- תזכיר טיוטת תקנות הנמלים (בטיחות השיט) (תיקון), התשפ"ה-2025

תקנות הנמלים (בטיחות השיט) (תיקון), התשפ"ה -2025

        בתוקף סמכותי לפי סעיף 60(2)(ח) לפקודת הנמלים [נוסח חדש], התשל"א-1971[1] (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם רשות הספנות והנמלים לפי סעיף 32 לחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004[2], ולאחר אישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין[3], אני מתקין תקנות אלה:

תיקון הגדרות

1.  

בתקנה 1 לתקנות הנמלים (בטיחות השיט), התשמ"ג-1982[4] (להלן – התקנות העיקריות) –

 

 

(1) בפסקה (1)(ג) להגדרת "מפקח כלי שיט", במקום "קצין חשמל דרגה א' או קצין חשמל דרגה ב'" יבוא "קצין חשמל או קצין חשמל בכיר";

 

 

(2) בהגדרת "האמנה להכשרה והסמכה", במקום "1995"יבוא "2010";

 

 

(3) אחרי הגדרת "האמנה להכשרה והסמכה", יבוא:

 

 

 

 

"האמנה להעסקה ימית" – האמנה הבין-לאומית להעסקה ימית משנת 2006 (MLC) שערך ארגון העבודה הבין-לאומית;

 

 

 

 

"הספק מנוע" – הספק המנועים המשמשים להנעה ראשית של כלי השיט;".

תיקון תקנה 26ב

2.   

בתקנה 26ב(א) לתקנות העיקריות –

 

 

(1) במקום פסקה (3) יבוא:

 

 

"(3)

רווחת הנוסעים ואנשי הצוות, בהתחשב בתנאי ההפלגה, ולגבי כלי שיט, שאינו ספינת מכמורת ואינו כלי שיט שפועל בתחום נמל, המצוות ב- 10 אנשי צוות ומעלה – יצוות בנוסף בטבח";

 

 

(2) במקום פסקה (6) יבוא:

 

 

"(6)

מתן טיפול ועזרה רפואית; להבטחת האמור בכלי שיט המסיע מעל 100 נוסעים המפליג למסע בין-לאומי – חובה לצוות בנוסף ברופא."

תיקון תקנה 52א

3.   

בתקנה 52א לתקנות העיקריות, אחרי פרט (5) יבוא:

 

 

"(6)

האמנה להעסקה ימית ."

תיקון תקנה 52ג

4.   

בתקנה 52ג(א)(3) לתקנות העיקריות, אחרי "ימית" יבוא "או בתנאי ההעסקה והמחייה על כלי השיט,"

תיקון תקנה 52ד

5.   

בתקנה 52ד(א) לתקנות העיקריות-

 

 

(1) בפסקה 10, בסופה יבוא "או בתנאי ההעסקה והמחייה הנדרשים לפי האמנה להעסקה ימית;";

 

 

(2) בסופה יבוא:

 

 

"(11)

קיימים ליקויים בתנאי ההעסקה והמחיה על כלי השיט העלולים להוות סיכון לבריאות, בטיחות וביטחון החיים על כלי השיט או המהווים הפרה מהותית של דרישות האמנה להעסקה ימית, לרבות הפרה של זכויות ימאים".

תיקון  תקנה 52ו

6.   

בתקנה 52ו לתקנות העיקריות, בסופה יבוא:

 

 

"(ג)

מבלי לגרוע מפרטי הבדיקה כאמור בתקנות משנה (א) ו- (ב), רשאי מפקח כלי שיט במסגרת הבדיקה המפורטת, לבדוק גם את מילוי הוראות האמנה להעסקה ימית בתחומים הבאים:

 

 

 

(1) גיל מינימום;

 

 

 

(2) אישור כשירות רפואית;

 

 

 

(3) הכשרה והסמכה של ימאים;

 

 

 

(4) הסכמי העסקת ימאים;

 

 

 

(5) שימוש בשירותי גיוס והשמה;

 

 

 

(6) שעות עבודה ומנוחה;

 

 

 

(7) רמות איוש כלי שיט;

 

 

 

(8) תנאי מגורים;

 

 

 

(9) מיתקני פנאי על כלי השיט;

 

 

 

(10) מזון והסעדה;

 

 

 

(11) בריאות, בטיחות ומניעת תאונות;

 

 

 

(12) מתן טיפול רפואי על כלי השיט;

 

 

 

(13) טיפול בתלונות על כלי שיט;

 

 

 

(14) תשלום שכר;

 

 

 

(15) בטחונות פיננסים להשבת ימאים."

