תזכיר טיוטת צו המועצות המקומיות (תיקון מס' ...), התשפ"ה-2025

טיוטת צו

 

שם הצו המוצע

צו המועצות המקומיות (תיקון מס' ...), התשפ"ה-2025

 

מטרת הצו המוצע והצורך בו

בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2305 מיום 31.10.2024 ועל מנת לקדם עקרונות של שוויון, שקיפות ויעילות, וכן מנגנונים של בקרה ופיקוח בכל הנוגע להתקשרויות של מועצות מקומיות, מוצע לתקן את התוספת הרביעית לצו המועצות המקומיות, התשי"א- 1950, ולקבוע הוראות שונות שיאפשרו למועצות המקומיות החפצות בכך לערוך מכרזים במתכונת ממוכנת, למן שלב הגשת מסמכי המכרז, ועד לשלב הפקת פרוטוקול פתיחה לחברי ועדת המכרזים.

התיקון המוצע מבקש לקבוע אמות מידה ברורות שעל המערכת הממוכנת לניהול תיבת מכרזים אלקטרונית לעמוד בהן, בין היתר בכל הנוגע לאבטחת המידע הנדרשת, ניהול משתמשים והרשאות, אמצעי הגיבוי ושימור המידע הנקלט, זמינותה ותקינותה. בנוסף, מוצע לקבוע כללים לעניין זהות הגורם שיקבל החלטה בדבר שימוש במערכת ממוכנת כאמור, אופן קבלת ההחלטה ומתכונת פרסומה.

עוד מוצע לקבוע הוראות באשר לניהול מכרז ממוכן, במכרזים לגביהם הוחלט לעשות שימוש במערכת כאמור, בין היתר, בכל הנוגע לאופן הגשת הצעה אלקטרונית, המסמכים שזו תכלול, ומה יכיל פרוטוקול הפתיחה שתפיק המערכת.

 

להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הפנים:

טיוטת צו המועצות המקומיות (תיקון מס' ...), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 2 לפקודת המועצות המקומיות, אני מצווה לאמור:

 

 

 

תיקון התוספת הרביעית

1.  

בצו המועצות המקומיות, התשי"א-1950, בתוספת הרביעית, אחרי סעיף 17 יבוא:

 

 

"מערכת ממוכנת לניהול תיבת מכרזים אלקטרונית

17א.

(א)  המועצה רשאית לקבוע, על פי המלצת ועדת המכרזים, כי ייעשה שימוש במערכת ממוכנת לניהול תיבת מכרזים אלקטרונית, אם נוכחה לדעת, לאחר שעיינה בחוות דעת בכתב של גורם מקצועי ומומחה בתחום, כי מתקיימים בה תנאים אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) למערכת שעון פנימי מדויק, המכויל על פי כללים מקובלים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) המערכת תתעד כל פעולה שבוצעה בה וכל מסר אלקטרוני שנשלח אליה וממנה, לרבות מועדם וזהות מי שביצע אותם באופן שיאפשר, בין היתר, עריכת תחקור לעניין פעולות שבוצעו;

 

 

 

 

 

 

 

(3) למערכת אמצעי זיהוי שיבטיחו כי ההתחברות למערכת, הגשת הצעה או ביצוע פעולה נעשים על ידי אדם מסוים, והוא בלבד;

 

 

 

 

 

 

 

(4) המערכת תאפשר ניהול משתמשים והרשאות כך שניתן יהיה להבטיח כי כל פעולה בה נעשית על ידי מי שרשאי לבצע את הפעולה;

 

 

 

 

 

 

 

(5) למערכת אמצעי הגנה, שמטרתם להגן מפני חדירה ומפני שיבוש בעבודתה העלולים לפגום במהימנות המידע שבה ובתקינות ההליך, וכן בקרות על כך שההצעה הוגשה על ידי מי שהזדהה לשם הגשתה;

 

 

 

 

 

 

 

(6) המערכת מגובה מדי יום באמצעים מוגנים ומהימנים, והגיבוי נשמר בנפרד מהמערכת. הגיבוי יכלול את כל המידע המצוי בתיבה לרבות מסרים אלקטרוניים שנשלחו ממנה ואליה, ואת תיעוד הפעולות המתבצעות בה;

 

 

 

 

 

 

 

(7) המערכת תבטיח את שמירת מידע ואחסונו על מנת למנוע חדירה או פגיעה בשלמותו;

 

 

 

 

 

 

 

(8) המערכת תתוחזק באופן שיובטחו זמינותה ותקינות פעולתה;

 

 

 

 

 

 

 

(9) תסופק הדרכה על המערכת, תמיכה טכנית ומנגנון טיפול בתקלות באמצעות מוקד תמיכה לכל המעוניין בכך, ובאופן המבטיח את זמינות המערכת ויכולתם לעשות בה שימוש כנדרש. 

