טיוטת תקנות נתיבים מהירים (אופן החיוב בתשלום אגרה ואכיפת תשלומים), התשפ"ה-2025 (תיקון מס' 1).
חוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000 (להלן- "החוק" או "חוק נתיבים מהירים"), מסמיך את שרת התחבורה להכריז על נתיב כ"נתיב מהיר", המוגדר כנתיב שהנסיעה בו כרוכה בתשלום אגרה ושניתנת בו עדיפות לנסיעת רכב ציבורי. תכלית הנתיב המהיר היא לתת מענה לבעיית גודש התנועה, תוך מתן העדפה לתחבורה ציבורית ורכבים רבי תפוסה.
בהתאם לתקנות נתיבים מהירים (קביעת קטעי דרך כנתיבים מהירים וקביעת חניוני חנה וסע) (הוראת שעה), התשפ"ה-2025 (תקנות שפורסמו לציבור, אך טרם הותקנו), קטעי הדרך בכביש 20 (נתיבי אילון) ובחלקים מכבישים 1 ו- 2 המתחברים אליו, יהיו "נתיבים מהירים" כמשמעות מונח זה בחוק נתיבים מהירים (להלן: "נתיבים מהירים כבישים 2-20"). נתיבים אלו יתווספו לנתיב המהיר הקיים היום בכביש מס' 1, ויסייעו בבעיית הגודש במטרופולין גוש דן.
את הנתיבים המהירים ישרתו שני חניוני חנה וסע (כהגדרת מונח זה בחוק), אשר יספקו מענה לחניית רכבים מחוץ למטרופולין ויאפשרו הגעה מהחניונים למרכז המטרופולין בשירותי היסעים מהירים, נוחים וללא תשלום.
עיקר מטרת התיקון המוצע היא לבצע את ההתאמות הדרושות בתקנות אלו, באופן שישקף את המאפיינים הייחודיים לנתיבים המהירים כבישים 2-20, כמו גם מספר שינויים שיחולו ביחס לנתיב המהיר בכביש 1. בכלל זה קובע התיקון את מספר מקטעי החיוב שיהיו בהפעלה מלאה בנתיבים המהירים בכבישים 2-20, לרבות האפשרות להפעלה ראשונית במספר מקטעים קטן יותר; סכומי אגרת הבסיס והאגרה המרבית; אופן הצגת סכומי האגרה בגין מקטעי החיוב, לרבות המרחק בין מיקום הכניסה לנתיב לבין השלט האמור; תשלום דמי גבייה בגין נסיעות בנתיבים מהירים כבישים 2-20; הנושאים שיופיעו בחשבונות לתשלום; הסדרת המצאת חשבונות בדרך דיגיטלית לחייבים שאינם מנויים, למעט בנתיב המהיר בכביש 1; חיובים בפיצוי והחזר הוצאות; מנגנוני עדכון הסכומים; איסור נסיעה באופנוע בנתיבים מהירים כבישים 2-20; קביעה באופן ברור שכלי רכב מעל 3.5 טון אינם יכולים להיכנס לנתיב המהיר, אלא אם מדובר באוטובוס (לרבות אוטובוס זעיר פרטי); פטור מתשלום אגרה לרכב הכולל שלושה נוסעים בנתיב המהיר בכביש 1, וזאת ללא תלות בגודש; פטור מתשלום אגרה בנתיבים מהירים כבישים 2-20 בעת שרכב מתועד בידי מצלמה או אמצעי טכנולוגי שנועד לספירת מספר נוסעים ברכב, או רכב שעבר במתקן ביקורת עם מספר נוסעים מינימלי כאמור; פטור מתשלום אגרה ביחס לרכב שאסף או הוריד נוסע בעמדה ייעודית, או שנכנס לחניון וחנה וסע שפיים ושהה בו לפרק זמן מינימלי של 3 שעות; ותיקוני נוסח.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3, 3א(א), 3ה(ב), 4, 4א(ב), 4ח(ג) ו-6 לחוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000[1] (להלן – החוק), בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה: |
|
||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות נתיבים מהירים (אופן החיוב בתשלום אגרה ואכיפת תשלומים), התשע"א-2010[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1 - |
|||
|
|
|