תיקון תקנה 52ט

7.

בתקנה 52ט לתקנות העיקריות –

 

 

(1) בתקנת משנה (ב), בסופה יבוא:

 

 

"(12)

לקיים תנאי העסקה ומחייה הולמים."

 

 

(2) בסופה יבוא:

 

 

"(ד)

הורה מנהל על עיכוב כלי שיט לפי סעיף זה, יהיה העיכוב עד לתיקון הליקויים או עד למסירת תכנית תיקון ליקויים למנהל, והכל לשביעות רצונו."

תיקון תקנה 52יא

8.

בתקנה 52יא לתקנות העיקריות, האמור בה יסומן (א) ואחריו יבוא:

 

 

"(ב)

מבלי לגרוע מהאמור בתקנת משנה (א), החליט המנהל על עיכוב הפלגתו מישראל של כלי שיט זר בשל אי קיום דרישות ההעסקה והמחייה לפי האמנה להעסקה ימית, תימסר הודעה גם לארגון היציג שמרבית הימאים בישראל נמנים עמו, ולארגון המייצג את בעלי כלי השיט בישראל."

תיקון תקנה 52יג

9.

בתקנה 52יג לתקנות העיקריות –

 

 

(1) במקום כותרת השוליים יבוא "דיווח לארגונים בין-לאומיים";

 

 

(2) האמור בה יסומן (א) ואחריו יבוא:

 

 

"(ב)

מבלי לגרוע מהאמור בתקנת משנה (א), נמצאו ליקוים כאמור בתקנה זו בתנאי ההעסקה והמחייה על כלי השיט הזר בעקבות תלונה, אולם לא עוכב כלי השיט, ובעל כלי השיט או קברניטו לא טיפלו בליקויים לשביעות דעת המנהל, לאחר שניתן למדינת הדגל להביע עמדתה בעניין, יודיע המנהל על התלונה והליקויים לארגון העבודה הבין-לאומי, בצירוף כל המידע שנאסף בידיו במהלך בירור התלונה, תוך שמירה על פרטיות המתלונן; הודעה בעניין התלונה והליקויים תועבר גם לארגון היציג שמרבית הימאים בישראל נמנים עמו, ולארגון המייצג את בעלי כלי השיט בישראל".   

תיקון התוספת השנייה

10.

בתוספת השנייה לתקנות העיקריות –

 

 

(1) במבוא לתוספת, ההגדרות "המועצה", "סיראי הצלה", "אוטומציה מלאה" ו-"אוטומציה חלקית" –יימחקו;

 

 

(2) במקום טבלה מס' 1 יבוא:

 

 

 

 

 

 

"טבלה מספר 1

(תקנה 1)

תקן צוות בטיחות – באניות

מחלקת סיפון

 

 

 

סודר

טור א'

פרטי כלי השיט

ותחום השיט

טור ב'

רב חובל באניות מעל 3,000 טון ת"ב

טור ג'

רב חובל באניות

עד 3,000   טון ת"ב

 

טור ד'

רב חובל באניות עד 500 טון ת"ב

טור ה'

חובל בכיר

באניות מעל 3,000 טון ת"ב

טור ו'

חובל בכיר

באניות

עד 3,000 טון ת"ב

טור ז'

חובל משמרת בכיר

באניות מעל 500 טון ת"ב

טור ח'

חובל משמרת

באניות מעל 500 טון ת"ב

טור ט'

חובל משמרת באניות עד 500 טון ת"ב

טור י'

מלח משמרת

טור יא'

מלח כשיר או ימאי רב תכליתי

 

 

 

1

אנייה בתפוסה של עד 500 טון ת"ב בהפלגה לאומית (12)

