תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
4. תחילה
תקנות סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה (הפחתה של סכומי עיצום כספי), התשפ"ה-2025.
פרק ו' לחוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ג -2023 (להלן-החוק) בין היתר מסמיך את ראש המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים או סגנו (להלן-המנהל) להטיל עיצומים כספיים על מפעיל כלי טיס לשם הובלת נוסעים וכבודתם, בתמורה, אל ישראל או ממנה (להלן-מוביל נוסעים) בגין הפרות שונות של הוראות החוק.
סעיף 37(ב) לחוק קובע כי שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע נסיבות ושיקולים שבשלהם יהיה ניתן להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים לפי סימן זה, ובשיעורים שיקבע (להלן-התקנות). המנהל אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בחוק אלא לפי השיקולים והנסיבות שהוגדרו בתקנות, ועל כן מוצע לאפשר למנהל באמצעות התקנות להפחית את העיצום הכספי בשל הנסיבות המפורטות בסעיפי התקנות המוצעים כדלהלן:
תקנה 1
מוצע לקבוע מצבים בהם המנהל יהיה רשאי להפחית את גובה העיצום הכספי בשל התנהגות המפר, בשיעורי הפחתה מירביים של 10% או 20%, בהתאם לדירוג של הנסיבות והשיקולים השונים, כפי שיפורט להלן:
- פסקה (1) – הנסיבות הקבועות בפסקה זו מתייחסות לעברו של המפר מבחינת תמונת הציות הכללית שלו להוראות החוק. כלומר, האם מדובר במוביל נוסעים אשר בדרך כלל מקיים את החובות המוטלות עליו מכוח החוק. ככל שהתשובה לכך בחיוב, תתאפשר התחשבות ב"עברו הנקי" של אותו מוביל נוסעים בשיעור של 20% מגובה העיצום הכספי. כך, מוצע כי ניתן יהיה להפחית את העיצום הכספי בשיעור של 10% אם המפר לא הפר בשלוש השנים שקדמו להפרת ההוראה שבשלה מוטל על המפר עיצום כספי את אותה הוראה, או בשיעור של 20% אם לא הפר בחמש השנים שקדמו להפרה כל הוראה מהוראות החוק או לפיו.
- פסקה (2) – הנסיבות הקבועות בפסקה זו מתייחסות להתנהגותו של המפר לאחר ביצוע הפרה של הדרישה להשלמת מידע או הדרישה לסידור מידע הקבועות בסעיפים 3(א) ו-3(ג) לחוק. גם כאשר קיימת הפרה של דרישות אלה, קיים משקל להתנהגותו של המפר לאחר שכבר בוצעה ההפרה. יש הבדל בין מפר שהפסיק את ההפרה מיוזמתו ודיווח על כך למנהל לבין מפר שהפסיק את ההפרה רק לאחר שנדרש לכך על ידי המנהל. משכך, בפסקה זו מוצע לקבוע כי ניתן יהיה להפחית את העיצום הכספי בשיעור של 20% אם המפר הפסיק מיוזמתו הפרה של סעיפים 3(א) או 3(ג) לחוק בשלושת החודשים שקדמו להפרת ההוראה שבשלה מוטל על המפר העיצום הכספי, ודיווח על ההפרה ועל הפסקתה למנהל עוד בטרם נשלחה אליו דרישת השלמת מידע או דרישת סידור מידע לפי סעיפים 6(א) או 6(ב) לחוק. כן מוצע שניתן יהיה להפחית את גובה העיצום הכספי בשיעור של עד 30% אם המפר הפסיק בפרק זמן של שלושה חודשים יותר מהפרה אחת של סעיפים 3(א) או 3(ג) לחוק, וזאת בהדרגתיות של אחוז הפחתה אחד נוסף מגובה העיצום הכספי בנוגע לכל תיקון הפרה נוספת, על מנת לעודד תיקון הפרות.
