להלן נוסח הצו המוצע ודברי הסבר:

צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (החלת החוק, קביעת רמת פיקוח, מחירים מרביים ודיווח על רווחיות ומחירים לעניין שירותי טיפול בפסולת מסוכנת), התשפ"ה – 2025

 

 

בתוקף סמכותנו לפי סעיפים 6, 7, 12, 18 ו- 29א לחוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו–1996[1] (להלן – החוק), ובהתייעצות עם ועדת המחירים לפי סעיפים 8 ו- 13 לחוק, אנו מצווים לאמור:

הגדרות

1.   

בצו זה -

 

 

"החברה לשירותי איכות הסביבה" או "החברה" – החברה לשירותי איכות הסביבה בע"מ;

 

 

"טיפול עיקרי" או "טיפול" – כל פעולה הנעשית בפסולת מסוכנת במטרה להפחית את רעילותה או את כמותה או להביא לסילוקה, לרבות הטמנה, שריפה, ייצוב מיצוק, וכן פעולות קליטה ופעולות הכנה נוספות;

 

 

"מזהמים בריכוז נמוך" – כל אחד מאלה:

 

 

 

(1) לעניין כלור, ברום או גופרית - ריכוז שאינו עולה על 2 אחוזים;

 

 

 

(2) לעניין ציאנידים - ריכוז שאינו עולה על 0.5 מיליגרם לקילוגרם;

 

 

"המפקח" – המפקח על המחירים במשרד להגנת הסביבה, שמונה לפי סעיף 2 לחוק ;

 

 

"פסולת מסוכנת" - פסולת כהגדרתה בתקנות רישוי עסקים (סילוק פסולת חומרים מסוכנים), התשנ"א–1990[2];

 

 

"פסולת נוזלית" – פסולת מסוכנת ששיעור המוצקים שבה אינו עולה על 10 אחוזים;

 

 

"הקורנס" – חברת הקורנס מפעלי עופרת בע"מ;

 

 

"תוספת" – כל פעולה בפסולת מסוכנת המתווספת לטיפול העיקרי בה, במטרה להכין את הפסולת לטיפול העיקרי או להשלים את הטיפול העיקרי, לרבות טיפול באריזות.

החלת החוק

2.   

(א)  החוק יחול על שירותי טיפול בפסולת מסוכנת, שנותנת החברה לשירותי איכות הסביבה, שהם אחד מאלה:

 

 

 

(1) הטמנת פסולת מסוכנת;

 

 

 

(2) שריפת פסולת מסוכנת;

 

 

 

(3) שירותי ייצוב מיצוק של פסולת מסוכנת;

 

 

 

(4) טיפולים פיזיקו-כימיים בפסולת מסוכנת;

 

 

 

(5) תוספת לכל אחד מהטיפולים המנויים בפסקאות (1) עד (4).

 

 

(ב) החוק יחול על שירותי טיפול בפסולת מסוכנת שהיא מצברי עופרת, שנותנת הקורנס.

קביעת רמת הפיקוח

3.   

(א)  רמת הפיקוח על השירותים המפורטים להלן, שנותנת החברה, תהיה קביעת מחירים לפי פרק ה' לחוק:

 

 

 

(1) הטמנת פסולת מסוכנת;

 

 

 

(2) שריפת פסולת מסוכנת, למעט שריפת פסולת נוזלית עם מזהמים בריכוז נמוך;

 

 

 

(3) שירותי ייצוב מיצוק של פסולת מסוכנת;

 

 

 

(4) תוספת לכל אחד מהשירותים המפורטים בפסקאות (1) עד (3).

 

 

(ב) רמת הפיקוח על השירותים המפורטים להלן תהיה דיווח על רווחיות ומחירים לפי פרק ז' לחוק:

 

 

 

(1) שריפת פסולת נוזלית עם מזהמים בריכוז נמוך, שנותנת החברה;

 

 

 

(2) טיפולים פיזיקו-כימיים בפסולת מסוכנת, שנותנת החברה;

 

 

 

(3) שירותי טיפול בפסולת מסוכנת שהיא מצברי עופרת, שנותנת הקורנס.

מחירים מרביים

4.   

(א)  המחיר המרבי לשירותי טיפול בפסולת מסוכנת המפורטים בסעיף 3(א), שנותנת החברה לשירותי איכות הסביבה לא יעלה על הסכומים הנקובים בתוספת הראשונה כמפורט להלן, כפי עדכונם מזמן לזמן לפי הוראות סעיף 5:

 

 

 

(1) לשירותי הטמנת פסולת מסוכנת, למעט הטמנה לאחר ייצוב מיצוק והטמנה לאחר שריפה - הסכום הנקוב בטור ב' או בטור ג' בטבלה א' לתוספת הראשונה, לצד סוג הפסולת המסוכנת המפורט בטור א' בטבלה האמורה, לפי סוג ההטמנה וכמות הפסולת כמפורט באותה טבלה;

 

 

 

(2) לתוספת להטמנה -  הסכום הנקוב בטור ב' בטבלה ב' לתוספת הראשונה, לצד סוג התוספת המפורט בטור א' בטבלה האמורה;

 

 

 

(3) לשירותי ייצוב מיצוק של פסולת מסוכנת -  

 

 

 

 

(א)  לעניין מיתכון (פורמולציה) המפורט בטור א' בטבלה ג' בתוספת הראשונה - הסכום הנקוב בטור ב' או בטור ג' בטבלה ג' לתוספת הראשונה, לצד סוג המיתכון המפורט בטור א', ונוסף על כך, הסכום הנקוב בטור ד' לצדם באותה טבלה – לשירות הטמנה לאחר ייצוב מיצוק;

 

 

 

 

(ב) לעניין מיתכון שאינו מפורט בטור א' בטבלה ג' לתוספת הראשונה - התוצאה המתקבלת מהנוסחה שבתוספת השנייה; החברה לא תיגבה מחיר כאמור אלא אם כן המפקח פרסם את המחיר בהודעה ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד;

 

 

 

(4) לתוספת לשירותי ייצוב מיצוק - הסכום הנקוב בטור ג' בטבלה ד' לתוספת הראשונה, לצד סוג התוספת המפורט בטור א' בטבלה האמורה, ולפי יחידת המידה שבטור ב' לצדם;

 

 

 

(5) לשירותי שריפת פסולת מסוכנת, למעט שריפת פסולת נוזלית עם מזהמים בריכוז נמוך - הסכום הנקוב בטור ב' בטבלה ה' לתוספת הראשונה, לצד הערך הקלורי של הפסולת המפורט בטור א' בטבלה האמורה, ונוסף על כך, הסכום הנקוב בטור ג' לצדם באותה טבלה – לשירות הכולל ייצוב מיצוק או הטמנה לשאריות לאחר שריפה (להלן- שירות ייצוב מיצוק והטמנה לאחר שריפה);

 

 

 

(6) לתוספת לשריפה - הסכום הנקוב בטור ג' בטבלה ו' לתוספת הראשונה, לצד סוג התוספת המפורט בטור א' בטבלה האמורה, ולפי יחידת המידה שבטור ב' לצדם.

