טיוטת תקנות רופאי השיניים (אישור תואר מומחה ובחינות) (תיקון), התשפ"ה-2025 - להפצה להערות ציבור תזכיר טיוטת תקנות רופאי השיניים (אישור תואר מומחה ובחינות (תיקון), התשפ"ה-2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות רופאי השיניים (אישור תואר מומחה ובחינות) (תיקון), התשפ"ה-2025

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

תקנות רופאי השיניים (אישור תואר מומחה ובחינות), תשל"ז-1977 (להלן - התקנות), קובעות את התנאים וההסדרים לקבלת תואר מומחה ברפואת שיניים בישראל, לרבות קביעת מסלולי ההתמחות, הכרה במוסדות להתמחות, עריכת בחינות מומחיות ועוד.

 

התיקונים המוצעים בתקנות עוסקים בסדרי ההתמחות ובחינות ההתמחות ברפואת שיניים, במטרה לשפר את הליך ההסמכה למומחיות. התיקונים נועדו לענות על הצרכים המשתנים של מערכת הבריאות ושל הציבור בישראל, תוך שיפור הליך ההתמחות והבקרה עליו. זאת, בין היתר באמצעות הבהרות הסמכויות של הגורמים השונים המעורבים בתהליך, עמידה בפרקי זמן סבירים, שקיפות והוגנות בעת טיפול בבקשות להתמחות ובתהליך קבלת ההחלטות ועוד.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות:

טיוטת תקנות רופאי השיניים (אישור תואר מומחה ובחינות (תיקון), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 35(א) לפקודת רופאי השיניים [נוסח חדש], תשל"ט-1979, ולאחר התייעצות בהסתדרות לרפואת שיניים בישראל, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות רופאי השיניים (אישור תואר מומחה ובחינות), תשל"ז-1977 (להלן- התקנות העיקריות), בתקנה 1, במקום "סעיף 5(1) ו (2)" יבוא "סעיף 6".

 

תיקון תקנה 5א

2.  

בתקנה 5א לתקנות העיקריות –

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א), במקום "אם הוגשה על כך בקשה למועצה המדעית" יבוא "לאחר התייעצות במועצה המדעית, אם הוגשה על כך בקשה למנהל ולמועצה המדעית".

 

 

 

 

(2) תקנת משנה (ב)  - תימחק.

 

 

 

(3) אחרי תקנת משנה (ב), יבוא:

 

 

 

 

"(ג) מוסד המבקש הכרה או חידוש הכרה יעביר את בקשתו למנהל ולמועצה המדעית;

 

 

 

 

 

(ד) המועצה המדעית תגיש למנהל תסקיר על תוצאות בדיקתה בנוגע למוסד תוך 60 ימים מיום שהושלמה הגשת בקשה להכרה או לחידוש הכרה.

 

 

 

 

(ה) לא נראתה למנהל המלצת המועצה, בהתאם לתסקיר תוצאות בדיקותיה בנוגע למוסד, או שלא הוגש למנהל תסקיר כאמור בפרק הזמן הנקוב בתקנת משנה (ד), רשאי המנהל להעביר את הבקשה לחוות דעתה של ועדה מיוחדת שמינה, בין בדרך קבע ובין לעניין פלוני, שהרכבה כאמור בתקנה 26(א) לתקנות אלה; הוועדה המיוחדת תיבחן את הבקשה לאישור מוסד מוכר ותעביר את חוות דעתה בעניין למנהל;

 

 

 

 

(ו) המנהל יחליט בדבר בקשה להכרה במוסד או חידוש הכרה לאחר שקיבל את תסקיר המועצה המדעית, ואם נתבקשה חוות דעתה של הוועדה המיוחדת שהוקמה לפי תקנת משנה (ה) – לאחר שהוגשה לו חוות דעתה. המנהל רשאי לתת למוסד הכרה מלאה, להגבילה בזמן או בתנאים או לבטלה."

 

תיקון תקנה 6

3.  

בתקנה 6 לתקנות העיקריות, המילים "תעודות המוכיחות שנתקיימו בו התנאים הנקובים בסעיף 5(1) ו-(2) לפקודה" – יימחקו.

הוספת תקנה 6א

4.

