תוכן עניינים

טיוטת נוהל. 2

א. שם הנוהל המוצע. 2

ב. מטרת הנוהל המוצע והצורך בו. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הנוהל המוצע:. 2

טיוטת נוהל המצאת התראה מנהלית חלף הטלת עיצום כספי. 3

א. כללי. 3

ב. משמעות ההתראה המינהלית. 3

ג. נסיבות להמצאת התראה מינהלית.. 4

דברי הסבר. 5


 

טיוטת נוהל

 

א. שם הנוהל המוצע

נוהל המצאת התראה מנהלית חלף הטלת עיצום כספי לפי חוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ג -2023

 

ב. מטרת הנוהל המוצע והצורך בו

פרק ו' לחוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ג -2023 (להלן-החוק) בין היתר מסמיך את ראש המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים או סגנו (להלן-המנהל) להטיל עיצומים כספיים על מפעיל כלי טיס לשם הובלת נוסעים וכבודתם, בתמורה, אל ישראל או ממנה (להלן-מוביל נוסעים) בגין הפרות שונות של הוראות החוק.

סעיף 42 לחוק קובע כי ראש המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים רשאי לקבוע, בנהלים באישור היועץ המשפטי לממשלה, נסיבות שבהתקיימן יהיה המנהל רשאי למסור למפר התראה מינהלית במקום להטיל עליו עיצום כספי.

בהתאם, בנוהל זה מוצע לקבוע כי תשלח התראה מינהלית במקום הודעה על כוונת חיוב בעיצום כספי במצבים בהם חלה הוראה חוקית חדשה, התחולל שינוי במדיניות האכיפה ביחס להפרת הוראות מסוימות, וכן במקרים בהם ישנה מחלוקת כנה בציבור בדבר פרשנות חובה הקבועה בחוק או איסור.

מוצע כי מועד תחילתו של נוהל זה יהיה ביום 5 בינואר 2026.

 

ג. להלן נוסח טיוטת הנוהל המוצע:


 

טיוטת נוהל מטעם רשות המסים:

טיוטת נוהל המצאת התראה מנהלית חלף הטלת עיצום כספי

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 42  לחוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ג-2023[1] (להלן- החוק), ובאישור היועצת המשפטית לממשלה, אני קובע נוהל זה:

 

 

 

 

 

א. כללי

 

1.  

החוק מעניק לראש המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים ולסגנו (להלן- המנהל), את הסמכות לפעול בהליך מינהלי ביחס להפרות שונות הקבועות בחוק.

 

2.  

האכיפה המינהלית תתבצע בעיקרה על-ידי הטלת עיצומים כספיים כמפורט בסימן א' לפרק ו' לחוק. עם זאת, בחוק נקבע כלי נוסף שנועד לסייע בפעולות האכיפה המינהלית – כלי ההתראה המינהלית. שימוש בכלי זה במקום הטלת עיצום כספי יתאפשר במקרים מסוימים בהם מתקיימות נסיבות ספציפיות.

 

3.  

בנוהל זה יפורטו הנסיבות בהן יעשה המנהל שימוש בכלי ההתראה המינהלית, חלף הטלת עיצום כספי.

 

4.  

התקיימו נסיבות כאמור בנוהל זה, בשלהן ניתן להפעיל את כלי ההתראה המינהלית, יינקט כלי ההתראה המינהלית, ובהמשך לכך, ינהגו לגבי אותה ההפרה לפי הוראות סימן ב' לפרק ו' לחוק.

 

5.  

נוהל זה אינו גורע מתקנות סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה (הפחתה של סכומי עיצום כספי), התשפ"ה-2025, אשר במסגרתן קבועים מקרים, נסיבות ושיקולים אשר בהתקיימם ניתן להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים. נוהל זה אף אינו גורע מנוהל מדיניות אכיפה, אשר במסגרתו קבועות נסיבות אשר בהתקיימן לא יוטל עיצום כספי.

 

 

ב. משמעות ההתראה המינהלית

 

6.  

התראה מינהלית היא כלי אכיפה המקל עם המפר במובן זה שעל אף קיומה של תשתית ראייתית מספקת לקביעה שנעשתה הפרה, בוחר המנהל שלא להטיל עיצום כספי בגין ביצוע ההפרה האמורה, ובמקום זאת מתרה בפני המפר על ביצוע ההפרה, על מנת שיימנע מביצוע הפרה נוספת, וזאת ללא הטלת סנקציה כספית בגין ההפרה שבוצעה.

 

7.  

