תזכיר טיוטת תקנות משק החשמל (תשלום מופחת לזכאים שונים) (תיקון), התשפ"ה - 2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות משק החשמל (תשלום מופחת לזכאים שונים) (תיקון), התשפ"ה - 2025

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת התקנות היא להרחיב את מעגל הזכאים להנחה בתשלום החשמל, כך שתכלול את קבוצת האוכלוסיה המנויה בסעיף 3(א) לתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח נכות) (מתן שירותים מיוחדים), התשל"ט-1978.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות משק החשמל (תשלום מופחת לזכאים שונים) (תיקון), התשפ"ה – 2025

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 31א(ב)(1) ו-(ג) ו-63 לחוק משק החשמל, התשנ"ו – 1996 (להלן – החוק), ובהתייעצות עם שר הרווחה והביטחון החברתי ובהסכמת שר האוצר, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון הגדרות

1.   

בתקנות משק החשמל (תשלום מופחת לזכאים שונים),  התשע"א - 2011 (להלן – התקנות העיקריות), בתוספת, בפרט (1) במקום "תקנה 3(ב) ו-(ג)" יבוא: "תקנה 3(א) עד (ג)".

תחילה ותוקף

3.

תחילתן של תקנות אלה 30 יום מיום פרסומן.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

 

 

דברי הסבר

 

סעיף 31א(א) לחוק משק החשמל, התשנ"ו – 1996 ("החוק"), קובע זכאות לתשלום מופחת מהתעריף הביתי לצרכן הזכאי לגמלה לפי סעיף 2(א)(4) לחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980, בשיעור של 50% מהתעריף הביתי, בעד 400 הקוט"ש הראשונים הנצרכים מדי חודש בחודשו בשימוש ביתי בלבד.

 

סעיף 31(ב)(1) לחוק קובע, כי שר האנרגיה והתשתיות, בהתייעצות עם שר הרווחה ובהסכמת שר האוצר, רשאי לקבוע אוכלוסיות נזקקות נוספות, שמי שנמנה עמן ישלם תשלום מופחת, בשיעור שיקבע מהתעריף הביתי.

 

סעיף 31(ב)(2) קובע, כי הזכאות לתשלומים מופחתים לפי סעיף קטן זה תיקבע כך, שסך ההפחתה מהתשלומים בעבור צריכת החשמל לפי סעיף 31א לא תעלה על סכום השווה ל-1.5% מסך התשלומים על ידי כלל הצרכנים בעבור צריכת החשמל.

 

לאחר בחינה שנערכה במשרד האנרגיה והתשתיות, התברר, כי כיום לא מנוצל מלוא הסכום הניתן בהתאם לחוק לשמש כהנחה לצרכנים.

 

כך, נכון לשנת 2025  1.5%מהתעריף לצרכנים עומד על 474 מיליון ₪ (כאשר סך העלות המוכרת לתעריף ללא עלות התשלומים המופחתים עומדת על 31,601 מיליוני ₪).זאת בעוד סך התשלומים המופחתים בתעריף לשנה זו, ואשר מבוססים על נתוני שנת 2023, עמדו על כ- 333 מיליון ₪. סך התשלומים המופחתים בהתאם לנתונים לשנת 2024 עומד על כ- 350 מיליון ₪, ועל שיעור של כ- 1.1% מהתעריף. כלומר, קיים סכום נוסף, של כ- 125 מיליון ₪, אשר ניתן לניצול לצורך מתן ההנחה בתעריף.

 

בהתאם לתקנות משק החשמל (תשלום מופחת לזכאים שונים), התשע"א-2011 ("התקנות"), זכאים להנחה, בין היתר, צרכנים, הזכאים לקצבת שירותים מיוחדים לפי תקנה 3(ב) ו-(ג) לתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח נכות) (מתן שירותים מיוחדים), התשל"ט-1978("תקנות הביטוח הלאומי"). תקנה זו, בפסקאות (ב) ו-(ג) קובעת קיצבה לנכים התלויים בעזרה רבה מהזולת בביצוע כל פעולות היום יום ברוב שעות היממה או הזקוקים להשגחה מתמדת, וכן לנכים התלויים לחלוטין בעזרת הזולת בביצוע כל פעולות היומיום בכל שעות היממה. התקנות אינן מקנות הנחה בתשלום החשמל לאוכלוסייה הצרכנים הקבועה בתקנה 3(א) לתקנות הביטוח הלאומי, המקנה קיצבה לנכה, התלוי בעזרה רבה מהזולת בביצוע רוב פעולות היום יום ברוב שעות היממה.

 

לאחר בחינה שנערכה התברר, כי האוכלוסייה המנויה בסעיף קטן (א) נדרשת לעשות שימוש רב בחשמל נוכח מגבלותיה. כך, גם האוכלוסייה הזו זקוקה לסיוע הזולת ברוב שעות היממה. ההבחנה לענין "כל" פעולות היומיום לבין "רוב" פעולות היומיום אינה מעלה או מורידה לענין זה, שכן ברוב שעות היום נדרש סיוע של גורם נוסף, שנמצא בבית הצרכן.

 

לפיכך, על מנת לסייע לאוכלוסייה זו, ומאחר שההנחות בהתאם לתקנות הקיימות לא מגיעות לתקרה המרבית, מוצע להרחיב את אוכלוסיית הזכאים גם לאוכלוסייה זו.

 

מבחינה שנערכה עולה, כי יש כ-50,000 זכאים לגמלת שירותים מיוחדים לפי תקנה 3(א) לתקנות הביטוח הלאומי. מכאן שעלות התעריף החברתי תגדל כתוצאה מהכללתם לכל היותר ב-60 מלש"ח.

 

יובהר, כי בשנת 2025 הייתה התייקרות של 3.5% בתעריף החשמל שהביאה לעלייה בעלויות של 12.5 מלש"ח בעלות ההטבה. וכי יש צפי לגידול בעלויות אלו בשנים הקרובות לאור הגידול בנכי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר וכן מלחמת חרבות ברזל, וכן במקביל בוצע קמפיין מקיף של חח"י למיצוי זכויות במטרה להעלות את אחוזי המימוש של הזכאים להנחות. ההערכה השמרנית היא ששני האירועים האמורים צפויים להביא לעליה של כ- 50 מלש"ח בעלות התעריף.

 

לסיכום, העלות בשנת 2024, בתוספת ההתייקרויות והכללת הזכאים הכלולים בתקנה 3(א) לתקנות הביטוח הלאומי, צפויה להביא לעלות מוערכת של עד 460 מלש"ח, שהיא כ-1.46% מתעריף החשמל לשנת 2025.