טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"ה-2025.

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

בהתאם לחוות דעת סמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה (בפועל) במשרד התקשורת מיום  10 ליוני 2025 מוצע להאריך עד ליום 31 בדצמבר 2025 את  תקנה 1 לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית  של מפ"א) (הוראת שעה), התשפ"ה-2025.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:

טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א) (הוראת שעה)(תיקון), התשפ"ה-2025

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 5(ב)(2) ו-(ו) ו-59 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982[1], ובהסכמת שר האוצר, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

:

 

 

 

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנה 1 לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א) (הוראת שעה), התשפ"ה-2025 [2] -

 

 

(1) ברישה, במקום "עד יום ד' בתמוז התשפ"ה (30 ביוני 2025(" יבוא "עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025)";

 

 

(2) בפסקאות (1), (2)(א)(2) ו-(ב)(2), (3)(ב) ו-(4)(א)(2) ו-(ב)(2), במקום "עד יום 30.6.25" יבוא " עד יום 31.12.25".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____4928 -3 – ת1)

 

__________________[חתימה]

שלמה קרעי

שר התקשורת

 

דברי הסבר

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א), תשע"ה-2014 (להלן – התקנות העיקריות) קובעות, בין היתר, את התשלומים המרביים לתשלום בעד השירותים הסיטונאיים ברשת בזק, החברה הישראלית לתקשורת בע"מ (להלן – בזק) וברשת הוט טלקום שותפות מוגבלת (להלן – הוט). רשימת השירותים הסיטונאיים מפורטת בתקנה 2(א) לתקנות העיקריות.

 

התוספת הראשונה לתקנות העיקריות קובעת את התשלומים המרביים לרכיבי תשלום שונים הרלוונטיים לשירותים הסיטונאיים ברשת בזק והתוספת השנייה לתקנות העיקריות קובעת את התשלומים המרביים לרכיבי תשלום שונים הרלוונטיים לשירותים הסיטונאיים ברשת הוט.

 

בהתאם לחוות דעת סמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה (בפועל) במשרד התקשורת מיום 24 בדצמבר 2024 ("חוות הדעת") תוקנו התקנות העיקריות כך שבתקופה שמיום 1 באפריל 2024 ועד ליום 30 ביוני 2025, התשלומים לפי אותיות "ס", ו- "פ" בלוח א' הקבועים בתוספת הראשונה  לתקנות העיקריות הופחתו (להלן - התשלומים המוצעים).

 

כפי שהוסבר בחוות הדעת, השנים האחרונות וכן השנים הקרובות הן שנים בהן נפרשת מדינת ישראל לאורכה ולרוחבה ברשתות מתקדמות. בשנים אלו קיימת חשיבות רבה במיוחד להגדלה ככל הניתן של כדאיות ההשקעה בפריסת סיבים עצמאית על בסיס תשתיות פיזיות קיימות, שצפויה להיטיב עם הצרכן ולייצר תחרות אפקטיבית יותר. לפיכך, יש חשיבות רבה בהפחתה משמעותית ומיידית של תעריפי השימוש בתשתיות הפאסיביות של בזק. הפחתה כזו צפויה להגדיל את התמריץ של חברות תקשורת להרחיב את הפרישה העצמאית של תשתיות סיבים ולקדם את התחרות, באופן שישפיע על רווחת הצרכן שנים רבות קדימה. בשל האמור, נקבעה הוראת שעה - תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית  של מפ"א) (הוראת שעה), התשפ"ה-2025 בתקופה שבין 1.4.24 ועד 30.6.24 לצורך השלמת עבודת המטה לקביעת מודל עלויות חדש.

ביום 10 ליוני 2025 התקבלה חוות דעת נוספת של סמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה (בפועל) לפיה תהליך קביעת התעריפים החדשים לקביעת מודל עלויות חדש טרם הסתיים ושימוע בנושא זה צפוי להתפרסם בקרוב. לאור האמור , הנימוקים אשר היוו בסיס לקביעת הוראת השעה ביום 1.1.25 עומדים בעינם ומוצע להאריך את תוקף תקנה 1 לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית  של מפ"א) (הוראת שעה), התשפ"ה-2025 עד ליום 31.12.2025 וזאת לצורך השלמת עבודת המטה לקביעת מודל העלויות החדש.

 

 

תקנה 1 (1) - מוצע לתקן את תקנה 1 לתקנות ולהאריך את תוקפה ואת תוקף פסקאות (1), (2)(א)(2) ו-(ב)(2), (3)(ב) ו-(4)(א)(2) ו-(ב)(2)  עד ליום 31.12.25.

 

 



[1] ס"ח התשמ"ב, עמ' 218.

[2] ק"ת התשפ"ה, עמ' 850.