 

 

 

 

2

אנייה בתפוסה של עד 500 טון ת"ב בהפלגה בין לאומית

--

--

1

--

--

--

 

 

--

2

1

1

 

 

 

3

אנייה בתפוסה של מ-500 עד 3,000 טון ת"ב בהפלגה בים התיכון או בים סוף

--

1

 

--

--

1

 

--

1

 

--

2

2

 

 

 

4

אנייה מ-500 עד 3,000 טון ת"ב בהפלגה מחוץ לים התיכון או ים סוף

--

1

 

--

--

1

 

1

 

1

 

--

2

2

 

 

 

5

אנייה מעל 3,000 טון ת"ב בהפלגה מחוץ לים התיכון או ים סוף

1

 

--

--

1

 

--

1

 

1

 

--

2

 

2

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מחלקת מכונה

 

סודר

טור א'

פרטי כלי השיט

ותחום השיט

טור ב'

קצין מכונות

ראשי

באניות בהספק מעל 3,000 קילוואט

טור ג'

קצין מכונות

ראשי  

באניות בהספק עד   ל-3,000 קילוואט

טור ד'

קצין מכונות

בכיר

באניות בהספק מעל 3,000 קילוואט

טור ה'

קצין מכונות

בכיר

באניות בהספק עד

ל-3,000 קילוואט

טור ו'

קצין מכונות

משמרת

בכיר

באניות בהספק מעל 750

קילוואט

טור ז'

קצין מכונות משמרת

באניות בהספק מעל 750

קילוואט

טור ח'

קצין חשמל או

קצין חשמל ובקרה

לפי סוג האניה

טור ט'

עובד משמרת

מנוע/

עובד כשיר מנוע

 

1

אניה עם מנוע בהספק שבין מ-750 עד 3,000 קילוואט

במים הלאומיים (12)

 

 

2

אניה עם מנוע בהספק שבין  מ-750 עד 3,000 קילוואט בים התיכון או ים סוף

--

1

 

--

1

 

1

 

1

 

1

 

1

או מכונן  לפי החלטת המנהל

 

3

אניה עם מנוע בהספק שבין  מ-750 עד 3,000 קילוואט מחוץ לים התיכון או ים סוף

--

1

 

--

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

 

4

אניה עם מנוע בהספק שמעל -3000 קילוואט

1

 

--

1

 

--

1

 

1

 

1

 

1"

 

 

 

 

(3) במקום טבלה מס' 2 יבוא:

"טבלה מספר 2

 (תקנה 1)

תקן צוות בטיחות– גוררת

                                                                      מחלקת סיפון

 

סודר

טור א'

פרטי כלי השיט ותחום השיט

טור ב'

רב חובל   באניות עד 500 טון ת"ב- התמחות לגוררת

טור ג'

חובל באניות עד 500 טון ת"ב- התמחות לגוררת

טור ד'

מלח משמרת- התמחות לגוררת

 

 

1

גוררת בתחום הנמל

__

1

1

 

 

2

גוררת בהפלגה למסע לאומי

1

1

1

 

 

3

גוררת בהפלגה בין-לאומית

1

1

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מחלקת מכונה

 

סודר

טור א'

פרטי כלי השיט ותחום השיט

טור ב'

קצין מכונות ראשי באניות בהספק מנוע מעל 3000 קילוואט

 

טור ג'

קצין מכונות ראשי באניות בהספק מנוע מ- 750 ועד 3000 קילוואט

טור ד'

קצין מכונות משמרת גוררת

טור ה'

מכונן בכיר

גוררת

 

1

גוררת בתחום הנמל

--

--

1

 

--

 

2

גוררת בהפלגה במסע לאומי

מחוץ לתחום הנמל

--

 --

1

1

 

3

גוררת בהפלגה במסע  בין-לאומי בהספק מנוע עד 3000 קילוואט

--

1

--

1

 

4.