(1) בהגדרה "אגרת בסיס" אחרי "בנתיב מהיר" יבוא "או במקטע חיוב בנתיב מהיר"; |
|
||
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "אגרת בסיס", יבוא: |
|
||
|
|
|
|
""דמי גבייה" – כמשמעותם בסעיף 3ה לחוק"; |
|
|
|
(3) הגדרת "החייב" תימחק; |
|
|
|
(4) אחרי ההגדרה "אגרת הבסיס", יבוא: |
|
|
|
|
"הסכם המצאה דיגיטאלית" - הסכם בכתב, בנוסח שאישרה הרשות הממונה, בין בעל זיכיון להפעלת נתיב מהיר המנוי בתוספת לחוק ובין חייב שאינו מנוי, לפיו בעל זיכיון ימציא חשבון למען דיגיטלי שמסר לו חייב שהוא ביצע בעניינו הליך אימות;" |
|
|
|
(5) אחרי ההגדרה "מועד יצירת החיוב", יבוא:
|
|
|
|
|
""מען דיגיטלי" – כתובת דואר אלקטרוני, מספר טלפון לקבלת מסרונים (SMS) או אמצעי תקשורת מקוון אחר שאישרה הרשות הממונה; |
|
|
|
|
"מקטע חיוב" – קטע מתוך נתיב מהיר, לפי תקנה 2א"; |
|
|
|
|
"נתיבים מהירים כבישים 2-20" - הנתיבים המהירים לפי תקנה 1(1), (2) ו-(4) לתקנות נתיבים מהירים (קביעת קטעי דרך כנתיבים מהירים וקביעת חניוני חנה וסע) (הוראת שעה), התשפ"ה-2025[3];". |
|
תיקון כותרת סימן א' לפרק ב' |
2. |
בסימן א' לפרק ב' לתקנות העיקריות, אחרי "אמצעי זיהוי" יבוא "מקטעי חיוב אגרה". |
|
הוספת תקנה 2א |
3. |
אחרי תקנה 2 לתקנות העיקריות, יבוא: |
|
|
|
"מקטע חיוב |
2א. |
(א) בנתיבים מהירים כבישים 2-20, יהיו שבעה מקטעי חיוב, לפי המפורט בתוספת הראשונה ובהתאם לקבוע בחוזה הזיכיון. (ב) הרשות הממונה תקבע בהודעה ברשומות את גבולות מקטעי החיוב בהתאם למפורט בתקנת משנה (א), בהתאם לשיקולים תפעוליים ותחבורתיים. |
|
תיקון תקנה 3 |
4. |
בתקנה 3 לתקנות העיקריות –
|
||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), אחרי המילים "בעד נסיעה בנתיב מהיר" יבוא "ובמקרה של נתיב מהיר שנקבעו בו מספר מקטעי חיוב, בעד נסיעה בכל אחד ממקטעי החיוב,"; |
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (2) בתקנת משנה (ג), במקום "מלבד הנהג", יבוא "כולל הנהג"; |
|
|
|
|
|
(3) אחרי תקנת משנה (ג), יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"(ג1) על אף האמור בפסקה (1) בתקנת משנה (ג), בנתיבים מהירים כבישים 2-20, בשלט הכניסה יופיע סכום אגרה בעד מקטע החיוב שבו התבצעה כניסה לנתיב המהיר וכן סכום האגרה בעד מקטעי חיוב נוספים, כפי שתקבע הרשות הממונה בהתאם למגבלת המקום בשלט הכניסה ובשים-לב לשיקולי בטיחות, ; בנסיעה במקטע חיוב שסכומו לא הופיע בשלט הכניסה לנתיבים מהירים כבישים 2-20, בעל הרכב יחויב בסכום שהיה בתוקף בעת שהרכב חלף על פני השלט, בהתאם לפרסום באתר האינטרנט של בעל הזיכיון. |
|
|
|
|
|
(ג2) המפקח על התעבורה כהגדרתו בפקודת התעבורה[4], רשאי לאשר כי המרחק שנקבע להצבת שלט כאמור בפסקאות (1) ו-(2) בתקנה משנה (ג), יהיה קטן יותר, בשים-לב לתנאי הדרך ולשיקולי בטיחות."; |
|
|
|
|
(4) בתקנת משנה (ד), אחרי "ואת הכללים שלפיהם תשתנה האגרה", יבוא ",לרבות בעד כל מקטע חיוב". |
|
|
|
הוספת תקנה 3א |
5. |
אחרי תקנה 3 לתקנות העיקריות, יבוא: |
||
|
|
|
"דמי גבייה |
3א. |
