תזכיר חוק הקאדים (תיקון מס' 19 - תיקונים שונים), התשפ"ה-2025

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק הקאדים (תיקון מס' 19 - תיקונים שונים), התשפ"ה-2025

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

במסגרת החוק מוצע, יתוקנו סעיפים 6, 11, ו-17 לחוק הקאדים, התשכ"א-1961 כך שיעודכנו ההסדרים בעניין קציבת כהונת נשיא בית הדין השרעי לערעורים והרכב בית הדין המשמעתי לקאדים. כן יתווסף תפקיד של משנה לנשיא בית הדין השרעי לערעורים, באופן שיאפשר למערכת בתי הדין לתפקד גם במקרים בהם נבצר מהנשיא למלא תפקידו וכן יספק ריבוד מקצועי נוסף, אשר יאפשר תזוזות וקידום מקצועי במערכת בתי הדין.

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

בתי הדין השרעיים נותנים מענה לאוכלוסיה לאוכלוסייה המוסלמית בישראל בענייני מעמד אישי. התיקונים המוצעים צפויים להשפיע על ניהול מיטבי יותר של בתי הדין ובכך לשפר את השירות הניתן לציבור זה.

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

אין

 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר:


 

תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:

תזכיר חוק הקאדים (תיקון מס' 19), התשפ"ה-2025

תיקון סעיף 6

1.  

בסעיף 6 לחוק הקאדים התשכ"א-1961[1] (להלן – החוק העיקרי) -

 

 

(א)   

בכותרת, בסופה יבוא "והמשנה לנשיא";

 

 

(ב)  

בסעיף קטן (א) במקום "נשיא לבית הדין השרעי לערעורים" יבוא "נשיא לבית הדין השרעי לערעורים ומשנה לנשיא בית הדין השרעי לערעורים"

 

 

(ג)   

בסעיף קטן (ב) במקום "עשר שנים" יבוא "שבע שנים";

 

 

(ד)  

אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

"(ב1) נתפנה מקומו של נשיא בית הדין השרעי לערעורים וכל עוד הנשיא החדש לא התחיל לכהן, או נעדר הנשיא מן הארץ או שנבצר ממנו זמנית למלא תפקידו, ימלא המשנה לנשיא את התפקידים המוטלים על הנשיא וישתמש בסמכויות הנתונות לו לפי כל חיקוק.";

 

 

(ה)   

בסעיף קטן (ג) במקום "הסתיימה כהונתו של נשיא בית הדין השרעי לערעורים לפי הוראות סעיף 11 או שהוא נפטר" יבוא "נבצר מנשיא בית הדין השרעי לערעורים ומהמשנה לנשיא למלא את תפקידיהם".

תיקון סעיף 11

2.  

בסעיף 11(1) לחוק העיקרי במקום "או בסיום תקופת כהונתו כאמור בסעיף 6(ב)" יבוא "או בסיום תקופת כהונתו של נשיא בית הדין השרעי לערעורים כאמור בסעיף 6(ב)".

תיקון סעיף 17

3.  

בסעיף 17 לחוק העיקרי -

 

 

(א)   

בסעיף קטן (ב) יבוא במקום: "נשיא בית הדין השרעי לערעורים ואם נבצר מנשיא בית הדין השרעי לערעורים לדון בעניין– הקאדי בעל הותק הגדול בבית הדין השרעי לערעורים" יבוא "קאדי בדימוס או נשיא בית הדין השרעי לערעורים או משנה לנשיא בית הדין השרעי לערעורים, שימנה השר";

 

 

(ב)  

במקום סעיף קטן (ג) יבוא:

"(ג) מי שמינה השר ישמש אב בית הדין המשמעתי".

תחולה

4.  

סעיף 6(ב) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 1(ג) בחוק זה, יחול לגבי נשיא בית הדין השרעי שימונה לאחר פרסומו של חוק זה.