גוררת בהפלגה במסע בין-לאומי בהספק מנוע מעל 3000 קילוואט

1

--

--

1"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) במקום טבלה מס' 3 יבוא:

"טבלה מספר 3

(תקנה 1)

תקן צוות בטיחות – אניית דיג קטנה וספינת מכמורת

מחלקת סיפון

 

סודר

טור א'

פרטי כלי השיט ותחום השיט

טור ב'

רב ספן

טור ג'

ספן

טור ד'

ספן חופי

טור ה'

דיג

 

1

ספינת מכמורת בהפלגה במסע לאומי

 

--

1

1

 

2

ספינת מכמורת בהפלגה במסע בין-לאומי

 

1

1

2

 

3

אניית דיג קטנה עד 500 טון ת"ב בהפלגה במסע לאומי

 

--

1

1

 

4

אניית דיג קטנה עד 500 טון ת"ב בהפלגה במסע בין-לאומי

 

1

1

2

 

 

 

 

 

 

 

מחלקת מכונה

 

סודר

טור א'

פרטי כלי השיט ותחום השיט

טור ב'

קצין מכונות בכיר עד

3,000 קילוואט

טור ג'

קצין מכונות משמרת

 

טור ד'

מכונן בכיר ספינות דייג

 

1

ספינת דיג עד 100 טון ת"ב בהפלגה במסע לאומי

--

--

1

(25)

 

2

ספינת דיג עד 100 טון ת"ב בהפלגה במסע בין לאומי

 

--

1

1

 

3

אניית דיג קטנה עד 500 טון ת"ב בהפלגה במסע לאומי

--

1

1 (25)

 

 

 

 

4

אניית דיג קטנה עד 500 טון ת"ב בהפלגה במסע  בין לאומי

1

--

1"

 

 

 

 

 

 

 

 

(5) בטבלה מס' 5, בסודר 2, בטור סוג כלי השיט ותחום שיט מוגדר, בסופו יבוא "או מיתקן נגרר";

 

 

(6) בטבלה מס' 6, בסודר 2 בטור איש צוות לא מוסמך, במקום "2" יבוא "1(26)";

 

 

(7) בטבלה מס' 7:

 

 

 

(א)  במקום כותרת המשנה יבוא "(תקנות 1 ו- 6(2))";

 

 

 

(ב) בסודר 1, בטור איש צוות לא מוסמך, במקום "1" יבוא "1(18)".

 

 

(8) בהערות לתוספת –

 

 

 

(א)  במקום הערה (18) יבוא:

 

 

 

 

"(18)

עבר קורס בטיחות בסיסי למשיטים הכולל התמחות בהצלה, כיבוי אש ועזרה ראשונה.";

 

 

 

(ב) במקום הערת שולים (25) יבוא:

 

 

 

 

"(25)

המכונן יכול שישמש בתפקיד נוסף הנדרש בתקן צוות הבטיחות, אם הוא בעל תעודת הסמכה לאותו תפקיד, ובמקומו ישרת איש צוות שעבר קורס בטיחות בסיסי למשיטים הכולל התמחות בהצלה כיבוי אש ועזרה ראשונה."

תיקון התוספת השבעה עשרה

11.

בתוספת השבע-עשרה לתקנות העיקריות, בסופה יבוא:

 

 

מס'

שם קודקס

 

 

"41

מניעת תאונות על סיפון האניה

בים ובנמל

ILO - Accident Prevention on board ship at sea and in port"

תחילה

12.

(א)  תחילתן של תקנות אלה, למעט תקנה 11, 30 ימים מיום פרסומן.

 

13.

(ב) תחילתה של תקנה 11 תשעה חודשים מיום פרסום התקנות.

 

 

 

 

 

________התשפ"ה

(______ 2025)

(חמ 3-610-ת1)

 

 

 

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

 

 

דברי הסבר

כללי

 

במסגרת תיקון זה מוצע לערוך תיקונים לתקנות העיקריות ולהתאמתם לדרישות של האמנות הבאות כלהלן:

(א)             האמנה הבינלאומית בדבר תקנים להכשרה, להסמכה ולקיום משמרות ליורדי ים (STCW), 1978 של ארגון הספנות הבינלאומי – אמנה זו מסדירה את ההסמכה וההכשרה של ימאים והסדרת זמני עבודתם.  ההסדרים באמנה נקבעו במסגרת התקנות העיקריות. יחד עם זאת הוראות האמנה תוקנו באופן מקיף בשנת 2010. כצד לאמנה מדינת ישראל נדרשת לקיים את הוראות האמנה לאחר תיקונה, ובהתאם לכך נערך תיקון במסגרת דיני הספנות הישראלים השונים המסדירים עניינים אלו ובכלל זה נערך התיקון המוצע. במסגרת תיקון זה מבוקש להסדיר את דרישות צוות הבטיחות החלות על כלי השיט השונים בהתאם לדרגות הקבועות באמנה כיום.

(ב)             האמנה לתעסוקה ימית, 2006 של ארגון העבודה הבינלאומי – אמנה זו מסדירה את תנאי התעסוקה והמחייה של ימאים בכלי השיט. מדינת ישראל מבקשת להצטרף לאמנה זו ולצורך כך נערך תיקון של דיני הספנות הישראלים השונים לשילוב דרישות האמנה בדין הישראלי, ובכלל זה נערך התיקון המוצע. במסגרת תיקון זה מבוקש בעיקר לקבוע את הוראות האמנה בדבר חובה על מדינה הצד לה לבדוק כי כלים זרים המגיעים לנמלי ישראל מקיימים תנאי תעסוקה ומחייה הולמים.

 

תקנה 1 – תיקון הגדרות

(א)             בהגדרה מפקח כלי שיט – מאחר שהוחלפו שמות הדרגות במחלקת חשמל נערכה התאמה של הדרגות הרשומות בהגדרה עם שמות הדרגות החדשות.

(ב)             בהגדרה האמנה להכשרה והסמכה – לאור התאמת הדין הישראלי לדרישות תיקון האמנה להכשרה והסמכה (STCW) משנת 2010 (להלן – האמנה להכשרה והסמכה) נערכה התאמה כך שיצוין התיקון האחרון של האמנה מאותה שנה.

 

 

 

תקנה 3 – תיקון תקנה 26ב לתקנות העיקריות – חובת ציוות בצוות משלים

בהתאם לסעיף 3.2.5A  לאמנה לתעסוקה ימית קיימת חובה לצוות כלי שיט המסיע מעל 10 אנשי צוות בטבח לצורך הבטחת רווחת הנוסעים ובריאותם.

בנוסף בהתאם לסעיף 4.1.4A לאמנה לתעסוקה ימית קיימת חובה לצוות כלי שיט המסיע מעל 100 נוסעים ומפליג למסע בינלאומי ברופא.

בהתאם לדרישות אלו נערך תיקון מוצע בנוסח תקנה 3 המסדירה את דרישות הצוות המשלים והמטרות שנדרש לקיים במסגרת דרישה זו.

 

 

תקנות 4 - 10 – תיקון פרק חמישי א'

בפרק 5.2 לאמנה לתעסוקה ימית קובע את סמכויות וחובות מדינת הנמל לבצע בדיקות לכלי שיט זר לאכיפת דרישות האמנה על כלי שיט אלו. בהתאם לכך נדרש לערוך תיקון לפרק חמישי א' לתקנות העיקריות המסדיר כיום את הבדיקות הנערכות לכלי שיט זרים על ידי מדינת הנמל, לצורך הוספת סמכויות המתייחסות לבדיקת תנאי ההעסקה והמחייה על כלי השיט.

תיקון סעיפים אלו נעשה בהתאם להוראות פרק 5.2 לאמנה לתעסוקה ימית.

 

 

תקנה 4 – תיקון תקנה 52א לתקנות העיקריות

נערך תיקון להוספת האמנה לתעסוקה ימית לרשימת האמנות שנבדקות במסגרת פרק זה.

 

תקנה 5 – תיקון תקנה 52ג(א)(3)

הוגדרה עילה נוספת לביצוע בדיקת תיעוד בעקבות ידיעה המקבלת בנושא של תנאי העסקה והמחייה על כלי השיט וזאת באמצעות הוספת סמכות לביצוע בדיקת תיעוד בעקבות ידיעה שהתקבלה מגורם בעל עניין בקיום תנאי ההעסקה והמחייה.

