תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (אגרות), התשפ"ה-2025
על פי הוראות הדין כיום, תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (אגרה שנתית לחברה מנהלת), התשס"ז-2007 קובעות את סכומי האגרות השנתיות שעל חברות מנהלות של קופות גמל לשלם בגין הפיקוח על פעילותן מדי שנה קלנדרית, בגין כל קופת גמל שבניהולן. במצב הקיים כיום, נקבעים סכומי האגרות בתקנות באופן אחיד לכל החברות המנהלות על בסיס מספר קופות הגמל שבניהולן, ללא התחשבות בהיקף הכספים המנוהל בקופות, באופן שאינו משקף כראוי את המשאבים הנדרשים לצורך הפיקוח עליהן או את השפעתן על השוק.
על כן, מוצע להתקין תקנות אגרות חדשות במסגרתן יעודכנו סכומי האגרה המוטלת על חברות מנהלות באופן שיביא לידי ביטוי את היקף ומורכבות פעילותן, וזאת באמצעות קביעת סכום אגרה שנתית שמבוסס על מספר קופות הגמל או קרנות הפנסיה שבניהולה של חברה מנהלת ועל היקף הנכסים המנוהלים על ידה. משמעות הדבר היא שחברות מנהלות גדולות, המנהלות היקף נכסים משמעותי יותר, ישלמו אגרה גבוהה יותר מאשר חברות מנהלות קטנות. התקנות החדשות יאפשרו לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון לגייס משאבים נוספים, אשר יוקצו לחיזוק הפיקוח על חברות מנהלות, פיקוח שיסייע בהגנה על ענייני העמיתים ושמירה על תפקודן של החברות המנהלות, וכן יקל על חברות קטנות להתחרות בחברות גדולות.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 58(א)(3) ו-(ב) ו-60 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005[1], ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה - |
|
|
|
|
"חברה מנהלת" – לרבות מבטח שקיבל רישיון לפי סעיף 15(א1) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981[2]; |
|
|
|
|
"נכסים מנוהלים" – כהגדרתם בתקנה 1 לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסים (קופות גמל) (הון עצמי מזערי הנדרש מחברה מנהלת של קופת גמל או קרן פנסיה), התשע"ב-2012. |
|
|
אגרה שנתית לחברה מנהלת |
2. |
(א) חברה מנהלת תשלם אגרה שנתית בעד כל קופת גמל או קרן פנסיה שבניהולה, לפי העניין, בגין כל שנה קלנדרית. סך האגרה השנתית יורכב מסכום בסיס בסך 2,690 שקלים חדשים, ומתוספת בגין היקף הנכסים המנוהלים (בתקנה זו- תוספת) כמפורט להלן:
|
|
|
|
|
(1) |
עבור נכסים מנוהלים בהיקף של עד 20,000,000,000 שקלים חדשים - על כל 1,000,000 שקלים חדשים, תוספת של 14 שקלים חדשים; |
|
|
|
(2) |
עבור נכסים מנוהלים בהיקף שעולה על 20,000,000,000 שקלים חדשים ועד 50,000,000,000 שקלים חדשים – על כל 1,000,000 שקלים חדשים, תוספת של 18 שקלים חדשים; |
|
|
|
(3) |
עבור נכסים מנוהלים בהיקף שעולה על 50,000,000,000 שקלים חדשים עד 100,000,000,000 שקלים חדשים – על כל 1,000,000 שקלים חדשים, תוספת של 25 שקלים חדשים; |
|
|
|
(4) |
עבור נכסים מנוהלים בהיקף שעולה על 100,000,000,000 שקלים חדשים ומעלה – על כל 1,000,000 שקלים חדשים, תוספת של 32 שקלים חדשים. |
|
|
|
(ב) לצורך חישוב המדרגות המפורטות בתקנת משנה (א) ילקח בחשבון סך הנכסים המנוהלים בידי חברה מנהלת, נכון ליום 30 בספטמבר של השנה הקלנדרית שקדמה לשנת התשלום. |
|
|
|
|
(ג) על אף האמור בתקנת משנה (א) לא תשלם חברה מנהלת אגרה שנתית בעד קופות גמל שבניהולה בגין השנה בה קיבלה רישיון חברה מנהלת, וכן לגבי כל קופת גמל חדשה שבניהולה שאושרה בתקופה מאוחרת יותר, בגין השנה שבה אושרה הקופה החדשה לראשונה. |
|
|
מועד התשלום |
3. |
האגרה השנתית תשולם לא יאוחר מיום 31 בינואר של כל שנה קלנדרית שבעדה היא משולמת. |
|
|
הצמדה למדד |
4. |
(א) בתקנה זו- |
|
|
|
|
|
"מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; |
|
|
|
|
"המדד החדש" – המדד הידוע ביום השינוי; |
|
|
|
|