 

___ ב________ התשפ"ה_ (___ ב________ ____2025)

(חמ _____-3)

 

__________________

דוד אמסלם

שר נוסף במשרד המשפטים

 

דברי הסבר

      לסעיף 1 - 

בעניין תפקיד משנה לנשיא בית הדין השרעי לערעורים ומילוי מקום הנשיא בעת היעדרות או נבצרות – מוצע לקבוע תפקיד של משנה לנשיא בית הדין השרעי לערעורים, בדומה לנהוג בבית המשפט העליון. המשנה לנשיא ימונה באותו האופן בו ממונה הנשיא. כלומר, על ידי השר, באישור הוועדה לבחירת קאדים, והוא יהיה מקרב הקאדים של בית הדין לערעורים. יצירת תפקיד של משנה לנשיא, תאפשר מילוי מקומו של נשיא בית הדין השרעי לערעורים בנסיבות בהן הוא אינו יכול לשמש בתפקידו ובאופן זה, תישמר הרציפות התפקודית של בתי הדין ומילוי כל התפקידים הסטטוטוריים המוטלים על הנשיא. יצוין כי ההסדר הנוכחי בעניין זה הינו חסר, וניתן למנות נשיא זמני לבית הדין השרעי לערעורים לתקופה של שלושה חודשים, רק אם הסתיימה כהונתו של נשיא בית הדין השרעי לערעורים לפי סעיף 11 לחוק, או שהוא נפטר.

 

בשנים האחרונות, בנסיבות שונות, עלה צורך למנות ממלא מקום לנשיא וליתן בידיו את סמכויותיו של הנשיא שמונה מכוח סעיף 6 לחוק. בהעדר הוראה ספציפית בחוק היה צריך להקיש מהסדרים דומים. בנסיבות העניין מוצע כאמור, לקבוע תפקיד של משנה לנשיא ולעגן הסדר חוקי לעניין  ממלא מקום הנשיא כשאין בידי הנשיא למלא את תפקידו כפי שקיים בחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984.

 

בעניין קציבת כהונת הנשיא – מוצע לקצוב את תקופת כהונתו של נשיא בית הדין השרעי לערעורים לשבע שנים, במקום התקופה הקבועה היום העומדת על עשר שנים. תקופה זהה של שבע שנות כהונה קבועה בחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984 לנשיא בית המשפט העליון ולמשנה לנשיא בית המשפט העליון. כמו כן, נמצא כי התקופה של עשר שנים היא תקופה ארוכה מאוד ושוחקת ולא מאפשרת ריענון השורות. לפיכך, מוצע לאמץ את ההסדר הקיים בבתי המשפט, שם מוגבלת כהונתם של נשיאים לשבע שנים. יובהר כי בהתאם להוראת התחולה המוצעת, ההסדר החדש יחול על נשיא ומשנה לנשיא שימונה לאחר תחילתו של החוק (סעיף 4 לחוק המוצע).

 

לסעיף 2 –

תיקון המתבקש בעקבות הוספת תפקיד של משנה לנשיא  לסעיף 6(ב) לחוק העיקרי.

 

לסעיף 3 -

בעניין הרכב בית הדין המשמעתי – בהתאם לסעיף 17 לחוק הקאדים, כל קאדי יהיה נתון לשיפוטו של בית דין משמעתי, ובהתאם לסעיף 18 לחוק הקאדים, שר המשפטים רשאי להגיש לבית הדין המשמעתי קובלנה על קאדי. לפי ההסדר הנוכחי, בית הדין המשמעתי לקאדים הוא בהרכב של שלושה, שלפחות שניים מהם מוסלמים: נשיא בית הדין השרעי לערעורים ואם נבצר ממנו לדון בעניין – הקאדי בעל הותק הגדול בבית הדין השרעי לערעורים; שופט מחוזי (מכהן או בדימוס), שימנה נשיא בית המשפט העליון; אדם הכשיר להיות שופט מחוזי, שיתמנה על ידי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין.

בתי הדין השרעיים הם מערכת שיפוטית קטנה, בה תשעה בתי דין אזוריים בהם מכהנים 13 קאדים, וערכאת ערעור אחת בה מכהנים 4 קאדים נוספים, מתוכם אחד הוא הנשיא. במקרים בהם התעוררו חשדות לעניינים משמעתיים בעניין קאדים המכהנים בבית הדין השרעי לערעורים, נמצא קושי בקביעת החבר הקאדי להרכב בית הדין המשמעתי, בשל ניגודי עניינים. לפיכך, מוצע לשנות את ההסדר בעניין החבר הקאדי ולקבוע כי הוא יהיה קאדי בדימוס, או נשיא לבית הדין השרעי לערעורים, או משנה לנשיא בית הדין השרעי לערעורים שימונה על ידי שר המשפטים.

 

 



[1]