 

 

תקנה 6 -  תיקון תקנה 52ד(א)

אי קיום תנאי ההעסקה והמחייה בהתאם לאמנה לתעסוקה ימית הוספה כאחת העילות לביצוע בדיקה מפורטת בעקבות בדיקת תיעוד המפורטות בסעיף זה. הוספה זו נעשתה באמצעות:

(א)  תיקון פרט 10 בתקנה כך שיכלול גם תלונה או מידע בעניין אי קיום תנאי ההעסקה והמחייה על כלי שיט לפי האמנה;

(ב) הוספת פרט 11 בתקנה בדבר גילוי ליקויים בתנאי ההעסקה והמחייה על כלי השיט בהתאם לאמנה שעלולים להוות סיכון לבריאות והחיים על כלי השיט או כל הפרה מהותית של דרישות האמנה לרבות של זכויות ימאים.

 

 

תקנה 7 -  הוספת תקנה 52ו(ג)

בהתאם לאמנה הוסף כי במסגרת בדיקה מפורטת מפקח כלי שיט רשאי לבדוק את קיום דרישות האמנה לעניין תנאי העסקה ומחייה על כלי השיט בתחומים הספציפיים שפורטו בסעיף. תחומים אלו הינם אותם תחומים המפורטים בהצהרה המצורפת לתעודה של מדינת הדגל.

 

 תקנה 8 -  תיקון תקנה 52ט

הוסף בין העילות לעיכוב כלי שיטי ניתן לעכב כלי שיט אם המנהל לא שוכנע כי כלי השיט אינו מסוגל לקיים בהפלגתו הצפויה תנאי העסקה ומחייה הולמים לאנשי הצוות.

בנוסף נקבע כי כל עיכוב לפי תקנה 52ט יהא עד תוקפו על לתיקון הליקויים או על להגשת תוכנית לתיקונם למנהל, והכל לשביעות דעת המנהל שהורה על העיכוב.

 

תקנה 9 -  תיקון תקנה 52יא

לפי סעיף 5.2.1.6A לאמנה לתעסוקה ימית, עוכב כלי שיט בשל ליקויים הנוגעים לקיום תנאי ההעסקה והמחייה לפי האמנה, על המנהל להודיע על כך למדינת הדגל של כלי השיט שתוכל להביע עמדתה וכן לארגון היציג של הימאים ולארגון המייצג את בעלי כלי השיט במדינה.

תקנה 52יא קובעת כיום חובת הודעה למדינת הדגל ולארגון מוכר (ארגון המעניק את הסיווג לאוניות) במקרה של עיכוב כלי שיט. בהתאם לכך הוספה במסגרת הסעיף החובה לעדכן גם את הארגונים המייצגים כאמור בדבר העיכוב.


תקנה 10 -  תיקון תקנה 52יג

בהתאם לתקנה 5.2.2.5-6A לאמנה לתעסוקה ימית, מוצע לקבוע כי אם נתגלו בבדיקה שנערכה בעקבות תלונה ליקויים, ולא נמצא מקום לעכב את כלי השיט, אולם הליקויים לא תוקנו לשביעות דעת המנהל על ידי כלי השיט, לאחר שפנה למדינת הדגל לקבלת עמדתה, יודיע המנהל על התלונה והליקויים לארגון העבודה הבינלאומי בצירוף המידע שנאסף על ידו במהלך בירור התלונה. כמו כן יודיע המנהל על התלונה והליקויים לארגון היציג של הימאים ולארגון המייצג את בעלי כלי השיט במדינה.

 

תקנה 11 – תיקון התוספת השנייה

התוספת השנייה מפרטת את דרישות צוות הבטיחות בכל סוגי כלי השיט. טבלה מס' 1 קובעת צוות בטיחות לאניות וטבלה מס' 2 קובעת צוות בטיחות לגוררות.