- פסקה (3) – מוצע לקבוע כי ניתן יהיה להפחית את העיצום הכספי בשיעור של 20% אם המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק, להנחת דעתו של המנהל. בכך יינתן תמריץ למפר לנקוט בפעולות מתקנות בעקבות גילוי הפרה, גם אם אלה ננקטו בדיעבד, וזאת במטרה למנוע את הישנותה של ההפרה בעתיד.
- פסקה (4) – מוצע לקבוע כי ניתן יהיה להפחית את העיצום הכספי בשיעור של 20% אם למפר מערכת נהלים פנימית סדורה, שנועדה לאתר מראש ולמנוע ביצוע של הפרות עתידיות, וההפרה שבוצעה מעידה, להנחת דעתו של המנהל, על כשל נקודתי בלבד ולא על כשל מערכתי, כמו למשל טעות אנוש או בשל נסיבות שהמפר לא יכול היה לצפותן מראש ועוד.
תקנה 2
מוצע לקבוע כי אם התקיימו לגבי מפר מספר נסיבות שמאפשרות את הפחתת העיצום הכספי, המנהל יהיה רשאי לבצע הפחתות מצטברות. עם זאת, ועל מנת שלא יוטל עיצום כספי זניח יחסית אשר לא יספק את ההרתעה הדרושה, מוצע להגביל את שיעור ההפחתה המצטבר ל-50%.
תקנה 3
מוצע לקבוע כי לפי בקשתו של המפר, המנהל יהיה רשאי לפרוס תשלום של עיצום כספי, בין אם החליט על הפחתת סכום העיצום הכספי לפי תקנות אלה ובין אם לאו, כאשר מספר התשלומים לא יעלה על שנים עשר תשלומים חודשיים ובלבד שהמפר ישלם כל תשלום חודשי במועדו, שאם לא כן ישלם המפר את העיצום הכספי כולו בפירעון מיידי. זאת, מתוך רצון להקל על מוביל נוסעים בתשלום העיצום הכספי שהוטל עליו, תוך התחשבות בסכום העיצום הכספי ובנסיבות מיוחדות המצדיקות את פריסת התשלום כאמור.
תקנה 4
מוצע כי מועד תחילתן של התקנות יהיה ביום 5 בינואר 2026.
תחילתן המוצעת של תקנות אלו נדרשת לצורך היערכות המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים לשלב הטלת העיצומים הכספיים, הן מבחינת הקמת מערכות טכנולוגיות הרלוונטיות לעניין, והן מבחינת הכשרת כוח אדם, אשר יהא אמון על ניהול ההליך האמור.
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 37(ב) לחוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ג-2023[1] (להלן – החוק), ובהסכמת שר המשפטים, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
1. |
המנהל רשאי להפחית למפר את סכום העיצום הכספי, בהתקיים נסיבה מהנסיבות כמפורט בפסקאות להלן ובשיעור כמפורט לצידה: |
||
|
|
|
|
(1) המפר לא הפר, בשלוש השנים שקדמו להפרת ההוראה שבשלה מוטל על המפר עיצום כספי, את אותה הוראה – 10%, ואם לא הפר, בחמש השנים שקדמו להפרה כל הוראה מהוראות החוק או לפיו – 20%; |
|
|
|
|
(2) המפר הפסיק מיוזמתו הפרה של סעיפים 3(א) או 3(ג) לחוק בשלושת החודשים שקדמו להפרת ההוראה שבשלה מוטל על המפר עיצום כספי, ודיווח על ההפרה ועל הפסקתה למנהל עוד בטרם נשלחה אליו דרישת השלמת מידע או דרישת סידור מידע לפי סעיפים 6(א) או 6(ב) לחוק – 20%. הפסיק המפר בפרק זמן של שלושה חודשים יותר מהפרה אחת של סעיפים 3(א) או 3(ג) –1% נוסף לכל תיקון הפרה ולא יותר מ- 30%; |
|
|
|
|
(3) המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה שבוצעה ולהקטנת הנזק שהיא גרמה, להנחת דעתו של המנהל – 20%; |