התראה מינהלית למפר משמעותה קביעה של המנהל כי בוצעה הפרה, ובמקרה שתבוצע הפרה חוזרת או שהמפר ימשיך לבצע את אותה ההפרה, הוא יחויב בעיצום כספי מוגבר בגין הפרה נמשכת או הפרה חוזרת, בהתאם להוראות סעיף 44 לחוק.

 

 

ג. נסיבות להמצאת התראה מינהלית

 

8.  

המנהל ישלח התראה מינהלית במקום הודעה על כוונת חיוב בהתקיים אחד או יותר מאלה:

 

 

 

(א)  הוראה חדשה – ההפרה היא הפרת חובה חדשה או איסור חדש שנקבעו בחוק, בתקנות שהותקנו מכוחו, בהוראות ראש המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים (להלן- המרכז) או במדריכי היישום המפורסמים מכוח סעיף 3(ג) לחוק; לעניין זה "חובה חדשה" או "איסור חדש" – חובה או איסור שלא חלפו ארבעה חודשים ממועד כניסתם לתוקף.

 

 

 

(ב) שינוי מדיניות אכיפה – פורסמה, על-ידי המנהל, הודעה גלויה לציבור באתר האינטרנט של המרכז על שינוי מדיניות האכיפה ביחס להפרת הוראות מסוימות; בהודעה כאמור, יצוין פרק הזמן בו תישלח התראה מינהלית בגין הפרה לגביה נעשה שינוי במדיניות אכיפה.

 

 

 

(ג)  מחלוקת כנה בציבור בדבר פרשנות חובה הקבועה בחוק או איסור – המנהל קבע כי בוצעה הפרה והיועצת המשפטית של המרכז, או גורם מטעמה, חיוו דעתם בכתב כי קיימת אפשרות של מחלוקת כנה בציבור בדבר הפרשנות המשפטית ליישומה; בנסיבות כאמור תפורסם הודעה גלויה לציבור באתר האינטרנט של המרכז, שתכלול את חוות הדעת או הבהרת הפרשנות בעניין ההוראה נשוא ההפרה, תוך ציון פרק הזמן בו תישלח התראה מינהלית בגין הפרת ההוראה נשוא העניין.

 

9.  

פרק הזמן שייקבע לפי סעיפים 8(ב) ו-(ג) לא יעלה על תקופה של ארבעה חודשים.

 

10.  

על אף האמור בסעיפים 8(א) ו-9, רשאי המנהל להאריך את התקופה כך שתעלה על ארבעה חודשים, אם שוכנע כי נדרשת תקופת הסתגלות ארוכה יותר.

תחילה

11.  

תחילתו של נוהל זה ביום ט"ז בטבת התשפ"ו (5 בינואר 2026).

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ _____-3)

 

__________________

אורן בן שבת

ראש המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים

דברי הסבר

פרק ו' לחוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ג -2023 (להלן-החוק) בין היתר מסמיך את ראש המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים או סגנו (להלן-המנהל) להטיל עיצומים כספיים על מפעיל כלי טיס לשם הובלת נוסעים וכבודתם, בתמורה, אל ישראל או ממנה (להלן-מוביל נוסעים) בגין הפרות שונות של הוראות החוק.

סעיף 42 לחוק קובע כי ראש המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים רשאי לקבוע נסיבות, בנהלים באישור היועץ המשפטי לממשלה, בהתקיימם יהיה המנהל רשאי למסור למפר התראה מינהלית במקום להטיל עליו עיצום כספי.

בהתאם, בנוהל זה מוצע לקבוע כי תשלח התראה מינהלית במקום הודעה על כוונת חיוב בעיצום כספי במצבים בהם חלה הוראה חוקית חדשה, התחולל שינוי במדיניות האכיפה ביחס להפרת הוראות מסוימות, וכן במקרים בהם ישנה מחלוקת כנה בציבור בדבר פרשנות חובה הקבועה בחוק או איסור.

מוצע כי מועד תחילתו של נוהל זה יהיה ביום 5 בינואר 2026. מועד תחילה זה נדרש לצורך היערכות המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים לשלב הטלת העיצומים הכספיים, הן מבחינת הקמת מערכות טכנולוגיות הרלוונטיות לעניין, והן מבחינת הכשרת כוח אדם, אשר יהא אמון על ניהול ההליך האמור. 

 

במקביל לקידומו של נוהל זה, מקודמים תקנות שר האוצר הקובעות מקרים שבהם יהיה ניתן להפחית את סכומי העיצום הכספי, ונוהל מדיניות אכיפה.

 



[1] ס"ח התשפ"ג, עמ' 108.