תזכיר טיוטת תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס)(תיקון), התשפ"ה-2025 [התאמת מונחים במסגרת יישום נספח 2]

תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס)(תיקון), התשפ"ה-2025

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981 (להלן - התקנות העיקריות), עוסקות באסדרת פעילותם של עובדי טיס מסוגים שונים, ובכלל זה התנאים למתן רישיונותיהם.

בתקנות האמורות נעשה שימור במונח "כטר"מ" (המשקף את ראשי התיבות של צירוף המילים: "כללי טיסת ראיה מבוקרת"], בהלימה למינוח שהיה שגור בתקנות הטיס (הפעלת לכלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - תקנות ההפעלה).

עם תיקון המקיף בתקנות ההפעלה, לצורך התאמת הוראותיהן להוראות נספח 2 לאמנה, ביטול ההגדרה "כטר"מ" שם והפסקת השימוש במונח זה (תוך החלפתו במינוח מתאים, המבחין בין כללי הטיסה לבין סיווג מרחב האוויר בו מופעלת הטיסה) טעונות גם התקנות העיקריות תיקונים מתאימים.

בהתאמה, וכדי לשמר את ההלימה בין התקנות העיקריות לבין תקנות ההפעלה לעניין זה, נדרש לתקן את התקנות העיקריות כך שהמינוח לעניין זה יתאים להוראות המהותיות השייכות לעניין בתקנות ההפעלה לאחר תיקונן.

תיקון זה הוא תיקון לוואי לתיקון המוצע בתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי), התשמ"ב-1981, שעניינו יישום נספח 2 לאמנה, שפורסם לציבור בעלי העניין ב- 13/07/2021. תיקון זה נמצא בימים אלה בשלבים אחרונים של אישור הנוסח לקראת המשך קידומו והכוונה היא לקדמו בד-בבד עם תיקוני הלוואי השונים.

 

 

ג.  להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית

טיוטת תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס)(תיקון), התשפ"ה-2025 [התאמת מונחים במסגרת יישום נספח 2]

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3(ב)(2) ו-168 לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), לפי הצעת הרשות לפי סעיף 168(ב) לחוק, בהתאם לסעיף 197 לחוק, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981[2] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 1 -

 

 

 

 

(1) ההגדרה "כטר"מ" - תימחק;

 

 

 

 

(2) בהגדרה "כללי טיסה", המילה "כטר"מ" - תימחק.

 

תיקון תקנה 74

2.  

בתקנה 74(1) לתקנות העיקריות, במקום "כטר"מ" יבוא "כט"ר".

 

תיקון תקנה 88

3.  

בתקנה 88(א)(7) לתקנות העיקריות, במקום ""כט"ר" יבוא "כטר"מ".

 

תיקון תקנה 102

4.  

בתקנה 102 לתקנות העיקריות, במקום "כללי טיסת ראייה מבוקרת" יבוא "כט"ר".

 

תיקון תקנה 103

5.  

בתקנה 103 לתקנות העיקריות -

 

 

 

 

(1) בתקנת משנה (ב)(5), בכל מקום, במקום "כטר"מ" יבוא "כט"ר";

 

 

 

 

(2) בתקנת משנה (ג)(1), במקום "כטר"מ וכט"ר" יבוא "כט"ר";

 

 

 

 

(3) בתקנת משנה (ד)(1), במקום "כטר"מ וכט"ר" יבוא "כט"ר".

 

תיקון תקנה 105

6.  

בתקנה 105(א)(3) לתקנות העיקריות, במקום "כטר"מ" יבוא "כט"ר".

 

תיקון תקנה 119

7.  

בתקנה 119(2) לתקנות העיקריות, במקום "כטר"מ" יבוא "כט"ר".

 

תיקון תקנה 121

8.  

בתקנה 121 לתקנות העיקריות, במקום "כטר"מ" יבוא "כט"ר".

 

תיקון תקנה 122א

9.  

בתקנה 122א(2) לתקנות העיקריות, במקום "כטר"מ וכט"ר" יבוא "כט"ר".

 

תיקון תקנה 123

10.  

בתקנה 123(2) לתקנות העיקריות, בכל מקום, במקום "כטר"מ" יבוא "כט"ר".

 

תיקון תקנה 124

11.  

בתקנה 124(א)(2) לתקנות העיקריות, במקום "כטר"מ וכט"ר" יבוא "כט"ר".

 

תיקון תקנה 193

12.  

בתקנה 193(א)(1) לתקנות העיקריות, במקום "כטר"מ" יבוא "כט"ר".

 

תיקון הפרק השישי

13.  

בפרק השישי לתקנות העיקריות, בכל מקום, במקום "כטר"מ" יבוא "כט"ר".

 

תיקון תקנה 276

14.  

בתקנה 276(4) לתקנות העיקריות, במקום "כטר"מ" יבוא "כט"ר".

 

 

בחינה לפי חוק עקרונות האסדרה

15.  