 

 

(ב) המחירים המפורטים בצו זה אינם כוללים מס ערך מוסף לפי חוק מס ערך מוסף, התשל"ו – 1976[3].

 

 

(ג)  החברה לא תגבה מחיר בעד תוספת לשירותים המפוקחים המנויים בסעיף 2(א)(1) עד (4), שלא פורטה  בצו זה.

עדכון המחירים המרביים

5.  

(א)  בסעיף זה -

 

 

"מקדם ההתייעלות" - מקדם התייעלות שנתי בשיעור של 1% המחושב בעבור כל שנה בהתאם לתקופה שחלפה מיום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018);

 

 

"נתוני העדכון" - נתוני המדד האחרון הידוע ביום ה- 1 בחודש ינואר או יולי, לפי העניין, לפי כל סוג מדד, של כל רכיב במחיר הנקוב בטור ב' בטבלה שבתוספת השלישית, לפי משקלו בסל התשומות הנקוב בטור ג' לצדו בטבלה האמורה.

 

 

(ב) בחודשים ינואר ויולי של כל שנה, יחושב שיעור השינוי בין נתוני העדכון לבין נתוני הבסיס הנקובים בטור ה' בטבלה שבתוספת השלישית (להלן – שיעור השינוי החדש), בניכוי מקדם התייעלות. 

 

 

(ג)  המחירים המרביים הנקובים בתוספת הראשונה יעודכנו אם התקיים אחד מאלה:

 

 

 

(1) שנה לפחות לאחר מועד עדכון המחירים האחרון - ובלבד ששיעור השינוי החדש שחושב כאמור בסעיף קטן (ב), בניכוי מקדם ההתייעלות, חלקי שיעור השינוי שחושב במועד עדכון המחירים האחרון לפי סעיף קטן (ד), בניכוי מקדם ההתייעלות השנתי שנוכה במועד עדכון המחירים האחרון כאמור, גבוה מ-1% (חיובי או שלילי);

 

 

 

(2) אם שיעור השינוי החדש שחושב כאמור בסעיף קטן (ב), בניכוי מקדם ההתייעלות, חלקי שיעור השינוי שחושב במועד עדכון המחירים האחרון לפי סעיף קטן (ד), בניכוי מקדם ההתייעלות השנתי שנוכה במועד עדכון המחירים האחרון כאמור, גבוה מ-3% (חיובי או שלילי), ובלבד שחלפו 6 חודשים ממועד עדכון המחירים האחרון כאמור.

 

 

(ד) המחירים המרביים המעודכנים יהיו מחירי הבסיס הנקובים בתוספת הרביעית, מוכפלים בשיעור השינוי החדש, בניכוי מקדם ההתייעלות; מועד פרסום צו זה יהווה את מועד עדכון המחירים האחרון לצורך סעיף קטן (ג), עד לעדכון המחיר הבא.

 

 

 

(ה)  המחירים המרביים המעודכנים כאמור בסעיף קטן (ד) ייכנסו לתוקף ביום 1 בפברואר או 1 באוגוסט, לפי העניין, העוקב למועד ביצוע החישוב.

 

 

(ו)  המפקח יפרסם את המחירים המרביים המעודכנים, כפי שהשתנו לפי סעיף קטן (ד), בהודעה ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד, עד חמישה ימי עבודה טרם מועד כניסתם לתוקף לפי סעיף קטן (ה).

קיום מערכת חשבונאית נפרדת

6.   

החברה לשירותי איכות הסביבה תקיים מערכת חשבונאית שתאפשר בדיקה נפרדת של כל שירות המפוקח בהתאם להוראות צו זה, למעט השירותים המפוקחים לפי סעיף 3(ב).

דיווח על רווחיות ומחירים

7.  

החברה לשירותי איכות הסביבה והקורנס ידווחו למפקח על רווחיות ומחירים של שירותים המפוקחים לפי סעיף 3(ב), עד ה- 1 באפריל בכל שנה, לגבי השנה שקדמה לה, במתכונת שיקבע המפקח בתוקף סמכותו לפי סעיף 19 לחוק.

ביטול צווים קודמים

8.  

צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (החלת החוק על שירותי הטמנת פסולת מסוכנת וקביעת רמת פיקוח), התשס"ט – 2009[4] וצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (קביעת מחירים להטמנת פסולת מסוכנת), התשס"ט – 2009[5] – בטלים.

התגברות על פרט 43 להודעת המנהל הכללי של משרד האוצר

9.  

הוראות צו זה יחולו על אף האמור בפרט 43 להודעה בדבר המצרכים והשירותים שעליהם חל פרק ו' לחוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו - 1996[6], שעניינו "שירותי טיפול בחומרים מסוכנים - הניתנים בידי החברה לשירותי איכות הסביבה (רמת חובב) בע"מ".


 

 

 

תוספת ראשונה

 

 

(סעיפים 4 ו- 5(ג))

 

 

בתוספת זו -

 

 

"טיפול אחר" – טיפול פיזיקו-כימי או טיפול עיקרי אחר שאינו ייצוב מיצוק או שריפה, בפסולת שנקלטה בתחומי אתר החברה לשירותי איכות הסביבה.

 

 

טבלה א' – מחיר מרבי לשירותי הטמנת פסולת מסוכנת, למעט הטמנה לאחר ייצוב מיצוק והטמנה לאחר שריפה

 

 

טור א' – סוג הפסולת המסוכנת

טור ב' – הטמנה ללא טיפול אחר

טור ג' - הטמנה לאחר טיפול אחר

 

המחיר בש"ח לכמות של עד רבע טון

המחיר בש"ח לכמות העולה על רבע טון

המחיר בש"ח לכמות של עד רבע טון

המחיר בש"ח לכמות העולה על רבע טון

פסולת מסוכנת בצפיפות עד 0.5 טון/מ"ק

         314

      1,255

         285

               1,140

פסולת מסוכנת בצפיפות בין 0.5 ועד 0.8 טון/מ"ק

         173

         693

         145

                  579

פסולת מסוכנת בצפיפות בין 0.8 ועד 1.2 טון/מ"ק

         123

         491

           94

                  376

פסולת מסוכנת בצפיפות בין 1.2 ועד 1.5 טון/מ"ק

           98

         393

           70

                  279

פסולת מסוכנת בצפיפות מעל 1.5 טון/מ"ק

           84

         336

           55

                  221

סוללות (למעט סוללות ליתיום)

