תזכיר טיוטת תקנות הנמלים (בטיחות השיט) (הוראת שעה – חרבות ברזל) (תיקון מס' ..), התשפ"ה-2025

 

תקנות הנמלים (בטיחות השיט) (הוראת שעה – חרבות ברזל) (תיקון מס' ..), התשפ"ה-2025

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 10 לפקודת הנמלים [נוסח חדש], התשל"א - 1971[1] ולפי הצעת רשות הספנות והנמלים, לפי סעיף 32(א) לחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד – 2004[2], אני מתקינה תקנות אלה:

הוראת שעה רשיונות שיט

1.  

על אף האמור בתקנות 28, 43, 46, 47 ו- 103 לתקנות הנמלים (בטיחות השיט) התשמ"ג –1982[3] (להלן – התקנות העיקריות), לגבי רישיון שיט שתקופת תוקפו הסתיימה בתקופה שמיום י"ט סיוון התשפ"ה (15 ביוני 2025) ועד יום י"ט בתמוז התשפ"ה (15 ביולי 2025), יחולו הוראות אלה:

 

 

 

 

(1) רישיון שיט כאמור מוארך בזה לתקופה של 90 ימים מתום תקופת תוקפו (להלן – תקופת ההארכה);

 

 

 

(2) כלי שיט שרישיונו הוארך כאמור בפסקה (1) ייבדק בבדיקה הכללית לפי תקנה 28 לתקנות העיקריות עד 30 ימים מתום תקופת ההארכה כתנאי לחידוש רישיון השיט;

 

 

 

(3) אגרה בעד תקופת ההארכה תיכלל באגרת חידוש רישיון כלי השיט לפי תקנה 103 לתקנות העיקריות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

________________, התשפ"ה  (_________________ 2025)

 (חמ 3-610-ת1)

 

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

                                                              

 

דברי הסבר

ביום 13.6.25 הכריז שר הביטחון על מצב מיוחד בעורף בכל שטח המדינה בעקבות מבצע "עם כלביא". כחלק מהכרזה זו ולמען שמירה על שלום הציבור מוטלות מגבלות שאינן מאפשרות בפועל קיומם של מבחני כושר השיט במועדם, ומקשות על הציבור לפעול לחידוש רישיונות השיט של כלי השיט שלהם במועד.

 

ראשית נבהיר כי בדיקות כושר שיט , מעצם טיבן, נערכות לכלי שיט בנמלים ובמעגנות – במקומות פתוחים בהם אין מרחבים מוגנים ובוודאי לא בגודל מתאים להכיל גם את מפקחי כלי השיט ובעלי כלי השיט. כך שטעם זה בלבד מקשה ביותר על עריכת בדיקות כושר השיט בעת הנוכחית.

 

בנוסף על כך,  בעקבות המגבלות שהוטלו בעקבות ההכרזה על המצב המיוחד בעורף, קיימת מגבלת התקהלות. מגבלה זו אינה עולה בקנה אחד עם דרך ביצוע בדיקת כושר שיט אשר נערכת כשבעלי כלי השיט מגיעים למקום בו נערכות הבדיקות , בלי לתאם תור מראש, וממתינים לבדיקת כלי השיט שלהם יחד. לשם הדוגמא, כשמדובר ובפרט בבדיקות לכלי שיט "קטן", לרוב מדובר בכמות בעלי כלי שיט ונלווים של כ- 50-60 אנשים בממוצע, וזאת בניגוד להוראות איסור התקהלות בעת הנוכחית.

 

לכל אלה יש להוסיף כי בדיקות כושר שיט הן בדיקות הנערכות ע"י מפקחי כלי שיט שהינם עובדי רשות הספנות והנמלים. חלק ניכר ממפקחי כלי השיט המבצעים את בדיקות כושר השיט לכלי שיט "קטנים" גויס למילואים, כך שקיים קושי להעניק את השירות הנדרש.

 

משך התקופה מבוקש משני טעמים: האחד – לאפשר רציפות ביטוחית לכל כלי השיט, גם אם לא נערכה בהם בדיקת כושר שיט,

והשני – כדי לאפשר עריכת בדיקות כושר שיט בצורה סבירה, לאחר שהמשק יחזור לפעילות רגילה, וזאת בעקבות המספר המצומצם של העובדים המוסמכים לבצע את בדיקת כושר השיט מחד והמספר המצומצם של המקומות בהם ניתן לערוך בדיקות אלה מאידך, כפי שתואר לעיל.

 

לפיכך ולמען הקלה על הציבור מוצע לקבוע הוראת שעה כאמור.



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 20, עמ' 443.

[2][2] ס"ח התשס"ד, עמ' 456.

[3] ק"ת התשמ"ב, עמ' 387.