 

 

 

 

 

 

 

(10)המערכת תתעדכן באופן תדיר, בהתאם לשינויים הטכנולוגיים, כך שבכל עת יתקיימו לגביה התנאים הנקובים בפסקאות (1) עד (9), בסטנדרט גבוה ביחס לנוהג המקובל בשוק.

 

 

 

 

 

 

(ב) הגורם עורך חוות הדעת כאמור בסעיף קטן (א) לא יהיה קשור לגוף איתו התקשרה המועצה בעניין המערכת.

 

 

 

 

 

 

(ג) החלטת המועצה, כאמור בסעיף קטן (א), תעמוד בתוקפה לתקופה שתקבע המועצה, ושלא תעלה על שלוש שנים; המועצה רשאית להאריך את תוקף ההחלטה בתקופות נוספות של עד שלוש שנים כל אחת,  ובלבד שתעמוד בפניה חוות דעת עדכנית מטעם גורם כאמור בסעיף קטן (א), המאשר כי בתיבה מתקיימים התנאים הנקובים בסעיף הקטן האמור.

 

 

 

 

 

 

(ד) קבעה המועצה כאמור, תפרסם על כך הודעה באתר האינטרנט של המועצה המקומית בצירוף חוות הדעת של הגורם המקצועי שהוגשה למועצה. ההודעה תתייחס לתקופה לגביה היא חלה, בהתאם לאמור בסעיף קטן (ג).

 

 

ניהול מכרז ממוכן

 

17ב.

(א) ועדה, שחבריה הם המנהל הכללי של המועצה המקומית, ובאין מנהל כללי – מזכיר המועצה המקומית, והוא יהיה היושב ראש, גזבר המועצה המקומית והיועץ המשפטי למועצה המקומית רשאית לקבוע שמכרז ייערך בדרך של מכרז ממוכן, ורשאית היא להחליט כי חלק מההצעה יוגש כהצעה אלקטרונית וחלק יוגש שלא כהצעה אלקטרונית.

 

 

 

 

(ב)  מכרז ממוכן ייערך בדרך של הגשת הצעות אלקטרוניות לתיבת מכרזים אלקטרונית, כך:

 

 

 

 

 

 

 

(1)  (1) הצעה אלקטרונית תוגש בידי מגיש הצעה שהזדהה לשם כך, ותכלול את מסמכי המכרז כמפורט בסעיף קטן 13(א), בדרך ובמועד שנקבעו בתנאי המכרז, כשהיא חתומה בחתימה אלקטרונית, כהגדרתה בחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001, או באופן אחר, המבטיח את כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(א) ההצעה הוגשה על ידי מי שהזדהה לשם הגשתה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) הובהר למגיש ההצעה שבחתימתו הוא מתחייב לאמור בהצעה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  לא ניתן לעשות שינוי בהצעה לאחר החתימה.

 

 

 

 

 

 

 

(2)  (2) לא ניתן יהיה לשלוח את ההצעה ללא צירוף המסמכים הנדרשים.

 

 

 

 

 

 

 

(3)  (3) עם הגשת מסמכי המכרז, תשלח המערכת אישור למגיש ההצעה אודות השלמת הפעולה; לא יראו בהצעה כהצעה שהוגשה אלא אם נשלח בגינה אישור כאמור.

 

 

 

 

 

 

 

(4)  (4) לא תהיה אפשרות לכל אדם לראות הצעה שהוגשה לתיבת המכרזים האלקטרונית או לשנותה, למעט היכולת לראות את ההצעות במועד פתיחת תיבת המכרזים האלקטרונית בידי המוסמכים לכך.

 

 

 

 

 

 

 

(5)  (5) לא תהיה אפשרות להגיש הצעה לתיבת המכרזים האלקטרונית לאחר תום המועד להגשת מסמכי המכרז.

 

 

 

 

 

 

 

(6)  (6) פעולות בתיבה האלקטרונית יבוצעו על ידי עובד המועצה המקומית שהסמיכה לכך הוועדה כמשמעותה בסעיף קטן (א), ולאחר שהזדהה לשם ביצוע הפעולה.

 

 

 

 

 

 

 

(7)  (7) תיבת המכרזים האלקטרונית תפיק באופן אוטומטי, מיד בתום המועד להגשת מסמכי המכרז, פרוטוקול פתיחת תיבה שבו יירשמו, בין היתר, מספר ההצעות שנמצאו בתיבה, זיהויין, הסכום הכולל של כל אחד ממסמכי המכרז, והאומדן הנוגע למכרז. התיבה תשלח את הפרוטוקול לחברי ועדת המכרזים.

 

 

 

 

 

 

(ג) על מכרז ממוכן, למעט החלק שנקבע שיוגש שלא כהצעה אלקטרונית, לא יחולו הוראות סעיפים 13(ב) ו-14 עד 17.

 

 

 

 

 

 

(ד)  אומדן כאמור בסעיף 11 יופקד בתיבת המכרזים האלקטרונית."