         161

         642

         132

                  528

 

 

טבלה ב' – מחיר מרבי לתוספת להטמנה

 

 

טור א' – סוג תוספת

טור ב' – המחיר בש"ח לטון

טיפול בסיגי עופרת (שלקה)

35

 

 

טבלה ג' – מחיר מרבי לשירותי ייצוב מיצוק של פסולת מסוכנת ולשירות הטמנה לאחר ייצוב מיצוק

 

 

טור א' – סוג  המיתכון (פורמולציה)

טור ב' – מחיר בש"ח לשירותי ייצוב מיצוק לכל טון, ללא טיפול אחר

טור ג' – מחיר בש"ח לשירותי ייצוב מיצוק לכל טון, לאחר טיפול אחר

טור ד' – המחיר בש"ח לשירות הטמנה לאחר ייצוב מיצוק, לכל טון של פסולת הנקלט בחברה

אדמות מזוהמות

             833

             725

             301

בוצת אלומיניום הידרוקסיד יבשה

          1,168

          1,059

             681

בוצת קדם

             901

             793

             388

חול כספית

             821

             713

             280

חומרים עם עקבות ציאנידים

          1,441

          1,333

             740

כופתיות א

             797

             688

             253

כופתיות ב

             852

             744

             257

מחמצן עד 5 גרם לק"ג

             995

             887

             706

מלחים E

             909

             800

             423

פסולת אורגנו-ברומידית

          1,133

          1,025

             493

פסולת חריגה או ללא אנליזה

          2,592

          2,484

             686

תוצרי אפר מרחף

             901

             792

             420

תוצרי מלחי איוד א

          1,749

          1,640

             542

תוצרי מלחי איוד ב

          1,066

             957

             491

תוצרי מלחי איוד ג

          1,006

             898

             438

תוצרי מלחי בריום

             833

             725

             537

תוצרי מסנן לחץ א

             865

             757

             328

תוצרי מסנן לחץ ב

          1,056

             948

             474

תוצרי מסנן לחץ ג

             942

             834

             346

תוצרי עתירי גופרית, מעל 60%

             867

             759

             422

תוצרי עתירי גופרית, עד 60%

             867

             759

             453

F 2000

             905

             796

             366

 

 

טבלה ד' – מחיר מרבי לתוספת לשירותי ייצוב מיצוק

 

 

טור א' - סוג תוספת

טור ב' - יחידת מידה

טור ג' - מחיר בש"ח לכל יחידה

טיפול בעוגת סינון גופרית

טון

           58

טיפול בפסולת נוזלית

טון

         671

טיפול בתכולת עצמים זרים

טון

         384

טיפול בערך הגבה (PH) קטן מ- 4

טון

         687

טיפול בריכוז אמוניה מעל 500 מיליגרם לקילוגרם

טון

         687

טיפול מקדים באריזות (חביות, שקים)

אריזה

           67

 

 

טבלה ה' – מחיר מרבי לשירותי שריפת פסולת מסוכנת, למעט שריפת פסולת נוזלית עם מזהמים בריכוז נמוך,  ומחיר מרבי לשירות ייצוב מיצוק והטמנה לאחר שריפה

 

 

טור א' – ערך קלורי של הפסולת (קלוריות לגרם)

טור ב' – מחיר בש"ח לשריפת טון פסולת הנקלט בחברה

טור ג' –– המחיר בש"ח לשירות ייצוב מיצוק והטמנה לאחר שריפה, לכל טון פסולת הנקלט בחברה

עד 1,000

      1,380

89

1,001-1,500

      1,357

81

1,501-2,000

      1,347

89

2,001-2,500

      1,370

89

2,501-3,000

      1,523

89

3,001-3,500

      1,596

89

3,501-4,000

      1,658

89

4,001-4,500

      1,708

89

4,501-5,000

      1,744

89

5,001-5,500

      1,764

89

5,501 ומעלה

      1,766

89

 

 

טבלה ו' – מחיר מרבי לתוספת לשריפה

 

 

טור א'- סוג תוספת

טור ב'- יחידת מידה

טור ג'- המחיר בש"ח ליחידה

טיפול באחוז מזהם - כלור

טון

56

טיפול באחוז מזהם - גופרית

טון

114

טיפול באחוז מזהם - ברום

טון

227

טיפול ב-PH  קטן או שווה ל- 4

טון

302

טיפול במוצקים או בבוצות שצמיגותם עולה על 2 פואז (Poise)

טון

565

קליטה באריזה (חבית)

טון

369

קליטה באריזה (קובייה)

טון

136

טיפול בקובייה לאחר ריקונה

אריזה

105

טיפול בחבית פלסטיק לאחר ריקונה

אריזה

75

טיפול באריזות 4-50 ליטר

אריזה

44

טיפול באריזות עד 4 ליטר

אריזה

22

גריסת מוצקים שגודלם עולה על 20 ס"מ

טון

377


 

 

 

תוספת שנייה

 

 

(סעיף 4(א)(3)(ב))

 

 

1. נוסחה לחישוב עלות פעולת מיתכון (פורמולציה) חדשה:

 

 

 

X – עלות הטיפול במיתקן ייצוב מיצוק בתוספת עלויות הקליטה;

 

 

 

Y – עלות הטיפול במיתקן ייצוב מיצוק (עלות החומרים, העבודה והתהליך המכני בתוספת הטמנה);

 

 

 

Z – תוספת בעד הטמנת הפסולת;

 

 

 

PNi – עלות לטון של החומר הנדרש לשם ביצוע פעולת המיתכון (פורמולציה) החדשה כמפורט בטבלה שלהלן:

 

 

 

שם החומר

מחיר

FeCl3 30 %

675.00

CaCO3

175.00

H2SO4  60 %

380.00

phosphoric acid 50%

2,500.00

צמנט CEM IIA

388.27

F.A.Pama

150.11

Ca(OH)2

665.00

פחם פעיל

8,136.42

גבס

300.00

מים

7.254

 

 

 

QNi – כמות בטון של החומר הנדרש לשם ביצוע פעולת המיתכון (פורמולציה) החדשה בעבור טיפול בטון פסולת;

 

 

 

O – עלות הטמנה עקיפה לטון (ללא עלות קליטה) – 195 ₪;

 

 

 

L – עלות העבודה והתהליך המכני – 604 ₪;

 

 

 

M- עלות קליטה – 99 ₪;

 

 

 

Z=(1+ Σ(QNi))*O – במסגרת נוסחה זו כמות המים בפעולת המיתכון (פורמולציה) תוכפל ב-0.33;

 

 

 

Y=Z+L+Σ(QNi* PNi );

 

 

 

X=Y+M .

