תזכיר חוק מועצות הייצור החקלאיות (עונשין) (תיקוני חקיקה), התשפ"ה-2025

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק מועצות הייצור החקלאיות (עונשין) (תיקוני חקיקה), התשפ"ה-2025

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

סעיף 31 לחוק תכנון משק החלב, התשע"א–2011 (להלן – חוק תכנון משק החלב) קובע, בין היתר, כי מי שייצר, שיווק, רכש או מכר חלב, או ביצע כל פעולה אחרת, בניגוד להוראות לפי סעיף 12 דינו – מאסר שלושה חודשים, או קנס הגבוה מבין אלה: קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – חוק העונשין) או קנס פי שלושה מערך הטובין או השירות שלגביהם נעברה העבירה.

סעיף 69 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963 (להלן – חוק המועצה לענף הלול) קובע כי על כל הפרה של הוראות חוק זה והתקנות מכוחו יוטל קנס כקבוע בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, ואם המפר תאגיד – כקבוע בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, או בכל אחד מהם – פי ארבעה מערך הדבר שבו נעברה העבירה, הכל לפי הקנס הגבוה שבהם.

ביחס לשני החוקים הנ"ל נמצא כי יש מקרים בהם נקבעות בתקנות הוראות שאין הצדקה לקבוע בשל הפרתן עבירה פלילית או שראוי להטיל עונש קל יותר מזה הקבוע בחוק.

על כן מוצע להסמיך את שר החקלאות וביטחון המזון (להלן – השר), וביחס לחוק המועצה לענף הלול – את השר או את השר ואת שר הכלכלה והתעשייה, לפי העניין, לקבוע בתקנות כי העונש על הפרת הוראות שנקבעו בהן לא יעלה על קנס כקבוע בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, בהתאם להוראה הכללית בעניין זה בסעיף 2(א) לחוק העונשין, או כי הפרת הוראות שנקבעו בהן לא תהווה עבירה כלל.

אם לא יקבע עונש נמוך כאמור או שהפעולה לא תיחשב עבירה, תחול ההוראה הכללית שבכל אחד מהחוקים האמורים, לפי העניין.

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

לא רלוונטי

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

אין השפעה

 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


תזכיר חוק מטעם משרד החקלאות וביטחון המזון:

תזכיר חוק מועצות הייצור החקלאיות (עונשין) (תיקוני חקיקה), התשפ"ה-2025

 

תיקון חוק תכנון משק החלב – מס' 6

1.   

בסעיף 31 לחוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011[1], אחרי סעיף קטן (ב):

 

 

 "(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א)(6), השר רשאי לקבוע בתקנות לפי סעיף 12 כי הפרת הוראה שנקבעה בהן לא תהווה עבירה או כי עונשו של מי שהפר הוראה הקבועה בהן יהיה קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז - 1977[2].".

תיקון חוק המועצה לענף הלול – מס' 19

2.  

בסעיף 69 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963[3], האמור בו יסומן "(א)" ואחריו יבוא:

 

 

"(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), השר או השרים, לפי העניין, רשאים לקבוע בתקנות כי הפרת הוראה שנקבעה בהן לא תהווה עבירה או כי עונשו של מי שהפר הוראה הקבועה בהן יהיה קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז - 1977[4].".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

סעיף 31 לחוק תכנון משק החלב, התשע"א–2011 (להלן – חוק תכנון משק החלב) קובע, בין היתר, כי מי שייצר, שיווק, רכש או מכר חלב, או ביצע כל פעולה אחרת, בניגוד להוראות לפי סעיף 12 דינו – מאסר שלושה חודשים, או קנס הגבוה מבין אלה: קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – חוק העונשין) או קנס פי שלושה מערך הטובין או השירות שלגביהם נעברה העבירה.

סעיף 69 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963 (להלן – חוק המועצה לענף הלול) קובע כי על כל הפרה של הוראות חוק זה והתקנות מכוחו יוטל קנס כקבוע בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, ואם המפר תאגיד – כקבוע בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, או בכל אחד מהם – פי ארבעה מערך הדבר שבו נעברה העבירה, הכל לפי הקנס הגבוה שבהם.

ביחס לשני החוקים הנ"ל נמצא כי יש מקרים בהם נקבעות בתקנות הוראות שאין הצדקה לקבוע בשל הפרתן עבירה פלילית או שראוי להטיל עונש קל יותר מזה הקבוע בחוק.

על כן מוצע להסמיך את שר החקלאות וביטחון המזון (להלן – השר), וביחס לחוק המועצה לענף הלול – את השר או את השר ואת שר הכלכלה והתעשייה, לפי העניין, לקבוע בתקנות כי העונש על הפרת הוראות שנקבעו בהן לא יעלה על קנס כקבוע בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, בהתאם להוראה הכללית בעניין זה בסעיף 2(א) לחוק העונשין, או כי הפרת הוראות שנקבעו בהן לא תהווה עבירה כלל.

אם לא יקבע עונש נמוך כאמור או שהפעולה לא תיחשב עבירה, תחול ההוראה הכללית שבכל אחד מהחוקים האמורים, לפי העניין.

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 762.

[2] ס"ח התשל"ז, עמ' 226.

[3] ס"ח התשכ"ד, עמ' 12.

[4] ס"ח התשל"ז, עמ' 226.