תוכן עניינים
טיוטת צו מס ערך מוסף (דרישת דו"חות נוספים)(תיקון), התשפ"ה-2025
1. תיקון הפתיח
2. תיקון סעיף 1
3. תיקון התוספת
4. תחילה
צו מס ערך מוסף (דרישת דו"חות נוספים)(תיקון), התשפ"ה-2025
כיום עוסק מורשה הרשום בישראל המבקש להוציא חשבונית מס אל עוסק, מוסד כספי או מלכ"ר הרשומים באזור או בשטחי עזה ויריחו נדרש לקבל מרשות המסים חשבוניות מודפסות ייעודיות הידועות כ"חשבוניות מס התחשבנות" (להלן- חשבוניות I).
ביום 1 באוגוסט 2025 ייכנס לתוקף תיקון מס' 65 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן – תיקון מס' 65) במסגרתו נקבעו תיקוני חקיקה בעניין דיגיטציה של הוצאת חשבוניות I. בין היתר, תיקון מס' 65 כולל תיקון של סעיף 47(ב)(2) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן – חוק מס ערך מוסף), במסגרתו נמחקה הדרישה להדפסת חשבוניות I בבית דפוס שהמנהל אישר ותחת זאת, נוספה הדרישה להוצאת החשבוניות באופן מקוון. בהמשך לכך, מקודמת בימים אלה טיוטת תקנות מס ערך מוסף (קביעת פרטים שיש לכלול בחשבונית מס שהוציא עוסק תושב אזור או תושב שטחי עזה ויריחו או שהוצאה לו ופרטים שיש לכלול בתעודת משלוח שהוציא) (תיקון), התשפ"ה-2025, במסגרתה מוצע לקבוע חובה להנפיק חשבוניות מס המוצאות על ידי עוסק מורשה ישראלי אל עוסק, מוסד כספי או מלכ"ר הרשומים באזור או בשטחי עזה ויריחו באמצעות מערכת מקוונת.
כיום צו מס ערך מוסף (דרישת דו"חות נוספים), התשנ"ו-1996 (להלן- הצו) קובע דרישה לדוח אשר יוגש על ידי עוסקים ישראליים, בנוסף לדוחותיהם התקופתיים, במידה והם מכרו נכס או נתנו שירות לעוסק או למלכ"ר או למוסד כספי הרשום באזור או בשטחי המועצה הפלסטינית. הדו"ח כולל ריכוז של פרטים בנוגע לחשבוניות I שהוצאו על ידי העוסק בתקופה הרלוונטית.
הואיל ובעקבות תיקון החוק, כל חשבוניות I יוגשו באופן מקוון וכבר יופיעו ממילא במערכות הממוחשבות של רשות המסים, מתייתר הצורך בהגשת דו"ח נוסף על עסקאות כאמור, ולכן מוצע בצו זה לבטל את ההוראות המתייחסות להגשת דו"ח על מכירות לרש"פ ובהתאמה למחוק את טופס 1 לתוספת.
בנוסף לאמור, לפי סעיף 1(ב) לצו עוסקים, מלכ"רים ומוסדות כספיים המבצעים רכישות או המקבלים שירות מעוסק הרשום באזור או בשטחי המועצה הפלסטינית (חשבונית P) נדרשים להגיש דוח תקופתי הכולל את כל הרכישות כאמור. עם זאת, כיום, עוסקים, מלכ"רים ומוסדות כספיים מסוימים, נדרשים להגיש דיווח מפורט באופן מקוון על כלל עסקאותיהם. כך, סעיף 69א(ז) לחוק מס ערך מוסף קובע את התנאים בהתקיימם עוסק חייב בהגשת דיווח מפורט, כלומר דיווח הכולל פרטים בנוגע לחשבוניות מס הצהרות ייצוא ומסמכים אחרים הרלוונטיים לתקופת הדיווח, והכל כפי שפורט בסעיף 69א(א). בהמשך לכך, סעיף 70(ב) קובע את המקרים בהם מלכ"ר ומוסד כספי יהיו מחויבים בהגשת דיווח מפורט ואת סוגי הפרטים שיש לכלול בדיווח זה. הואיל וחייבים במס שחלים לגביהם הוראות סעיף 69א(ז) או 70(ב) לחוק ממילא מגישים לרשות המסים את כל הנתונים הרלוונטיים לחשבוניות שלהם באופן שוטף ומפורט, וכחלק מהמהלך להקלה על הבירוקרטיה, מוצע לקבוע כי עוסקים, מלכ"רים ומוסדות כספיים המנהלים עסקים עם עוסקים הרשומים באזור או בשטחי המועצה הפלסטינית, לא יידרשו להגיש דו"ח נוסף לעניין רכישות או קבלת שירות מעוסק הרשום באזור או בשטחי המועצה הפלסטינית אם כבר הגישו דיווח על העסקאות האמורות בהתאם לסעיפים 69א(ז) או 70(ב) האמורים.