בנתיבים מהירים כבישים 2-20, חייב שאינו מנוי, יהיה חייב בעד נסיעה, בנוסף על חובת תשלום האגרה כאמור בתקנה 3, בתשלום דמי גבייה בסכום הקבוע בתוספת הראשונה א', בצירוף מס ערך מוסף, כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף.". |
|
תיקון תקנה 4 |
6. |
בתקנה 4 לתקנות העיקריות - |
|||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), אחרי פסקה (2), יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(3) בנתיבים מהירים כבישים 2-20 - על אף האמור בפסקה (2), לגבי כל תקופת חיוב, בסמוך לאחר סיומה." |
||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ג) – |
|
||
|
|
|
|
(א) אחרי פסקה (4), יבוא: |
|
|
|
|
|
|
|
"(4א) אם חלים דמי גבייה – סכום דמי הגבייה בשל כל נסיעה;"; |
|
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (5), יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"(5א) אם יש מקטעי חיוב – מקטעי החיוב שבוצעה בהם כל אחת מהנסיעות;". |
|
|
תיקון תקנה 5 |
7. |
בתקנה 5 לתקנות העיקריות |
|||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א) – |
|||
|
|
|
|
(א) בפסקה (1), בסופה יבוא "או בהסכם המצאה דיגיטלית". |
||
|
|
|
|
(ב) בפסקה (2), בסופה יבוא "או בדרך אחרת שנקבעה בהסכם או בהסכם המצאה דיגיטלית". |
||
|
|
|
(2) אחרי תקנת משנה (ב), יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(ב1) בחשבון שנשלח לפי הסכם המצאה דיגיטלית, והוא כולל חיובים בשל נסיעות בלבד – יראו כאילו הגיע לתעודתו אם קיבל בעל הזיכיון חיווי או הודעה מאת החייב על כך שהחשבון הוצג לו (בתקנה זו – חיווי על הצגה), או אם התקיימו תנאי פסקה (1) וכן תנאיה של אחת מפסקאות (2)–(5): |
||
|
|
|
|
|
(1) באמצעי שבו נשלח החשבון נכלל מנגנון למתן חיווי על כשל בשליחת המסר או בקבלתו (בתקנה זו – חיווי על כשל), ובעל הזיכיון נקט את האמצעים הנדרשים כדי להבטיח ברמת ודאות גבוהה שחשבון יגיע לתיבת המען הדיגיטלי שבה מתקבלות הודעות, כברירת מחדל, ממען דיגיטלי מוגדר או המזוהה כמען שבחר החייב. |
|
|
|
|
|
|
(2) חלפו ארבעה ימים ממועד שליחת החשבון, מבלי שהתקבל חיווי על כשל; |
|
|
|
|
|
|
(3) התקבל חיווי על כשל – שלח בעל הזיכיון את החשבון פעם נוספת והתקיימו תנאי פסקה (2); |
|
|
|
|
|
|
(4) נשלח החשבון כאמור בפסקה (3) והתקבל חיווי על כשל – שלח בעל הזיכיון את החשבון לשני מענים דיגיטליים לפחות, והתקיימו בלפחות אחד מהם תנאי פסקה (2); |
|
|
|
|
|
|
(5) נשלח החשבון כאמור בפסקה (4) והתקבלו חיוויים על כשל או שלא היו בידי בעל הזיכיון שני מענים דיגיטליים שמסר החייב – הומצא החשבון לחייב כאילו היה חייב שאינו מנוי ללא הסכם המצאה דיגיטלית. |
|
|
|
|
|
(ב2) חשבון שנשלח לחייב לפי הסכם המצאה דיגיטלית והוא כולל חיוב בשל פיצוי והחזר הוצאות, יראו כאילו הגיע לתעודתו אם התקיימו תנאי תקנת משנה (ב1)(1) וכן אחד מאלה: |
||
|
|
|
|
|
(1) התקבל חיווי על הצגה. |
|
|
|
|
|
|
(2) התקבל חיווי על כשל, או חלפו ארבעה ימים ממועד שליחת החשבון מבלי שהתקבל חיווי על הצגה – שלח בעל הזיכיון את החשבון פעם נוספת והתקבל חיווי על הצגה. |
|
|
|
|
|
|