אחרי תקנה 6 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

 

"דיווח"

6א.

(א)  ראתה המועצה המדעית כי לרופא שיניים המבקש להתמחות קיים אישור בכתב מאת מנהל מוסד מוכר המוכן לקבלו כמתמחה, תאשר את הבקשה להתמחות בתוך 10 ימים ממועד הגשתה;

 

 

 

 

 

(ב) אישרה המועצה בקשה להתמחות, תעביר המועצה למבקש אישור הבקשה בכתב ותצרף לאישור הודעה אשר תציין את כל אלה: החובה לדווח על ההתמחות למשרד הבריאות, אופן הדיווח האמור והשלכות אי-דיווח כאמור, כפי שנקבעו בתקנות אלה; המנהל יפרסם באתר האינטרנט של משרד הבריאות נוסח לדוגמה של הודעה כאמור;

 

 

 

 

 

(ג)  רופא שיניים המבקש להתמחות, אשר בקשתו אושרה בידי המועצה המדעית, יגיש למשרד הבריאות באופן מקוון באתר האינטרנט של המשרד, בתוך חודשיים מיום קבלת אישור המועצה בכתב, דיווח על ההתמחות, שיתקיימו בו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

(1) הדיווח יכלול את הפרטים האלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  פרטי המבקש ואמצעי התקשרות עימו;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) פרטי ההתמחות, לרבות פרטי התמחויות קודמות.

 

 

 

 

 

 

(2) המבקש להתמחות יצרף לדיווח את המסמכים האלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  אישור בכתב מאת מנהל מוסד מוכר כאמור בתקנת משנה (א)(2);

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) אישור בכתב מהמועצה לפיו בקשתו אושרה כאמור בתקנת משנה (1).

 

 

 

 

 

(ד) התקבל דיווח על התמחות לפי תקנת משנה (ג), יעביר משרד הבריאות למבקש אישור על קבלת הדיווח."

 

תיקון תקנה 7

5.

בתקנה 7 לתקנות העיקריות –

 

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א), המילים "המועצה המדעית תאשר קבלת בקשה להתמחות ו" – יימחקו;

 

 

 

 

(2) בתקנת משנה (ג)-

 

 

 

 

(א)  לאחר המילים "בלא הגשת בקשה כאמור בתקנת משנה (א)" יבוא "או תקופת עבודה שנעשתה בלא שהוגש דיווח על האישור למשרד הבריאות כאמור בתקנה 6א(ג) או 10, לפי העניין, לאחר שחלפו חודשיים מיום אישור בקשה כאמור בידי המועצה".

 

 

 

 

(ב) המילים "לאחר התייעצות עם יושב ראש המועצה המדעית" – יימחקו.

 

 

 

 

(ג)  בסופה יבוא "ולגבי תקופת עבודה שנעשתה בלא הגשת בקשה למועצה המדעית יחליט המנהל כאמור לאחר התייעצות עם יושב ראש המועצה המדעית".

 

תיקון תקנה 8

6.

בתקנה 8 לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ב), יבוא:

 

 

 

 

 

"(ב1) על אף האמור בתקנה 8(ב), מותרות ההפסקות כלהלן:

 

 

 

 

 

(1) הפסקה שנגרמה על-ידי שירותו של המועמד בצבא-הגנה לישראל או עקב שירות זה;

 

 

 

 

 

(2) הפסקה בשל שמירת הריון או תקופת לידה והורות כמשמעה בחוק עבודה נשים, התשי"ד-1954;

 

 

 

 

 

(3) הפסקה מסיבה שלא היתה למועמד שליטה עליה, להנחת דעתו של המנהל.".

 

תיקון תקנה 10

7.

בתקנה 10 לתקנות העיקריות, בסופה יבוא "אושרה הבקשה בידי המועצה, יגיש  המבקש למשרד הבריאות, באופן מקוון באתר האינטרנט של המשרד, בתוך חודשיים מהמועד שבו אושרה הבקשה, דיווח על החלפת מקום ההתמחות, ויכלול בו את הפרטים המפורטים בתקנה 6א (ג) ויצרף לו את האישורים מהמוסד המוכר המוכן לקבלו כמתמחה ואת אישור החלפת מקום ההתמחות שקיבל מהמועצה."

