תוכן עניינים
ג. להלן נוסח טיוטת הנוהל המוצע:
נוהל מדיניות אכיפה לפי חוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ג -2023
פרק ו' לחוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ג -2023 (להלן-החוק) בין היתר מסמיך את ראש המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים או סגנו (להלן-המנהל) להטיל עיצומים כספיים על מפעיל כלי טיס לשם הובלת נוסעים וכבודתם, בתמורה, אל ישראל או ממנה (להלן-המוביל או מוביל נוסעים) בגין הפרות שונות של הוראות החוק.
לקראת הטלת העיצומים הכספיים, שר האוצר מקדם בימים אלה תקנות אשר יסדירו מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בחוק בכדי לאפשר התחשבות בנסיבות מקלות של המפר בעת קביעת גובה העיצום הכספי אשר יוטל עליו.
לצד התקנות האמורות שמטרתן להפחית את גובה עיצום הכספי במידה ויוטל, מוצע לקבוע מקרים בהם לא יוטל עיצום כספי כלל.
על מנת שתופעל מדיניות אכיפה אחידה ושוויונית כלפי כלל מובילי הנוסעים אשר חלה עליהם החובה למסור נתוני נוסעים ונתוני צוות לפי הוראות החוק, מוצע לקבוע בנוהל את הנסיבות בהן לא יוטל העיצום הכספי, הכל כפי שנקבע בסעיפי טיוטת הנוהל כמפורט להלן:
סעיף 1
סעיף 3(א) לחוק קובע כי על מוביל נוסעים למסור את נתוני הנוסעים ונתוני הצוות באמצעות תקשורת אלקטרונית מאובטחת, כשהם שלמים, מדויקים ועדכניים בכל אחד משלוש המועדים הקבועים בסעיף (להלן-המידע).
סעיף 32(1) לחוק קובע כי יוטל עיצום כספי על המוביל בגובה של עד 250,000 ש"ח עבור כל טיסה במקרה בו לא מילא אחר דרישת המנהל להשלים את המידע שנמסר בהתאם לסעיף 6(א) לחוק.
על מנת להבטיח יישום יעיל של המנגנון להטלת עיצום כספי בגין הפרה של הדרישה להשלמת מידע, מוצע לקבוע בסעיף 1 לנוהל כי במצבים הבאים לא יוטל עיצום כספי:
- תקלה שמקורה בחברה הפועלת מטעם המרכז לקבלת המידע (סעיף 1(1) לנוהל).
- לא קיימת הסדרה למסירת מידע מסוג PNR בין ישראל למדינה או לאזור בו רשום מוביל הנוסעים כאשר נדרשת הסדרה כאמור (סעיף 1(2) לנוהל).
- לא התקבל מידע או התקבל מידע באופן חלקי בשל אחת מהנסיבות הבאות-
o מחמת כוח עליון או בשל אירוע בלתי צפוי או בלתי מתוכנן במערכות המוביל באמצעותן הוא מעביר את המידע. תנאי לכך שלא יוטל עיצום כספי הוא שהודעה ממנו על כך נמסרה בהתאם למפורט בסעיף והיא כללה את כל הפרטים הקבועים בו וניתן אישור המנהל כנדרש (סעיף 1(3) לנוהל). לענין זה, הוגדרו בסעיף נסיבות לפיהן ניתן לאבחן האם פרק הזמן בו לא יועבר המידע הינו סביר ומצדיק את אי הטלת העיצום הכספי.
o בגין עבודת תחזוקה במערכות באמצעותן מעביר מוביל הנוסעים את המידע. תנאי לכך שלא יוטל עיצום כספי הוא שהודעה ממנו על כך נמסרה לפחות 3 ימים טרם תחילת העבודה המתוכננת בהתאם למפורט בסעיף, והיא כללה את כל הפרטים הקבועים בו וניתן אישור המנהל כנדרש (סעיף 1(4) לנוהל). לענין זה, הוגדרו בסעיף נסיבות לפיהן ניתן לאבחן האם פרק הזמן בו לא יועבר המידע הינו סביר ומצדיק את אי הטלת העיצום הכספי.
o נסיבה שאינה אחת מהנסיבות המנויות לעיל, אשר מונעת את העברת המידע בערוצים המקובלים לשם כך. תנאי לכך שלא יוטל עיצום כספי הוא שהודעה ממוביל הנוסעים על כך נמסרה בהתאם לתנאים הקבועים בסעיף והתקבל אישור המנהל להעברת המידע באופן חלופי כמפורט בסעיף (סעיף 1(5) לנוהל).