יודגש כי התיקונים שנערכו לטבלאות בתוספת עיקרם התאמת דרגות ההסמכה לשמותיהם בהתאם לאמנה להכשרה והסמכה (לאחר התיקון בשנת 2010) וכן התאמת דרישות צוות הבטיחות לדרישות הקיימות כיום לכלי השיט. יובהר כי הטבלאות בתוספת מציינות את דרישות הציוות המינימליות כאשר בהתאם לתקנה 9 לתקנות העיקריות למנהל סמכות לקבוע תקן בטיחות אחר בהתאם לסוגי כלי השיט השונים כאמור בסעיף.

להלן נפרט את התיקונים שנערכו בטבלאות השונות:

 

 

תיקון ההגדרות לתוספת

נמחקו הגדרות שלא נדרשות עוד לאור התיקונים שנערכו בתוספת.

הוספה הגדרה של "ספינת שירות" הנדרשת לטבלה מס' 8 החדשה וכן הגדרות "עבודות ימיות" ו"שירותים ימיים" הנדרשים להגדרה זו. יצוין כי כל הגדרות אלו זהות להגדרות הקבועות כיום בתוספת העשרים לתקנות העיקריות.

 

החלפת טבלה מס' 1 – דרישות ציוות באניות

במסגרת זו נערכו השינויים הבאים בדרישות הציוות באניות במחלקת סיפון ובמחלקת מכונה:

(1)             בוצעה התאמה של דרגות ההסמכה לדרגות הקיימות כיום לכלי השיט השונים לפי האמנה להכשרה והסמכה למחלקת סיפון ומחלקת מכונה, כל זאת בהתאמה לתיקון מקביל שנערך בתקנות הספנות (ימאים), התשס"ב-2002.

(2)                    במחלקת סיפון – לאור האפשרות לריבוי באניות 500 טון ועד 3,000 טון, שלא היו קיימות בדגל ישראלי בעבר, הוספו דרישות לציוות כלים אלו בהתאם לדרגות הקבועות באמנה להכשרה והסמכה לאותם כלים, אשר בכך יש אף בכדי להקל על הציוות בהם. 

 

(3)             במחלקת מכונה – בוצעה התאמה של כלי השיט לסיווג הנהוג מזה שנים – לפי קילוואט בלבד ולא לפי תפוסה ברוטו ולאוטומציה מלאה.

 (4)            במחלקת מכונה – הוסף ציוות כנדרש מהדרישות לפי האמנה להכשרה והסמכה ואמנת התעסוקה הימית, לעניין שעות עבודה ומנוחה, עבודה במשמרות וציוות משלים, אשר תיקון זה מהווה חלק מהתקנות הנדרשות לצורך אשרור האמנה לתעסוקה ימית, וכן לצורך הגברת השמירה על בטיחות כלי השיט, בפרט כלי שיט המפליגים בהפלגות למרחקים בהן קיים קושי להגיע לחוף מבטחים במהירות.  

יובהר כי התיקון אינו פוגע בבעלי תעודות ההסמכה הקיימות מאחר שהם בעלי הסמכה כפי שנדרש לפי התיקון (בהתאם לאמנה להכשרה והסמכה) או לדרגות גבוהות יותר.

 

החלפת טבלה מס' 2 – דרישות ציוות בגוררות

במסגרת זו נערכו שינויים בדרישות הציוות בגוררות וזאת לצורך התאמת הדרגות לדרישות האמנה, בפרט בהפלגה בינלאומית, ובהתאם לתיקון דרגות ההסמכה שנעשה במסגרת תקנות הספנות (ימאים)

                

 

החלפת טבלה מס' 3 – דרישות ציוות באניית דיג קטנה וספינת מכמורת

במסגרת זו נערכו השינויים הבאים בדרישות הציוות לכלי שיט העוסקים בדיג - אניית דיג קטנה וספינת מכמורת:

לגבי ספינות מכמורת – לא נערכו תיקונים לעניין דרישות ציוות מינימליות ובמחלקת מכונה בוצעה התאמה של שמות דרגות ההסמכה לדרגות הקיימות כיום באמנה להכשרה והסמכה בלבד.

