תזכיר טיוטת צו המועצות המקומיות (תיקון...), התשפ"ה-2025

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 3

טיוטת צו המועצות המקומיות (תיקון...), התשפ"ה-2025. 4

1. תיקון סעיף 145א. 4

2. ביטול סעיפים 145ב עד 145ז. 4

3. הוספת סעיפים 145ז עד 145י. 4

4. הוראת מעבר. 8

5. תחילה. 8

דברי הסבר. 8


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

טיוטת צו המועצות המקומיות (תיקון...), התשפ"ה-2025

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

בשנת 2007 במסגרת תיקון 47 לפקודת המועצות המקומיות הוסף סעיף 13ה לפקודת המועצות המקומיות, במסגרתו הוחלו על המועצות המקומיות סעיפים מפקודת העיריות הנוגעים להעסקת מבקר הפנים (להלן - "תיקון 47").

במסגרת הסעיף נקבע כי שר הפנים רשאי לקבוע כי על אף החלת הוראת סעיף 167(ב) לפקודת העיריות הקובע כי המבקר יועסק במשרה מלאה, רשאי השר לקבוע היקף משרה מצומצם יותר.

בשים לב לתיקון והכלל, שנקבע כאמור בחקיקה ראשית, לפיו חלה חובה למינוי מבקר פנים במשרה מלאה למעט ככל שנקבע אחרת בצו הכינון, כמו גם על רקע שאלת המעמד והיחס המשפטי שבין הוראה זו לבין ההוראות שנקבעו בצו המועצות המקומיות טרם חקיקתו ושאלת תוקפן ומעמדן המשפטי של הוראות אלה, נראה שיש צורך בהסדרה מפורשת של הנושא במסגרת צו הכינון.

כמו כן, במסגרת התיקון נקבע כי השר רשאי לקבוע בצו הכינון, באישור הועדה לעניני ביקורת המדינה, הוראות בדבר:

(1) דרכי מינויו, בדיקת כשירותו והתאמתו של מועמד לשמש מבקר;

(2) התנאים והדרכים לפיטוריו או להשעייתו של מבקר;

(3) דרכי מינוים, בדיקת כשירותם, מעמדם ותנאים להפסקת שירותם של עובדים בלשכת המבקר;

(4) דרכי הכנתו ואישורו של תקציב לשכת המבקר.

התיקון כלל הוראת מעבר לפיה כל עוד לא קבע שר הפנים הוראות בעניינים המפורטים יעמדו בתוקפן ההוראות שנקבעו בצווי הכינון בטרם התיקון, וזאת לתקופה של עד שנתיים מיום פירסום התיקון או עד לקביעת הוראות כאמור.

 מטרת התיקון הנוכחי, היא מחד - למחוק הוראות בצו שאינן תקפות עוד, בין אם בשל הוראת המעבר, ובין אם בשל הסדרת הנושאים הקבועים בהם במסגרת קליטת והחלת הוראות מתוך פקודת העיריות שנעשתה במסגרת התיקון האמור לגבי המועצות המקומיות  ומאידך – לקבוע הוראות כנדרש בהתאם לסמכותו של השר, הנוגעות להיקף משרת המבקר, תקנים ותקציב ללשכות המבקרים במועצות המקומיות וכן באשר לדרכי מינויים תנאי כשירותם ואופן סיום העסקתם של העובדים בלשכת המבקר.

 

במסגרת התיקון מוצע:

1. לקבוע את היקף משרתו של המבקר: מוצע לקבוע כי במועצה מקומית  שמספר תושביה הוא 10,000 ומעלה יכהן מבקר פנים במשרה מלאה, במועצה מקומית בה מתחת ל-10,000 תושבים יכהן מבקר פנים בהיקף משרה שלא יפחת מ-50%. עוד מוצע, כי במועצה מקומית שהיקף התקציב השנתי שלה עולה על 100 מלש"ח יכהן מבקר פנים בהיקף משרה מלאה וגם אם מספר תושביה נמוך מ-10,000.