סעיף 2
סעיף 3(ג) לחוק קובע כי מנהל המרכז, בהסכמת מנהל הרשות כהגדרתו בסעיף 2(א) לחוק רשות התעופה האזרחית, התשס"ה-2005, רשאי לתת הוראות באשר לאופן מסירת פרטי המידע למרכז, ובכלל זה לאיכות הנתונים, דרך פירוטם והצגתם והאמצעים הדיגיטליים למסירת המידע.
סעיף 32(2) לחוק קובע כי יוטל על המוביל עיצום כספי בגובה של 100,000 ש"ח עבור כל טיסה במקרה בו לא מילא אחר דרישת המנהל לסידור המידע בהתאם לסעיף 6(ב) לחוק.
על מנת להבטיח יישום יעיל של המנגנון להפעלת עיצום כספי בגין הפרה של הדרישה לסידור מידע, מוצע לקבוע בסעיף 2 לנוהל כי במצבים אשר פורטו לעיל בסעיף 1 לא יוטל עיצום כספי מכוח סעיף 32(2).
סעיף 3
סעיף 2(ב) לחוק קובע כי הופעלה טיסה אל ישראל או ממנה כטיסה-בשיתוף בין שני מובילי נוסעים או יותר (code-sharing) תחול החובה למסירת נתוני הנוסעים ונתוני הצוות כאמור בסעיף זה, לגבי כלל הנוסעים ואנשי הצוות שעל כלי הטיס, על מוביל הנוסעים המבצע את הטיסה בפועל.
על מנת להבטיח ודאות במקרים בהם יש מספר גורמים המעורבים בהפרה אחת, מוצע לקבוע בסעיף 3 לנוהל כי עיצום כספי יוטל על מוביל הנוסעים אשר ביצע את הטיסה בפועל במקרים בהם בוצעה הפרה בנוגע לטיסה אל ישראל או ממנה כטיסה בשיתוף בין שני מובילי נוסעים או יותר.
סעיף 4
מוצע כי מועד תחילתו של הנוהל יהיה ביום 5 בינואר 2026.
תחילתו המוצעת של נוהל זה נדרשת לצורך היערכות המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים לשלב הטלת העיצומים הכספיים, הן מבחינת הקמת מערכות טכנולוגיות הרלוונטיות לעניין, והן מבחינת הכשרת כוח אדם, אשר יהא אמון על ניהול ההליך האמור.
במקביל לקידומו של נוהל זה מקודם גם נוהל המצאת התראה מנהלית חלף הטלת עיצום כספי
טיוטת נוהל מטעם רשות המסים:
|
|
|
|
||
|
|
1. |
בהפרה לפי סעיף 32(1) לחוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ג -2023[1] (להלן-החוק), לא יוטל עיצום כספי בנסיבות הבאות: |
||
|
|
|
|
(1) לא התקבלו במרכז נתוני הנוסעים או נתוני הצוות (להלן-המידע) או שהמידע התקבל באופן חלקי בשל תקלה שמקורה בחברה הפועלת מטעם המרכז לקבלת המידע (להלן- החברה); |
|
|
|
|
|
(2) לא קיימת הסדרה למסירת מידע מסוג PNR בין ישראל למדינה או לאזור בו רשום מוביל הנוסעים, כאשר נדרשת הסדרה כאמור; לעניין זה, "מידע מסוג PNR" - המידע המפורט בחלקים ב' ו-ג' לתוספת הראשונה לחוק; |
|
|
|
|
|
(3) לא התקבל במועד המידע, כולו או מקצתו, ומוביל הנוסעים מסר, ביוזמתו ובטרם קיבל דרישה מהמרכז להשלמת המידע לפי סעיף 6(א) לחוק, באמצעות גורם המוסמך לכך מטעמו, הודעה למרכז ולמוקד הסיוע של החברה באמצעות שתי כתובות הדואר האלקטרוני המפורסמות באתר האינטרנט של המרכז והמיועדות לשם כך לפיה לא הועבר המידע, כולו או מקצתו, מחמת כוח עליון או בשל אירוע בלתי צפוי או בלתי מתוכנן, כגון אסונות טבע, תקיפות סייבר או נפילת שרתים, במערכות באמצעותן הוא מעביר את המידע (להלן-התקלה), ובלבד שהודעה כאמור התקבלה במרכז עד שעתיים ממועד גילוי התקלה או תוך פרק זמן ארוך יותר שאושר על ידי המנהל כמפורט להלן. במסגרת ההודעה יפורטו כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
