תוכן עניינים
טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2025
1. הוראת שעה
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2025
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 7), התשע"ח-2017 קבע שיעורי מס קנייה מופחתים על כלים תחרותיים המיוחדים לנהיגה ספורטיבית, וזאת במטרה לעודד את ענף הספורט המוטורי בישראל. מאז חלות ברציפות הוראות שעה דומות, והוראת השעה האחרונה בנושא עתידה לפקוע ביום 1 ביוני 2025.
ההסדר נקבע כהוראת שעה בכדי לאפשר בחינה של אופן היישום של ההסדר שנקבע ואת יעילות ההטבה בהתחשב באפשרויות הפיקוח על ניצול לרעה של שיעורי המכס המופחתים. מאחר שההסדר שנקבע התברר כלא מספיק יעיל ולא אפשר פיקוח מיטבי על ניצול הטבת המס, הוחלט לבחון הסדר חדש. לקראת ההסדר החדש התנהל הליך של תיאום בין משרדי, וחלה התקדמות מסוימת ביצירת מנגנון בקרה שהאפקטיביות שלו צריכה להיבחן בשנים הקרובות, אולם תהליך העבודה וניתוח הנתונים הרלוונטיים טרם הגיעו לסיום. על מנת לאפשר לגורמי המקצוע במשרדי הממשלה פרק זמן נוסף לסיום הליך העבודה, מוצע בצו זה לקבוע את הוראת השעה מחדש לתקופה נוספת שסופה ביום 31 ביולי 2025. במהלך תקופה זו תושלם עבודת המטה.
טיוטת צו מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. |
על אף האמור בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4], בתקופה שעד יום ו' באב התשפ"ה (31 ביולי 2025) יראו כאילו בפרט 831 שבקבוצה 3, תחת "טובין שונים"- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) במקום פסקה (2) בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
"(2) "הרשות המוסמכת"- כהגדרתה בחוק הנהיגה הספורטיבית, התשס"ו-2005[5] (להלן- חוק הנהיגה הספורטיבית)"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) אחרי פסקה (4) בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
"(5) "יבוא אישי" ו–"יבוא מסחרי", לעניין כלי תחרותי - כהגדרתם בתקנות הנהיגה הספורטיבית (הוראות בדבר יבוא כלי תחרותי וחלקי חילוף), התשע"ב-2012[6]; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(6) "כלי תחרותי"- כהגדרתו בחוק הנהיגה הספורטיבית ובלבד שהומצא אישור ולפיו ביום שבו הגיע הכלי התחרותי לארץ, טרם חלפו 24 חודשים ממועד ייצורו, למעט לגבי מכונית שסיווגה בפרטי משנה 170000 או 270000; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(7) "נהיגה ספורטיבית" - כהגדרתה בחוק הנהיגה הספורטיבית; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(8) רישיון לנהיגה ספורטיבית" - כמשמעותו בסעיף 7 לחוק הנהיגה הספורטיבית; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(9) "רכב שטח"- כמשמעותו בתקנה 2(7) לתקנות הנהיגה הספורטיבית (רישיון כלי תחרותי), התש"ע-2010[7]; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(10) כללים לפרטי משנה 100000 ו-200000: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
כלי תחרותי שיובא, יסווג בפרטי משנה 100000 ו-200000 אם התמלאו כל התנאים האלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(א) נעשה שימוש בכלי התחרותי לנהיגה ספורטיבית בארבעה אירועים לפחות של נהיגה ספורטיבית במשך שנה ממועד התרת הצהרת היבוא שבמסגרתה יובא הכלי התחרותי האמור; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לא יחזיק אדם ולא יהיה בבעלותו יותר מכלי תחרותי אחד; ואולם הרשות המוסמכת, בהתייעצות עם רשות המסים, רשאית לאשר בעלות על כלי תחרותי נוסף; אישור כאמור יינתן טרם יבוא הכלי התחרותי הנוסף או רכישתו ממי שייבא אותו ביבוא מסחרי או מבעל רישיון לנהיגה ספורטיבית; מספר הכלים התחרותיים שאדם יחזיק בבעלותו לא יעלה על שניים; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) העביר בעל רישיון לנהיגה ספורטיבית את הכלי התחרותי או את השימוש בו לאחר, ישולמו במלואם יתרת מסי היבוא כהגדרתם בפקודת המכס[8] ,לפי השיעור שיחול עליו ביום התשלום; הוראה זו לא תחול על כלי תחרותי שהועבר לאחר בתום חצי שנה מהמועד שבו מוכר הכלי התחרותי ייבא או רכש אותו ובלבד שהכלי התחרותי נמכר לבעל רישיון לנהיגה ספורטיבית בתוקף לאחר קבלת אישור רשות המסים, והתקיים בו התנאי האמור בפסקת משנה (א); |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(11) כלל נוסף לפרט משנה 100000: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
הכלי התחרותי נבדק על ידי בוחן כאמור בתקנה 4 לתקנות הנהיגה הספורטיבית (רשיון כלי תחרותי), התש"ע-2010 (להלן- תקנות הנהיגה הספורטיבית), לפני התרת הצהרת היבוא"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(3) בפרט משנה 100000, במקום האמור בטור ב' בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