2. להסדיר את היקף תקציב לשכת המבקר במועצות המקומיות;

3. להסדיר את היקף התקינה של עובדי לשכות הביקורת במועצות המקומיות;

4. לקבוע תנאי סף לעובד ביקורת המועצות המקומיות בדומה לתנאי הסף של עובדי ביקורת בעיריות;

5. לקבוע הוראות באשר לדרכי מינויים, ואופן סיום העסקתם של העובדים בלשכת המבקר במועצה אזורית בדומה לאלה החלים על עובדי ביקורת בעיריות.

 

על מנת לאפשר את ההיערכות הנדרשת ליישום תיקונים אלו,  מוצע לקבוע כי התיקון יכנס לתוקפו ב- 1.6.2026, וזאת על מנת לאפשר לרשויות זמן להיערך לקראת השינוי.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הפנים:

טיוטת צו המועצות המקומיות (תיקון...), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 13ה לפקודת המועצות המקומיות[1], ובאישור הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, אני מתקין צו זה:

תיקון סעיף 145א

1.  

בסעיף 145א לצו המועצות המקומיות, התשי"א-1950[2] (להלן – הצו העיקרי) -

 

 

 

(1) במקום סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

 

"(א) מבקר מועצה שמונה בהתאם להוראות סעיף 13ה לפקודת המועצות המקומיות יועסק במשרה מלאה.";

 

 

 

(2) במקום סעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

 

 

"(ב) על אף האמור בסעיף (א) היה מספר התושבים בתחום המועצה פחות מ-10,000 ותקציבה השנתי אינו עולה על 100 מלש"ח, רשאית המועצה להעסיקו במשרה חלקית שלא תפחת מחצי משרה.";

 

 

 

(3) סעיף קטן (ג) – בטל.

ביטול סעיפים 145ב עד 145ז

2.  

סעיפים 145ב עד 145ז לצו העיקרי – בטלים.

הוספת סעיפים 145ז עד 145י

3.  

אחרי סעיף 145ז יבוא:

 

 

"הצעת תקציב ותקן

145ח.

(א)  המבקר יכין ויגיש לראש המועצה מדי שנה הצעת תקציב שנתית ללשכתו לרבות הצעת תקן עובדים; המועצה תדון במסגרת דיוניה בהצעת התקציב השנתי, בהצעת התקציב והתקן של לשכת המבקר, כפי שהגיש המבקר.

 

 

 

 

 

 

(ב) במועצה מקומית שמספר תושביה עולה על 20,000 תושבים, מספר התקנים לא יפחת מהמספר האמור בתקנה 2 לתקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), תשע"ח-2018[3].

 

 

תקציב לשכת המבקר

145ט.

היקף התקציב השנתי של לשכת מבקר מועצה לא יפחת משיעור קבוע באחוזים מהתקציב השנתי של המועצה לפי המפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  במועצה מקומית שמספר תושביה עד 5,000 תושבים –

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) תקציבה השנתי אינו עולה על 25 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-1.54%, ובלבד שלא יפחת מ-331 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) תקציבה השנתי עולה על 25 מלש"ח ואינו עולה על 40 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.965% ובלבד שלא יפחת מ-333 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) תקציבה השנתי עולה על 40 מלש"ח ואינו עולה על 100 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.388% ובלבד שלא יפחת מ-335 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) תקציבה השנתי עולה על 100 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.45% ובלבד שלא יפחת מ-556 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) במועצה מקומית שמספר תושביה עולה על 5,000 תושבים אך לא עולה על 10,000 תושבים –

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) תקציבה השנתי אינו עולה על 56 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.60%, ובלבד שלא יפחת מ-360 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) תקציבה השנתי עולה על 65 מלש"ח ואינו עולה על 100 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.40% ובלבד שלא יפחת מ-362 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) תקציבה השנתי עולה על 100 מלש"ח ואינו עולה על 120 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.485% ובלבד שלא יפחת מ-556 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) תקציבה השנתי עולה על 120 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.45% ובלבד שלא יפחת מ-558 אלש"ח.

