חוק הביטוח הלאומי (תיקון סעיף 2א'), התשע"ג-2013
מוצע לתקן את סעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן – החוק), ולהוסיף לרשימת האשרות אשר המחזיק בהן לא נחשב כתושב לעניין החוק, גם "רישיון זמני" כאמור בסעיף 2(א)(5) לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב – 1952 (להלן – חוק הכניסה לישראל).
באמצעות התיקון, לא יוכל מי מאוכלוסיית המסתננים שנכנסו לישראל שלא כדין להעלות טענה לפיה ביסס מעמד של תושב בישראל - הן לעניין חוק הביטוח הלאומי הן לעניין חוק ביטוח בריאות ממלכתי - מכיוון שסוג הרישיון שניתן לו לא הוחרג כאמור מגדר אשרות ורישיונות הישיבה המנויים בפסקאות המשנה של סעיף 2א לחוק.
סעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי) קובע מי לא ייחשב כתושב, לפי סוג האשרה שקיבל. הסעיף האמור מתייחס, בין היתר למי ששוהה בישראל שלא כדין, ולמי שנכנס באשרה שעניינה עבודה (ולא מתוך כוונה להישאר שהות של קבע). הסעיף האמור חל גם לעניין הוראות חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד -1994 (להלן – חוק ביטוח בריאות ממלכתי).
סעיף 2(א)(5) לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב – 1952 (להלן – חוק הכניסה לישראל) קובע כי שר הפנים רשאי להעניק "רישיון זמני לישיבת ביקור למי שנמצא בישראל בלי רישיון ישיבה וניתן עליו צו הרחקה – עד ליציאתו מישראל או הרחקתו ממנה". סוג אשרה זה, לאור אופיו הזמני, לא נכלל ברשימת האשרות המנויה בסעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי (הואיל וביסוס תושבות מחייב ממילא שהות ממושכת בישראל, אין צורך בחזקה שבחוק הביטוח הלאומי לעניין זה).
בפועל, שר הפנים ומי שהוסמך לכך על ידו עושה שימוש בסמכות הנתונה לו לגבי מסתננים שנכנסו לישראל שלא כדין, הושמו במשמורת לפי חוק הכניסה לישראל או במעצר לפי החוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט), התשי"ד-1954 ושוחררו ממשמורת על פי דין, וזאת עד שניתן יהא לממש את הרחקתם אל מחוץ לישראל. הרחקתם של מסתננים כאמור בתקופת הביניים למדינת מוצאם או למדינת אזרחותם מתעכבת בשל שורה של טעמים. במהלך שחרורם ניתן למסתננים כאמור רישיון זמני לישיבת ביקור לפי סעיף 2(א)(5) לחוק הכניסה לישראל.
על פי הערכות, מדובר באוכלוסייה המונה למעלה מ- 50,000 איש, ואשר מספרה גדל מדי חודש.
יובהר, כי אין המדובר במי שזכאי להיות מוכר כ"פליט" ממדינתו, בהתאם לדין הבינלאומי, שכן אלו מקבלים אשרה לישיבת ארעי בישראל.
למען הסר ספק, כדי למנוע אפשרות להעלאת טענה לפיה ביסס מי מהמסתננים כאמור מעמד של תושב בישראל, הן לעניין חוק הביטוח הלאומי והן לעניין חוק ביטוח בריאות ממלכתי מכיוון שסוג הרישיון שניתן לו לא הוחרג כאמור מגדר אשרות ורישיונות הישיבה המנויים בפסקאות המשנה של סעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי, מוצע לתקן את הוראות סעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי ולהוסיף בו את הרישיון הזמני כמפורט לעיל.
סעיף 2א לחוק יתוקן.
אין השפעה תקציבית לחוק המוצע.
ו. ולהלן נוסח הצעת החוק
הצעת חוק מטעם הממשלה:
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס'...)(תיקון סעיף 2א), התשע"ג – 2013
|
תיקון סעיף 2א |
1. |
בסעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995[1] (להלן – החוק העיקרי), אחרי סעיף קטן (ב)(5) יבוא: |
|
|
|
"(6) מי שבידו רישיון כאמור בסעיף 2(א)(5) בחוק הכניסה לישראל[2]" |
|
תחילה ותחולה |
2. |
תחילתו של חוק זה ביום __________, התשע"ג (_________, 2013) (להלן – יום התחילה) והוא יחול על גמלאות המשתלמות מיום התחילה ואילך. |
דברי הסבר
סעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי) קובע מי לא ייחשב כתושב, לפי סוג האשרה שקיבל. הסעיף האמור מתייחס, בין היתר למי ששוהה בישראל שלא כדין, ולמי שנכנס באשרה שעניינה עבודה (ולא מתוך כוונה להישאר שהות של קבע). הסעיף האמור חל גם לעניין הוראות חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד -1994 (להלן – חוק ביטוח בריאות ממלכתי).
לפי סעיף 2(א)(5) לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב – 1952 (להלן – חוק הכניסה לישראל) קובע כי שר הפנים רשאי להעניק "רישיון זמני לישיבת ביקור למי שנמצא בישראל בלי רישיון ישיבה וניתן עליו צו הרחקה – עד ליציאתו מישראל או הרחקתו ממנה". סוג אשרה זה, לאור אופיו הזמני, לא נכלל ברשימת האשרות המנויה בסעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי (הואיל וביסוס תושבות מחייב ממילא שהות ממושכת בישראל, אין צורך בחזקה שבחוק הביטוח הלאומי לעניין זה).
באחרונה הסתבר כי שר הפנים עושה שימוש בסמכות הנתונה לו גם במקרים בהם ברור כי השהות בישראל תהיה ממושכת ביותר. מדובר במסתננים שנכנסו לישראל שלא כדין ונכלאו, אך לא ניתן להשיבם לארצות מוצאם מסיבות שונות (כגון, כאשר מדובר במסתננים ממדינות אויב שאין אליהן טיסות סדירות).
במהלך שחרורם מהמשמורת ניתנה למסתננים האמורים אשרה כאמור לפי סעיף 2(א)(5) לחוק הכניסה לישראל. למיטב ידיעתנו, מדובר באוכלוסיה המונה למעלה מ-50,000 איש, ואשר מספרה גדל מדי חודש.
יובהר, כי אין המדובר במי שזכאי להיות מוכר כ"פליט" ממדינתו, בהתאם לדין הבינלאומי, שכן אלו מקבלים אשרה לישיבת ארעי בישראל.
כדי למנוע אפשרות להעלאת טענה לפיה ביסס מי מהמסתננים כאמור מעמד של תושב בישראל, הן לעניין חוק הביטוח הלאומי והן לעניין חוק ביטוח בריאות ממלכתי, יש לתקן את הוראות סעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי, ולהוסיף בו את האשרה האמורה.