(א) מועד גילוי התקלה המשוער; |
|
|
|
|
|
(ב) הזמן המשוער הנדרש לתיקון התקלה; |
|
|
|
|
|
(ג) משך הזמן הצפוי בו לא יועבר המידע למרכז בשל התקלה; |
|
|
|
|
|
(ד) סוג המידע המנוי בתוספת הראשונה לחוק, אשר לא יועבר כתוצאה מהתקלה; |
|
|
|
|
|
(ה) התחייבות מוביל הנוסעים להשלים את כל המידע החסר תוך 24 שעות ממועד תיקון התקלה; המנהל רשאי להאריך את פרק הזמן האמור בעד 24 שעות נוספות, וזאת במקרים חריגים, בהם שוכנע כי נוכח חומרת התקלה לא ניתן להשלים את המידע החסר בתוך 24 שעות ממועד תיקונה. |
|
|
|
|
|
(ו) פרטי איש קשר אצל מוביל הנוסעים לצורך בירורים בנושא; |
|
|
|
|
אי הטלת עיצום כספי בהתאם להוראות סעיף זה הינה בכפוף לאישור המנהל, לפיו פרק הזמן בו התקבלה במרכז ההודעה אודות התקלה ו/או משך הזמן בו לא יועבר המידע למרכז בגין התקלה הינו סביר בנסיבות העניין; לשם בחינת סבירות מועד קבלת ההודעה ישקול המנהל, בין היתר, את מהות התקלה וחומרתה. לשם בחינת משך הזמן בו לא יועבר מידע, יבחן המנהל בנוסף לשיקולים האמורים גם את משך התקלה, השפעתה על יכולתו של מוביל הנוסעים להעביר מידע למרכז ואת המלצת גורמי המקצוע הרלוונטיים לכך במרכז בדבר משך הזמן האמור; לא יתקבל מענה מהמרכז בתוך 3 ימים ממועד קבלת הודעה כאמור - ייראו זאת לעניין זה כאילו אושר משך הזמן בו לא יועבר המידע למרכז בעקבות התקלה; |
|
|
|
|
|
(4) לא התקבל במועד המידע, כולו או מקצתו, ומוביל הנוסעים מסר, ביוזמתו ובטרם קיבל דרישה מהמרכז להשלמת המידע לפי סעיף 6(א) לחוק, באמצעות גורם המוסמך לכך מטעמו, הודעה למרכז ולחברה באמצעות שתי כתובות הדוא"ל כמפורט בס"ק 1(3) לעיל, לפיה לא יועבר המידע, כולו או מקצתו, בשל עבודת תחזוקה במערכות באמצעותן הוא מעביר את המידע, ובתנאי שהודעה כאמור התקבלה במרכז לפחות 3 ימים טרם תחילת העבודה המתוכננת, ובמסגרת ההודעה יפורטו כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) משך הזמן הצפוי בו לא תתאפשר העברת המידע למרכז בשל עבודת התחזוקה; |
|
|
|
|
|
(ד) סוג המידע המנוי בתוספת הראשונה לחוק, אשר לא יועבר כתוצאה מעבודת התחזוקה; |
|
|
|
|
|
(ה) הצהרה של מוביל הנוסעים כי ננקטו מהלכים יזומים על ידו על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה במסירת המידע למרכז; |
|
|
|
|
|
(ו) פרטי איש קשר אצל מוביל הנוסעים לצורך בירורים בנושא; |
|
|
|
|
אי הטלת עיצום כספי בהתאם להוראות סעיף זה הינה בכפוף לאישור המנהל, לפיו משך הזמן בו לא יועבר המידע למרכז בשל עבודת התחזוקה הינו סביר בנסיבות העניין; לשם בחינת סבירות פרק הזמן ישקול המנהל, בין היתר, את מהות עבודת התחזוקה, משך עבודת התחזוקה, היקף עבודת התחזוקה והשפעתה על יכולתו של מוביל הנוסעים להעביר מידע למרכז ואת המלצת גורמי המקצוע הרלוונטיים לכך במרכז בדבר משך הזמן האמור; לא יתקבל מענה מהמרכז בתוך 3 ימים ממועד קבלת הודעה כאמור - יראו זאת כאילו אושר משך הזמן בו לא יועבר המידע למרכז בעקבות עבודת התחזוקה; |
|
|
|
|
|