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  במועצה מקומית שמספר תושביה עולה על 10,000 תושבים אך לא עולה על 20,000 תושבים –

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) תקציבה השנתי אינו עולה על 100 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.71%, ובלבד שלא יפחת מ-682 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) תקציבה השנתי עולה על 100 מלש"ח ואינו עולה על 150 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.48% ובלבד שלא יפחת מ-684 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) תקציבה השנתי עולה על 150 מלש"ח ואינו עולה על 175 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.417% ובלבד שלא יפחת מ-686 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) תקציבה השנתי עולה על 175 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.30% ובלבד שלא יפחת מ-688 אלש"ח.

 

 

 

 

 

 

 

(ד) במועצה מקומית שמספר תושביה עולה על 20,000 תושבים סכום שלא יפחת מהאמור בתקנה 3 לתקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), תשע"ח-2018[4];

 

 

 

 

 

 

 

(ה)  בסעיף זה –

 

 

 

 

 

 

 

"תקציב שנתי של לשכת מבקר מועצה" – לרבות שכר המבקר ועובדי לשכת המבקר;

 

 

 

 

 

 

 

"תקציב שנתי של מועצה" – תקציב שנתי רגיל של המועצה המקומית למעט הכנסות לכיסוי הגירעון המצטבר של המועצה המקומית והכנסות שנרשמו בשל הנחה מארנונה.

 

 

מינוי עובדים ללשכת המבקר

145י.

(א)  ראש המועצה בהסכמת מבקר המועצה ימנה עובדים ללשכת המבקר בהתאם לתקנים שנקבעו לפי סעיף 145ח;

 

 

 

 

 

 

(ב) לא ימונה עובד ולא יכהן אדם כעובד ביקורת אלא אם כן התקיימו בו הוראות סעיף 167(ג)(1) עד (4) לפקודת העיריות;

 

 

 

 

 

 

(ג)  על אף הוראות סעיף קטן (ב) רשאי ראש המועצה, בהסכמת מבקר המועצה, לאשר מינויו של אדם אשר לא נתמלא בו התנאי האמור בסעיף 167(ג)(4) לפקודת העיריות אם רכש ניסיון במשך שבע שנים בעבודת ביקורת בגוף ציבורי כמשמעו בחוק הביקורת הפנימית, תשנ"ב-1992;

 

 

 

 

 

 

(ד) דין עובדי לשכת המבקר כדין שאר עובדי המועצה, ואולם הם יקבלו הוראות מקצועיות מהמבקר בלבד.

 

 

 

 

 

 

(ה)  לא יופסק שירותו של עובד לשכת המבקר שלא בהסכמתו של המבקר אלא בכפוף להוראות סעיף 171א(1) לפקודת העיריות.

 

 

 

 

 

 

(ו)  בסעיף זה, "עובד ביקורת" – עובד המבצע פעולות ביקורת.

הוראת מעבר

4.  

(א)  מועצה שביום פרסומו של צו זה מעסיקה מבקר בהיקף משרה הקטן מהיקף המשרה הקבוע לגביה בסעיף 145א לצו העיקרי כנוסחו בסעיף 1, תהיה תחילתו של הסעיף האמור בתום שנה מיום תחילתו של צו זה או מיום מינויו של מבקר פנים חדש למועצה – המוקדם מבין השניים;

 

 

(ב) מי שביום פרסומו של צו זה מכהן כמבקר מועצה בהיקף משרה הקטן מהיקף המשרה הקבוע בסעיף 145א לצו העיקרי כנוסחו בסעיף 1 ופרש מכהונתו מחמת החובה למנות מבקר בהיקף משרה גדול יותר בתוך שנה מיום תחילתו של צו זה, יראוהו לעניין תשלום פיצויי פיטורים או תשלום גמלאות כאילו פוטר מתפקידו.

תחילה

5.  