"המדד היסודי" – המדד שפורסם לאחרונה לפני יום השינוי הקודם, ולעניין יום השינוי הראשון שלאחר תחילתן של תקנות אלה – המדד הידוע ביום תחילתן. |
|
|
|
(ב) סכומי האגרות הקבועים בתקנות אלה ישתנו ב-1 בנובמבר של כל שנה קלנדרית (להלן – יום השינוי), לפי שיעור השינוי שחל במדד החדש לעומת המדד היסודי. |
|
|
|
|
(ג) סכום שהשתנה כאמור בתקנת משנה (ב), יעוגל לשקל החדש השלם הקרוב. |
|
|
|
|
(ד) הממונה יפרסם את סכומי האגרות המעודכנים, כפי שהשתנו כאמור בתקנות משנה (ב) ו-(ג). |
|
|
קנס |
5. |
לא שולמה אגרה שנתית במועד הקבוע בתקנות אלה, יתווספו לסכום האגרה הפרשי הצמדה בשיעור עליית המדד שפורסם לאחרונה לפני מועד התשלום, בצירוף ריבית צמודה בשיעור של 3% לשנה. |
|
|
תחילה |
6. |
תחילתן של תקנות אלה ששה חודשים מיום פרסומן. |
|
|
ביטול |
7. |
תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (אגרה שנתית לחברה מנהלת), תשס"ז-2007– בטלות. |
|
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
דברי הסבר
על פי הוראות הדין כיום, תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (אגרה שנתית לחברה מנהלת), תשס"ז-2007 קובעות את סכומי האגרות השנתיות שעל חברות מנהלות של קופות גמל לשלם בגין הפיקוח על פעילותן מדי שנה קלנדרית, בגין כל קופת גמל שבניהולה.
במצב הקיים כיום, נקבעים סכומי האגרות באופן אחיד לכל החברות המנהלות על בסיס מספר קופות הגמל בניהולן, ללא התחשבות בהיקף הנכסים המנוהל על ידן, באופן שאינו משקף כראוי את המשאבים הנדרשים לצורך הפיקוח עליהן או את השפעתן על השוק.
על כן, מוצע להתקין תקנות אגרות חדשות במסגרתן יעודכנו סכומי האגרה המוטלת על חברות מנהלות באופן שיביא לידי ביטוי את היקף ומורכבות פעילותן, וזאת באמצעות קביעת סכום אגרה שנתית שמבוסס על מספר קופות הגמל או קרנות הפנסיה שבניהולה של חברה מנהלת ועל היקף הנכסים המנוהלים על ידה. בהתאם לתיקון המוצע, סכום האגרה יורכב מסכום בסיס וכן מתוספת ולפיה על כל 1,000,000 שקלים חדשים מהיקף הנכסים המנוהלים ע"י החברות המנהלות תשולם תוספת בהתאם למדרגות. משמעות הדבר היא שחברות מנהלות המנהלות היקף נכסים גדול יחסית, ישלמו אגרה גבוהה יותר מאשר חברות מנהלות שמנהלות היקף נכסים נמוך יחסית. התיקון המוצע יאפשר לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון לגייס משאבים נוספים, אשר יוקצו לחיזוק הפיקוח על חברות מנהלות. פיקוח שיסייע בהגנה על ענייני העמיתים ושמירה על יציבותן של החברות המנהלות. כמו כן, מתכונת הטלת האגרה המוצעת תקל על החברות הקטנות להתחרות מול החברות הגדולות.
לתקנה 1
במסגרת התקנות המוצעות מוצע לכלול הגדרה של חברה מנהלת, ולכלול בה מבטחים שקיבלו רישיון לפי סעיף 15(א1) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981. זאת משום שהוראת סעיף 7 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים (קופות גמל), התשס"ה-2005 קובעת כי יש לראות את רישיון המבטח שניתן לחברה המנהלת קרן פנסיה או קופת גמל מרכזית לקצבה כרישיון של חברה מנהלת לגבי כל קופות הגמל שבניהולה. כך שהגם שחברות מנהלות אלו מחזיקות ברישיון מבטח, הרי שפעילותן דומה במהותה לפעילותן של חברות מנהלות. בנוסף, מוצע לייבא את הגדרת "נכסים מנוהלים", כהגדרתם בתקנה 1 לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (הון עצמי מזערי הנדרש מחברה מנהלת של קופת גמל או קרן פנסיה), התשע"ב-2012. הגדרה זו נועדה לאפשר לקבוע את אמת המידה לבחינת היקף הנכסים המנוהלים, שעל בסיסו תיקבע האגרה השנתית. ההגדרה כוללת את כלל הנכסים שבניהולה של החברה המנהלת או באמצעות חברה מנהלת אחרת למען החברה המנהלת, למעט נכסים שמנוהלים על ידי החברה המנהלת עבור חברה מנהלת אחרת, וזאת בכדי למנוע מצב של כפל אגרה, בו שתי חברות מנהלות ישלמו שתי אגרות על אותם נכסים מנוהלים.