(3) נשלח החשבון כאמור בפסקה (2) והתקבל חיווי על כשל או חלפו ארבעה ימים מבלי שהתקבל חיווי על הצגה – שלח בעל הזיכיון את החשבון לשני מענים דיגיטליים לפחות, והתקבל חיווי על הצגה בלפחות אחד מהם; |
|
|
|
|
|
|
(4) נשלח החשבון כאמור בפסקה (3) והתקבלו חיוויים על כשל או חלפו ארבעה ימים מבלי שהתקבל חיווי על הצגה, או שלא היו בידי בעל הזיכיון שני מענים דיגיטליים שמסר החייב – הומצא החשבון לחייב כאילו היה חייב שאינו מנוי ללא הסכם המצאה דיגיטלית; |
|
|
|
|
|
(ב3) על אף האמור בתקנה זו, לא יראו בחשבון שנשלח לחייב לפי תקנות משנה (ב1) או (ב2), לפי העניין, כאילו הגיע לתעודתו, אם הוכיח החייב שלא קיבל את החשבון מסיבה שאינה תלויה בו, ולא בשל סירובו או הימנעותו.". |
||
|
תיקון תקנה 6 |
8. |
בתקנה 6(2) לתקנות העיקריות, לפני "במועד יצירת החיוב", יבוא "או המען שמסר בהסכם המצאה דיגיטלית, לפי העניין," |
|||
|
תיקון תקנה 8 |
9. |
בתקנה 8(4) לתקנות העיקריות, בסופה יבוא "נשלח החשבון לפי תקנות 5(ב1)(3) עד (5) או (ב2)(2) עד (4), ייספר מניין הימים האמור ממועד השליחה האחרונה". |
|||
|
תיקון תקנה 11 |
10. |
בתקנה 11 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), אחרי פסקה (1), יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(1א) "דיווח של מספר הנוסעים ברכב לפי תקנה 18(א)(5א), שהינו שגוי, בלי שחל פטור על הנסיעה;". |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ 3-3130-ת1)
__________________[חתימה]
[מירי רגב]
[שרת התחבורה והבטיחות בדרכים]
דברי הסבר
חוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000 (להלן: "החוק" או "חוק נתיבים מהירים"), מסמיך את שרת התחבורה להכריז על נתיב כ"נתיב מהיר", המוגדר כנתיב שהנסיעה בו כרוכה בתשלום אגרה ושניתנת בו עדיפות לתחבורה ציבורית. תכלית הנתיב המהיר היא לתת מענה לבעיית גודש התנועה, תוך מתן העדפה לתחבורה ציבורית ולרכבים רבי-תפוסה.
בהתאם לתקנות נתיבים מהירים (קביעת קטעי דרך כנתיבים מהירים וקביעת חניוני חנה וסע) (הוראת שעה), התשפ"ה-2025 (תקנות שפורסמו לציבור, אך טרם הותקנו), קטעי דרך בכביש 20 (נתיבי אילון) ובחלקים מכבישים 1 ו- 2 המתחברים אליו, יהיו "נתיבים מהירים" כמשמעות מונח זה בחוק נתיבים מהירים (להלן: "נתיבים מהירים כבישים 2-20"). נתיבים אלו יתווספו לנתיב המהיר הקיים היום בכביש מס' 1, ויסייעו בבעיית הגודש במטרופולין גוש דן.
כברירת המחדל וכעדיפות ראשונה, מעצם תכליתו של הפרויקט, השימוש בנתיבים המהירים כבישים 2-20 יתאפשר קודם כל לתחבורה ציבורית ונסיעות של רכבים רבי תפוסה. ככל שתיוותר קיבולת לא מנוצלת בנתיבים המהירים (ובכפוף לכך שלא תפגע רמת השירות של התחבורה הציבורית ורבת התפוסה), לפי אמת מידה שתיקבע, ולמעשה – יעד של נסיעה במהירות של כלפחות 70 קמ"ש, תתאפשר גם נסיעת כלי רכב פרטיים בתמורה לתשלום אגרה. לפיכך, קיימת אפשרות שקבוצות מסוימות לא יוכלו להיכנס לנתיב במצב של עומס והאטת נסיעה. חשוב להבהיר כי סכום האגרה במקטעי החיוב בנתיבים מהירים כבישים 2-20 אינו דינאמי והוא נקבע מראש בסוף השבוע, עבור השבוע העוקב, בהתאם לגודש התנועה בכבישים 20-2 (בנתיבים הרגילים ובמקטעי החיוב השונים) בשבוע שלפניו. זאת, לפי ימים, קבוצות זמן וקבוצות משתמשים.