תחילתו של צו זה ביום ט"ז בסיוון התשפ"ו (1 ביוני 2026).

 

 

___ ב__________ (__ ב______)

 (חמ)

 

__________________

משה ארבל

שר הפנים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

כללי

בשנת 2007 במסגרת תיקון 47 לפקודת המועצות המקומיות הוסף סעיף 13ה לפקודה, במסגרתו הוחלו על המועצות המקומיות סעיפים מפקודת העיריות הנוגעים להעסקת מבקר הפנים (להלן - "תיקון 47").

במסגרת הסעיף נקבע כי שר הפנים רשאי לקבוע כי על אף החלת הוראת סעיף 167(ב) לפקודת העיריות הקובע כי המבקר יועסק במשרה מלאה, רשאי השר לקבוע היקף משרה מצומצם יותר.

בשים לב לתיקון והכלל, שנקבע כאמור בחקיקה ראשית, לפיו חלה חובה למינוי מבקר פנים במשרה מלאה למעט ככל שנקבע אחרת בצו הכינון, כמו גם על רקע שאלת המעמד והיחס המשפטי שבין הוראה זו לבין ההוראות שנקבעו בצו המועצות המקומיות טרם חקיקתו ושאלת תוקפן ומעמדן המשפטי של הוראות אלה, נראה שיש צורך בהסדרה מפורשת של הנושא במסגרת צו הכינון.

כמו כן, במסגרת התיקון נקבע כי השר רשאי לקבוע בצו הכינון, באישור הועדה לעניני ביקורת המדינה, הוראות בדבר:

 (1) דרכי מינויו, בדיקת כשירותו והתאמתו של מועמד לשמש מבקר;

(2) התנאים והדרכים לפיטוריו או להשעייתו של מבקר;

(3) דרכי מינוים, בדיקת כשירותם, מעמדם ותנאים להפסקת שירותם של עובדים בלשכת המבקר;

(4) דרכי הכנתו ואישורו של תקציב לשכת המבקר.

התיקון כלל הוראת מעבר לפיה כל עוד לא קבע שר הפנים הוראות בעניינים המפורטים יעמדו בתוקפן ההוראות שנקבעו בצווי הכינון בטרם התיקון, וזאת לתקופה של עד שנתיים מיום פרסום התיקון או עד לקביעת הוראות כאמור (להלן: "הוראת המעבר").

לפיכך, מטרת התיקון הנוכחי, היא מחד - למחוק הוראות בצו שאינן תקפות עוד, בין אם בשל הוראת המעבר, ובין אם בשל הסדרת הנושאים הקבועים בהם במסגרת קליטת והחלת הוראות מתוך פקודת העיריות שנעשתה במסגרת התיקון האמור לגבי המועצות המקומיות, ומאידך – לקבוע הוראות כנדרש בהתאם לסמכותו של השר, הנוגעות להיקף משרת המבקר, תקנים ותקציב ללשכות המבקרים במועצות המקומיות וכן באשר לדרכי מינויים, תנאי כשירותם ואופן סיום העסקתם של העובדים בלשכת המבקר.

 

לסעיף 1

תיקון סעיף 145א לצו העיקרי – סעיף 167(ב) לפקודת העיריות, שהוחל על המועצות המקומיות במסגרת סעיף 13ה לפקודת המועצות המקומיות קובע כי ככלל מבקר יכהן במשרה מלאה. מוצע במסגרת הצו העיקרי לקבוע כי על אף האמור, במועצות בהן למטה מ-10,000 תושבים תהא רשאית המועצה להעסיק את המבקר במשרה חלקית ובלבד שלא תפחת מחצי משרה, למעט במועצות שהיקף תקציבן השנתי עולה על 100 מלש"ח.