הרשות תבצע בחינה ראשונה של תקנות אלה לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה בתום 10 שנים מיום תחילתן.

תחילה

16.  

תחילתן של תקנות אלה XXX ימים מיום פרסומן.

 

 

___ _____ התשפ"ה (___ _________ 2025)

 (חמ 4802 - 3 - ת1)

__________________

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים


 

דברי הסבר

כללי

תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981 (להלן - התקנות העיקריות), עוסקות באסדרת רישיונותיהם האישיים של עובדי טיס מסוגים שונים, בין היתר בדרך של קביעת תנאים לקבלת הרישיונות ולשימוש בהם, ובכלל זה לגבי הזכויות שניתנות לכל בעל רישיון.

בין היתר קובעות התקנות האמורות הוראות שונות לעניין "כללי הטיסה" בהם בעל רישיון יכול או מנוע מלפעול. "כללי הטיסה" הם למעשה מכלול של הוראות לגבי האופן בו יש לבצע טיסה והם נחלקים לשני סוגים עיקריים: "כללי טיסת ראייה" (המכונים גם כט"ר) ו- "כללי טיסה מכשירים" (המכונים גם כט"ם), שההבחנה העיקרית ביניהם היא בכך שלפי הראשונים הטיסה מתקיימת תוך קיום קשר עין ישיר בין הטייס לבין סביבתו לשם התמצאות במרחב וקיום הטיסה (מה שמחייב תנאי מזג אוויר טובים המאפשרים קשר עין כאמור) ואילו לפי האחרונים הדבר נעשה תוך הסתמכות על מכשירים המצויים בכלי הטיס המאפשרים את ההתמצאות במרחב (ואלה מאפשרים קיום הטיסה גם כאשר תנאי מזג האוויר אינם מיטביים מבחינת הראות).

במסגרת זו נקבעו בתקנה 1 לתקנות העיקריות ארבעה סוגים של "כללי טיסה" בהם נעשה שימוש בהוראות המפורטות של התקנות העיקריות, כך:

"כט"ר" - כללי טיסת ראיה;

"כטר"ח" - כללי טיסת ראיה חקלאית;

"כט"מ" - כללי טיסת מכשירים;

"כטר"מ" - כללי טיסת ראיה מבוקרת;

"כללי טיסה" - כט"ר, כט"מ, כטר"מ או כטר"ח;

 

כללי הטיסה עצמם וההוראות לגבי אופן הפעלת כלי הטיס לפיהם קבועות בתקנות הטיס (הפעלת לכלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - תקנות ההפעלה).

במסגרת תיקון תקנות ההפעלה, לצורך התאמת הוראותיהן להוראות נספח 2 לאמנה, נעשה תיקון מקיף בכללי הטיסה ובין היתר נערכה שם הבחנה בין כללי הטיסה (כט"ר או כט"ם) לבין סיווג מרחבי האוויר בהם נעשה שימוש בכללים אלה, מבחינת השירותים הניתנים בהם (ובכלל זה: האם ניתנים בהם שירותי פיקוח/בקרה אם לאו).

מסגרת זו נמחקה מתקנות ההפעלה ההגדרה "כטר"מ" [ "כטר"מ" - כללי טיסת ראייה מבוקרת (CVFR - Controlled Visual Flight Rules)], שמשקפת ערבוב היסטורי לא מדויק מקצועית בין כללי הטיסה (כט"ר או כט"ם) לבין סיווג מרחב האוויר והשירות הניתן בו (במקרה הזה, מרחב אווירי מבוקר/מפוקח).

בהתאמה, וכדי לשמר את ההלימה בין התקנות העיקריות לבין תקנות ההפעלה לעניין זה, נדרש לתקן את התקנות העיקריות כך שהשימוש במונח "כטר"מ" יימחק ממנו ויוחלף במונח "כט"ר" (בשינויים הדקדוקיים המתחייבים מהקשרו של כל מופע ומופע), שהוא המתאים מבחינת כללי הטיסה המהותיים שלא משתנים לעניין זה במעבר מ- "כטר"מ" ל- "כט"ר" (הכללים נותרים כללי טיסת ראייה).

כמו-כן, לאור דיוק המינוח המקצועי המשמש בתעופה האזרחית, מבוקש לשנות את המינוח המתייחס ל"פיקוח" על תעבורה אווירית כך שיתייחס ל"בקרה" על תעבורה אווירית, שהוא המתאים יותר. אף כאן אין, זולת החלפת המינוח עצמו, כל שינוי של ההוראות עצמן.

הסמכות לקבוע את התקנות

ככלל, עניינן של התקנות המוצעות הוא דיוק מונחים כך שיהיו בהלימה לתקנות ההפעלה, וזאת מבלי לשנות הוראות מהותיות קיימות או לקבוע הוראות מהותיות חדשות לעניין זה, וכך שיתאימו לתיקונים הצפויים בתקנות ההפעלה כתוצאה מהתאמתן להוראות נספח 2 לאמנה.

