טיוטת כללים

 

א. שם הכללים המוצעים

כללי התחרות הכלכלית (פטור סוג להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בין-לאומית בים) (הוראת שעה) (תיקון) התשפ"ה - 2025

ב. מטרת הכללים המוצעים והצורך בהם

1.  פטור הסוג להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בינלאומית בים, התשע"ג-2012 ("הפטור הימי") פורסם לראשונה בתאריך 31.10.2012 ותוקפו הוארך לאחרונה בתאריך 19.9.2022, לשלוש שנים, עד ליום 17 באוקטובר 2025. הסיבה שבגינה הוארך הפטור לשלוש שנים ולא לחמש שנים, כפי שמקובל, היא שכבר במועד ההארכה, הנציבות האירופית הייתה בהליך בחינה של הצורך בקיומו של פטור הסוג האירופי להסדרי קונסורציום בתחום הספנות (CBER). ואכן, ב-10 באוקטובר 2023, בעקבות בדיקת הנציבות האירופית הודיעה הנציבות כי ה-CBER לא יוארך ויסתיים ב-25 באפריל 2024. לקראת תאריך פקיעת תוקפו של הפטור הימי, ערכה רשות התחרות בחינה האם יש מקום להאריך את הפטור הימי, לשנות אותו, או לחלופין, לאפשר לו לפוג מבלי להאריך אותו.

2.  בהמשך לפטור הימי שפרסמה רשות התחרות לראשונה בתאריך 31.10.2012, פורסם גם גילוי דעת להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בינלאומית בים ("גילוי הדעת"). כפי שנכתב בגילוי הדעת, הפטור נוצר מתוך רצון לפעול במתווה הדומה לרגולציה האירופית ביחס להסדרים כובלים בתחום הובלת מטען בספנות ובמיוחד בעקבות פטור הסוג האירופי להסדרי קונסורציום בתחום הספנות. עניינו של פטור הסוג הימי הישראלי, בדומה לפטור האירופי, הינו בשיתופי פעולה ביו חברות ספנות בהובלת מטען במסגרת קווי הפלגה, הפוקדים נמלים לפי תכנון ידוע מראש ובלוחות זמנים קבועים המתפרסמים מראש. התפיסה שעמדה בבסיס פטורי הסוג הישראלי והאירופי היא כי הסדרים תפעוליים ביו מובילים בים (דהיינו: הסדרי קונסורציום), אשר אינם כוללים כבילות ביחס למחיר ושומרים על עצמאות המשתתפים בשיווק שירותיהם, טומנים בחובם, ככלל, יתרונות פרו-תחרותיים, היכולים במקרה מתאים לגבור על חששות תחרותיים שמקימים הסדרים מסוג זה.

3.  להשלמת התמונה יש לציין שהפטור הימי חוקק טרם השינוי בכללי התחרות הכלכלית (פטור סוג למיזמים משותפים)(הוראת שעה) התשס"ו-2006 (להלן: "פטור הסוג למיזמים משותפים") והוספת סעיף 9א לפטור הסוג למיזמים משותפים אשר מאפשר בחינה עצמית של השפעת ההסדרים שעומדים בגדר פטור הסוג למיזמים משותפים על התחרות. כלומר, בעת התקנת הפטור הימי לא הייתה אפשרות חוקית לבצע בחינה עצמית של כלל ההסדרים התפעוליים בתחום ההובלה הימית, למעט הגשת בקשת פטור מאישור הסדר כובל לממונה על התחרות.

 

4.  ביטול פטור הסוג האירופי – כאמור, ב-10 באוקטובר 2023, נציבות התחרות האירופית הודיעה כי ה-CBER יסתיים ב-25 באפריל 2024.  הנציבות האירופית קבעה שהפטור אינו מגשים עוד את מטרתו ואינו עומד בקריטריונים של יעילות, אפקטיביות וקידום תועלת לאיחוד האירופי:

"Overall, the CBER does not appear to be fit for its purpose any more, as it does not fulfil the criteria of effectiveness, efficiency and EU added value."[1]

5.  בנוסף, ציינה הנציבות האירופית כי תחום התובלה הימית הפך לריכוזי עם השנים, כמות השחקנים הקטנים והבינוניים בו פחתה, ונוכח זאת קיים ספק בדבר הצורך בפטור סוג ייעודי לתחום.

6.  ביטול פטור הסוג ייצר שינוי של המסגרת המשפטית שבה נבחנים הסדרי שיתופי הפעולה הימיים באירופה. עד ביטול הפטור, כאשר נתח השוק של הצדדים להסדר תפעולי לא עלה על 30%, ניתן היה לבחון את אותם הסדרים תחת ה–CBER. לאחר ביטולו של פטור הסוג, נבחנים אותם הסדרים, כמו גם הסדרים שמראש לא עמדו בתנאי ה – CBER, בהתאם לתנאים הכלליים שבסעיף §101(3) ל – TFEU.