 

לסעיף 2

מחיקת סעיפים 145ב עד 145ז לצו העיקרי. המחיקה נדרשת לאור בין בשל העובדה שההסדרים הקבועים בהם נקבעו במסגרת תיקון 47, ובין אם בשל הוראת המעבר שקבעה כי ההסדרים שחלו בנושאים המנויים בסעיף 13ה(ג) לפקודה יעמדו בתוקפם למשך שנתיים בלבד ממועד כניסתו לתוקף של תיקון 47.

 

וזה נוסחו של סעיף 145ב שמוצע לבטל:

"(א) לא ימונה אדם למבקר מועצה ולא יכהן כמבקר מועצה אלא אם כן נתקיימו בו כל אלה:

(1) הוא יחיד;

(2) הוא תושב ישראל;

(3) הוא לא הורשע בעבירה שיש עמה קלון;

(4) הוא בעל תואר אקדמי מאת מוסד להשכלה גבוהה בישראל או מוסד להשכלה גבוהה בחוץ לארץ שהכיר בו, לענין זה, מוסד להשכלה גבוהה בישראל או שהוא עורך דין או רואה חשבון;

(5) הוא רכש ניסיון במשך שנתיים בעבודת ביקורת.

 (ב)  מי שכיהן כחבר מועצה לא ימונה למבקר אותה מועצה ולא יכהן ככזה, אלא אם כן עברו עשר שנים מתום כהונתו כחבר מועצה.

 (ג) מי שהיה מועמד בבחירות למועצה לא יכהן כמבקר אותה מועצה, למשך כל תקופת כהונתה של המועצה שהיה מועמד לה.

 (ד)  על אף האמור בסעיף קטן (א), רשאי הממונה על המחוז לאשר מינויו למבקר המועצה של אדם אשר לא נתמלא בו –

(1) אחד התנאים המנויים בסעיף קטן (א)(4), אם רכש נסיון במשך עשר שנים בעבודת ביקורת בגוף ציבורי כמשמעו בחוק הביקורת הפנימית, תשנ"ב-1992;

(2) התנאי שבסעיף קטן (א)(5), אם עבר השתלמות מקצועית שאישר השר.

מועצה שלא מינתה מבקר צו (מס' 3) תשנ"ז-1997"

 

וזה נוסחו של סעיף 145ג שמוצע לבטל:

"(א) ראה הממונה כי המועצה אינה ממנה מבקר, רשאי הוא לדרוש ממנה בהודעה כי תמנה מבקר כאמור בסעיף 139א, תוך הזמן הנקוב בהודעה.

 (ב)  לא מילאה המועצה אחר ההודעה תוך הזמן האמור, רשאי הממונה על המחוז למנות מבקר למועצה."

 

וזה נוסחו של סעיף 145ד שמוצע לבטל:

"       (א) ואלה תפקידי המבקר:

(1) לבדוק אם פעולות המועצה, לרבות פעולות לפי חוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965, נעשו כדין בידי המוסמך לעשותם תוך שמירה על טוהר המידות ועקרונות היעילות והחסכון;

(2) לבדוק את פעולות עובדי המועצה;

(3) לבדוק אם הוראות הנוהל של המועצה מבטיחות קיום הוראות כל דין, טוהר המידות ועקרונות היעילות והחסכון;

(4) לבקר את הנהלת החשבונות של המועצה ולבדוק אם דרכי החזקת כספי המועצה והחזקת רכושה ושמירתו מניחות את הדעת;

(5) לבדוק אם תוקנו הליקויים בהנהלת עניני המועצה שעליהם הצביע המבקר או מבקר המדינה.

 (ב)  הביקורת לפי סעיף קטן (א) תיעשה גם לגבי המועצה הדתית שבתחום המועצה וכן לגבי כל תאגיד, מפעל, מוסד, קרן או גוף אשר המועצה משתתפת בתקציבם השנתי כדי יותר מעשירית לגבי אותה שנת תקציב, או משתתפת במינוי הנהלתם (כל אחד מאלה, להלן - גוף מבוקר).