לגבי אניית דיג קטנה – יצוין כי כיום אין אניות דיג קטנות בבעלות או בשליטה ישראלית, עם זאת נערכו התיקונים הבאים בהתאם אמנה להכשרה והסמכה:

(א)             במחלקת סיפון –

(1)             בהפלגה לאומית – בשל גודל כלי השיט דרישות צוות הבטיחות הותאמו לדרישות הקבועות כיום להפלגה בינלאומית.

                 (2)   בהפלגה בינלאומית –  הוספה דרישה לרב ספן והושמטה הדרישה לספן חופי.

 

(ב)             במחלקת מכונה –

(1)             שמות דרגות ההסמכה הותאמו לשמות הדרגות הקבועים כיום באמנה להכשרה והסמכה.

(2)             בהפלגה לאומית ובינלאומית - בשל גודל כלי השיט דרישות צוות הבטיחות הותאמו לדרישות הקבועות כיום להפלגה בינלאומית, וכן הוספה דרישה לציוות בקצין מכונות בכיר עד 3000 קילוואט, בשל הספק מנועי כלי השיט, כאשר בהפלגה לאומית – החיוב בציוות באיש צוות שכזה יהא לפי החלטת המנהל בהתאם לפעילות כלי השיט.

 

 

תיקון טבלה מס' 7 – דרישות ציוות לכלי שיט המובילים נוסעים בשכר בהפלגות בינלאומיות וספינה גוררת

במסגרת תיקון זה, לשם הבהרה נערכו התיקונים הבאים:

תוקנה ההפניה לתקנה 1 לעניין צוות בטיחות לספינה גוררת ונמחקה ההפניה לתקנה 6א שאיננה קיימת.

הוספה דרישה כי איש צוות לא מוסמך יהיה כזה שעבר התמחות בהנצלה וזאת על מנת שיהיה בידיו ידע בסיסי בהצלה במקרה של טביעת כלי השיט או עזרה לאנשים בים.

הובהר כי ספינה גוררת הינה בעוצמת מנועים עד 370 קילוואט.

 

 

 

תיקון הערות לתוספת

(1)             בהערה 18 – הדרישות להתמחויות הקבועות בהערה זו הותאמו לדרישות הקבועות בהערה 25 כנדרש מאנשי צוות. יצוין כי כיום לא נעשית בפועל התמחות בהנצלה, שהינה משיית שרידי כלי שיט ומטענים טרופים, אלא מבוצעת התמחות בהצלה והשרדות אישית. יחד עם זאת לצורך הפלגה בכלי השיט כאיש צוות בטיחות, נדרשת התמחות גם בכיבוי אש ועזרה ראשונה שהיה חיונית להתמודדות במקרי חירום על כלי השיט לצורך שמירה על בטיחותו ולהצלת חיי אדם במקרים אלו.

(2)             בהערה 25 – מכונן אחראי על מדור מכונה בספינה. קיימת בעייתיות בעת חירום בכך שמכונן ישמש גם כקברניט, שאז לא יוכל להימצא גם בגשר וגם במכונה. לפיכך, נקבע כי מכונן לא יוכל לשמש גם כקברניט בכלי השיט. כמו כן הוגדר שהתמחות בהצלה, כיבוי אש ועזרה ראשונה מהווים קורס בטיחות בסיסי למשיטים, בדומה לקבוע בהערה 18.

 

תקנה 12 – תיקון התוספת השבע עשרה

הוספת קוד ILO   בנושא מניעת תאונות על האניה בים ובנמל לרשימת הקודים . קוד זה התווסף לצורך יישום דרישות תקנה 4.3 לאמנת ה MLC בנושא הגנה על הבטיחות והבריאות ומניעת תאונות של ימאים על כלי השיט.

תקנה 13 – תחילה

 

תחילת התקנות 30 מיום פרסומן. ואולם, לגבי דרישות הציוות, לצורך מתן פרק זמן להיערכות וציוות באנשי צוות נוספים ככל שנדרש, נקבע מועד התחילה לתשעה חודשים מיום הפרסום לצורך מתן פרק זמן מספק להיערכות.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 20, עמ'  443.

[2] ס"ח התשס"ד, עמ' 456.

[3] ס"ח התשל"ז, עמ' 226.

[4] ק"ת התשמ"ג, עמ' 387.