תזכיר חוק רשות שדות התעופה (תיקון מס' 13), התשפ"ה-2025

תזכיר חוק רשות שדות התעופה (תיקון מס' 13), התשפ"ה-2025

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק רשות שדות התעופה (תיקון מס' 13), התשפ"ה - 2025

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

חוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977 (להלן: "החוק")  הינו החוק המסמיך את כינון רשות שדות התעופה (להלן: "הרשות") כתאגיד סטטוטורי שיפעיל תחת קורת גג אחת את שדות התעופה בישראל, לרבות נמל התעופה בן-גוריון.  

התיקון המבוקש לסעיף 25(ב) לחוק נועד לתקן ולשקף את המצב הנורמטיבי הנוכחי, לפיו ממועד חיקוק חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן: " חוק יסודות התקציב"), שהינו מאוחר למועד חיקוק חוק הרשות,  כל הסכם בין הרשות לארגון העובדים בעניין תנאי עבודתם של עובדי הרשות כפוף לאישור שר האוצר או מי שהואצלה לו סמכות שר האוצר ולא של הממשלה וזאת בהתאם להוראות סעיף 29(א) לחוק יסודות התקציב.

התיקון השני לחוק המבוקש בא לשנות את הסכום הקבוע בסעיף 40א(ב) לחוק הרשות, העוסק בתשלום השנתי של הרשות למדינה, בהתאם לסיכום דברים שנחתם בין ממשלת ישראל לרשות ביום   29.9.94 (להלן: "סיכום הדברים"). בהתאם לסעיף 2.2.1 לסיכום הדברים, יופחת סכום התשלום השנתי הנקוב בסעיף 40א(ב) כך שבמקום סכום התשלום השנתי של 10 מיליון ₪ יבוא סכום  של תשלום שנתי בסך  3,631,483 ₪, וזאת בצו רשות שדות התעופה (שינוי תשלום שנתי), התשנ"ט-1998 אשר אושר על ידי וועדת הכספים של הכנסת הארבע-עשרה ביום 10.3.1999, אולם חתימתו לא הושלמה על ידי שר האוצר. על כן, מבוקש לתקן את סעיף 40א לחוק, על מנת להתאימו לתשלום השנתי שהונהג בפועל, בהתאם לסיכום הדברים, מאז שנת 1999, בהתאם למנגנון ההצמדה הקבוע בסעיף 40(א)(ב) לחוק.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

לא רלוונטי

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים  אחרים ורשויות אחרות.

לא רלוונטי

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

 

תזכיר חוק מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:

תזכיר חוק רשות שדות התעופה (תיקון מס' 13), התשפ"ה-2025

 

תיקון סעיף 25

2.

בסעיף 25 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (ב) במקום המילים "הממשלה" יבוא:

 

 

"לפי סעיף 29 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה- 1985"

תיקון סעיף 40א

3.

בסעיף 40א לחוק העיקרי, בסעיף קטן (ב) במקום המילים "10 מיליון שקלים חדשים" יבוא "3,631,483 שקלים חדשים".

תחילה

5.

תחילתו של חוק זה ביום פרסומו.

 

 

 

 

_________________ התשפ"ה

_________________ 2025

________________________

   מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

 


 

דברי הסבר

חוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977 (להלן: "החוק", "החוק העיקרי") הינו החוק המסמיך לכינון רשות שדות התעופה (להלן: "הרשות") כתאגיד סטטוטורי שיפעיל תחת קורת גג אחת את שדות התעופה בישראל, לרבות נמל התעופה בן-גוריון.  

 

סעיף 1 –

החוק העיקרי – ועימו סעיף 25 לחוק העיקרי – נחקק בשנת 1977, וסעיף 25(ב) לחוק העיקרי קובע "תנאי עבודתם של עובדי הרשות ושכרם ייקבעו בהסכם בין הרשות ובין ארגון העובדים המייצג את המספר הגדול ביותר של עובדי הרשות ובאישור הממשלה" (ההדגשה אינה במקור).