 

תיקון תקנה 15

8.

בתקנה 15 לתקנות העיקריות-

 

 

 

(1) האמור בה יסומן (א), ואחרי המילים "כולה או מקצתה" יבוא "מכיוון שההתמחות לא בוצעה כנדרש על פי תקנות אלו";

 

 

 

(2) אחרי תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

 

 

"(ב) הרואה עצמו נפגע מהחלטת המועצה המדעית או המלצתה  לפי הוראות פרק זה, רשאי להשיג בכתב למנהל; המנהל רשאי לאשר החלטת המועצה המדעית, להחזיר את העניין לדיון מחודש במועצה המדעית עם או בלי מתן הוראות, לבטלה או לשנותה, לאחר קבלת חוות דעתה של וועדה מיוחדת שמינה, בין בדרך קבע ובין לעניין פלוני, שהרכבה כאמור בתקנה 26 (א) לתקנות אלה."

 

תיקון תקנה 19

9.

בתקנה 19(ג) לתקנות העיקריות, בסופה יבוא "ולמנהל".

 

תיקון תקנה 22

10.

בתקנה 22 לתקנות העיקריות-

 

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א), במקום "בבחינה" יבוא "באחד משלבי הבחינה";

 

 

 

 

 

(2) בתקנת משנה (ב), במקום "פעם נוספת באותו מקצוע" יבוא "שלוש פעמים נוספות באותו שלב".".

 

תיקון תקנה 24

11.

בתקנה 24 לתקנות העיקריות-

 

 

 

 

(1) ברישה, במקום "באמצעות המועצה המדעית, בקשה לכך בשני עתקים" יבוא "בקשה לכך, ויעביר את העתקה למועצה המדעית";

 

 

 

 

(2) בפסקה (3), אחרי "מחובת ההתמחות" יבוא "ובחינות".

 

תיקון סעיף 25

12.

בתקנה 25(א) לתקנות העיקריות, במקום המילים "משסיים המבקש תואר מומחה את הבחינות"" יבוא "עבור כל מבקש תואר מומחה".

 

תיקון סעיף 26

13.

בתקנה 26(א) לתקנות העיקריות, במקום הקטע החל במילים "ודיקן של" עד המילים "המועצה להשכלה גבוהה" יבוא "או את מי שהסמיך לכך ונציגו ושני מנהלי מחלקות במוסד מוכר".

 

תיקון תקנה 28

14.

בתקנה 28(ב)(2) לתקנות העיקריות, במקום הקטע החל במילים "ודיקן של" עד המילים "המועצה להשכלה גבוהה" יבוא "או את מי שהסמיך לכך ונציגו ושני מנהלי מחלקות במוסד מוכר".

 

תיקון תקנה 32

15.

בתקנה 32 לתקנות העיקריות-

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א) –

 

 

 

 

(א)  לפני "המנהל רשאי" יבוא "המבקש פטור מחובת התמחות או בחינות יגיש בקשתו בעניין למנהל ולמועצה המדעית.";

 

 

 

 

(ב) אחרי "המנהל רשאי" יבוא "לאחר התייעצות במועצה המדעית";

 

 

 

 

(ג)  בסופה יבוא "וכן רשאי הוא להתנות אישור כאמור בתנאים נוספים, לרבות דרישה לעמוד בבחינות שלב א', שלב ב' או שניהם, ולרבות השלמת חלק ממסלול ההתמחות שבתוספת בישראל.";

 

 

 

 

(ד) אחרי פסקה (4) יבוא:

 

 

 

 

 

"(5) מי שהשלים התמחות מחוץ לישראל והיא שוות ערך למסלול המפורט בטור ב' בתוספת. התמחות שוות ערך תיחשב כזו שכוללת את הנושאים המפורטים בטור ב' בתוספת ושמשך המסלול יהיה זהה למסלול הכולל בטור ב' בתוספת, או יפחת ממנו ב-6 חודשים לכל היותר;

 

 

 

 

(6) בעל תואר מומחה מחוץ לישראל שהמנהל הכיר בו באחד מענפי ההתמחות המפורטים בטור א' בתוספת."