 

 

2. מחירי החומרים המפורטים בפרט 1 יעודכנו אחת לשנה בהתאם לשינויים שיחולו במדד מחירי תשומה בסלילה וגישור – כללי, סדרה 240010 (תקופת בסיס: 100=2010), שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; את המחירים שיתקבלו לפעולת מיתכון (פורמולציה) חדשה יש להצמיד לבסיס התעריפים; לעניין זה, "בסיס התעריפים" - ממוצע המדדים שהתפרסמו בכל שנת  2017.

 

 

תוספת שלישית

 

 

(סעיף 5(א) ו-(ב))

 

 

בתוספת זו -

 

 

"מדד המחירים לצרכן" - מדד המחירים לצרכן, סדרה 120010 המתפרסם על ידי הלמ"ס (100=2016);

 

 

"מדד המחירים של תפוקות התעשייה" - מדד המחירים של תפוקות התעשייה ליעדים מקומיים, סדרה 170030,  המתפרסם על ידי הלמ"ס (100=2012);

 

 

"מדד הצמנט השחור" - מדד הצמנט השחור – כללי, סדרה  240260 - צמנט שחור , המתפרסם על ידי הלמ"ס (100=2010);

 

 

"מדד השכר בתעשייה" - שכר חודשי ממוצע למשרת שכיר בתעשייה (עובדים ישראלים בלבד) במחירים שוטפים, מנוכה עונתיות (בש"ח), המתפרסם בלוח 1.9 בירחון שכר ותעסוקה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

טור א'

סוג השירות

טור ב'

רכיב במחיר

 

טור ג'

משקל בסל התשומות (באחוזים)

טור ד'

סוג המדד

טור ה'

נתוני הבסיס

הטמנה

עבודה

28

מדד השכר בתעשייה

ממוצע 2017 – 13,968

אחר

55

מדד המחירים לצרכן

ממוצע 2017 –100.2 

ללא הצמדה

17

 

 

ייצוב מיצוק

עבודה

22

מדד השכר בתעשיה

ממוצע 2017 – 13,968

אחר

35

מדד המחירים לצרכן

ממוצע 2017 –100.2

חומרי גלם

17

מדד הצמנט השחור

ממוצע 2017 –98.2

ללא הצמדה

26

 

 

שריפה

עבודה

29

מדד השכר בתעשיה

ממוצע 2017 – 13,968

אחר

45

מדד המחירים לצרכן

ממוצע 2017 –100.2

חומרי גלם

6

מדד המחירים של תפוקות התעשייה

ממוצע 2017 –91.2

ללא הצמדה

20

 

 

תוספות להטמנה, ייצוב מיצוק של פסולת מסוכנת, שריפת פסולת מסוכנת ותוספות לשריפה

עבודה

65

מדד השכר בתעשיה

ממוצע 2017 –13,968

אחר

26

מדד המחירים לצרכן

ממוצע 2017 –100.2

ללא הצמדה

9

 

 


 

 

 

תוספת רביעית

 

 

(סעיף 5(ד))

 

 

בתוספת זו -

 

 

"טיפול אחר" – טיפול פיזיקו-כימי או טיפול עיקרי אחר שאינו ייצוב מיצוק או שריפה, בפסולת שנקלטה בתחומי אתר החברה לשירותי איכות הסביבה.

 

 

טבלה א' – מחיר בסיס לשירותי הטמנת פסולת מסוכנת, למעט הטמנה לאחר ייצוב מיצוק והטמנה לאחר שריפה

טור א' – סוג הפסולת המסוכנת

טור ב' – הטמנה ללא טיפול אחר

טור ג' - הטמנה לאחר טיפול אחר

 

 המחיר בש"ח  לכמות של עד רבע טון

המחיר בש"ח לכמות העולה על רבע טון

המחיר בש"ח לכמות של עד רבע טון

המחיר בש"ח לכמות העולה על רבע טון

פסולת מסוכנת בצפיפות עד 0.5 טון/מ"ק

              276

           1,102

          251

                 1,002

פסולת מסוכנת בצפיפות בין 0.5 ועד 0.8 טון/מ"ק

              152

              609

          127

                    509

פסולת מסוכנת בצפיפות בין 0.8 ועד 1.2 טון/מ"ק

              108

              431

            83

                    331

פסולת מסוכנת בצפיפות בין 1.2 ועד 1.5 טון/מ"ק

                86

              345

            61

                    245

פסולת מסוכנת בצפיפות מעל 1.5 טון/מ"ק

                74

              295

            49

                    195

סוללות (למעט סוללות ליתיום)

              141

              564

          116

                    464

 

 

טבלה ב' – מחיר בסיס לתוספת להטמנה

טור א' – סוג תוספת

טור ב' – המחיר לטון

טיפול בסיגי עופרת (שלקה)

28

 

 

טבלה ג' – מחיר בסיס לשירותי ייצוב מיצוק של פסולת מסוכנת ולשירות הטמנה לאחר ייצוב מיצוק

טור א' – שם מתכון (פורמולציה)

טור ב' – המחיר לשירותי ייצוב מיצוק ללא טיפול אחר, לכל טון פסולת הנקלט בחברה

טור ג' – המחיר לשירותי ייצוב מיצוק לאחר טיפול אחר, לכל טון פסולת הנקלט בחברה

טור ד' – המחיר להטמנה לאחר שירותי ייצוב מיצוק, לכל טון של פסולת הנקלט בחברה

אדמות מזוהמות

764

665

264

בוצת אלומיניום הידרוקסיד יבשה

1,071

971

598

בוצת קדם

826

727

341

חול כספית

753

654

246

חומרים עם עקבות ציאנדים

1,321

1,222

651

כופתיות א

730

631

222

כופתיות ב

781

682

226

מחמצן עד 5 גר' לק"ג

912

813

620

מלחים E

833

734

371

פסולת אורגנו-ברומידית

1,039

939

433

פסולת חריגה או ללא אנליזה

2,377

2,277

603

תוצרי אפר מרחף

826

727

369

תוצרי מלחי איוד א

1,603

1,504

476

תוצרי מלחי איוד ב

977

878

431

תוצרי מלחי איוד ג

923

823

385

תוצרי מלחי בריום

764

665

472

תוצרי מסנן לחץ א

793

694

288

תוצרי מסנן לחץ ב

864

765

304

תוצרי מסנן לחץ ג

968

869

416

תוצרי עתירי גופרית, מעל 60%

795

696

371

תוצרי עתירי גופרית, עד 60%

795

696

398

F 2000

829

730

322

 

 

 

טבלה ד' – מחיר בסיס לתוספות לשירותי ייצוב מיצוק

טור א'