7.  ביטול פטור הסוג הבריטי – רשות התחרות הבריטית, ה-Competition and Markets Authority (CMA) ביטלה אף היא את פטור הסוג הבריטי והעבירה את ההסדרים בין מובילים ימיים להיבחן תחת הפטור הבריטי הכללי. בדומה להחלטת הנציבות האירופית, ההחלטה של ה-CMA התבססה על כך שאין לטעמם עוד ודאות לכך שההסדרים הללו עומדים בתנאיו של הפטור הכללי הקיים בבריטניה ומשכך אין הצדקה לפטור הסוג הגורף.

8.  החלטה זו מתבססת בין השאר על המגמות שזוהו על ידי הנציבות האירופית וה-CMA בשוק ההובלה הימית. ביניהן, עלייה משמעותית בריכוזיות של השוק לאורך זמן ואינטגרציה אנכית בין

9.  נוכח כל האמור לעיל, ולאחר שמיעת העמדות השונות במסגרת הקול הקורא, עמדת רשות התחרות היא שאין מקום להאריך את הפטור הימי. משמעות ביטול הפטור הימי, היא כי, ככלל, הסדרים תפעוליים לתובלה בינלאומית בים, יעברו להיבחן תחת פטורי הסוג השונים, ובכלל זה, פטור הסוג למיזמים משותפים.

10.  לאור העובדה שפטור הסוג הימי פוקע ביום 17 באוקטובר 2025, כשלושה חודשים מהיום, רשות התחרות מכירה בכך שתקופת זמן זו אינה מספיקה לצורך התארגנות של השוק בצורה חלקה. על כן, מוצע להאריך את פטור הסוג הימי לתקופה של שישה חודשים נוספים, שיהוו תקופת התארגנות עבור תחום הספנות, לפני פקיעתו של הפטור באופן סופי.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הכללים המוצעים:

כללי התחרות הכלכלית (פטור סוג להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בין-לאומית בים) (הוראת שעה) (תיקון) התשפ"ה -2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 15א(א) לחוק התחרות הכלכלית, תשמ"ח-1988, אני קובעת כללים אלה:

תיקון סעיף 6

1.  

בכללי התחרות הכלכלית (פטור סוג להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בין-לאומית בים) (הוראת שעה) (תיקון) התשפ"ה – 2025, בסעיף 6, במקום "עד יום כ"ה בתשרי התשפ"ו (17 באוקטובר 2025)" יבוא  "עד יום ל' ניסן תשפ"ו (17 באפריל 2026)".  

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

 

__________________

מיכל כהן

הממונה על התחרות

 

 

__________________

נתאשר,

ניר ברקת

שר הכלכלה והתעשייה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

1.  פטור הסוג להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בינלאומית בים, התשע"ג-2012 ("הפטור הימי") פורסם לראשונה בתאריך 31.10.2012 ותוקפו הוארך לאחרונה בתאריך 19.9.2022, לשלוש שנים, עד ליום 17 באוקטובר 2025. הסיבה שבגינה הוארך הפטור לשלוש שנים ולא לחמש שנים, כפי שמקובל, היא שכבר במועד ההארכה, הנציבות האירופית הייתה בהליך בחינה של הצורך בקיומו של פטור הסוג האירופי להסדרי קונסורציום בתחום הספנות (CBER). ואכן, ב-10 באוקטובר 2023, בעקבות בדיקת הנציבות האירופית הודיעה הנציבות כי ה-CBER לא יוארך ויסתיים ב-25 באפריל 2024. לקראת תאריך פקיעת תוקפו של הפטור הימי, ערכה רשות התחרות בחינה האם יש מקום להאריך את הפטור הימי, לשנות אותו, או לחלופין, לאפשר לו לפוג מבלי להאריך אותו.

2.  בהמשך לפטור הימי שפרסמה רשות התחרות לראשונה בתאריך 31.10.2012, פורסם גם גילוי דעת להסדרים תפעוליים שעניינם תובלה בינלאומית בים ("גילוי הדעת"). כפי שנכתב בגילוי הדעת, הפטור נוצר מתוך רצון לפעול במתווה הדומה לרגולציה האירופית ביחס להסדרים כובלים בתחום הובלת מטען בספנות ובמיוחד בעקבות פטור הסוג האירופי להסדרי קונסורציום בתחום הספנות. עניינו של פטור הסוג הימי הישראלי, בדומה לפטור האירופי, הינו בשיתופי פעולה ביו חברות ספנות בהובלת מטען במסגרת קווי הפלגה, הפוקדים נמלים לפי תכנון ידוע מראש ובלוחות זמנים קבועים המתפרסמים מראש. התפיסה שעמדה בבסיס פטורי הסוג הישראלי והאירופי היא כי הסדרים תפעוליים ביו מובילים בים (דהיינו: הסדרי קונסורציום), אשר אינם כוללים כבילות ביחס למחיר ושומרים על עצמאות המשתתפים בשיווק שירותיהם, טומנים בחובם, ככלל, יתרונות פרו-תחרותיים, היכולים במקרה מתאים לגבור על חששות תחרותיים שמקימים הסדרים מסוג זה.

