א. שם החוק המוצע
חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק)(תיקון מס' 18 והוראת שעה) (תיקון), התשפ"ה–2025
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל הוא אחד משני ענפי החקלאות היחידים הנמצאים במשטר של תכנון כולל. הענף מוסדר על ידי המדינה על מנת שלא ייווצר מצב בו היצע ביצי המאכל יעלה על הביקוש להן או יפחת ממנו, תוך הגנה על רמת מחירים סבירה, הן ליצרן והן לצרכן, ושמירה על מקור פרנסתם של העוסקים בענף.
הסדרת הענף, ובכלל זה קביעת המכסה הארצית להטלה וקביעת מכסות אישיות למגדלים, לרבות עקרונות לקביעת מכסות אישיות, נעשית לפי חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963 (להלן – חוק המועצה).
בעשורים האחרונים התרחב ענף ההטלה לאזורי פריפריה, ובמיוחד לאזור מרום הגליל כהגדרתו בחוק הגליל, התשמ"ח–1988 (להלן – חוק הגליל). כיום, כשני שליש מייצור הביצים מרוכז באזור מרום הגליל, שם הוא מהווה ענף פרנסה עיקרי וחיוני, וכשליש מייצור הביצים מצוי בשאר רחבי הארץ.
רוב לולי ההטלה במדינת ישראל הוקמו לפני עשרות רבות של שנים ומרביתם אינם עומדים בכל הדרישות הווטרינריות המעוגנות כיום בחקיקה. מתוך הכרה בחשיבות העמידה בדרישות האמורות, ובמטרה לסייע לחקלאים שענף זה מהווה עבורם עוגן תעסוקתי, החליטה המדינה להקצות סכום של 300 מיליון ₪ לטובת השקעות הון בהקמת לולים חדשים ובשדרוג לולים קיימים, שיעמדו בכל הדרישות הווטרינריות.
מתוך הבנה שהליך השדרוג עשוי להימשך תקופה ארוכה, ובהנחה שחלק מבעלי המכסות יבקשו לפרוש מגידול ולמכור את מכסתם בשל התמורות שחלו בענף, וכן על רקע העלייה בהיקפי היבוא הצפויים, כפועל יוצא מהאמור ובשל השלכות מצב הלוחמה במדינה, מוצע לחזק את הייצור המקומי, בין היתר, באמצעות הרחבת האפשרות לייצר ביצים בכל רחבי המדינה, לרבות בידי מגדלים שיכולים להסב לולים מסוגים אחרים ללולי הטלה בתוך פרק זמן קצר, כפי שיוסבר להלן:
1. בהתאם לסעיף 34 לחוק המועצה, מכסה אישית ניתנת להעברה אך ורק בין בעל מכסה אישית אחד למשנהו. חריג לכלל זה מעוגן בחוק הגליל, ולפיו באזור מרום הגליל מכסה ניתנת להעברה גם למי שאינו בעל מכסה, בהתמלא התנאים שנקבעו בחוק זה.
2. על מנת להגדיל את מאגר הרוכשים הפוטנציאלי, מוצע לתקן את סעיף 34 לחוק המועצה, כנוסחו בחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק)(תיקון מס' 18 והוראת שעה), התשפ"ב–2022, ולקבוע כי לפרק זמן של שנה, ניתן יהיה להעביר מכסה למי שאינו בעל מכסה בכל המדינה.
נוכח העובדה שביצי מאכל הן מוצר יסוד, והן מהוות מרכיב בסיסי וחיוני לצריכת חלבון ורכיבים נוספים, ועל רקע החשש ממחסור בביצים כבר בתקופה הקרובה, כמפורט בהחלטת השר המפורסמת עם תזכיר זה, מוצע לפעול לתיקון החוק כאמור במסגרת הוראת שעה לשנה.
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
לא רלוונטי.
