תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2025. 3

1. הוראת שעה. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2025.

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן - צו התעריף), קבועים, בין היתר, שיעורי המכס על מוצרי חקלאות.

 

על דבש באריזות שמשקלן עולה על 50 ק"ג, שסיווגן בפרט המכס 04.09.003000 לתוספת הראשונה לצו התעריף חל כיום מכס בגובה 10.99 ₪ לקילוגרם אך לא יותר מ-255%. על דבש באריזות שגודלן אינו עולה על 1.5 ק"ג, שסיווגן בפרט המכס 04.09.009000 לתוספת הראשונה לצו התעריף, חל כיום מכס בשיעור של 16.92 ₪ לקילוגרם אך לא יותר מ-255%.

בשנים האחרונות מותקנות מעת לעת הוראות שעה הקובעות מכסות פטורות ממכס לייבוא דבש. מכסות אלה נועדו למנוע מחסור בדבש ולהוריד את יוקר המחיה בהתאם להערכות הביקוש לדבש והצורך בהשלמת האספקה שלא מייצור מקומי.

לאחר בחינת הערכת הביקוש לדבש בישראל בשנת 2025, לאור הצפי כי הייצור המקומי לא יספק את מלוא הביקוש לשנים 2025 ו-2026, ולנוכח הצורך בהשלמת האספקה באמצעות ייבוא, מוצע לקבוע בצו זה כי עד סוף שנת 2026 יחולו מכסות לייבוא דבש בפטור ממכס מכל מדינות החברות בארגון המכס העולמי (WTO). בתוך כך, מוצע לקבוע כי תחול מכסה של 2,000 טון לעניין דבש באריזות שמשקלן עולה על 50 ק"ג ומכסה של 500 טון לייבוא דבש באריזות שמשקלן אינו עולה על 1.5 ק"ג. מוצע כי המכסות יחולקו בהתאם לתנאי הגידול המקומי. יצוין כי בשנת 2024 חלו מכסות עם כמויות זהות. 

מוצע לתקן את התוספת הראשונה לצו התעריף כך שבפרטי המכס 04.09.003000 ו- 04.09.009000 תיווסף הפניה לתוספת השלישית, במסגרתה נקבעת המכסה. עוד מוצע לתקן את התוספת השלישית לצורך עיגון המכסות האמורות.

 

הצו מקודם בתיאום עם משרד החקלאות וביטחון המזון.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5  לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור:

 

 

 

הוראת שעה

1.  

על אף האמור בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4], בתקופה שעד יום כ"א בטבת התשפ"ז (31 בדצמבר 2026) יראו כאילו-

 

 

 

(א)  בתוספת הראשונה, בפרט 04.09-

 

 

 

 

(1) בסעיף 003000, בסופו בא "(W.T.O.)";

 

 

 

 

(2) בסעיף 009000, בסופו בא "(W.T.O.)";

 

 

 

(ב) בתוספת השלישית, לפני השורה בטבלה המתייחסת לפרט 07.01.100000 בא:

 

 

טור א'

פרט המכס

טור ב'

כמות במכסה (טון)

טור ג'

שיעור המכס הנקוב

טור ד'

הערות

"04.09.003000

2,000

פטור

בהתאם לתנאי הגידול המקומי

04.09.009000

500

פטור

בהתאם לתנאי הגידול המקומי".

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1906-ת1)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

דברי הסבר

בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן - צו התעריף), קבועים, בין היתר, שיעורי המכס על מוצרי חקלאות.

 

על דבש באריזות שמשקלן עולה על 50 ק"ג, שסיווגן בפרט המכס 04.09.003000 לתוספת הראשונה לצו התעריף חל כיום מכס בגובה 10.99 ₪ לקילוגרם אך לא יותר מ-255%. על דבש באריזות שגודלן אינו עולה על 1.5 ק"ג, שסיווגן בפרט המכס 04.09.009000 לתוספת הראשונה לצו התעריף, חל כיום מכס בשיעור של 16.92 ₪ לקילוגרם אך לא יותר מ-255%.

 

בשנים האחרונות מותקנות מעת לעת הוראות שעה הקובעות מכסות פטורות ממכס לייבוא דבש. מכסות אלה נועדו למנוע מחסור בדבש ולהוריד את יוקר המחיה בהתאם להערכות הביקוש לדבש והצורך בהשלמת האספקה שלא מייצור מקומי.

 

לאחר בחינת הערכת הביקוש לדבש בישראל בשנת 2025, לאור הצפי כי הייצור המקומי לא יספק את מלוא הביקוש לשנים 2025 ו- 2026, ולנוכח הצורך בהשלמת האספקה באמצעות ייבוא, מוצע לקבוע בצו זה כי עד סוף שנת 2026 יחולו מכסות לייבוא דבש בפטור ממכס מכל מדינות החברות בארגון המכס העולמי (WTO). בתוך כך, מוצע לקבוע כי תחול מכסה של 2,000 טון לעניין דבש באריזות שמשקלן עולה על 50 ק"ג ומכסה של 500 טון לייבוא דבש באריזות שמשקלן אינו עולה על 1.5 ק"ג. מוצע כי המכסות יחולקו בהתאם לתנאי הגידול המקומי. יצוין כי בשנת 2024 חלו מכסות עם כמויות זהות.

 

מוצע לתקן את התוספת הראשונה לצו התעריף כך שבפרטי המכס 04.09.003000 ו- 04.09.009000 תיווסף הפניה לתוספת השלישית, במסגרתה נקבעת המכסה. עוד מוצע לתקן את התוספת השלישית לצורך עיגון המכסות האמורות.

 

לא צפוי  הפסד הכנסות למדינה ממסים כתוצאה מקידומו של צו זה כי מכסות זהות היו קיימות גם בשנת 2024.

 

הצו מקודם בתיאום עם משרד החקלאות וביטחון המזון.

 



[1] ע"ר 1937, תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154, התש"ך עמ' 18; התשמ"ד, עמ' 161.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344; התש"ן עמ' 190, התשס"ז, עמ' 66.

[4] ק"ת- שיעורי מק"ח התשע"ז, עמ' 40, עמ' 1030 ועמ' 1031.