– סוג תוספת

טור ב' – יחידת מידה

טור ג' – מחיר בש"ח לכל יחידה

טיפול בעוגת סינון גופרית

טון

47

טיפול בפסולת נוזלית

טון

542

טיפול בתכולת עצמים זרים

טון

311

טיפול בערך הגבה (PH) קטן מ- 4

טון

556

טיפול בריכוז אמוניה מעל 500 מיליגרם לקילוגרם

טון

556

טיפול מקדים באריזות (חביות, שקים)

אריזה

54


 


 

 

טבלה ה' – מחיר בסיס לשירותי שריפת פסולת מסוכנת, למעט שריפת פסולת נוזלית עם מזהמים בריכוז נמוך, ומחיר בסיס לשירות ייצוק מיצוק והטמנה לאחר שריפה

טור א' – ערך קלורי של הפסולת (קלוריות לגרם)

טור ב' – מחיר לשריפת כל טון פסולת הנקלט בחברה

טור ג' –– המחיר בש"ח לשירותי ייצוב מיצוק והטמנה לאחר שריפה, לכל טון פסולת הנקלט בחברה

עד 1,000

1,143

81

1,001-1,500

1,124

81

1,501-2,000

1,116

81

2,001-2,500

1,134

81

2,501-3,000

1,261

81

3,001-3,500

1,322

81

3,501-4,000

1,373

81

4,001-4,500

1,414

81

4,501-5,000

1,444

81

5,001-5,500

1,461

81

5,501 ומעלה

1,463

81


 

 

 

טבלה ו' – מחיר בסיס לתוספת לשריפה

טור א' – סוג תוספת

טור ב' – יחידת מידה

טור ג' – המחיר בש"ח ליחידה

טיפול באחוז מזהם - כלור

טון

48

טיפול באחוז מזהם - גופרית

טון

97

טיפול באחוז מזהם - ברום

טון

192

טיפול ב-PH  קטן או שווה ל- 4

טון

250

טיפול במוצקים ובוצות שצמיגותם עולה על 2 פואז Poise

טון

474

קליטה באריזה (חבית)

טון

305

קליטה באריזה (קובייה)

טון

115

טיפול בקובייה לאחר ריקונה

אריזה

           85

טיפול בחבית פלסטיק לאחר ריקונה

אריזה

           60

 טיפול באריזות 4-50 ליטר

אריזה

           35

טיפול באריזות עד 4 ליטר

אריזה

           18

גריסת מוצקים שגודלם עולה על 20 סנטימטר

טון

         305

 

שר האוצר                                                        השרה להגנת הסביבה

___________ התשפ"ה

(____________  2025)

(חמ 3-6323)                            

 

 

 

 

דברי הסבר

רקע – פיקוח מחירים על שירותי הטיפול בפסולת מסוכנת

החברה לשירותי איכות הסביבה בע"מ (להלן – החברה או החברה לשירותי איכות הסביבה), שהיא חברה ממשלתית, מפעילה בנאות חובב את האתר היחיד בישראל להטמנה של פסולת מסוכנת. בתחומי האתר ניתנים על ידי החברה ועל ידי גורמים נוספים שירותים נוספים של טיפול בפסולת מסוכנת.

שירותי הטיפול בפסולת מסוכנת הניתנים על ידי החברה הם מוצרים מפוקחים לפי פרק ו' לחוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק הפיקוח או החוק), בהתאם להודעה בדבר המצרכים והשירותים שעליהם חל פרק ו' לחוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – הודעת מנכ"ל משרד האוצר), מיום 11 באפריל 1996.

בשנת 2009 פורסם צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (החלת החוק על שירות הטמנת פסולת מסוכנת וקביעת רמת פיקוח), התשס"ט–2009, אשר קבע כי רמת הפיקוח על שירות הטמנת פסולת מסוכנת באתר הפסולת הרעילה שברמת חובב, שנותנת החברה, תהיה קביעת מחירים לפי פרק ה' לחוק. באותו יום, פורסם גם צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (קביעת מחירים להטמנת פסולת מסוכנת), התשס"ט–2009, אשר קבע את המחירים להטמנת פסולת מסוכנת (להלן – צווי הפיקוח הקיימים).

בשנת 2011 פורסמו תיקונים לצווי הפיקוח הקיימים, במסגרתם הוצאה הטמנה המבוצעת כחלק משיקום מגרש 181 בשטח החברה מתחולת הפיקוח לפי פרק ה' לחוק. כמו כן, עודכנו במסגרת התיקונים מחירי שירותים נוספים הניתנים על ידי החברה, המפוקחים לפי פרק ו' לחוק, לרבות מחירי שירותי ייצוב מיצוק.

בראשית שנת 2012 הכריזה רשות התחרות על החברה כמונופול לעניין אספקת חלק מהשירותים המסופקים על ידה: הטמנה של פסולת מסוכנת; טיפול ביולוגי בבוצות שהן פסולת מסוכנת; ושריפה של פסולת מסוכנת, למעט שפכים המכילים עד 10% חומרים אורגניים ולמעט פסולות מסוכנות המשמשות כתחליף לדלק.

צו הפיקוח המוצע, נועד להחליף את צווי הפיקוח הקיימים, ולקבוע מנגנון עדכון אוטומטי של המחירים לשירותי טיפול בפסולת מסוכנת הניתנים על ידי החברה, וכן להטיל פיקוח לפי פרק ז' לחוק על חברת הקורנס מפעלי עופרת בע"מ (להלן – הקורנס), שהינה החברה היחידה בארץ שנותנת שירותי טיפול בפסולת מצברים. כיום, השירותים הניתנים על ידי הקורנס אינם מפוקחים.

הצו המוצע הוא תוצר של עבודה ממושכת ודיונים שהתנהלו בוועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר ולמשרד להגנת הסביבה (להלן – ועדת המחירים או הוועדה). במסגרת עבודת הוועדה, במהלך השנים 2020 ו- 2021, התקיים שימוע לציבור ולבעלי העניין. הצו המוצע כולל הטמעה של ההערות שהתקבלו ומשקף את החלטות הוועדה בעניינים המוסדרים בצו.

במהלך השנים 2024 ו- 2025, לאור חלוף הזמן, נבחנו הנתונים עליהם התבססה החלטת ועדת המחירים ונמצא כי לא חלו שינויים מהותיים בשוק הפסולת המסוכנת בתקופה האמורה שיש בהם כדי לשנות את החלטת הוועדה. בהמשך, התקבלה החלטת ועדה ביום 17.03.25 לפיה המלצת הוועדה הקודמת משנת 2021 תקפה ורכיבי הנוסחה עודכנו בהתאם לשנת 2025. בנוסף, התקבלו טענות החברה לפיהן יש לעדכן את המחירים ב- 5 פרומיל לאור שינויים ברכיבי הנוסחה.

 

סעיף 1

הגדרת "החברה לשירותי איכות הסביבה" ו- "הקורנס"        מוצע להגדיר את שתי החברות המפוקחות לפי הצו המוצע, אשר מספקות שירותים שונים שיוחל לגביהם פיקוח ברמות שונות לפי הצו, כפי שיפורט להלן.

