תקנות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תנאים לפעילות של מעון יום לפעוטות) (הוראת שעה), התשפ"ה -2025
הוראת סעיף 7 לחוק הפיקוח על מעונות היום לפעוטות, התשע"ט – 2018, קובעת כי השר יקבע בתקנות תנאים לפעילותו של מעון יום לפעוטות.
תקנות הפיקוח על מעונות היום לפעוטות (תנאים לפעילות מעון יום לפעוטות), התשפ"א – 2021, קובעות הוראות לעניין תנאי הפעילות במעון יום ובהן הוראות לעניין בטיחות, תברואה, סדר יום, הכשרה פדגוגית לצוותי החינוך-טיפול והוראות נוספות.
תקנה 6 קובעת כי על מחנכים-מטפלים במעון יום לפעוטות לעבור הכשרה פדגוגית. דרישה זו, מתווספת לדרישות אחרות בהן יש לעמוד על מנת לקבל רישיון הפעלה למעון יום לפעוטות, ומהווה תנאי לקבלת רישיון.
תקנה 6(ב):
תקנה 6(ב) קובעת כי מחנך-מטפל שהתקבל לעבודה במעון יום לפעוטות מבלי שהשלים הכשרה פדגוגית כאמור בתקנת משנה (א), לא ימשיך מפעיל מעון היום להעסיקו, אלא אם כן יתחיל או ימשיך המחנך-המטפל את תכנית ההכשרה בתוך שנה מהיום שבו התחיל לעבוד באותו מעון יום לפעוטות לראשונה, וישלימה בתקופה שלא תעלה על שנה מיום שהתחיל את הלימודים או שהמשיך אותם, לפי העניין.
בשנים האחרונות, אשר התאפיינו בתנודתיות וחוסר יציבות, החל מתקופת התפרצות מגפת הקורונה, וביתר שאת בתקופה שחלפה מאז שהחלה מלחמת "חרבות ברזל", עלה כי קיים קושי בנושא התחלה והשלמת תכנית ההכשרה למחנכות-מטפלות בתחילת דרכן, בפרק הזמן שנקבע לכך בתקנת משנה 6(ב). מחנכות-מטפלות אשר החלו את לימודיהן, נדרשו לעבוד במהלך היום במעון היום לפעוטות, ולהשלים את לימודיהן בזמנן הפנוי. תקופה זו, שהתאפיינה בתנודתיות רבה, הובילה גם לקושי בהשלמת תכנית ההכשרה המלאה בתוך שנה.
נוסף על כך, עלה כי במקרים שונים מחנכות-מטפלות אשר החלו את עבודתן במעון היום ונרשמו ללימודי ההכשרה, החליטו שלא להמשיך בעבודה זו לאחר מספר חודשי עבודה. במקרים אחרים, עלה כי מחנכות- מטפלות מתחילות אינן מתאימות לתפקיד, והארגון המפעיל נאלץ להפסיק את עבודתן.
לפיכך, מוצע בהוראת שעה זו לתקן את הקבוע בתקנת משנה 6(ב) כך שמחנך מטפל אשר התקבל לעבודה במעון יום לפעוטות מבלי שהשלים הכשרה פדגוגית כאמור בתקנת משנה (א) יוכל להתחיל או להמשיך את תכנית ההכשרה במהלך השנה השנייה לעבודתו במעון היום, וכן יוכל להשלים את ההכשרה בתוך שנתיים מיום תחילת הלימודים או המשכם. זאת, על מנת להקל על העומס המוטל על מחנכות-מטפלות בתחילת דרכן בעת הזאת, ולמתן האפשרות להשלמת תכנית ההכשרה המלאה לצד תקופת התנסות מספקת בעבודה במעון היום לפעוטות.
בנוסף מוצע לתקן את הניסוח הקבוע בתקנת משנה 6(ב) כך שיובהר כי במידה שמחנך-מטפל החל לעבוד במעון יום לפעוטות מסוים, ובמהלך השנתיים הראשונות לעבודתו עזב ועבר למעון יום לפעוטות אחר, התקופה המחייבת להתחלת והשלמת ההכשרה תהא מיום תחילת עבודתו כמחנך- מטפל במעונות היום לפעוטות באופן כללי, וללא תלות בעבודה במעון יום מסוים.
מוצע לתקן את תקנת משנה 6(ב) כפי האמור בדרך של הוראת השעה למשך שלוש שנים, לצורך בחינת השפעת התיקון על הרשמה והשלמה של תכנית ההכשרה הנדרשת על ידי מחנכות-מטפלות בתחילת דרכן, ובחינת האפשרות לתיקון קבע של התקנה, ככל שיובהר כי הדבר נדרש.
טיוטת תקנות מטעם משרד החינוך:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 7, 64, ו-77 לחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט – 2018, בהסכמת שר האוצר ובאישור הוועדה המיוחדת לזכויות הילד של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|
הוראת שעה |
1. |
על אף האמור בתקנת משנה 6(ב) לתקנות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תנאים לפעילות של מעון יום לפעוטות), התשפ"א-2021, מחנך-מטפל שהתקבל לעבודה במעון יום לפעוטות בלא שהשלים הכשרה פדגוגית כאמור בתקנת משנה 6(א), לא ימשיך מפעיל מעון להעסיקו, אלא אם כן המחנך-מטפל יתחיל או ימשיך את תכנית ההכשרה בתוך שנתיים מהיום שבו התחיל לעבוד כמחנך מטפל במעונות היום לפעוטות לראשונה וישלימה בתקופה שלא תעלה על שנתיים מיום שהתחיל את הלימודים. |
|
תוקף |
2. |
תקנות אלה יעמדו בתוקפן עד יום כ"ב בתמוז התשפ"ח ( 16 ביולי 2028). |
___ בתמוז התשפ"ה (___ ביולי 2025)
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
יואב קיש
שר החינוך
דברי הסבר