טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להקמת מתחם שישמש למגורים ולשימושים נלווים) (חרבות ברזל) (בארי) (הוראת שעה), התשפ"ה-2025

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

הצו מציע פטור מתכנית ומהיתר, בהתאם לסעיף 266ו לחוק, לצורך הקמת מתחם שישמש למגורים ולשימושים נלווים למגורים, לרבות עבודות לפיתוח השטח והקמת תשתיות, וזאת לשם מתן פתרון למגורים ולשימושים נלווים לתושבי קיבוץ בארי שפונו מביתם בשל המצב הביטחוני המיוחד השורר במדינה מאז 07.10.2023, ובכפוף לתנאים המפורטים בצו. מדובר בצו שני המקודם לצורך שיקום הקיבוץ. הצו הקודם שאושר בקיבוץ הוא צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להקמת מתחם שישמש למגורים) (חרבות ברזל) (בארי) (הוראת שעה), התשפ"ד-2024. 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הפנים:

 

טיוטת צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להקמת מתחם שישמש למגורים ולשימושים נלווים) (חרבות ברזל) (בארי) (הוראת שעה), התשפ"ה-2025

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 266ו לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965[1] (להלן - החוק), לאחר שנוכחתי שיש צורך בביצוע עבודות ושימושים לשם הקמת מתחם שישמש למגורים ולשימושים נלווים עבור מי שהתגוררו ביישוב באזור התחולה ופונו מביתם לפי החלטת הממשלה בדבר פינוי בשל המצב הביטחוני המיוחד, ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אני מצווה לאמור:

 

 

 

הגדרות

1.  

בצו זה  -

 

 

"הגורם המבצע" – מי שהוסמך לעניין צו זה לפי החלטת ממשלה כאמור בסעיף 266ו(א)(3) לחוק;

 

 

"הוועדה המקומית" – הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה נגב מערבי;

 

 

"המבנים במתחם" – המבנים למגורים והמבנים לשימוש נלווה הנמצאים במתחם;

 

 

"הרשות המקומית" – המועצה האזורית אשכול;

 

 

"התכנית המאושרת" – תכנית מספר 651-0163725, קיבוץ בארי[2];

 

 

"חוק ההתגוננות האזרחית"- חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951[3];

 

 

"יישוב" – קיבוץ בארי;

 

 

"מבנה למגורים" – מבנה שיוקם במתחם שישמש למגורים למי שהתגורר ביישוב באזור התחולה ופונה מביתו לפי החלטת הממשלה בדבר פינוי בשל המצב הביטחוני המיוחד, ואשר כולל מרחב מוגן דירתי לפי תקנות המפרטים;

 

 

"מבנה לשימוש נלווה" – מבנה לשימוש נלווה למגורים שיוקם במתחם או מבנה קיים לשימוש נלווה למגורים שמותרת בו תוספת בנייה לפי צו זה, שישמש בעיקר ובמישרין את המתגוררים במבנים למגורים במתחם הכלול בצו זה ובמתחם למגורים מכוח צו קודם, לצורכי ספורט, בריאות, צרכנייה, משרדים, קהילה וחינוך, ואשר כולל מרחב מוגן לפי חוק ההתגוננות האזרחית, וכן מבנים לצורכי אחסון, שירותים ומלתחות ציבוריים, ומרחבים מוגנים לפי חוק ההתגוננות האזרחית, שישמשו בעיקר ובמישרין את המתגוררים במבנים למגורים במתחם הכלול בצו זה ובמתחם למגורים מכוח צו קודם;

 

 

"מהנדס מבנים" – מהנדס רשוי כמשמעותו בסעיף 11(א) לחוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958[4], הרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים במדור להנדסת מבנים ורשאי לבצע את הפעולות המפורטות בפרט 2 לתוספת הראשונה בתקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות), התשכ"ז-1967[5];

 

 

