערכה הבדיקה כאמור בתקנה 3(א)

 

 

 

(ז)  לאופנוע, בפרסומת לדגם אחד:

 

 

 

(ח)  לאופנוע, בפרסומת ליותר מדגם אחד (יש להוסיף שורה לכל דגם נוסף):

 

 

2. יש להשתמש במפתח הצבעים כמפורט להלן:

 

 

 

(א)  לרכב מנועי

 

 

 

 

 

 

(ב) לאופנוע

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________

עידית סילמן

השרה להגנת הסביבה

 

דברי הסבר

כללי

מטרת התקנות המוצעות היא להסדיר את אופן הפרסום של נתוני זיהום אוויר לגבי כלל סוגי צריכת האנרגיה בכלי רכב מנועיים, זאת לאור התפתחות הטכנולוגיה, ובהתאם לנוסחו המתוקן של סעיף 38 לחוק אוויר נקי, תשס"ח-2008 (להלן – "החוק" או "חוק אוויר נקי").

חוק אוויר נקי, טרם תיקונו, קבע בסעיף 38 חובות לעניין פרסומת לכלי רכב חדש, לפיהן עסק המשווק ומוכר כלי רכב חדש נדרש לפרסם מידע על דרגת זיהום האוויר ועל נתוני צריכת הדלק של כלי הרכב. מטרת הוראה זו לתת לציבור הרוכשים מידע על פוטנציאל זיהום האוויר מכלי הרכב, כאמצעי להעלאת המודעות ולשם עידוד רכישה של כלי רכב שדרגת זיהום האוויר שלהם היא מופחתת או מאופסת פליטה.

בשנת 2008, כאשר נחקק חוק אוויר נקי, המחוקק ראה לנגד עיניו בעיקר כלי רכב המונעים בדלק נוזלי, ועל כן נקבעה הדרישה לעניין ציון נתוני צריכת הדלק לפי ליטר על כל מאה קילומטר, ובהתאמה נקבעו בתקנות אוויר נקי (גילוי נתוני זיהום אוויר מרכב מנועי בפרסומת), תשס"ט-2009 (להלן – "התקנות הקיימות") סטנדרטים לאופן הצגת נתוני זיהום האוויר בפרסומת לכלי רכב חדשים. כיום, לאור התקדמות הטכנולוגיה בעולם, קיימים בפועל כלי רכב אשר מונעים בחשמל באופן מלא או חלקי. כמו כן, קיימים אמצעי הנעה טכנולוגיים נוספים, מתקדמים יותר, המצויים בתהליכי פיתוח. על כן, סעיף 38 לחוק תוקן באפריל 2024, ונקבע כי פרסום הנתונים ייעשה על פי נתוני צריכת אנרגיה ביחידות מדידה תקניות לכל סוג של מקור אנרגיה.

כאמור, התקנות הקיימות קובעות הסדרים והגבלות על יבואני הרכב, לעניין אופן פרסום נתוני צריכת הדלק בכלי רכב ואופנועים. על מנת לעדכן את דרישות הפרסום לגבי כלל סוגי כלי הרכב, מוצע לתקן את התקנות כפי שיפורט להלן.

 

תקנה 1 – תיקון תקנה 3

מוצע לתקן את תקנה 3 באופן שבמקום המונח "צריכת דלק" ייעשה שימוש במונח "צריכת אנרגיה". כמו כן, מוצע לתקן את תקנת משנה (א) באופן שתימחק הדרישה לפרסום נתוני צריכת האנרגיה עבור נסיעה עירונית ובין עירונית, מאחר שהתקן לביצוע בדיקות מעבדה תוקן באופן שאינו כולל הבחנה זו.

בנוסף, כפי שצוין לעיל, במסגרת תיקון סעיף 38 לחוק נקבע כי נתוני זיהום האוויר יוצגו בהתאם ליחידות מדידה תקניות המקובלות בישראל, לפי כל סוג של צריכת אנרגיה. לפיכך, מוצע להוסיף את תקנת משנה (ג) ובה את יחידות המדידה התקניות הרלוונטיות לכל סוג של צריכת אנרגיה. לגבי סוגי כלי רכב מסוימים בקטגוריה M1 ו- 1N שמשקלם בין 2840 ק"ג לבין 3500 ק"ג אין כיום שיטת מדידה מאושרת בתקן האירופי אליו מפנה תקנת משנה (3), ועל כן מוצע לקבוע כי לגבי סוגי כלי רכב שלא נקבעה לגביהם שיטה כאמור, ייכתב בפרסום כי שיעור צריכת האנרגיה לא נקבע.

 

תקנה 2 – החלפת התוספת

לאור השינויים בנוסח התקנות יש צורך בתיקון אופן הצג נתוני זיהום האוויר. בתוספת המוצעת מופיעות דוגמאות לפרסומת לגבי כלי רכב מנועיים ואופנועים, כפי שקיים בתקנות הקיימות, תוך עדכון של מפתח הצבעים. הדוגמאות כוללות מפתחות לגבי פרסומת לדגם יחיד של רכב ולגבי ריבוי דגמים, אף זאת כפי שקיים כיום.

הדוגמאות מתייחסות לכלי רכב המונעים בדלק נוזלי, כולל כלי רכב היברידיים שאינם נטענים, כלי רכב היברידיים נטענים (plug-in), וכלי רכב חשמליים. ההבחנה נדרשת על מנת לשקף את נתוני צריכת האנרגיה לגבי כל סוג של כלי רכב.

 



[1] ס"ח התשס"ח, עמ' 752.

[2] ק"ת התשס"ט, עמ' 1176.