סעיף 3(ב) לחוק מורה כי: "השר, באישור הוועדה, רשאי לקבוע תנאים למתן רישיון עובד טיס או הגדר, ובכלל זה הוראות בעניינים אלה... הכשרה, מיומנות, ידע וניסיון מקצועי הנדרשים לצורך קבלת הרישיון או ההגדר והדרכים לבדיקתם, ובכלל זה בחינות שעל המבקש לעמוד בהן".

סעיף 47 לחוק מורה כי: "השר רשאי לקבוע הוראות לעניין רישיונות, בין השאר בעניינים אלה:

(1) תנאים לקבלת רישיון המפורטים בפרק זה וכן תנאים נוספים לקבלת רישיון...

סעיף 168 לחוק מורה כי: "השר ממונה על ביצוע הוראות חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו, בין השאר בעניינים אלה...".

לפי סעיף 15 לחוק הפרשנות, התשמ"א-1981: "סמכה להתקין תקנות או ליתן הוראת מינהל - משמעה גם הסמכה לתקנן, לשנותן, להתלותן או לבטלן בדרך שהותקנו התקנות או ניתנה ההוראה".

לפיכך, כשם שאילו היו ההוראות שעניינן תנאים למתן רישיון עובד טיס היו נקבעות היום לפי הסעיפים האמורים, כך שינוין וביטולן צריך להיעשות "בדרך שהותקנו" [ובכלל זה לעניין אישור וועדת הכלכלה של הכנסת].

התקנות המוצעות הן פרי הצעתה של רשות התעופה האזרחית, ומשכך מתקיים גם סעיף 168(ב) לחוק, לפיו: "לא יתקין השר תקנות לפי חוק זה אלא לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עמה".

לתקנות 1 עד 14 המוצעות, שעניינן: "תיקון תקנה 1", "תיקון תקנה 74", תיקון תקנה88", "תיקון תקנה102", "תיקון תקנה103", "תיקון תקנה 105", "תיקון תקנה 119", "תיקון תקנה 121", "תיקון תקנה 122א", "תיקון תקנה 123", "תיקון תקנה 124", "תיקון תקנה 193", "תיקון הפרק השישי" ו- "תיקון תקנה 276", בהתאמה

כפי שפורט לעיל, במסגרת תיקון תקנות ההפעלה, בד-בבד עם עדכון ההוראות לגבי כללי הטיסה וסיווג מרחבי האוויר, נמחק המונח "כטר"מ" ("כללי טיסה ראייה מבוקרת") מהתקנות ואין לו למעשה עוד משמעות בתעופה האזרחית בישראל ככזה. מבחינה מהותית המונח הוחלף בכך שכללי הטיסה השייכים לעניין הם "כללי טיסת ראייה" (כט"ר) ואילו שאלת הבקרה/פיקוח על הטיסה נענית בשים לב לסיווג מרחב האוויר בו מופעלת הטיסה (האם מבוקר/מפוקח אם לאו), ולא כחלק מההגדרה של המונח.

בהתאמה, את המופעים של "כטר"מ" בתקנות העיקריות מבוקש להחליף ב"כט"ר", ואת המופע היחיד בו נכתב במפורש "כללי טיסת ראייה מבוקרת" מבוקש להחליף ב"כט"ר", כך שהתקנות העיקריות לא יכללו עוד את הצירוף "כטר"מ", תוך עריכת מזער השינויים הדקדוקיים הנגזרים מכך.

 

לתקנה 15 המוצעת שעניינה: "בחינה לפי חוק עקרונות האסדרה"

מבוקש להוסיף הוראה לשם ביצוע הוראות סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה.

לפי הסעיף האמור: "מאסדר המבקש להציע או לקבוע אסדרה, למעט הצעת חוק, יקבע בה הוראה לעניין בחינתה לפי הוראות סעיף קטן (ג) בתום תקופה שתיקבע בהוראה ושלא תעלה על עשר שנים מיום כניסתה לתוקף של האסדרה..." (ראו שם, בסעיף קטן (א)).

בהמשך לאמור לעיל, לאור מאפייני האסדרה המוצעת (החלפת מונחים בלבד, והשלמה לתיקון תקנות ההפעלה), מבוקש לקבוע כי הבחינה הראשונה של תקנות אלה תהיה בתום 10 שנים מיום תחילתן (לתקנה 15 המוצעת).

לתקנה 16 המוצעת שעניינה: "תחילה"

בהמשך לאמור לעיל, מבוקש לקבוע כי תחילת התקנות המוצעות תהיה בד-בבד עם תחילת התיקון בתקנות ההפעלה לעניין יישום נספח 2 (לתקנה 16 המוצעת).



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 830; התשפ"ה, עמ' 3320.

[2] ק"ת התשמ"א, עמ' 4210; התשפ"ג, עמ' 10731.