הגדרת "טיפול עיקרי" או "טיפול", והגדרת "תוספת"            מוצע להגדיר את המונח "טיפול" הכולל כל פעולה הנעשית בפסולת מסוכנת במטרה להפחית את רעילותה או את כמותה או להביא לסילוקה. טיפול עיקרי כולל שירותים שהם הטמנה, שריפה, ייצוב מיצוק, וטיפול פיזיקו-כימי (שלגביו יחול פיקוח מסוג דיווח על רווחיות ומחירים ללא קביעת מחיר). יובהר, כי ישנם שירותים נוספים הניתנים במסגרת הטיפול בפסולת מסוכנת על ידי החברה לשירותי איכות הסביבה. כאשר מדובר בפעולות קליטה והכנה, המחיר עבור השירות נכלל בטיפול העיקרי. לעומת זאת, ישנן פעולות נוספות, כגון טיפול באריזות או טיפול במזהמים מסוימים, שמתווספות לטיפול העיקרי, שמוצע לקבוע לגביהן מחיר ייעודי נפרד. פעולות אלה מבוצעות רק לגבי סוגי פסולת מסוימים, ולא לגבי כלל סוגי הפסולת, ומוצע להגדיר אותן כ"תוספת".

הגדרת "מזהמים בריכוז נמוך"            ההגדרה המוצעת משמשת בטיוטת הצו לצורך הבחנה בין סוגי שירותים הניתנים על ידי החברה לשירותי איכות הסביבה, וכן בקביעת רמת הפיקוח. מדובר בארבעה סוגי חומרים – כלור, ברום, גופרית וציאנידים – אשר הטיפול בהם כאשר הם בריכוז נמוך אינם מצריכים קביעת רמת פיקוח לפי פרק ה' לחוק אלא לפי פרק ז' בלבד, בשל קיומה של תחרות באספקת השירות.

הגדרת "המפקח"         מוצע להגדיר כמקובל, לעניין הצו המוצע, את המפקח כמי שהוסמך על ידי השר להגנת הסביבה בהתאם לסעיף 2 לחוק. כפי שיפורט להלן, מוצע כי המפקח יפרסם את המחירים המעודכנים בהתאם למנגנון העדכון שייקבע בצו.

הגדרת "פסולת מסוכנת"         מוצע כי ההגדרה של פסולת מסוכנת תפנה להגדרה הקיימת בתקנות רישוי עסקים (סילוק פסולת חומרים מסוכנים), התשנ"א–1990, אשר קובעות כיום את חובת הטיפול בפסולת המסוכנת, לרבות החובה לפנותה לאתר החברה לשירותי איכות הסביבה בנאות חובב. זאת, במטרה לייצר אחידות ובהירות עבור מונח זה.

הגדרת "פסולת נוזלית"           ההגדרה המוצעת משמשת גם בהתייחס לשירותים שבפיקוח וגם באשר לקביעת רמת המחירים לגבי שירות טיפול ייעודי בפסולת מסוכנת שהיא נוזלית.

 

סעיפים 2, 3 ו- 9

מוצע לקבוע כי החוק יחול על שירותים מסוימים של טיפול בפסולת מסוכנת, אשר ניתנים על ידי החברה לשירותי איכות הסביבה או על ידי חברת הקורנס, ולקבוע לגביהם את רמת הפיקוח המתאימה.

לעניין החברה לשירותי איכות הסביבה מוצע לערוך מספר שינויים ברמת הפיקוח מכוח החוק החלה כיום לפי צווי הפיקוח הקיימים. מוצע כי מרבית השירותים של טיפול בפסולת מסוכנת הניתנים על ידי החברה יהיו בפיקוח לפי פרק ה' לחוק, וייקבעו כמחירים מרביים, שניתן להעלותם רק באמצעות תיקון של הצו (למעט עליית מחירים הנובעת מעדכון באופן הקבוע בצו עצמו). לעומת זאת, פיקוח לפי פרק ו' מאפשר העלאת המחיר גם ללא תיקון הצו, על בסיס בקשה של הגורם המפוקח.

כיום רמת הפיקוח על שירותים לטיפול בחומרים מסוכנים הניתנים על ידי החברה לשירותי איכות הסביבה היא פיקוח לפי חלק ו', למעט שירותי הטמנה של פסולת מסוכנת, המפוקחת לפי חלק ה'. על פי  השינויים המוצעים בסעיף 3, רמת הפיקוח של שירותים נוספים תעלה לרמה לפי חלק ה', והם – שריפת פסולת מסוכנת (למעט שריפה של פסולת נוזלית עם מזהמים בריכוז נמוך), שירותי ייצוב מיצוק ותוספות לשירותים אלה. בנוגע לשירותים אלו, מצאה ועדת המחירים, לאור הנתונים שהוצגו בפניה, כי אין לגביהם תחרות או שאם קיימת תחרות, היא מוגבלת, ועל כן רמת פיקוח של קביעת מחירים מרביים, לפי פרק ה' היא הרמה המתאימה.

לגבי שירותים אחרים תרד רמת הפיקוח לרמה של דיווח על רווחיות ומחירים לפי חלק ז'. שירותים אלה הם שריפת פסולת נוזלית עם מזהמים בריכוז נמוך וטיפולים פיזיקו-כימיים. זאת לאחר שוועדת המחירים מצאה, בהחלטה מיום 21.3.22, כי לאור הנתונים שהוצגו בפניה קיימת תחרות לעניין שירותים אלה. שירותים נוספים של החברה, שאינם מפורטים, כגון שירותי מעבדה, לא יהיו בפיקוח, וזאת בהתאם לאמור בסעיף 9 לצו המוצע. סעיף 9 כולל הוראת התגברות על הודעת מנכ"ל משרד האוצר, אשר מכוחה נקבע פיקוח לפי חלק ו' לעניין כלל שירותי הטיפול בחומרים מסוכנים הניתנים על ידי החברה.

בנוסף, מוצע כי שירותי טיפול בפסולת מסוכנת מסוג מצברי עופרת, המבוצעים בישראל רק על ידי חברת הקורנס, יהיו בפיקוח לפי חלק ז'. זאת, בין היתר, לאור העובדה שמדובר במפעל יחיד ללא תחרות מקומית, ומאחר שקיימות עלויות המגבילות את הכדאיות הכלכלית של ייצוא וכן מגבלות על ייצוא פסולת מסוג מצברי עופרת בהתאם לתקנות החומרים המסוכנים (יבוא ויצוא פסולת חומרים מסוכנים), תשנ"ד-1994.