 

 

 

דברי הסבר

כללי

בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2305 מיום 31.10.2024 ועל מנת לקדם עקרונות של שוויון, שקיפות ויעילות, וכן מנגנונים של בקרה ופיקוח בכל הנוגע להתקשרויות של מועצות מקומיות, מוצע לתקן את התוספת הרביעית לצו המועצות המקומיות, התשי"א- 1950 (להלן- התוספת ו-הצו, בהתאמה), ולקבוע הוראות שונות שיאפשרו למועצות המקומיות החפצות בכך לערוך מכרזים במתכונת ממוכנת, למן שלב הגשת מסמכי המכרז, ועד לשלב הפקת פרוטוקול פתיחה לחברי ועדת המכרזים.

התיקון המוצע מבקש לקבוע אמות מידה ברורות שעל המערכת הממוכנת לניהול תיבת מכרזים אלקטרונית לעמוד בהן, בין היתר בכל הנוגע לאבטחת המידע הנדרשת, ניהול משתמשים והרשאות, אמצעי הגיבוי ושימור המידע הנקלט, זמינותה ותקינותה. בנוסף, מוצע לקבוע כללים לעניין זהות הגורם שיקבל החלטה בדבר שימוש במערכת ממוכנת כאמור, אופן קבלת ההחלטה ומתכונת פרסומה.

עוד מוצע לקבוע הוראות באשר לניהול מכרז ממוכן, במכרזים לגביהם הוחלט לעשות שימוש במערכת כאמור, בין היתר, בכל הנוגע לאופן הגשת הצעה אלקטרונית, המסמכים שזו תכלול, ומה יכיל פרוטוקול הפתיחה שתפיק המערכת.

 

סעיף 1-

סעיף 17א המוצע – מוצע לקבוע כי המועצה, לאחר שקיבלה את המלצת ועדת המכרזים לכך, יכולה לאפשר כי המועצה המקומית תשתמש במערכת ממוכנת לניהול תיבת מכרזים אלקטרונית. זאת, בכפוף לקבלת חוות דעת מקצועית רלוונטית, מגורם שאינו קשור לספק המערכת למועצה המקומית, לפיה מתקיימות במערכת אמות המידה המפורטות בפסקאות המשנה 17א(א)(1) עד 17א(א)(10) (להלן- חוות הדעת).

 

עוד מוצע לקבוע כי החלטת המועצה תעמוד בתוקפה לתקופה של שלוש שנים, אותה יכולה להאריך המועצה בתקופות נוספות, בנות שלוש שנים האחת, וכל עוד יש ברשותה חוות דעת עדכנית, בדבר עמידת המערכת באמות המידה הנזכרות לעיל. בנוסף, מוצע להטיל חובה על המועצה לפרסם את החלטתה באתר האינטרנט של המועצה המקומית, אשר תכלול את משך התקופה למתן האישור, ולצידה את חוות הדעת.

 

סעיף 17ב המוצע – מוצע לקבוע את אופן ניהול המכרז הממוכן, בכל הנוגע לשלבי הגשתו, ועד לשלב הפקת פרוטוקול פתיחה לחברי ועדת המכרזים. כך מוצע, כי באשר לכל מכרז ומכרז, ועדה שחבריה הם המנהל הכללי של המועצה המקומית, ובאין מנהל כללי – מזכיר המועצה המקומית, והוא יהיה היושב ראש, גזבר המועצה המקומית והיועץ המשפטי למועצה המקומית (להלן- הוועדה) תקבע האם זה ייערך בדרך של מכרז ממוכן, וככל שכך - מהם הרכיבים בהצעה שיוגשו כהצעה אלקטרונית ואילו יוגשו שלא כהצעה אלקטרונית.

 

עוד מפורט בסעיף המוצע כיצד תוגש הצעה אלקטרונית, כך שתבטיח שהיא מוגשת על ידי מי שהזדהה לשם הגשתה; כי הובהר למגיש שהוא מתחייב לאמור בהצעתו; וכי לא ניתן יהיה לעשות שינוי בהצעה לאחר שתחתם. כמו כן, כולל הסעיף הסבר אודות המסמכים שיש לצרף להצעה. בנוסף, מוצע כי לא ניתן יהיה להגיש הצעה לתיבת המכרזים לאחר תום המועד להגשת מסמכי המכרז, וכי לא ניתן יהיה לראות או לשנות הצעה שהוגשה לתיבת מכרזים אלקטרונית. כמו כן, מוצע כי כל הפעולות שיתבצעו בתיבת המכרזים יהיו על ידי עובד המועצה המקומית, שהסמיכה הוועדה לשם כך.

הסעיף עוד מפרט מה יכיל פרוטוקול הפתיחה שתפיק המערכת, ואשר יישלח לחברי ועדת המכרזים. כן מפורטות הוראות הדין הנקובות בתוספת לצו, שלא יחולו ביחס להצעה אלקטרונית.