|
|
|
|
(4) למפר מערכת נהלים פנימית, שנועדה לאתר ולמנוע ביצוע של הפרות, ונחה דעתו של המנהל כי ההפרה שבוצעה מעידה על כשל נקודתי ולא על כשל מערכתי – 20%. |
|
2. |
התקיימו לגבי מפר כמה נסיבות כאמור בתקנה 1 רשאי המנהל להפחית למפר מסכום העיצום הכספי המוטל עליו את השיעורים המנויים לצד אותן נסיבות, במצטבר, ובלבד ששיעור ההפחתה המצטבר לא יעלה על 50% מסכום העיצום הכספי. |
||
|
|
3. |
(א) המנהל רשאי, לבקשת המפר, להחליט על פריסת התשלום של העיצום הכספי, בהתחשב בסכום העיצום הכספי שהוטל על המפר ובנסיבות מיוחדות אחרות המצדיקות פריסה כאמור, ובלבד שמספר התשלומים לא יעלה על 12 תשלומים חודשיים. |
|
|
|
|
(ב) עמד המפר בפריסת התשלומים כאמור, לא יתווספו לחובו דמי פיגורים בתקופת הפריסה. |
|
|
|
|
(ג) לא שילם המפר תשלום במועדו, יראו את החלטת המנהל על פריסת התשלום כאמור בסעיף קטן (א) כבטלה, יתרת החוב תעמוד לפירעון מיידי ויחולו הוראות סעיף 40 לחוק. |
|
|
4. |
תחילתן של תקנות אלה ביום ט"ז בטבת התשפ"ו (5 בינואר 2026). |
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ _____-3)
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
פרק ו' לחוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ג -2023 (להלן-החוק) בין היתר מסמיך את ראש המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים או סגנו (להלן-המנהל) להטיל עיצומים כספיים על מפעיל כלי טיס לשם הובלת נוסעים וכבודתם, בתמורה, אל ישראל או ממנה (להלן-מוביל נוסעים) בגין הפרות שונות של הוראות החוק.
סעיף 37(ב) לחוק קובע כי שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע נסיבות ושיקולים שבשלהם יהיה ניתן להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים לפי סימן זה, ובשיעורים שיקבע (להלן-התקנות). המנהל אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בחוק אלא לפי השיקולים והנסיבות שהוגדרו בתקנות, ועל כן מוצע לאפשר למנהל באמצעות התקנות להפחית את העיצום הכספי בשל הנסיבות המפורטות בסעיפי התקנות המוצעים כדלהלן:
תקנה 1
מוצע לקבוע מצבים בהם המנהל יהיה רשאי להפחית את גובה העיצום הכספי בשל התנהגות המפר, בשיעורי הפחתה של 10% או 20%, בהתאם לדירוג של הנסיבות והשיקולים השונים, כפי שיפורט להלן:
- פסקה (1) – הנסיבות הקבועות בפסקה זו מתייחסות לעברו של המפר מבחינת תמונת הציות הכללית שלו להוראות החוק. כלומר, האם מדובר במוביל נוסעים אשר בדרך כלל מקיים את החובות המוטלות עליו מכוח החוק. ככל שהתשובה לכך בחיוב, תתאפשר התחשבות ב"עברו הנקי" של אותו מוביל נוסעים בשיעור של 20% מגובה העיצום הכספי. כך, מוצע כי ניתן יהיה להפחית את העיצום הכספי בשיעור של 10% אם המפר לא הפר בשלוש השנים שקדמו להפרת ההוראה שבשלה מוטל על המפר עיצום כספי את אותה הוראה, או בשיעור של 20% אם לא הפר בחמש השנים שקדמו להפרה כל הוראה מהוראות החוק או לפיו.