(5) לא התקבל במועד המידע, כולו או מקצתו, ומוביל הנוסעים מסר, ביוזמתו ובטרם קיבל דרישה מהמרכז להשלמת המידע, באמצעות גורם המוסמך לכך מטעמו, הודעה למרכז ולחברה באמצעות שתי כתובות הדוא"ל כמפורט בס"ק 1(3) לעיל, לפיה אין באפשרותו להעביר את המידע, כולו או מקצתו, בערוצים שנקבעו לשם כך, בשל נסיבות שאינן מנויות בסעיפים 1(1)-(4) לעיל, ובמסגרת ההודעה הציע מוביל הנוסעים פתרון חלופי להעברת המידע; אי הטלת עיצום כספי בהתאם להוראות סעיף זה הינה בכפוף לאישור המנהל בדבר הפתרון החלופי המוצע, לתקופה קצובה שתקבע על ידו, משנוכח כי זה אינו פוגע בהגשמת המטרות המנויות בסעיף 12(א) לחוק. |
|
|
|
2. |
בהפרה לפי סעיף 32(2) לחוק, לא יוטל עיצום כספי במידה ולא מילא מוביל הנוסעים אחר דרישות סידור מידע בשל אחת הנסיבות המפורטות בסעיפים 1(1), 1(2), 1(3), 1(4) או 1(5), ובלבד שהתקיימו כל התנאים הקבועים בסעיפים אלה, בשינויים המחויבים לדרישת סידור מידע כאמור. |
||
|
|
3. |
במקרים בהם בוצעה הפרה בנוגע לטיסה אל ישראל או ממנה כטיסה בשיתוף בין שני מובילי נוסעים או יותר, יוטל העיצום הכספי על מוביל הנוסעים אשר ביצע את הטיסה בפועל. |
||
|
4. |
תחילתו של נוהל זה ביום ט"ז בטבת התשפ"ו (5 בינואר 2026). |
|||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ _____-3)
__________________
אורן בן שבת
ראש המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים
פרק ו' לחוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ג -2023 (להלן-החוק) בין היתר מסמיך את ראש המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים או סגנו (להלן-המנהל) להטיל עיצומים כספיים על מפעיל כלי טיס לשם הובלת נוסעים וכבודתם, בתמורה, אל ישראל או ממנה (להלן-המוביל או מוביל נוסעים) בגין הפרות שונות של הוראות החוק.
לקראת הטלת העיצומים הכספיים, מקודמות בימים אלה תקנות אשר יסדירו מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בחוק בכדי לאפשר התחשבות בנסיבות מקלות של המפר בעת קביעת גובה העיצום הכספי אשר יוטל עליו.
לצד התקנות האמורות שמטרתן להפחית את גובה עיצום הכספי במידה ויוטל, מוצע לקבוע מקרים בהם לא יוטל עיצום כספי כלל.
על מנת שתופעל מדיניות אכיפה אחידה ושוויונית כלפי כלל מובילי הנוסעים אשר חלה עליהם החובה למסור נתוני נוסעים ונתוני צוות לפי הוראות החוק, מוצע לקבוע בנוהל את הנסיבות בהן לא יוטל העיצום הכספי, הכל כפי שנקבע בסעיפי טיוטת הנוהל כמפורט להלן:
סעיף 1
סעיף 3(א) לחוק קובע כי על מוביל נוסעים למסור את נתוני הנוסעים ונתוני הצוות באמצעות תקשורת אלקטרונית מאובטחת, כשהם שלמים, מדויקים ועדכניים בכל אחד משלוש המועדים הקבועים בסעיף (להלן-המידע).
סעיף 32(1) לחוק קובע כי יוטל עיצום כספי על המוביל בגובה של עד 250,000 ש"ח עבור כל טיסה במקרה בו לא מילא אחר דרישת המנהל להשלים את המידע שנמסר בהתאם לסעיף 6(א) לחוק.
על מנת להבטיח יישום יעיל של המנגנון להטלת עיצום כספי בגין הפרה של הדרישה להשלמת מידע, מוצע לקבוע בסעיף 1 לנוהל כי במצבים הבאים לא יוטל עיצום כספי:
- תקלה שמקורה בחברה הפועלת מטעם המרכז לקבלת המידע (סעיף 1(1) לנוהל).
- לא קיימת הסדרה למסירת מידע מסוג PNR בין ישראל למדינה או לאזור בו רשום מוביל הנוסעים כאשר נדרשת הסדרה כאמור (סעיף 1(2) לנוהל).