לאור מחיקת סעיף 1(א) ומחיקת טופס 1 נדרשות מספר התאמות טכניות בצו. בתוך כך, מוצע לתקן את הסעיפים לצו המפנים לסעיף 1(א), להעתיק לסעיף 2(ו) לצו את הגדרת "שטחי המועצה הפלסטינית" שהופיעה בסעיף 1(א), וכן לתקן את שמו של טופס 2.
טיוטת צו מטעם רשות המסים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 72 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[1], אני מצווה לאמור: |
|
|
|
|
|
|
|
1. |
בפתיח של צו מס ערך מוסף (דרישת דו"חות נוספים), התשנ"ו-1996[2] (להלן- הצו העיקרי), אחרי "1975" יבוא "(להלן- החוק)". |
||
|
2. |
בסעיף 1 לצו העיקרי- |
||
|
|
|
(א) סעיף קטן (א)- יימחק; |
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (א1), המילים "על אף האמור בסעיף קטן (א)"- יימחקו; |
|
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (ב)- |
|
|
|
|
|
(1) במקום "טופס 2" יבוא "הטופס"; |
|
|
|
|
(2) בסופו יבוא: |
|
|
|
|
"על אף האמור, תקנת משנה זו לא תחול על עוסק החייב בהגשת דו"ח מפורט כאמור בסעיף 69א(ז) לחוק או על מלכ"ר או מוסד כספי החייבים בהגשת דו"ח מיוחד כאמור בסעיף 70(ב) לחוק."; |
|
|
|
(ד) בסעיף קטן (ד), במקום "בסעיפים קטנים (א) ו-(ב)" יבוא "בסעיף קטן (ב)"; |
|
|
|
|
(ה) בסעיף קטן (ו), אחרי "לעניין סעיף זה" יבוא ""שטחי המועצה הפלסטינית"- כהגדרתם בתקנה 1 בתוספת לחוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון וחבל עזה – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשכ"ז-1967[3]". |
|
|
3. |
בתוספת לצו העיקרי- |
||
|
|
|
|
(א) בכותרת המשנה, במקום "1(א) ו-(ב)" יבוא "1(ב)"; |
|
|
|
|
(ב) הטופס הראשון יימחק; |
|
|
|
|
(ג) בטופס השני, בכותרת, המילים "טופס 2" יימחקו. |
|
4. |
צו זה יחול לגבי מכירת נכס או מתן שירות שנעשו ביום ז' באב התשפ"ה (1 באוגוסט 2025) או אחריו. |
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-2369)
__________________
שי אהרונוביץ'
מנהל רשות המסים
כיום עוסק מורשה הרשום בישראל המבקש להוציא חשבונית מס אל עוסק, מוסד כספי או מלכ"ר הרשומים באזור או בשטחי עזה ויריחו נדרש לקבל מרשות המסים חשבוניות מודפסות ייעודיות הידועות כ"חשבוניות מס התחשבנות" (להלן- חשבוניות I).