- פסקה (2) – הנסיבות הקבועות בפסקה זו מתייחסות להתנהגותו של המפר לאחר ביצוע הפרה של הדרישה להשלמת מידע או הדרישה לסידור מידע הקבועות בסעיפים 3(א) ו-3(ג) לחוק. גם כאשר קיימת הפרה של דרישות אלה, קיים משקל להתנהגותו של המפר לאחר שכבר בוצעה ההפרה. יש הבדל בין מפר שהפסיק את ההפרה מיוזמתו ודיווח על כך למנהל לבין מפר שהפסיק את ההפרה רק לאחר שנדרש לכך על ידי המנהל. משכך, בפסקה זו מוצע לקבוע כי ניתן יהיה להפחית את העיצום הכספי בשיעור של 20% אם המפר הפסיק מיוזמתו הפרה של סעיפים 3(א) או 3(ג) לחוק בשלושת החודשים שקדמו להפרת ההוראה שבשלה מוטל על המפר העיצום הכספי, ודיווח על ההפרה ועל הפסקתה למנהל עוד בטרם נשלחה אליו דרישת השלמת מידע או דרישת סידור מידע לפי סעיפים 6(א) או 6(ב) לחוק. כן מוצע שניתן יהיה להפחית את גובה העיצום הכספי בשיעור של עד 30% אם המפר הפסיק בפרק זמן של שלושה חודשים יותר מהפרה אחת של סעיפים 3(א) או 3(ג) לחוק, וזאת בהדרגתיות של אחוז הפחתה אחד נוסף מגובה העיצום הכספי בנוגע לכל תיקון הפרה נוספת, על מנת לעודד תיקון הפרות.
- פסקה (3) – מוצע לקבוע כי ניתן יהיה להפחית את העיצום הכספי בשיעור של 20% אם המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק, להנחת דעתו של המנהל. בכך יינתן תמריץ למפר לנקוט בפעולות מתקנות בעקבות גילוי הפרה, גם אם אלה ננקטו בדיעבד, וזאת במטרה למנוע את הישנותה של ההפרה בעתיד.
- פסקה (4) – מוצע לקבוע כי ניתן יהיה להפחית את העיצום הכספי בשיעור של 20% אם למפר מערכת נהלים פנימית סדורה, שנועדה לאתר מראש ולמנוע ביצוע של הפרות עתידיות, וההפרה שבוצעה מעידה, להנחת דעתו של המנהל, על כשל נקודתי בלבד ולא על כשל מערכתי, כמו למשל טעות אנוש או בשל נסיבות שהמפר לא יכול היה לצפותן מראש ועוד.
תקנה 2
מוצע לקבוע כי אם התקיימו לגבי מפר מספר נסיבות שמאפשרות את הפחתת העיצום הכספי, המנהל יהיה רשאי לבצע הפחתות מצטברות. עם זאת ועל מנת שלא יוטל עיצום כספי זניח יחסית אשר לא יספק את ההרתעה הדרושה, מוצע להגביל את שיעור ההפחתה המצטבר ל-50%.
תקנה 3
מוצע לקבוע כי לפי בקשתו של המפר, המנהל יהיה רשאי לפרוס תשלום של עיצום כספי, בין אם החליט על הפחתת סכום העיצום הכספי לפי תקנות אלה ובין אם לאו, כאשר מספר התשלומים לא יעלה על שנים עשר תשלומים חודשיים ובלבד שהמפר ישלם כל תשלום חודשי במועדו, שאם לא כן ישלם המפר את העיצום הכספי כולו בפירעון מיידי. זאת, מתוך רצון להקל על מוביל נוסעים בתשלום העיצום הכספי שהוטל עליו, תוך התחשבות בסכום העיצום הכספי ובנסיבות מיוחדות המצדיקות את פריסת התשלום כאמור.
תקנה 4
מוצע כי מועד תחילתן של התקנות יהיה ביום 5 בינואר 2026.
תחילתן המוצעת של תקנות אלו נדרשת לצורך היערכות המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים לשלב הטלת העיצומים הכספיים, הן מבחינת הקמת מערכות טכנולוגיות הרלוונטיות לעניין, והן מבחינת הכשרת כוח אדם, אשר יהא אמון על ניהול ההליך האמור.
במקביל לקידומן של תקנות אלו, רשות המסים מקדמת נוהל התראה מנהלית ונוהל מדיניות אכיפה.