"מתחם" – שטח של כ-303 דונם, המצוי בקיבוץ בארי, המיועד בעיקרו למגורים לפי התכנית המאושרת, שישמש מתחם למגורים ולשימושים נלווים, שגבולותיו מסומנים בכחול בתשריט שבפרט 1 לתוספת, ואשר כולל 5 אתרים, כמפורט בתשריטים שבפרטים 2 עד 6 לתוספת;

 

 

"מתחם למגורים מכוח צו קודם" – שטח של כ-180 דונם, המצוי בקיבוץ בארי, אשר ישמש מתחם למגורים הכולל 152 יחידות דיור, בהתאם לצו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להקמת מתחם שישמש למגורים) (חרבות ברזל) (בארי) (הוראת שעה), תשפ"ד-2024;

 

 

"נספח העמדה" - כמשמעותו בסעיף 3 לתוספת הראשונה בתקנות התכנון והבנייה (רישוי הבנייה), התשע"ו-2016[6], המתייחס למתחם או לאתר, לפי העניין, ולא למגרשים סמוכים להם;

 

 

"פיקוד העורף" – הגא כהגדרתו בחוק ההתגוננות האזרחית;

 

 

"תקנות המפרטים"- תקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים), התש"ן – 1990[7]

הפטור ותנאיו

2.  

הקמת המבנים במתחם וכן עבודות לשינויים ולתוספת בנייה למבנים קיימים, עבודות לפיתוח השטח, להריסת מבנים קיימים, לסלילת כבישים, לפיתוח השטחים הפתוחים ולהקמת תשתיות, וכן השימוש במבנים במתחם, פטורים מתכנית ומהיתר לפי פרק ה' לחוק, ובלבד שהתקיימו כל אלה:  

 

 

(1)  

ניתן אישור מהנדס הוועדה המקומית לנספח העמדה ומפלסי פיתוח;

 

 

(2)  

טרם הקמת המבנים למגורים והמבנים לשימוש נלווה לצורכי ספורט, בריאות, צרכנייה, משרדים, קהילה וחינוך, ניתן אישור פיקוד העורף לעניין המרחבים המוגנים שיכללו בהם;

 

 

(3)  

העבודות יבוצעו והמבנים במתחם יוקמו על ידי הגורם המבצע, על בסיס נספח העמדה שאושר כאמור בפסקה (1);

 

 

(4)  

מספר המבנים והשטח הכולל המותרים לבנייה וכן הוראות לגבי כל אחד מהאתרים שבמתחם, הם כמפורט להלן:

 

 

 

(א)

באתר שבפרט 2 לתוספת –

 

 

 

 

(1)

תותר הקמה של מבנים לשימוש נלווה לבית העלמין הקיים, כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

(א)

מבנה שישמש לשירותים ציבוריים, שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 60 מ"ר;

 

 

 

 

 

(ב)

מבנה שישמש לאחסנה, שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 40 מ"ר;

 

 

 

 

(2)

יותר פיתוח שטח בית העלמין הקיים, בין היתר, לצורך שבילים, חניות, רחבות, קירות תומכים, גדרות, וסככות צל ששטחן לא יעלה על 1000 מ"ר;

 

 

 

(ב)

באתר שבפרט 3 לתוספת –

 

 

 

 

(1)

תותר הקמה של מבנים לשימוש נלווה שישמשו לספורט, וכן תוספות בנייה ושינויים במבנים קיימים לשימוש נלווה המשמשים לספורט, כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

(א)

תוספת בנייה ושינויים במבנה קיים המשמש לאולם כדורסל (מסומן 1 בתשריטים של פרט זה),  כהרחבה למבנה החד קומתי הקיים וללא תוספת קומות, בשטח כולל שלא יעלה על 50 מ"ר. תוספת הבנייה תכלול מרחב מוגן שיוקם לפי חוק ההתגוננות האזרחית;

 

 

 

 

 

(ב)

הקמת 3 מבנים לצורך בריכה קיימת (מסומן 2 בתשריט של פרט זה), כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

(1)

מבנה שישמש לשירותים ומלתחות, שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 350 מ"ר;

 

 

 

 

 

 

(2)