 

 

(2) תקנת משנה (א1) – תימחק.

 

 

 

(3) אחרי תקנת משנה (ג), יבוא:

 

 

 

 

"(ד) המועצה המדעית תגיש למנהל תסקיר על תוצאות בדיקתה בנוגע לבקשת הפטור תוך 60 ימים מיום שהושלמה הגשת הבקשה. לא נראתה למנהל המלצת המועצה, בהתאם לתסקיר תוצאות בדיקת הבקשה, או שלא הוגש למנהל תסקיר תוך 60 יום מיום הגשת הבקשה, רשאי המנהל להעביר את הבקשה לחוות דעתה של ועדה מיוחדת שמינה, בין בדרך קבע ובין לעניין פלוני, שהרכבה כאמור בתקנה-26 (א) לתקנות אלה. הוועדה המיוחדת תבחן את הבקשה ותעביר את חוות דעתה בעניין למנהל, אשר יהיה רשאי לקבל כל החלטה בעניין."

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-______)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

 

דברי הסבר

 

תקנות רופאי השיניים (אישור תואר מומחה ובחינות), תשל"ז-1977 (להלן - התקנות), קובעות את התנאים וההסדרים לקבלת תואר מומחה ברפואת שיניים בישראל, לרבות קביעת מסלולי ההתמחות, הכרה במוסדות להתמחות, עריכת בחינות מומחיות ועוד.

 

התיקונים המוצעים בתקנות עוסקים בסדרי ההתמחות ובחינות ההתמחות ברפואת שיניים, במטרה לשפר את הליך ההסמכה למומחיות. התיקונים נועדו לענות על הצרכים המשתנים של מערכת הבריאות ושל הציבור בישראל, תוך שיפור הליך ההתמחות והבקרה עליו. זאת, בין היתר באמצעות הבהרות הסמכויות של הגורמים השונים המעורבים בתהליך, עמידה בפרקי זמן סבירים, שקיפות והוגנות בעת טיפול בבקשות להתמחות ובתהליך קבלת ההחלטות ועוד.

 

תקנה 1

תיקון תקנה 1 לתקנות העיקריות – מוצע לתקן את הגדרת "רופא שיניים" בתקנות, על מנת להתאימה לנוסח הנוכחי של פקודת רופאי השיניים [נוסח חדש], תשל"ט-1979.

 

תקנה 2

תיקון תקנה 5א לתקנות העיקריות – מוצע להוסיף חובת הגשת בקשת הכרה במוסד להתמחות  גם למנהל, על מנת לשפר את תהליך ההכרה במוסדות להתמחות ברפואת שיניים על ידי תיאום בין המנהל והמועצה המדעית, וכן לקבוע מסגרת זמנים לבחינת בקשות הכרה. כמו כן, מוצע להוסיף מנגנון פעולה למקרים בהם לא נראתה למנהל המלצת המועצה המדעית, באמצעות ועדה מיוחדת שיקים. המנהל יהיה רשאי לתת למוסד הכרה מלאה, להגבילה בזמן או בתנאים או לבטלה.

 

תקנה 3

תיקון תקנה 6 לתקנות העיקריות – מוצע להוריד את הדרישה מרופאי השיניים המבקשים להתמחות להציג תעודות המוכיחות שנתקיימו בהם התנאים הנקובים בסעיף 5(1) ו-(2) לפקודה, כיוון שאלו תנאים המגולמים ברשיון הנדרש לצורך תחילת התמחות.

 

תקנה 4

מוצע להסדיר זמני טיפול בבקשות חדשות, וכן להוסיף דרישה למתמחים לדיווח מקוון למשרד הבריאות של פרטיהם האישיים ופרטי ההתמחות, לשם בקרה על הליך ההתמחות.

 

תקנה 5

תיקון תקנה 7 לתקנות העיקריות – מוצע לקבוע כי לא תוכר תקופת עבודה שנעשתה ללא דיווח כנדרש בתקנה 6 להתמחות, על מנת לאכוף את חובת הדיווח. כמו כן, מוצע לקבוע כי הכרה בתקופת עבודה שנעשתה בלא הגשת בקשה למועצה המדעית תיעשה רק לאחר התייעצות עם יושב ראש המועצה המדעית.