3.  להשלמת התמונה יש לציין שהפטור הימי חוקק טרם השינוי בכללי התחרות הכלכלית (פטור סוג למיזמים משותפים)(הוראת שעה) התשס"ו-2006 (להלן: "פטור הסוג למיזמים משותפים") והוספת סעיף 9א לפטור הסוג למיזמים משותפים אשר מאפשר בחינה עצמית של השפעת ההסדרים שעומדים בגדר פטור הסוג למיזמים משותפים על התחרות. כלומר, בעת התקנת הפטור הימי לא הייתה אפשרות חוקית לבצע בחינה עצמית של כלל ההסדרים התפעוליים בתחום ההובלה הימית, למעט הגשת בקשת פטור מאישור הסדר כובל לממונה על התחרות.

 

4.  ביטול פטור הסוג האירופי – כאמור, ב-10 באוקטובר 2023, נציבות התחרות האירופית הודיעה כי ה-CBER יסתיים ב-25 באפריל 2024.  הנציבות האירופית קבעה שהפטור אינו מגשים עוד את מטרתו ואינו עומד בקריטריונים של יעילות, אפקטיביות וקידום תועלת לאיחוד האירופי:

"Overall, the CBER does not appear to be fit for its purpose any more, as it does not fulfil the criteria of effectiveness, efficiency and EU added value."[2]

5.  בנוסף, ציינה הנציבות האירופית כי תחום התובלה הימית הפך לריכוזי עם השנים, כמות השחקנים הקטנים והבינוניים בו פחתה, ונוכח זאת קיים ספק בדבר הצורך בפטור סוג ייעודי לתחום.

6.  ביטול פטור הסוג ייצר שינוי של המסגרת המשפטית שבה נבחנים הסדרי שיתופי הפעולה הימיים באירופה. עד ביטול הפטור, כאשר נתח השוק של הצדדים להסדר תפעולי לא עלה על 30%, ניתן היה לבחון את אותם הסדרים תחת ה–CBER. לאחר ביטולו של פטור הסוג, נבחנים אותם הסדרים, כמו גם הסדרים שמראש לא עמדו בתנאי ה – CBER, בהתאם לתנאים הכלליים שבסעיף §101(3) ל – TFEU.

7.  ביטול פטור הסוג הבריטי – רשות התחרות הבריטית, ה-Competition and Markets Authority (CMA) ביטלה אף היא את פטור הסוג הבריטי והעבירה את ההסדרים בין מובילים ימיים להיבחן תחת הפטור הבריטי הכללי. בדומה להחלטת הנציבות האירופית, ההחלטה של ה-CMA התבססה על כך שאין לטעמם עוד ודאות לכך שההסדרים הללו עומדים בתנאיו של הפטור הכללי הקיים בבריטניה ומשכך אין הצדקה לפטור הסוג הגורף.

8.  החלטה זו מתבססת בין השאר על המגמות שזוהו על ידי הנציבות האירופית וה-CMA בשוק ההובלה הימית. ביניהן, עלייה משמעותית בריכוזיות של השוק לאורך זמן ואינטגרציה אנכית בין

9.  נוכח כל האמור לעיל, ולאחר שמיעת העמדות השונות במסגרת הקול הקורא, עמדת רשות התחרות היא שאין מקום להאריך את הפטור הימי. משמעות ביטול הפטור הימי, היא כי, ככלל, הסדרים תפעוליים לתובלה בינלאומית בים, יעברו להיבחן תחת פטורי הסוג השונים, ובכלל זה, פטור הסוג למיזמים משותפים.

10.  לאור העובדה שפטור הסוג הימי פוקע ביום 17 באוקטובר 2025, כשלושה חודשים מהיום, רשות התחרות מכירה בכך שתקופת זמן זו אינה מספיקה לצורך התארגנות של השוק בצורה חלקה. על כן, מוצע להאריך את פטור הסוג הימי לתקופה של שישה חודשים נוספים, שיהוו תקופת התארגנות עבור תחום הספנות, לפני פקיעתו של הפטור באופן סופי.

 



[1] European Commission, Evaluation of Commission Regulation (EC) N° 906/2009 of 28 September 2009 on the application of Article 81(3) of the Treaty to certain categories of agreements, decisions and concerted practices between liner shipping companies (consortia), SWD (2023) 670 final (Oct. 10, 2023), https://competition-policy.ec.europa.eu/document/accc620c-a097-428e-995b-2181c12789c5_en, עמוד 60 (להלן: "הערכת הנציבות")

[2] European Commission, Evaluation of Commission Regulation (EC) N° 906/2009 of 28 September 2009 on the application of Article 81(3) of the Treaty to certain categories of agreements, decisions and concerted practices between liner shipping companies (consortia), SWD (2023) 670 final (Oct. 10, 2023), https://competition-policy.ec.europa.eu/document/accc620c-a097-428e-995b-2181c12789c5_en, עמוד 60 (להלן: "הערכת הנציבות")