מבנה שישמש לאחסנה, שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 100 מ"ר;

 

 

 

 

 

 

(3)

מבנה שישמש למרחב מוגן, שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 50 מ"ר;

 

 

 

 

 

(ג)

הקמת מבנה שישמש לבריכה הידרותרפית (מסומן 3 בתשריטים של פרט זה), שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 800 מ"ר;

 

 

 

 

 

(ד)

הקמת 2 מבנים לצורך מגרש כדורגל קיים (מסומן 4 בתשריטים של פרט זה), כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

(1)

מבנה שישמש לאחסנה, שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 25 מ"ר;

 

 

 

 

 

 

(2)

מבנה שישמש למרחב מוגן, שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 25 מ"ר;

 

 

 

 

 

(ה)

הקמת מבנים לצורך מגרש טניס קיים (מסומן 5 בתשריטים של פרט זה), כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

(1)

מבנה שישמש לאחסנה, שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 20 מ"ר;

 

 

 

 

 

 

(2)

מבנה שישמש למרחב מוגן, שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 20 מ"ר;

 

 

 

 

 

 

(3)

מבנה שישמש לקירוי מקומות ישיבה, ששטחו לא יעלה על 160 מ"ר;

 

 

 

 

 

(ו)

הקמת מבנה לצורך מגרש קט רגל קיים שישמש לאחסנה (מסומן 6 בתשריטים של פרט זה), שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 20 מ"ר.

 

 

 

 

(2)

יותר פיתוח השטח של אתר זה לצרכי ספורט ומגרשי ספורט.

 

 

 

(ג)

באתר שבפרט 4 לתוספת – תותר הקמה של מבנים שישמשו לשימוש נלווה וכן תוספות בנייה ושינויים במבנים קיימים המשמשים לשימוש נלווה, כמפורט להלן:

 

 

 

 

(1)

הקמת מבנה אחד לשימוש נלווה שישמש לצורכי בריאות (מסומן 1 בתשריטים של פרט זה); המבנה יהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 700 מ"ר;

 

 

 

 

(2)

הקמת מבנה אחד לשימוש נלווה שישמש לצרכניה (מסומן 2 בתשריטים של פרט זה); המבנה יהיה דו קומתי ושטחו לא יעלה על 1,700 מ"ר;

 

 

 

 

(3)

תוספת בנייה למבנה חד קומתי לשימוש נלווה המשמש למשרדים (מסומן 3 בתשריטים של פרט זה); תוספת הבנייה תכלול תוספת קומה שנייה ואגף דו קומתי, ושטחה לא יעלה על 850 מ"ר; תוספת הבנייה תכלול שני מרחבים מוגנים שיוקמו לפי חוק ההתגוננות האזרחית;

 

 

 

 

(4)

שינויים במבנה לשימוש נלווה המשמש לצרכי תרבות (מסומן 4א בתשריטים של פרט זה);

 

 

 

 

(5)

תוספת בנייה ושינויים במבנה לשימוש נלווה המשמש לצרכי תרבות (מסומן 4ב בתשריטים של פרט זה); תוספת הבנייה תהיה לצורך קומת גלריה, ושטחה לא יעלה על 100 מ"ר;

 

 

 

 

(6)

הקמת שלושה מבנים דו קומתיים לשימוש נלווה לצרכי תרבות (מסומן 5 בתשריטים של פרט זה); שטחו של המבנה האחד לא יעלה על 900 מ"ר, שטחו של המבנה השני לא יעלה על 80 מ"ר, ושטחו של המבנה השלישי לא יעלה על 320 מ"ר;

 

 

 

 

(6)

תוספת בנייה ושינויים במבנה לשימוש נלווה המשמש לתרבות (מסומן 6 בתשריטים של פרט זה); תוספת הבנייה תהיה חד קומתית ושטחה לא יעלה על 100 מ"ר; תוספת הבנייה תכלול מרחב מוגן שיוקם לפי חוק ההתגוננות האזרחית;

 

 

 

(ד)