 (ג) בכפוף להוראות סעיף קטן (א), יקבע המבקר את תכנית עבודתו השנתית, את נושאי הביקורת בתקופה פלונית ואת היקף הביקורת לפי –

(1) שיקול דעתו;

(2) דרישת ראש המועצה לבקר ענין פלוני;

(3) ככל האפשר בהתאם להמלצות ועדת הביקורת.

 (ד)  המבקר יקבע, לפי שיקול דעתו, את הדרכים לביצוע ביקורתו.

 (ה)  המבקר יכין ויגיש לראש המועצה מדי שנה הצעת תקציב שנתית ללשכתו לרבות הצעת תקן עובדים; המועצה תדון במסגרת דיוניה בהצעת התקציב השנתי, בהצעת התקציב והתקן של לשכת המבקר, כפי שהגיש המבקר."

 

וזה נוסחו של סעיף 145ה שמוצע לבטל:

"         (א) ראש המועצה וסגניו, חברי המועצה, עובדי המועצה, ראש המועצה הדתית וסגניו, חברי המועצה הדתית, עובדי המועצה הדתית, וחברים ועובדים של כל גוף מבוקר, ימציאו למבקר, על פי דרישתו, כל מסמך שברשותם אשר לדעת המבקר דרוש לצורכי הביקורת ויתנו למבקר כל מידע או הסבר שיבקש.

 (ב)  למבקר או לעובד שהוא הסמיך לכך תהיה גישה, לצורך ביצוע תפקידו, לכל מאגר מידע רגיל או ממוחשב, לכל בסיס נתונים ולכל תוכנת עיבוד נתונים אוטומטי של המועצה או של גוף מבוקר.

 (ג) לגבי מידע החסוי על פי דין, יחולו על המבקר ועל העובדים מטעמו המגבלות הקבועות בחוק או לפיו לגבי המורשים לטפל במידע כאמור.

 (ד)  עובד של המבקר שאינו עובד המועצה יחולו עליו לענין עבודתו האמורה, כל איסור והגבלה החלים על עובד הציבור שהוא עובד המבקר.

 (ה)  לצורך ביצוע תפקידו, יוזמן המבקר ויהיה רשאי להיות נוכח בכל ישיבה של מליאת המועצה או של כל ועדה מועדותיה או כל ועדה מועדותיו של גוף מבוקר; בישיבה שאינה סגורה רשאי להיות נוכח גם עובד מעובדיו של המבקר."

 

וזה נוסחו של סעיף 145ו שמוצע לבטל:

"        (א) המבקר יגיש לראש המועצה אחת לשנה דו"ח על ממצאי הביקורת שערך; בעת הגשת הדו"ח כאמור ימציא המבקר העתק ממנו לועדת הביקורת.

 (ב)  בנוסף לאמור בסעיף קטן (א) רשאי המבקר להגיש לראש המועצה ולועדת הביקורת דו"ח על ממצאי ביקורת שערך, בכל עת שייראה לו או כאשר ראש המועצה או ועדת הביקורת דרשו ממנו לעשות כן.

 (ג) בתוך שלושה חודשים מיום קבלת דו"ח המבקר, יגיש ראש המועצה לועדת הביקורת את הערותיו על הדו"ח וימציא למועצה העתק מהדו"ח בצירוף הערותיו.

 (ד)  ועדת הביקורת תדון בדו"ח המבקר ובהערות ראש המועצה עליו ותגיש למועצה לאישור את סיכומיה והצעותיה, בתוך חודשיים מיום שנמסרו לה הערות ראש המועצה כאמור בסעיף קטן (ג); בטרם תשלים הועדה את סיכומיה והצעותיה רשאית היא, אם ראתה צורך בכך, לזמן לדיוניה נושאי משרה של המועצה או של גוף מבוקר כדי לאפשר להם להגיב על הדו"ח.

 (ה)  תוך חודשיים מן היום שבו הגישה ועדת הביקורת את סיכומיה והצעותיה, תקיים המועצה דיון מיוחד בהם ותחליט בדבר אישור ההצעות.