ביום 1 באוגוסט 2025 ייכנס לתוקף תיקון מס' 65 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן – תיקון מס' 65) במסגרתו נקבעו תיקוני חקיקה בעניין דיגיטציה של הוצאת חשבוניות I. בין היתר, תיקון מס' 65 כולל תיקון של סעיף 47(ב)(2) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן – חוק מס ערך מוסף), במסגרתו נמחקה הדרישה להדפסת חשבוניות I בבית דפוס שהמנהל אישר ותחת זאת, נוספה הדרישה להוצאת החשבוניות באופן מקוון. בהמשך לכך, מקודמת בימים אלה טיוטת תקנות מס ערך מוסף (קביעת פרטים שיש לכלול בחשבונית מס שהוציא עוסק תושב אזור או תושב שטחי עזה ויריחו או שהוצאה לו ופרטים שיש לכלול בתעודת משלוח שהוציא) (תיקון), התשפ"ה-2025, במסגרתה מוצע לקבוע חובה להנפיק חשבוניות מס המוצאות על ידי עוסק מורשה ישראלי אל עוסק, מוסד כספי או מלכ"ר הרשומים באזור או בשטחי עזה ויריחו באמצעות מערכת מקוונת.
כיום צו מס ערך מוסף (דרישת דו"חות נוספים), התשנ"ו-1996 (להלן- הצו) קובע דרישה לדוח אשר יוגש על ידי עוסקים ישראליים, בנוסף לדוחותיהם התקופתיים, במידה והם מכרו נכס או נתנו שירות לעוסק או למלכ"ר או למוסד כספי הרשום באזור או בשטחי המועצה הפלסטינית. הדו"ח כולל ריכוז של פרטים בנוגע לחשבוניות I שהוצאו על ידי העוסק בתקופה הרלוונטית.
הואיל ובעקבות תיקון החוק, כל חשבוניות I יוגשו באופן מקוון וכבר יופיעו ממילא במערכות הממוחשבות של רשות המסים, מתייתר הצורך בהגשת דו"ח נוסף על עסקאות כאמור, ולכן מוצע בצו זה לבטל את ההוראות המתייחסות להגשת דו"ח על מכירות לרש"פ ובהתאמה למחוק את טופס 1 לתוספת.
בנוסף לאמור, לפי סעיף 1(ב) לצו עוסקים, מלכ"רים ומוסדות כספיים המבצעים רכישות או המקבלים שירות מעוסק הרשום באזור או בשטחי המועצה הפלסטינית (חשבונית P) נדרשים להגיש דוח תקופתי הכולל את כל הרכישות כאמור. עם זאת, כיום, עוסקים, מלכ"רים ומוסדות כספיים מסוימים, נדרשים להגיש דיווח מפורט באופן מקוון על כלל עסקאותיהם. כך, סעיף 69א(ז) לחוק מס ערך מוסף קובע את התנאים בהתקיימם עוסק חייב בהגשת דיווח מפורט, כלומר דיווח הכולל פרטים בנוגע לחשבוניות מס הצהרות ייצוא ומסמכים אחרים הרלוונטיים לתקופת הדיווח, והכל כפי שפורט בסעיף 69א(א). בהמשך לכך, סעיף 70(ב) קובע את המקרים בהם מלכ"ר ומוסד כספי יהיו מחויבים בהגשת דיווח מפורט ואת סוגי הפרטים שיש לכלול בדיווח זה. הואיל וחייבים במס שחלים לגביהם הוראות סעיף 69א(ז) או 70(ב) לחוק ממילא מגישים לרשות המסים את כל הנתונים הרלוונטיים לחשבוניות שלהם באופן שוטף ומפורט, וכחלק מהמהלך להקלה על הבירוקרטיה, מוצע לקבוע כי עוסקים, מלכ"רים ומוסדות כספיים המנהלים עסקים עם עוסקים הרשומים באזור או בשטחי המועצה הפלסטינית, לא יידרשו להגיש דו"ח נוסף לעניין רכישות או קבלת שירות מעוסק הרשום באזור או בשטחי המועצה הפלסטינית אם כבר הגישו דיווח על העסקאות האמורות בהתאם לסעיפים 69א(ז) או 70(ב) האמורים.
לאור מחיקת סעיף 1(א) ומחיקת טופס 1 נדרשות מספר התאמות טכניות בצו. בתוך כך, מוצע לתקן את הסעיפים לצו המפנים לסעיף 1(א), להעתיק לסעיף 2(ו) לצו את הגדרת "שטחי המועצה הפלסטינית" שהופיעה בסעיף 1(א), וכן לתקן את שמו של טופס 2.