""כלי תחרותי, למעט רכב ספורט עממי, שיובא ביבוא אישי או ביבוא מסחרי לצורך שימוש בנהיגה ספורטיבית בלבד, כמפורט להלן: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(א) ביבוא אישי - בידי מי שקיבל אישור לכך מאת הרשות המוסמכת והוא בעל רישיון לנהיגה ספורטיבית בתוקף, ובלבד שהכלי התחרותי ישמש לנהיגה ספורטיבית; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) ביבוא מסחרי - בידי מי שקיבל אישור לכך מאת הרשות המוסמכת, אשר נמכר או ניתנה לגביו זכות שימוש למי שהוא בעל רישיון לנהיגה ספורטיבית בתוקף ובלבד שישמש לנהיגה ספורטיבית (מותנה);"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(4) בפרט משנה 110000, במקום האמור בטור ד' בא "12%" ובמקום האמור בטור ה' בא "60%"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(5) במקום פרט משנה 120000 בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(6) בפרט משנה 130000, במקום האמור בטור ד' בא "12%" ובמקום האמור בטור ה' בא "60%"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(7) במקום פרטי משנה 140000 ו-150000 בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(8) בפרט משנה 160000, במקום האמור בטור ד' בא "12%" ובמקום האמור בטור ה' בא "60%"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(9) אחרי פרט משנה 160000 בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(10) במקום פרט משנה 190000 בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(11) בפרט משנה 200000 ,במקום האמור בטור ב' בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
"כלי מנועי, למעט רכב ספורט עממי, שיובא לצורך הסבה לכלי תחרותי ולשימוש בנהיגה ספורטיבית, ובלבד שהמייבא ביבוא אישי או ביבוא מסחרי כמפורט להלן ייתן ערבות בנקאית בגובה ההפרש שבין מסי היבוא החלים על הכלי המנועי לאחר שיותאם להיות כלי תחרותי לבין מסי היבוא החלים על אותו כלי מנועי כאשר הוא מסווג בפרק 87 ,לקיום התנאים האלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(א) |
ביבוא אישי- בידי מי שקיבל אישור לכך מאת הרשות המוסמכת והוא בעל רישיון לנהיגה ספורטיבית בתוקף ובלבד שיוסב ושישמש כאמור; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(ב) |
ביבוא מסחרי- בידי מי שקיבל אישור לכך מאת הרשות המוסמכת אשר נמכר או ניתנה לגביו זכות שימוש למי שהוא בעל רישיון לנהיגה ספורטיבית בתוקף, ובלבד שיוסב וישמש כאמור (מותנה); |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(12) בפרט משנה 210000, במקום האמור בטור ד' בא "12%" ובמקום האמור בטור ה' בא "60%"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(13) במקום פרט משנה 220000 בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(14) בפרט משנה 230000, במקום האמור בטור ד' בא "12%" ובמקום האמור בטור ה' בא "60%"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(15) במקום פרטי משנה 240000 ו-250000 בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(16) במקום פרטי משנה 310000 עד 340000 בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(17) במקום פרט משנה 400000 בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-1906-ת1)
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 7), התשע"ח-2017 קבע שיעורי מס קנייה מופחתים על כלים תחרותיים המיוחדים לנהיגה ספורטיבית, וזאת במטרה לעודד את ענף הספורט המוטורי בישראל. מאז חלות ברציפות הוראות שעה דומות, והוראת השעה האחרונה בנושא עתידה לפקוע ביום 1 ביוני 2025.
ההסדר נקבע כהוראת שעה בכדי לאפשר בחינה של אופן היישום של ההסדר שנקבע ואת יעילות ההטבה בהתחשב באפשרויות הפיקוח על ניצול לרעה של שיעורי המכס המופחתים. מאחר שההסדר שנקבע התברר כלא מספיק יעיל ולא אפשר פיקוח מיטבי על ניצול הטבת המס, הוחלט לבחון הסדר חדש. לקראת ההסדר החדש התנהל הליך של תיאום בין משרדי, וחלה התקדמות מסוימת ביצירת מנגנון בקרה שהאפקטיביות שלו צריכה להיבחן בשנים הקרובות, אולם תהליך העבודה וניתוח הנתונים הרלוונטיים טרם הגיעו לסיום. על מנת לאפשר לגורמי המקצוע במשרדי הממשלה פרק זמן נוסף לסיום הליך העבודה, מוצע בצו זה לקבוע את הוראת השעה מחדש לתקופה נוספת שסופה ביום 31 ביולי 2025. במהלך תקופה זו תושלם עבודת המטה.
הפסד הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מצו זה צפוי לעמוד על כ-830 אלף שקלים חדשים.
[1] ע"ר 1937, תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.
[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154, התש"ך עמ' 18; התשמ"ד, עמ' 161.
[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344; התש"ן עמ' 190
[4] ק"ת- שיעורי מק"ח, התשע"ז, עמ' 41; התשפ"ב, עמ' 302.
[5] ס"ח התשס"ו, עמ' 110.
[6] ק"ת התשע"ב, עמ' 1524.
[7] ק"ת התש"ע, עמ' 1404; התשע"ו, עמ' 808.
[8] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 3, עמ' 39.