באתר שבפרט 5 לתוספת – תותר הקמה של מבנים לשימוש נלווה שישמשו לחינוך ולקהילה וכן תוספת בנייה למבנה קיים המשמש לשימוש נלווה לחינוך, כמפורט להלן:

 

 

 

 

(1)

הקמת מבנה לשימוש נלווה לחינוך שישמש כגן ילדים (מסומן 1 בתשריטים של פרט זה), שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 350 מ"ר;

 

 

 

 

(2)

הקמת מבנה לשימוש נלווה שישמש לצורכי קהילה (מסומן 2 בתשריטים של פרט זה), שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 600 מ"ר;

 

 

 

 

(3)

הקמת מבנה לשימוש נלווה שישמש לצורכי חינוך (מסומן 3 בתשריטים של פרט זה), שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 350 מ"ר;

 

 

 

 

(4)

הקמת מבנה לשימוש נלווה שישמש לצורכי חינוך (מסומן 4 בתשריטים של פרט זה), שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 350 מ"ר;

 

 

 

 

(5)

תוספת בנייה למבנה לשימוש נלווה המשמש לגני ילדים (מסומן 5 בתשריטים של פרט זה); תוספת הבנייה תהיה חד קומתית ושטחה לא יעלה על 40 מ"ר; תוספת הבנייה תכלול שני מרחבים מוגנים שיוקמו לפי חוק ההתגוננות האזרחית.

 

 

 

(ה)

באתר שבפרט 6 לתוספת – תותר הקמה של מבנים כמפורט להלן-   

 

 

 

 

(1)

מבנה למגורים הכולל שני אגפים ו-20 יחידות דיור, בשטח כולל שלא יעלה על 1350 מ"ר; מבנה למגורים יהיה דו קומתי ושטח כל יחידת דיור לא יעלה על 55 מ"ר;

 

 

 

 

(2)

מבנה לשימוש נלווה שישמש לצורכי אחסנה, שיהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 50 מ"ר;

 

 

(5)  

השטח הכולל של המבנים במתחם לא יעלה על 10,560 מ"ר;

 

 

(6)  

מבנה לשימוש נלווה, למעט מבנה לשימוש נלווה לאחסנה, יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות לפי החוק ולפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998[8];

 

 

(7)  

יותרו הריסה ופירוק של מבנים קיימים במתחם לצורך מימוש צו זה;

 

 

(8)  

ביצוע עבודות באזורים שבהם קיים חשש לזיהום קרקע לפי סקר מיפוי מפגעים סביבתיים שנערך על ידי המשרד להגנת הסביבה, יעשה בהתאם להוראות שיינתנו על-ידי המשרד להגנת הסביבה;

 

 

(9)  

לא תותר עקירה או העתקה של עצים בוגרים במתחם אלא לפי רישיון מאת  פקיד היערות כאמור בסעיף 15 לפקודת היערות[9];

 

 

(10)  

ביצוע העבודות במתחם יחל בתוך תקופה של שישה חודשים מיום פרסום הצו, ותקופת ביצוע העבודות לא תעלה על שלוש שנים ממועד תחילתן והכל בכפוף להוראות סעיף 3;

 

 

(11)  

לאחר הקמת המבנים במתחם וקודם תחילת השימוש בהם, מי שמורשה על ידי הגורם המבצע להתחייב בשמו, ימסור הודעה לרשות הרישוי המקומית של הוועדה המקומית, כי למבנים במתחם שהוקמו לפי צו זה, התקבלו האישורים הנדרשים לפי כל דין, ובכלל זה כל אלה:

 

 

 

(א)   

אישור מהנדס הוועדה המקומית בדבר אופן חיבור המבנים במתחם, לרשתות המים, הביוב, החשמל והתקשורת;

 

 

 

(ב)  

אישור מהנדס מבנים שהקמת המבנים במתחם בוצעה לפי הוראות הדין שעניינן תכן הבניה, לרבות לעניין בטיחות ויציבות המבנים;

 

 

 

(ג)   