 

סעיף 4

מוצע לקבוע מחירים מירביים לשירותי הטיפול בפסולת מסוכנת שהוחל לגביהם פיקוח לפי פרק ה'. קביעת מחירים מרביים מאפשרת לחברה לתת הנחות על המחיר המפוקח. המחירים המרביים מפורטים בתוספת הראשונה לטיוטת הצו, אשר כוללת 6 טבלאות, כפי שיפורט להלן (ר' דברי הסבר לתוספת הראשונה והשנייה). התוספת כוללת את כלל השירותים המפוקחים והתוספות, ואת המחירים אותם ניתן לגבות בגינם. עוד מוצע לקבוע כי החברה לא תגבה מחיר בעד תוספת לשירותים המפוקחים, שלא פורטה בצו.

בנוסף מוצע לקבוע במפורש, כמקובל, כי המחירים המירביים הקבועים בצו אינם כוללים מס ערך מוסף לפי חוק מס ערך מוסף, התשל"ו -1976.

 

סעיף 5 והתוספת השלישית

מוצע לקבוע את אופן ביצוע העדכון של המחיר המרבי, על בסיס מתודולוגיה ונוסחה קבועים מראש. מטרת הנוסחה לאפשר התאמה של המחירים המרביים לשינויים בעלות התשומות לאורך זמן.

על פי המוצע, מדי חצי שנה, בחודשים ינואר ויולי, תבוצע בדיקה של השינויים שהתקיימו במדדים הרלוונטיים לקביעת המחיר המירבי. המדדים מפורטים בתוספת השלישית המוצעת לצו, והם – מדד המחירים לצרכן, מדד המחירים על תפוקות התעשיה, מדד הצמנט השחור ומדד השכר בתעשיה. בתוספת מפורטים נתוני הבסיס לגבי כל אחד ממדדים אלה (בטור ה'), וכן מפורט משקלו של כל אחד מהמדדים בקביעת המחיר (בטור ג'). כך למשל, רכיב העבודה המבוטא באמצעות מדד השכר בתעשיה, מהווה 28 אחוזים מסל התשומות שלפיו מעודכן המחיר המירבי עבור שירות הטמנה.

לגבי כל אחד מנתוני הבסיס, תבוצע הבדיקה ביחס לשינוי השיעור בנתוני העדכון, תבוצע הכפלה לפי משקלו של כל אחד מהם בסל התשומות, ולאחר מכן ינוכה מהשינוי שחושב מקדם התייעלות שנתי בשיעור של אחוז אחד, שמטרתו להוביל להתייעלות הטיפול בפסולת בחברה, ולהוזלת מחירים עבור השירותים לתעשייה. עדכון המחירים המירביים יבוצע אם התקיים אחד משני המצבים – אם שיעור השינוי שחושב גבוה מאחוז אחד וחלפה שנה ממועד העדכון הקודם, או אם שיעור השינוי גבוה מ- 3 אחוזים וחלפו 6 חודשים מהעדכון הקודם.

אם התקיימו התנאים לעדכון כמפורט בתקנה 5, המפקח על המחירים במשרד יפרסם את המחירים המירביים המעודכנים בהודעה ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד, עד חמישה ימי עבודה לפני כניסתם לתוקף, כלומר, עד 5 ימים לפני 1 בפברואר או עד 1 באוגוסט, לפי העניין.

 

סעיף 6     

מוצע לקבוע כי החברה לשירותי איכות הסביבה תקיים מערכת חשבונאית שתאפשר בדיקה נפרדת של כל שירות המפוקח בהתאם להוראות צו זה, למעט השירותים המפוקחים לפי פרק ז'. זאת, על מנת לאפשר למפקח לבצע בקרה על העמידה בהוראות הצו והחוק. הוראה זו אינה נדרשת לגבי חברת הקורנס, מאחר שהצו מטיל פיקוח לגבי שירות מפוקח אחד בלבד.

 

סעיף 7

בסעיף 3(ב) לצו המוצע נקבעו שלושה שירותים מפוקחים לפי פרק ז' לחוק, והם שריפת פסולת נוזלית עם מזהמים בריכוז נמוך וטיפולים פיזיקו-כימיים בפסולת מסוכנת שניתנים על ידי החברה, וכן שירותי טיפול במצברי עופרת של חברת הקורנס. לגבי שירותים אלה קובע פרק ז' לחוק חובת דיווח על רווחיות ומחירים. לפיכך, מוצע כמקובל בצווים דומים כי הדיווח על רווחיות ומחירים של שירותים אלה, יועבר עד ה- 1 באפריל בכל שנה, לגבי השנה שקדמה לה, במתכונת שיקבע המפקח על המחירים בתוקף סמכותו לפי סעיף 19 לחוק.

 

סעיף 8

מוצע לבטל את צווי הפיקוח הקיימים הקובעים את החלת החוק ורמת פיקוח על השירותים של החברה לשירותי איכות הסביבה - צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (החלת החוק על שירותי הטמנת פסולת מסוכנת וקביעת רמת פיקוח), התשס"ט–2009 וצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (קביעת מחירים להטמנת פסולת מסוכנת), התשס"ט–2009 - מאחר שהצו המוצע יבוא במקומם ויחליף אותם.

 

סעיף 9

כפי שצוין לעיל בחלק הכללי, שירותי הטיפול בפסולת מסוכנת הניתנים על ידי החברה הם מוצרים מפוקחים לפי פרק ו' לחוק, בהתאם להודעת מנכ"ל משרד האוצר בדבר המצרכים והשירותים שעליהם חל פרק ו' לחוק, מיום 11 באפריל 1996. פרט 43 בהודעה קובע את התחולה על "שירותי טיפול בחומרים מסוכנים - הניתנים בידי החברה לשירותי איכות הסביבה (רמת חובב) בע"מ". על מנת להבהיר את היחס בין ההודעה לבין הצו, מוצע לקבוע כי הוראות צו זה יחולו על אף האמור בהודעה, דהיינו, כי הוראות הצו יגברו.

 

התוספת הראשונה

התוספת הראשונה קובעת את המחירים המירביים לשירותי טיפול בפסולת מסוכנת שייכנסו לתוקף עם כניסתו לתוקף של הצו המוצע, ללא מע"מ. מחירים אלה יעודכנו בהתאם להוראות סעיף 5 לצו, על בסיס המחירים המפורטים בתוספת השלישית.