 

תקנה 6

תיקון תקנה 8 לתקנות העיקריות - התיקון נועד להסדיר הפסקות מותרות בהתמחות בשל שירות בצה"ל, שמירת הריון או חופשת לידה והפסקה מסיבה שלא היתה למועמד שליטה עליה.

 

תקנה 7

תיקון תקנה 10 לתקנות העיקריות – מוצע להוסיף דרישה למתמחים לדיווח מקוון למשרד הבריאות של פרטיהם האישיים ופרטי ההתמחות במקרים של החלפת מקום התמחות, לשם בקרה על הליך ההתמחות.

 

תקנה 8

תיקון תקנה 15 לתקנות העיקריות –  מוצע לקבוע כי התמחות לא תוכר רק במקרים בהם היא לא בוצעה כנדרש על פי התקנות. כמו כן, מוצע לקבוע מנגנון השגה לרואים עצמם נפגעים מהחלטות המועצה המדעית הנוגעות למהלך ההתמחות, באמצעות ועדה מיוחדת שתוקם על ידי המנהל, על מנת לשפר את הפיקוח והבקרה על הליך ההתמחות. המנהל יהיה רשאי לאשר את החלטת המועצה, לבטלה או לשנותה, או להחזירה לדיון מחדש במועצה המדעית עם או בלי מתן הוראות.

 

תקנה 9

תיקון תקנה 19 לתקנות העיקריות – מוצע לקבוע כי החלטת המועצה המדעית על זכאות לגשת לבחינה תועבר גם למנהל, על מנת לשפר את הליכי התיאום והבקרה עם המועצה המדעית.

 

תקנה 10

תיקון תקנה 22 לתקנות העיקריות – מוצע לקבוע כי אי עמידה באחד משלבי הבחינה יזכה בבחינה חוזרת, וכי רק לאחר שלושה כישלונות תישלל הזכאות לגשת לבחינה חוזרת ללא תקופת התמחות נוספת.

 

תקנה 11

תיקון תקנה 24 לתקנות העיקריות - מוצע לקבוע כי בקשה לאישור תואר מומחה תוגש למנהל ולמועצה המדעית, על מנת לשפר את הליכי התיאום והבקרה עם המועצה המדעית.

 

תקנה 12

תיקון תקנה 25 לתקנות העיקריות – התיקון נועד להבהיר את סדר הפעולות בעניין בקשות תואר מומחה אף לגבי מי שמבקש פטור מהבחינה.

 

תקנה 13

תיקון תקנה 26 לתקנות העיקריות – מוצע לשנות את הרכב הוועדה, באופן שייצג באופן מיטיב את כלל רופאי השיניים, כך שהיא תכלול את יושב הראש שהוא נציגו של המנהל, שני נציגים מהמועצה המדעית ושני מנהלי מחלקות מוכרות להתמחות.

 

תקנה 14

תיקון תקנה 28 לתקנות העיקריות - מוצע לשנות את הרכב הוועדה, באופן שייצג באופן מיטיב את כלל רופאי השיניים, כך שהיא תכלול את יושב הראש שהוא נציגו של המנהל, שני נציגים מהמועצה המדעית ושני מנהלי מחלקות מוכרות להתמחות.

 

תקנה 15

תיקון תקנה 32 לתקנות העיקריות – מוצע לקבוע כי בקשות למתן פטור מחובת התמחות ו/או בחינות תוגשנה למנהל ולמועצה המדעית, על מנת לשפר את הליכי התיאום והבקרה עם המועצה המדעית. כמו כן, מוצע לקבוע עילה נוספת למתן פטור מחובת התמחות ו/או בחינות, שתאפשר מתן פטור כאמור למי שביצע התמחות בחו"ל, אף אם אינו בעל תואר מומחה מחו"ל. המנהל רשאי לאשר פטור כאמור לאחר התייעצות במועצה המדעית ולהתנות את אישורו בתנאים נוספים. בנוסף, מוצע לקבוע מסגרת זמנים לקבלת תסקיר המועצה, על מנת לשפר את ההליך, וכן לקבוע מנגנון פעולה למקרים בהם לא נראתה למנהל המלצת המועצה המדעית.