- לא התקבל מידע או התקבל מידע באופן חלקי בשל אחת מהנסיבות הבאות-
o מחמת כוח עליון או בשל אירוע בלתי צפוי או בלתי מתוכנן במערכות המוביל באמצעותן הוא מעביר את המידע. תנאי לכך שלא יוטל עיצום כספי הוא שהודעה ממנו על כך נמסרה בהתאם למפורט בסעיף והיא כללה את כל הפרטים הקבועים בו וניתן אישור המנהל כנדרש (סעיף 1(3) לנוהל). לענין זה, הוגדרו בסעיף נסיבות לפיהן ניתן לאבחן האם פרק הזמן בו לא יועבר המידע הינו סביר ומצדיק את אי הטלת העיצום הכספי.
o בגין עבודת תחזוקה במערכות באמצעותן מעביר מוביל הנוסעים את המידע. תנאי לכך שלא יוטל עיצום כספי הוא שהודעה ממנו על כך נמסרה לפחות 3 ימים טרם תחילת העבודה המתוכננת בהתאם למפורט בסעיף, והיא כללה את כל הפרטים הקבועים בו וניתן אישור המנהל כנדרש (סעיף 1(4) לנוהל). לענין זה, הוגדרו בסעיף נסיבות לפיהן ניתן לאבחן האם פרק הזמן בו לא יועבר המידע הינו סביר ומצדיק את אי הטלת העיצום הכספי.
o נסיבה שאינה אחת מהנסיבות המנויות לעיל, אשר מונעת את העברת המידע בערוצים המקובלים לשם כך. תנאי לכך שלא יוטל עיצום כספי הוא שהודעה ממוביל הנוסעים על כך נמסרה בהתאם לתנאים הקבועים בסעיף והתקבל אישור המנהל להעברת המידע באופן חלופי כמפורט בסעיף (סעיף 1(5) לנוהל).
סעיף 2
סעיף 3(ג) לחוק קובע כי מנהל המרכז, בהסכמת מנהל הרשות כהגדרתו בסעיף 2(א) לחוק רשות התעופה האזרחית, התשס"ה-2005, רשאי לתת הוראות באשר לאופן מסירת פרטי המידע למרכז, ובכלל זה לאיכות הנתונים, דרך פירוטם והצגתם והאמצעים הדיגיטליים למסירת המידע.
סעיף 32(2) לחוק קובע כי יוטל על המוביל עיצום כספי בגובה של 100,000 ש"ח עבור כל טיסה במקרה בו לא מילא אחר דרישת המנהל לסידור המידע בהתאם לסעיף 6(ב) לחוק.
על מנת להבטיח יישום יעיל של המנגנון להפעלת עיצום כספי בגין הפרה של הדרישה לסידור מידע, מוצע לקבוע בסעיף 2 לנוהל כי במצבים אשר פורטו לעיל בסעיף 1 לא יוטל עיצום כספי מכוח סעיף 32(2).
סעיף 3
סעיף 2(ב) לחוק קובע כי הופעלה טיסה אל ישראל או ממנה כטיסה-בשיתוף בין שני מובילי נוסעים או יותר (code-sharing) תחול החובה למסירת נתוני הנוסעים ונתוני הצוות כאמור בסעיף זה, לגבי כלל הנוסעים ואנשי הצוות שעל כלי הטיס, על מוביל הנוסעים המבצע את הטיסה בפועל.
על מנת להבטיח ודאות במקרים בהם יש מספר גורמים המעורבים בהפרה אחת, מוצע לקבוע בסעיף 3 לנוהל כי עיצום כספי יוטל על מוביל הנוסעים אשר ביצע את הטיסה בפועל במקרים בהם בוצעה הפרה בנוגע לטיסה אל ישראל או ממנה כטיסה בשיתוף בין שני מובילי נוסעים או יותר.
סעיף 4
מוצע כי מועד תחילתו של הנוהל יהיה ביום 5 בינואר 2026.
תחילתו המוצעת של נוהל זה נדרשת לצורך היערכות המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים לשלב הטלת העיצומים הכספיים, הן מבחינת הקמת מערכות טכנולוגיות הרלוונטיות לעניין, והן מבחינת הכשרת כוח אדם, אשר יהא אמון על ניהול ההליך האמור.
במקביל לקידומו של נוהל זה מקודם גם נוהל המצאת התראה מנהלית חלף הטלת עיצום כספי.