טבלה א' לתוספת כוללת את המחירים המירביים לשירותי הטמנה של פסולת מסוכנת, למעט המחירים להטמנה לאחר ייצוב מיצוק והטמנה לאחר שריפה, המפורטים בנפרד בטבלאות ג' ו- ה' בהתאמה. טור א' בטבלה מפרט את סוג הפסולת על פי צפיפות. טור ב' בטבלה מפרט את המחיר המרבי לשירותי הטמנה ללא טיפול אחר בחברה, כלומר, פסולת המועברת ישירות להטמנה. טור ג' מפרט את מחירי ההטמנה לאחר טיפול אחר בחברה. בפתיח לתוספת מוצע להגדיר את המונח "טיפול אחר", כטיפול פיזיקו כימי או טיפול אחר המוקדם לביצוע ההטמנה. יובהר כי המחירים בטור ג' אינם כוללים את התשלום עבור הטיפול האחר. לדוגמה, במקרה שבו ההטמנה היא טיפול שני לאחר טיפול פיזיקו-כימי, המחיר שישולם עבור שני השירותים יהיה סכום המחירים של שני הטיפולים שאחד מהם איננו מפוקח על פי הצו (טיפול פיזיקו-כימי). על כן, המחירים להטמנה לאחר טיפול אחר בטור ג' נמוכים יותר מהמחירים עבור הטמנה ישירה.

טבלה ב' קובעת את המחיר המירבי לתוספת להטמנה – מדובר בתוספת ספציפית לטיפול בסיגי עופרת.

טבלה ג' קובעת את המחיר המירבי לשירותי ייצוב מיצוק של פסולת מסוכנת ולשירות הטמנה לאחר ייצוב מיצוק. טור א' בטבלה מפרט את סוג המיתכון (פורמולציה), טור ב' מפרט את המחיר לטון פסולת ללא טיפול אחר בחברה ואילו טור ג' את המחיר לאחר טיפול אחר בחברה. טור ד' קובע את המחיר להטמנה לאחר ייצוב מיצוק. התשלום לפי טבלה זו הוא מצטבר, כך שטורים ב' ו- ג' הם חלופיים (אם נעשה טיפול אחר בנוסף לשירותי ייצוב מיצוק או לא) ובנוסף משולם מחיר עבור הטמנה לפי טור ד'.

טבלה ד' קובעת את מחיר מירבי לתוספות לשירותי ייצוב מיצוק, כאשר טור א' מפרט את סוג התוספת, טור ב' את יחידות המדידה ואילו טור ג' את המחיר לכל יחידה. המחירים עבור שירותים אלה נוספים על המחירים לפי טבלה ג', והם נגבים רק במקרים כאשר נדרשת תוספת מסוימת לטיפול. למשל, במקרה שנדרש טיפול מקדים באריזות לפי הטיפולים.

טבלה ה' קובעת את המחירים המירביים לשירותי שריפת פסולת מסוכנת, למעט שריפת פסולת נוזלית עם מזהמים בריכוז נמוך, ולשירות הטמנה לאחר שריפה. טור א' מפרט את הערך הקלורי של הפסולת, טור ב' מפרט את המחיר בש"ח לשריפת טון פסולת הנקלט בחברה ואילו טור ג' מפרט את המחיר בש"ח לשירותי הטמנה לאחר שריפה, לכל טון פסולת הנקלט בחברה. כן מוצע כי טבלה ו' תפרט את מחיר מירבי לתוספות לשירותי שריפת פסולת מסוכנת, כאשר טור א' מפרט את סוג התוספת, טור ב' את יחידות המדידה ואילו טור ג' את המחיר לכל יחידה שנקלטת בחברה. התשלום עבור שירותים אלה הוא מצטבר וכולל הן את טור ב' והן את טור ג'.

בנוסף, עבור שירותי שריפה יכולים להידרש גם טיפולים נוספים המוגדרים כתוספות, והם מפורטים בטור א' לטבלה ו'. כאשר נדרשות תוספות אלה, ישולם עבורן מחיר נוסף כפי שמפורט בטור ג' לטבלה ו', לפי היחידות המפורטות בטור ב'.

 

התוספת השנייה

תוספת זו כוללת נוסחה לחישוב מחיר עבור פעולת מיתכון (פורמולציה) חדשה, אשר לא נקבע לה מחיר במסגרת טבלה ג' לתוספת הראשונה. מיתכון (פורמולציה) היא ההרכב של החומרים שנעשה בהם שימוש במסגרת שירותי ייצוב מיצוק. כפי שמפורט בטבלה ג', ישנן פורמולציות שונות שנעשה בהן שימוש כיום בחברה, ומטרת התוספת לאפשר קביעת מחיר גם לפורמולציות חדשות שיפותחו בהמשך ללא צורך בתיקון הצו, אלא על ידי פרסום הודעה ברשומות על בסיס אותם עקרונות ששימשו לקביעת המחיר לפורמולציות הקיימות.

 המחיר מחושב על בסיס עלות הטיפול במתקן, כולל עלויות קליטה, עלות חומרי גלם שונים בהתאם לכמות המשמשת בכל פורמולציה, ועלויות ההטמנה. בנוסף, מוצע כי מחירי החומרים המפורטים בתוספת זו יעודכנו אחת לשנה בהתאם לשינויים שיחולו במדד מחירי תשומה בסלילה וגישור – כללי, סדרה 240010, שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (100=2010, כן מוצע כי את המחירים שיתקבלו לפעולת מיתכון (פורמולציה) חדשה יש להצמיד לבסיס התעריפים (ממוצע המדדים שהתפרסמו בכל שנת  2017).

 

התוספת השלישית והתוספת הרביעית

בתוספת השלישית מפורטים המדדים הרלוונטיים לעדכון המחירים המרביים לפי סעיף 5 לצו, ומשקלם היחסי. בפתיח לתוספת מוצע להגדיר את שמות המדדים המשמשים לביצוע העדכון ובהם "מדד המחירים לצרכן" "מדד המחירים של תפוקות התעשייה, "מדד הצמנט השחור" ו"מדד השכר בתעשייה". לגבי כל סוג שירות המפורט בטור א' נקבעים רכיבי המחיר (טור ב'), משקל כל רכיב בסל התשומות (טור ג'), וכן הפנייה לכל מדד לפיו יחושב העדכון של כל רכיב (טור ד'), וכן נתוני הבסיס שאליהם יושוו נתוני העדכון לפי סעיף 5 לצו.

התוספת הרביעית קובעת את מחירי הבסיס שלגביהם יבוצע העדכון, על פי נוסחת העדכון שבתוספת השלישית. התוספת הרביעית כוללת את הטבלאות המפורטות בתוספת הראשונה (ר' דברי ההסבר שם), בציון מחירי הבסיס.

 

 

 



[1] ס"ח התשנ"ו, עמ' 192.

[2] ק"ת התשנ"א, עמ' 22; התשנ"ד, עמ' 843.

[3] ס"ח התשל"ו, עמ' 52.

[4] ק"ת התשס"ט, עמ' 1118 ועמ' 1295.

[5] ק"ת התשס"ט, עמ' 1119 ועמ' 1294.

[6] י"פ התשנ"ו, , עמ' 2707.