ואולם, מאז נחקק סעיף 29 לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה–1985 (להלן: "חוק יסודות התקציב"), שלפיו:

"(א) גוף מתוקצב או גוף נתמך לא יסכים על שינויים בשכר, בתנאי פרישה או בגימלאות, או על הטבות כספיות אחרות הקשורות לעבודה, ולא ינהיג שינויים או הטבות כאמור, אלא בהתאם למה שהוסכם או הונהג לגבי כלל עובדי המדינה או באישורו של שר האוצר [...].

(ב) על אף האמור בכל דין, כל הסכם או הסדר בטל במידה שהוא נוגד את הוראות סעיף קטן (א)".

 

לפיכך, משנחקק סעיף 29 לחוק יסודות, הסכמי השכר של עובדי הרשות נעשו בהתאם לקבוע בסעיף 29(ב) לחוק יסודות התקציב – ולא באישור הממשלה לפי נוסחו של סעיף 25 לחוק העיקרי.

בהתאם לכך, מוצע לתקן את סעיף 25(ב) לחוק העיקרי על מנת להבהיר את המצב המשפטי הקיים, ולקבוע כי תנאי העבודה של עובדי הרשות ושכרם ייקבעו, בין היתר, בהתאם להוראות סעיף 29 לחוק יסודות התקציב. כאמור, מדובר בתיקון מבהיר התואם את הדין החל ערב התיקון המוצע לחוק העיקרי ואת הפרקטיקה הנוהגת.

 

סעיף 2 –

תיקון סעיף 40א לחוק העיקרי, במסגרתו מוצע כדלהלן:

לבצע תיקון לסעיף קטן (ב) כך שהתשלום השנתי יהיה בסכום של 3,631,483 ש"ח – זאת בהתאם לסיכום דברים שנחתם בין ממשלת ישראל לבין הרשות ביום 29.9.94 בעניין התשלומים של הרשות למדינה ושל המדינה לרשות (להלן: "סיכום הדברים").

לאור העובדה שחלק מהתשלומים, אליהם מתייחס סיכום הדברים, עניינו תשלומים בגין העברת נכסי מקרקעין, נחתם ביום 21.1.1998 בין מנהל מקרקעי ישראל (רשות מקרקעי בישראל - דהיום) הסכם חכירה (להלן: "הסכם החכירה"). חלק מההסכמות בין משרד האוצר לרשות היה, כי עם החתימה על סיכום הדברים יופחתו סכומי התמלוגים שיהא על הרשות לשלם, ולפיכך נקבע בסיכום הדברים כי משרד האוצר ימליץ בפני השרים לשנות בצו את הסכום הנקוב בסעיף 40א(ב) לחוק הרשות רטרואקטיבית מחודש אפריל 1989. על פי הצו, במקום סכום התשלום השנתי של 10 מיליון ₪ יבוא הסכום של 3,631,483 ₪. בהתאם לאמור, אישרה ועדת הכספים של הכנסת הארבע עשרה ביום 10.3.1999 את צו רשות שדות התעופה (שינוי תשלום שנתי), התשנ"ט-1998. בנוסף, חתם שר התחבורה דאז, מר שאול יהלום, על הצו. יחד עם זאת, השלמת הצו באמצעות חתימת שר האוצר דאז, מר בנימין נתניהו שכיהן גם כראש הממשלה, לא בוצעה.

נכון להיום, הרשות מעבירה תשלומים שנתיים בהתאם לסיכום הדברים ולצו הנ"ל על אף העובדה שהצו אינו חתום במלואו, ולפיכך תיקון זה נועד להתאים את הדין לתשלום השנתי שהונהג בפועל מאז שנת 1999, בכפוף למנגנון ההצמדה הקבוע בסעיף 40א(ב), כך למשל, העבירה הרשות למדינה בגין שנת 2022 סך של 20,914,318.35 ₪, בגין שנת 2023 סך של 21,496,386.71 ₪ ובגין שנת 2024 תעביר סך של 21,817,528 ₪.

לפיכך, אין בתיקון פגיעה בתשלומים השנתיים המשולמים בפועל עד היום על ידי הרשות.