אישור שההקמה של המבנים למגורים והמבנים לשימוש נלווה בכל הנוגע לנושא המרחבים המוגנים, נעשו בהתאם לאישור פיקוד העורף כאמור בפסקה (2);

 

 

 

(ד)  

אישור הרשות הארצית לכבאות והצלה לשימוש במבנים במתחם;

 

 

 

(ה)   

אישור משרד הבריאות לעמידה בהוראות נוהלי תברואה (הל"ת) לגבי מבנים לשימוש נלווה במתחם, למעט מבנים לשימוש נלווה לצורכי אחסנה;

 

 

 

(ו)   

אישור שכל פסולת הבנייה פונתה אל אתר מורשה על פי כל דין לסילוק פסולת בניין או לטיפול בה במהלך עבודת ההקמה או מיד לאחר השלמתה; אישור כאמור יינתן מאת האתר המורשה אליו פונתה פסולת הבנייה.

תוקף

3.

(א)   

תוקפו של צו זה יפקע בהתקיים אחד מאלה:

 

 

 

(1)  

לא הוגשה תכנית הכוללת הוראות להסדרת העבודות כפי שנקבעו בצו זה (בסעיף זה – התכנית המסדירה), למוסד התכנון המוסמך לאשרה, בתוך שנתיים ממועד פרסומו של צו זה; לעניין זה, הוגשה תכנית ונדחתה על ידי מוסד התכנון המוסמך לאשרה, יראו אותה ממועד הדחייה כאילו לא הוגשה;

 

 

 

(2)  

לא התקבלה החלטה על אישור התכנית המסדירה, בתוך שלוש שנים וחצי ממועד פרסומו של צו זה; שר הפנים רשאי, בהחלטה מנומקת בכתב, להאריך את התקופה האמורה בתקופה מצטברת שלא תעלה על שנה;

 

 

 

(3)  

התכנית המסדירה לא נכנסה לתוקף בתוך חמש שנים ממועד פרסומו של צו זה; שר הפנים רשאי, בהחלטה מנומקת בכתב, להאריך את התקופה האמורה בפסקה זו בתקופה מצטברת שלא תעלה על שנה.

 

 

(ב)  

בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), תוקפו של צו זה לעניין פטור מתכנית יפקע עם כניסתה לתוקף של התכנית המסדירה; ואולם תוקף צו זה לעניין פטור מהיתר ימשיך לעמוד לאחר כניסתה לתוקף של התכנית המסדירה, וזאת למשך 18 חודשים מיום כניסתה לתוקף. 

 

 

(ג)   

בלי לגרוע מהוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב), כללה התכנית המסדירה שהוגשה רק חלק מהעבודות והשימושים שנקבעו בצו זה, או התקבלה החלטה על אישור תכנית המסדירה רק חלק מהעבודות והשימושים שנקבעו בצו זה, יפקע תוקפו של הצו לעניין החלק שהתכנית המסדירה לא הסדירה.

הפסקת השימוש והשבת המצב לקדמותו

4.

עם פקיעת תוקפו של צו זה לפי סעיף 3(א) ו-(ג), וכן עם פקיעת תוקפו של צו זה לעניין פטור מהיתר בתום 18 חודשים מיום כניסת התכנית המסדירה לתוקף כאמור בסעיף 3(ב) סיפה, הגורם המבצע יהיה אחראי להפסקת השימושים מכוח צו זה במבנים במתחם ולהחזרת המצב לקדמותו ככל האפשר, זולת אם  הוסדרו על פי דין.