 (ו) לא יפרסם אדם דו"ח מן האמורים בסעיף זה או את תוכנו, לפני שחלף המועד שנקבע להגשתו למועצה, ואולם רשאים המבקר או ראש המועצה באישור הועדה, להתיר פרסום כאמור; לענין סעיף קטן זה, "דו"ח" - לרבות חלק מדו"ח ולרבות ממצא ביקורת.

 (ז) הוגש דו"ח הביקורת למועצה יעביר ראש המועצה העתק ממנו לשר; אין בהוראות סעיף זה לגרוע מסמכות השר לפי סעיף 203."

 

וזה נוסחו של סעיף 145ז שמוצע לבטל:

"       (א) ראש המועצה ימנה בהסכמת המבקר עובדים ללשכת המבקר בהתאם לתקנים שקבע השר ובכפוף להוראות סעיף 140.

 (ב)  דין עובדי לשכת המבקר כדין שאר עובדי המועצה, ואולם הם יקבלו הוראות מקצועיות מהמבקר בלבד.

 (ג) לא יופסק שירותו של עובד לשכת המבקר שלא בהסכמתו של המבקר אלא בכפוף להוראות סעיף 144א(1)."

 

 

לסעיף 3

לסעיף 145ח המוצע -  מוצע לקבוע כי המבקר יכין ויגיש לראש המועצה מדי שנה הצעת תקציב שנתית ללשכתו לרבות הצעת תקן עובדים. ההצעה תידון במסגרת דיוני התקציב השנתי. עוד מוצע כי היקף התקינה במועצות המונות למעלה מ-20,000 תושבים יהיה כהיקף התקינה הקבוע לגבי עיריות במסגרת תקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), התשע"ה-2018;

 

לסעיף 145ט המוצע – מוצע לקבוע את תקציב המינימום של לשכת מבקר המועצה בהתאם למספר התושבים במועצה המקומית ותקציבה, כאשר לגבי מועצות בהן למעלה מ-20,000 תושבים נקבע כי תקציב המינימום יקבע בהתאם לקבוע בתקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), התשע"ה-2018;

 

לסעיף 145י המוצע – מוצע להסדיר כללי העסקת עובדים בלשכת המבקר. בתוך כך מוצע לקבוע כי עובדי הביקורת יעמדו בתנאי הכשירות שנקבעו בפקודת העיריות, לקבוע כי דין עובדי לשכת המבקר כדין עובדי המועצה אך הם יקבלו הוראות מקצועיות מהמבקר בלבד וזאת בכדי לשמור על עצמאותם, לקבוע כי לא יפוטר עובד לשכת המבקר שלא בהסכמת המבקר אלא אם פיטוריו נקבעו במסגרת פסק דין משמעתי.

 

לסעיף 4

מוצע לקבוע הוראת מעבר שתאפשר למועצות המקומיות ולמבקרים המכהנים להיערך להגדלת היקף המשרה. במסגרת זו מוצע כי לגבי מועצות בהן היקף המשרה לפי התיקון גדול מהיקף המשרה בה מכהן המבקר בפועל - הגדלת היקף המשרה יעשה בתוך שנה מיום כניסת הצו לתוקף, או מיום מינויו של מבקר פנים חדש – המוקדם מבין השניים, וכי מבקר פנים שפרש מחמת החובה למנות מבקר פנים בהיקף משרה גדול מהיקף המשרה בו הוא מכהן יראו בו לעניין פיצויי פיטורין וגמלאות כאילו פוטר.

 

לסעיף 5

על מנת לאפשר את ההיערכות הנדרשת ליישום תיקונים אלו,  מוצע לקבוע כי התיקון יכנס לתוקפו ב- 1.6.2026, וזאת על מנת לאפשר לרשויות זמן להיערך לקראת השינוי.



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 9, עמ' 256.

[2] ק"ת התשנ"ו, עמד 127; התשס"ט, עמ' 414.

[3] ק"ת תשע"ח, עמ' 2536

[4] ק"ת תשע"ח, עמ' 2536