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
אין השפעה.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק מטעם משרד החקלאות וביטחון המזון:
|
|
|
|
|||
|
תיקון סעיף 10 לחוק |
1. |
בחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק)(תיקון מס' 18 והוראת שעה), התשפ"ב-2022[1], בסעיף 10 - |
|||
|
|
|
(1) בכותרת השוליים, במקום "הוראת שעה" יבוא "הוראות שעה"; |
|||
|
|
|
(2) האמור בו יסומן "(א)", ואחריו יבוא: |
|||
|
|
|
"(ב) על אף האמור בסעיף 9, בתקופה של שנה מיום תחילתו של חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק)(תיקון מס' 18 והוראת שעה)(תיקון), התשפ"ה–2025 יקראו את סעיף 34 לחוק העיקרי כך שבמקום סעיף קטן (א) יבוא: |
|||
|
|
|
|
(א) בעל מכסה אישית רשאי להעביר את מכסתו לפי אחד מאלה: |
||
|
|
|
|
|
(1) בחלקה או במלואה לבעל מכסה אחר; |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
(א) הוא תושב, קיבוץ שיתופי, קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי; לעניין זה - |
|
|
|
|
|
|
"קיבוץ שיתופי", "קיבוץ מתחדש" או "מושב שיתופי" – כמשמעותם בתקנות האגודות השיתופיות (סוגי אגודות), התשנ"ו–1995[2]; |
|
|
|
|
|
|
"תושב" – כהגדרתו בחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה–1965[3]." |
|
|
|
|
|
|
(ב) הוא בעלים של קרקע חקלאית שנועדה לשמש לגידול בעלי חיים ושניתן לפי כל דין להקים עליה לול לגידול מטילות; לעניין זה, "בעלים" – לרבות מי שזכאי על פי דין להירשם כבעלים – אם זו קרקע פרטית, וכן בעל זכויות בנחלה לפי הסכם מול רשות מקרקעי ישראל.". |
דברי הסבר
כללי
ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל הוא אחד משני ענפי החקלאות היחידים הנמצאים במשטר של תכנון כולל. הענף מוסדר על ידי המדינה על מנת שלא ייווצר מצב בו היצע ביצי המאכל יעלה על הביקוש להן או יפחת ממנו, תוך הגנה על רמת מחירים סבירה, הן ליצרן והן לצרכן, ושמירה על מקור פרנסתם של העוסקים בענף.
הסדרת הענף, ובכלל זה קביעת המכסה הארצית להטלה וקביעת מכסות אישיות למגדלים, לרבות עקרונות לקביעת מכסות אישיות, נעשית לפי חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963 (להלן – חוק המועצה).
בעשורים האחרונים התרחב ענף ההטלה לאזורי פריפריה, ובמיוחד לאזור מרום הגליל כהגדרתו בחוק הגליל, התשמ"ח–1988 (להלן – חוק הגליל). כיום, כשני שליש מייצור הביצים מרוכז באזור מרום הגליל, שם הוא מהווה ענף פרנסה עיקרי וחיוני, וכשליש מייצור הביצים מצוי בשאר רחבי הארץ.
רוב לולי ההטלה במדינת ישראל הוקמו לפני עשרות רבות של שנים ומרביתם אינם עומדים בכל הדרישות הווטרינריות המעוגנות כיום בחקיקה. מתוך הכרה בחשיבות העמידה בדרישות האמורות, ובמטרה לסייע לחקלאים שענף זה מהווה עבורם עוגן תעסוקתי, החליטה המדינה להקצות סכום של 300 מיליון ₪ לטובת השקעות הון בהקמת לולים חדשים ובשדרוג לולים קיימים, שיעמדו בכל הדרישות הווטרינריות.
מתוך הבנה שהליך השדרוג עשוי להימשך תקופה ארוכה, ובהנחה שחלק מבעלי המכסות יבקשו לפרוש מגידול ולמכור את מכסתם בשל התמורות שחלו בענף, וכן על רקע העלייה בהיקפי היבוא הצפויים כפועל יוצא מהאמור ובשל השלכות מצב הלוחמה במדינה, מוצע לחזק את הייצור המקומי, בין היתר, באמצעות הרחבת האפשרות לייצר ביצים בכל רחבי המדינה, לרבות בידי מגדלים שיכולים להסב לולים מסוגים אחרים ללולי הטלה בתוך פרק זמן קצר. הגדלת מאגר הרוכשים הפוטנציאלי ופריסת הייצור כאמור יסייעו בהבטחת אספקה שוטפת של ביצי מאכל, ובתוך כך יתרמו לביטחון מזון של אוכלוסיית המדינה.
בשל הדחיפות בתיקון החוק על רקע החשש ממחסור בביצים כבר בתקופה הקרובה, מוצע לקדם את התיקון כהוראת שעה לשנה. במהלך השנה ממועד כניסתו של התיקון לתוקף תיבחן ההשפעה של התיקון על הגדלת אפשרויות הייצור בפריסה ארצית והשגת התכליות שעומדות בבסיס התיקון המוצע.
לסעיף 1
סעיף 34 לחוק המועצה קובע כי "מכסה אישית ניתנת להעברה, כולה או מקצתה, בין בעל מכסה אישית אחד למשנהו בלבד". חריג לכלל זה מעוגן בחוק הגליל, ולפיו באזור מרום הגליל מכסה ניתנת להעברה גם למי שאינו בעל מכסה, בהתמלא התנאים שנקבעו בחוק זה.
על מנת להגדיל את מאגר הרוכשים הפוטנציאלי, אגב פריסת הייצור על שטח מדינה רחב יותר, אשר יסייעו בהבטחת אספקה שוטפת של ביצי מאכל, מוצע לתקן את סעיף 34 לחוק המועצה, כנוסחו בחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק)(תיקון מס' 18 והוראת שעה), התשפ"ב–2022, ולקבוע כי לפרק זמן של שנה, ניתן יהיה להעביר מכסה למי שאינו בעל מכסה בכל המדינה, אם הוא ממלא אחר התנאים שנקבעו לכך.
מוצע לקבוע הוראה זו כהוראת שעה לצורך בחינת ההשפעה של התיקון על השוק.