 

 


 

 

תוספת

(סעיף 1)

1. המתחם

 

 

 

 

 

 

2. אתר מס' 1

3. אתר מס' 2

 

4. אתר מס' 3

 

 

 

 

5. אתר מס' 4

6. אתר מס' 5

 

 

 

 

___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2025)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

__________________

משה ארבל

שר הפנים

 

 

דברי הסבר

לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", ננקטו מספר פעולות אשר נועדו לספק מענה לתושבים שפונו מבתיהם בשל מצב המלחמה. בין היתר, ביום 19.10.2023, החליטה הממשלה על הקמת מנהלת לשיקום ולפיתוח חבל 'התקומה' ואוכלוסייתו (להלן: מנהלת תקומה), וזאת לצורך ניהול וביצוע פעולות לשיקום ולחיזוק חבל התקומה ואוכלוסייתו באופן מהיר, בטוח ומיטבי בטווח המיידי, הבינוני והארוך. בנוסף, ביום 10.12.2023 נחקק תיקון 150 לחוק התכנון והבנייה, שבמסגרתו, בין היתר, נוסף סעיף 266ו לחוק. סעיף זה, אשר נחקק כהוראת שעה לתקופה של שנה, מעניק לשר הפנים סמכות לקבוע, לאחר התייעצות עם המועצה הארצית, פטור מתכנית ומהיתר, לעבודות ולשימושים הנדרשים להקמת מתחמים שישמשו למגורים למפונים שפונו מבתיהם בשל המצב הביטחוני המיוחד, וזאת כדי שיהיה ניתן להקים עבורם מתחמי מגורים בלוחות זמנים מהירים ככל האפשר.

ביום 04.03.2025 פנה מ"מ ראש מנהלת תקומה ליו"ר המועצה הארצית, בבקשה לקדם פתרון, בלוחות זמנים קצרים, עבור תושבי קיבוץ בארי שפונו מבתיהם. בפנייה נכתב כי בעקבות מתקפת הטרור ביום 07.10.23 נעשית עבודה לשם החזרת תושבי הקיבוץ לבתיהם. נמסר כי בשנת 2024 אושר צו ראשון בקיבוץ בארי למתחם מגורים, וכי על מנת לקדם את חזרת המפונים לקיבוץ ואת פיתוח הקיבוץ נדרש צו נוסף למבני מגורים, למבני ציבור ולתשתיות. נמסר כי המתחמים הכלולים בפנייה נכללים בתכנית השיקום שהוגשה למנהלת תקומה, וכי התכנית גובשה בשיתוף פעולה עם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה נגב מערבי, קיבוץ בארי ומנהלת תקומה. בהתאם לכך, ועל מנת לקדם את הפתרון האמור בלוחות זמנים קצרים עבור המפונים, התבקש קידום של פטור מתכנית ומהיתר, לפי סעיף 266ו לחוק, בקיבוץ בארי. 

הצו הקודם שאושר לקיבוץ בארי הוא צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להקמת מתחם שישמש למגורים) (חרבות ברזל) (בארי) (הוראת שעה), תשפ"ד-2024. הצו האמור כלל מתחם ששטחו כ-180 דונם, בקיבוץ בארי, וקבע הוראות להקמת 152 יחידות דיור ושני חדרי שנאים. הצו הנוכחי חל על מתחם אחר בקיבוץ בארי, ששטחו כ-303 דונם, והוא כולל חמישה אתרים בחלקים שונים של הקיבוץ. בהתאם לתכנית המאושרת החלה במתחם, היא תכנית מספר 651-0163725 - קיבוץ בארי, ארבעה מהאתרים הכלולים בצו מיועדים לשימושים ציבוריים (בית עלמין, ספורט ונופש, ומבני ציבור), ואתר אחד מיועד למגורים. הבינוי המוצע בצו תואם לייעודי הקרקע המותרים לפי התכנית המאושרת, אך אינו תואם לתכנית המאושרת, בין היתר, בשל הוראות הקובעות תנאים להיתרי בנייה.      

בהמשך לכך, הצו מציע פטור מתכנית ומהיתר, לצורך הקמת מתחם שישמש למגורים ולשימושים נלווים עבור מי שהתגוררו ביישוב באזור התחולה ופונו מביתם, ובכלל זה עבודות להקמת מבנים למגורים ולשימושים נלווים, עבודות לתוספות בנייה למבנים קיימים, לפיתוח השטח, להריסת מבנים קיימים, לסלילת כבישים, לפיתוח השטחים הפתוחים ולהקמת תשתיות. במתחם הכלול בצו מסומנים 5 אתרים, והצו מפרט את הבינוי המותר בכל אחד מהם.

