תזכיר טיוטת תקנות שירותי הדת היהודיים (הקמת מועצה דתית אזורית הגלבוע), התשפ"ה- 2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות שירותי הדת היהודיים (הקמת מועצה דתית אזורית הגלבוע), התשפ"ה- 2025

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת תקנות אלה היא להודיע על הקמת מועצה דתית אזורית הגלבוע כגוף המוסמך לספק שירותי דת יהודיים.

 

ההקמה נעשית מכוח סמכות השר לשירותי דת עפ"י סעיף 1 לחוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], תשל"א-1971 (להלן – החוק), ולאחר הליך בחינה שנערך על ידי המשרד לשירותי דת, שהחל בשנת 2024.

 

במסגרת התקנות המוצעות, ובתוקף סמכות השר לשירותי דת לפי סעיף 1 לחוק, מוכרזת הקמת מועצה דתית הגלבוע.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם המשרד לשירותי דת:

טיוטת תקנות שירותי הדת היהודיים (הקמת מועצה דתית אזורית הגלבוע), התשפ"ה- 2025

 

 

 

 

הקמת מועצה דתית אזורית הגלבוע

מספר חברי המועצה

 

 

 

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 1 ו-2 לחוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], תשל"א- 1971, אני מתקין תקנות אלה:

 

1. מוקמת בזאת מועצה דתית אזורית הגלבוע.

2. מספר חברי המועצה במועצה הדתית אזורית הגלבוע יהיה שבעה חברים.

 

 

 

 

 

 

1.  

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

תקנות אלה נועדו לכונן מועצה דתית אזורית בתחומי המועצה האזורית גלבוע, בהתאם להחלטת השר לשירותי דת לפי סמכותו סעיף 1 לחוק שירותי הדת היהודיים, התשל"א-1971 (להלן – החוק).

 

הקמת המועצה הדתית מבוצעת בעקבות פניית המועצה האזורית הגלבוע, אשר ביקשה להקים מועצה דתית בתחומה. מהלך זה מקודם אפוא בתיאום ובשיתוף פעולה מלא עם המועצה האזורית הגלבוע.

 

המטרה בהקמת המועצה הדתית היא לשפר באופן ניכר את איכות וזמינות שירותי הדת הניתנים לתושביה היהודיים של המועצה האזורית, ולבסס תשתית ארגונית ותקציבית איתנה, שתאפשר מתן שירות מקצועי ויעיל לאורך זמן. במסגרת זו, להחיל על המועצה שתוקם את האסדרה והחקיקה החלות על מועצות דתיות, לרבות מנגנון התקצוב.

 

לצורך כך ביצע המשרד לשירותי דת עבודת מטה מקיפה ויסודית, שכללה בחינה של כלל ההיבטים הדרושים להעברת פעילות אספקת שירותי הדת מאת הרשות המקומית אל המועצה הדתית ובאופן שתבטיח הקמה תקינה, יציבה ומאוזנת תקציבית של המועצה הדתית.   

 

בין היתר, נלקחו בחשבון ההיבטים הבאים:

 

1. ניתוח תקציבי מקיף- במסגרתו הוערכו מבנה ההכנסות וההוצאות הצפוי של המועצה הדתית, לרבות הכנסות מוסדיות והכנסות עצמיות, הוצאות שכר בהתאם למבנה הארגוני המתוכנן והוצאות לפעולות, תוך הקפדה על שמירה על איזון תקציבי וללא גירעונות.

2. בחינת צרכי שירותי הדת באזור- בוצע מיפוי עדכני של הצרכים בתחומי המועצה האזורית , כולל בדיקת מבני הדת הקיימים ומידת התאמתם למתן שירות מיטבי לציבור.

3. התאמת מנגנון התקצוב- המשרד פעל לתיקון מנגנון התקצוב ע"י תיקון החלטות הממשלה הרלוונטיות, כך שיביא לידי ביטוי התאמה תקציבית ייחודית למועצות דתיות חדשות. בהתאם לכך, עודכן המתווה הקיים כך שיכלול תוספת תקצוב ייעודית לתקופה של עד חמש שנים ממועד ההקמה, לצורך תיקון העיוות המבני הקיים ולאפשר התבססות תקינה של המועצה הדתית החדשה, מבלי לפגוע בתקציבי מועצות דתיות קיימות.

4. וידוא שיתוף פעולה מצד הרשות המקומית- כאמור, המהלך התבצע בתיאום מלא עם המועצה האזורית הגלבוע, אשר התחייבה לשיתוף פעולה, העברת מידע נדרש והשתתפות תקציבית.

5. גיבוש מתווה יישום אופרטיבי- הוגדרו לוחות זמנים, יעדים ואבני דרך לצורך השלמת הקמת המועצה הדתית והתחלת פעילות התוך הבטחת תיאום עם כלל הגורמים הממשלתיים והמקצועיים המעורבים בתהליך.

6. מעבר העובדים מהמועצה האזורית למועצה הדתית- נערך מיפוי של שירותי הדת שהעניקה עד כה המועצה האזורית, כולל כוח האדם, היקף השירותים והתקציבים. בהתאם לכך, נקבע מבנה אירגוני חדש למועצה הדתית, תוך שמירה על זכויות העובדים והבטחת יכולתה של המועצה לשאת בעלויות השכר.