לתקנה 2
לענין תקנת משנה (א) מוצע לקבוע כי חישוב האגרה השנתית של חברה מנהלת יתבסס על שני רכיבים:
רכיב הבסיס, אשר נועד להבטיח שכל חברת מנהלת תישא בעלויות הבסיסיות בסך 2,690 שקלים חדשים, עבור כל קופת גמל שבניהולה במהלך השנה הקלנדרית. מדובר בסכום קבוע שנועד להבטיח תשלום מינימלי עבור פיקוח על פעילויות החברה המנהלת, ללא קשר להיקף פעילותה או נכסיה.
רכיב הבסיס מבטיח שכל חברה מנהלת תשתתף בעלויות הפיקוח שבעטיין מוטלת האגרה, תוך שמירה על מנגנון אחיד לגביית אגרות מכל החברות, ללא תלות בהיקף נכסיהן.
בנוסף כוללת האגרה השנתית רכיב של תוספת בהתאם להיקף הנכסים המנוהלים בידי חברה מנהלת. שיטה זו מאפשרת לקבוע את סכום האגרה בצורה מדורגת, כך שככל שהיקף הנכסים המנוהלים גדל, עולה גם סכום האגרה לכל מיליון שקלים חדשים של נכסים מנוהלים.
גישה זו מבטיחה שהאגרות יהיו מותאמות ליכולות הכלכליות של החברות המנהלות, ובכך יוצרת שוויון והוגנות ביניהן. באמצעות המנגנון האמור החברות המנהלות הגדולות יותר, שלהן יתרונות לגודל ומשאבים פיננסיים גבוהים יותר, יישאו בחלק נכבד יותר של תשלום האגרה.
לענין תקנת משנה (ב) מוצע לקבוע כי חישוב גובה התוספת באגרה השנתית, יתבצע בהתאם לדוחות הכספיים המבוקרים ליום 30 בספטמבר של השנה הקלנדרית שקדמה לשנת התשלום, וזאת כדי שסכומי האגרות יחושבו בהתאם לדוחות הכספיים והיקף הפעילות העדכניים ביותר.
לענין תקנת משנה (ג) מוצע להחריג חברה מנהלת מחובת תשלום אגרה שנתית הקבועה בתקנת משנה (א) במסגרת השנה הראשונה לפעילותה, או בשנה הראשונה בה קיבלה אישור לנהל קופת גמל חדשה, וזאת מתוך רצון להפחית את העומס הפיננסי המוטל על חברה מנהלת חדשה לצורך קידום התחרות בתחום החיסכון הפנסיוני.
לתקנה 3
מוצע לקבוע כי מועד תשלום האגרה השנתית יהיה לא יאוחר מיום 31 בינואר של כל שנה קלנדרית, בה מתחילה תקופת הפיקוח הרלוונטית שבגינה מוטלת האגרה.
לתקנה 4
לעניין תקנת משנה (א) מוצע להגדיר את מדדי המחירים לצרכן שמפורסמים ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שעל יסוד השינוי ביניהם (ככל שחל שינוי) יערך חישוב ההצמדה למדד ועדכון שיעור השינוי בגובה האגרות, בכדי להבטיח את ערכם הכלכלי והריאלי של סכומי האגרות.
לענין תקנת משנה (ב), מוצע לקבוע כי סכומי האגרות הנקובים בתקנות אלה יעודכנו באופן אוטומטי מדי שנה ב-1 בנובמבר, בהתאם לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן. שיעור העדכון ייקבע בהתאם לפער בין מדד המחירים לצרכן במועד העדכון לבין המדד הידוע ביום תחילת התקנות או המדד האחרון שפורסם לפני יום השינוי הקודם, לפי העניין.
לעניין תקנת משנה (ג) מוצע לקבוע כי לצורך הנוחות סכום האגרה המעודכן יעוגל לשקל החדש השלם הקרוב.
לעניין תקנת משנה (ד) מוצע לקבוע כי הממונה יפרסם את סכומי האגרות שהשתנו בכדי להביא לידיעת הציבור את עדכון סכומי האגרות שהחברות המנהלות נדרשות לשלם.
לתקנה 5
מוצע לקבוע כי חברה מנהלת שלא שילמה את האגרה במועד הנקוב תידרש לשלם בנוסף על האגרה גם הפרשי הצמדה וכן ריבית צמודה בשיעור של 3% לשנה וזאת כדי לעודד את תשלום האגרה במועד שנקבע בתקנות.
לתקנה 6
מוצע לקבוע כי מועד תחילתן של התקנות המוצעות הוא ששה חודשים מיום פרסומן, וזאת בכדי לאפשר לשוק ולמערכות המיכון הממוחשבות ברשות תקופת הערכות מספקת להחלת ההסדר החדש.
לתקנה 7
מוצע לקבוע כי עם כניסתו לתוקף של ההסדר החקיקתי החדש שחל על גביית אגרות מחברות מנהלות במסגרת התקנות המוצעות, יבוטל ההסדר החקיקתי הקודם שחל – תקנות הפיקוח על שירותים פיננסים (קופות גמל) (אגרה שנתית לחברה מנהלת), התשס"ז-2007.