בהתאם לצו, העבודות תבוצענה על ידי מי שהוסמך לעניין צו זה לפי החלטת ממשלה כאמור בסעיף 266ו(א)(3) לחוק. בהקשר זה נמסר כי לאחר אישור הצו תוגש בקשה להסמכת האגודה השיתופית של קיבוץ בארי על ידי הממשלה כגוף הפועל מטעם המדינה לצורך ביצוע צו זה, וכי ההודעה מטעם הגורם המבצע לרשות הרישוי המקומית לאחר הקמת המבנים במתחם וקודם תחילת השימוש בהם תימסר על ידי מי שמורשה על ידי הגורם המבצע להתחייב בשמו.

הצו כולל מספר תנאים למתן הפטור, ובין היתר, אישור מהנדס הוועדה המקומית לנספח העמדה ומפלסי פיתוח, אישור פיקוד העורף, ביצוע העבודות על ידי הגורם המבצע על בסיס נספח העמדה, קביעת מספר המבנים והוראות הבינוי, עמידה בהוראות החקיקה בנוגע לנגישות, ביצוע עבודות באזורים בהם קיים חשש לזיהום קרקע בהתאם להוראות המשרד להגנת הסביבה, קבלת רישיון פקיד היערות לעקירת עצים בוגרים, קביעת מועד תחילת ביצוע העבודות ותקופת ביצוע העבודות, והאישורים שעל המורשה מטעם הגורם המבצע למסור לרשות הרישוי לאחר הקמת המבנים במתחם וקודם תחילת השימוש בהם.

הוראות סעיף 266ו לחוק מאפשרות הסדרה של העבודות והמבנים שנקבעו בצו, באמצעות אישור תכנית הכוללת הוראות להסדרת עבודות ומבנים אלה (להלן – תכנית מסדירה). בהמשך לכך, ובהתאם להוראות החוק, נקבעו בצו הוראות בדבר פקיעת תוקפו, לפיהן תוקף הצו יפקע בהתקיים אחד מהמצבים המנויים בסעיפים 266ו(ו)-(ז) לחוק, הנוגעים לקצב התקדמותה של תכנית מסדירה. בנוסף, ועל מנת לאפשר פרק זמן למתן היתר מכוח תכנית מסדירה שפורסמה למתן תוקף, נקבעה הוראה לפיה תוקף הצו לעניין פטור מתכנית יפקע עם כניסתה לתוקף של תכנית מסדירה, ותוקף הצו ימשיך לעמוד לעניין פטור מהיתר לפרק זמן נוסף של 18 חודשים מיום כניסת התכנית המסדירה לתוקף. בהמשך לכך, ובהתאם להוראת סעיף 266ו(ח) לחוק נקבע כי עם פקיעת הצו, הגורם המבצע יהיה אחראי להפסקת השימושים מכוח צו זה במבנים במתחם ולהחזרת המצב לקדמותו ככל האפשר, אלא אם הם הוסדרו כדין.

יובהר כי מאחר ששטח המתחם הכלול בצו מיועד בעיקרו למגורים לפי התכנית המאושרת, לא נדרשה חוות דעת בכתב מאת מתכנן המחוז לפי סעיף 266ו(ב)(1) לחוק, והצו לא ימנה במכסת הצווים שנקבעה בסעיף 266ו(ט) לחוק.

 



[1] ס"ח התשכ"ה, עמ' 307; התשפ"ד, עמ' 270; התשפ"ה, עמ' 110.

[2] י"פ 9834, התשפ"א, עמ' 10469.

[3] ס"ח התשי"א, עמ' 78.

[4] ס"ח התשי"ח, עמ' 108.

[5] ס"ח התשכ"ז, עמ' 2399.

[6] ק"ת התשע"ו, עמ' 1512.

[7] ק"ת התש"ן, עמ' 1020.

[8] ס"ח התשנ"ח, עמ' 152.

[9] חוקי א"י, כרך א', עמ' 600.