עיקר מטרת התיקון המוצע היא לבצע את ההתאמות הדרושות בתקנות אלו, באופן שישקף את המאפיינים הייחודיים לנתיבים המהירים כבישים 2-20, כמו גם מספר שינויים שיחולו ביחס לנתיב המהיר בכביש 1.
בכלל זה קובע התיקון מספר מקטעי חיוב שיהיו בהפעלה מלאה בנתיבים המהירים כבישים 2-20, לרבות האפשרות להפעלה ראשונית במספר מקטעים קטן יותר; סכומי אגרת הבסיס והאגרה המרבית; אופן הצגת סכומי האגרה בגין מקטעי החיוב, לרבות המרחק בין מיקום הכניסה לנתיב לבין השלט האמור; תשלום דמי גבייה בגין נסיעות בנתיב; הנושאים שיופיעו בחשבונות לתשלום; הסדרת המצאת חשבונות בדרך דיגיטלית לחייבים שאינם מנויים, למעט הנתיב המהיר בכביש 1; חיובים בפיצוי והחזר הוצאות; מנגנוני עדכון הסכומים; איסור נסיעה באופנוע בנתיבים מהירים כבישים 2-20; קביעה באופן ברור שכלי רכב מעל 3.5 טון אינם יכולים להיכנס לנתיב המהיר, אלא אם מדובר באוטובוס (לרבות אוטובוס זעיר פרטי); פטור מתשלום אגרה לרכב הכולל שלושה נוסעים בנתיב המהיר בכביש 1, וזאת ללא תלות בגודש; פטור מתשלום אגרה בנתיבים מהירים כבישים 2-20 בעת שרכב מתועד בידי מצלמה או אמצעי טכנולוגי שנועד לספירת מספר נוסעים ברכב, או רכב שעבר במתקן ביקורת עם מספר הנוסעים המינימלי כאמור; פטור מתשלום אגרה ביחס לרכב שאסף או הוריד נוסע בעמדה ייעודית, או שנכנס לחניון וחנה וסע שפיים ושהה בו לפרק זמן מינימלי של 3 שעות; ותיקוני נוסח.
להלן התייחסות פרטנית לתקנות המוצעות:
תקנה 3 (קביעת מקטעי חיוב אגרה) -
מוצע כי בנתיבים מהירים כבישים 2-20, יוגדרו במצב הפעלה מלאה שבעה מקטעי חיוב (ארבעה לכיוון צפון ושלושה בכיוון נסיעה לדרום;, אשר גבולותיהם יוגדרו בהתאם לחלוקה המפורטת בתוספת הראשונה. בנוסף, נוכח מורכבותו של הפרויקט, ועל-מנת לאפשר גמישות תפעולית לאורך חיי הפרויקט, מוצע לאפשר לרשות הממונה טווח מוגבל ומתוחם של גמישות תפעולית להתאים את גבולות מקטעי החיוב וזאת בתוך גבולות שהוגדרו (שמית) מראש בגדרי התוספת; זאת בכפוף לכך שמספרם הכולל של מקטעי החיוב, וכן מספרם בכל אחד מכיווני הנסיעה (צפון-דרום ודרום-צפון) יישאר קבוע, וכן שינוי גבול של מקטע חיוב יתאפשר בתוך תוואי גבולות כל אחד מהמקטעים כפי שנכלל בתוספת הראשונה. כן מוצע כי עד להפעלת הנתיב המהיר במלואו, בהתאם לתוואי המקטעים שהוגדר על-ידי שרת התחבורה במסגרת ההכרזה על נתיבים מהירים 2-20, יתאפשר חיוב באגרה בגין כל מקטע חיוב או חלק ממנו, זאת לאחר שהרשות הממונה אישרה את הפעלת אותו מקטע חיוב ופרסמה על כך הודעה ברשומות, בהתאם לסעיף 2 לחוק, לרבות לעניין גבולות המקטע שיפתח לתנועה.
יצוין עוד כי בכל זמן נתון (לאחר הפעלה מלאה) יהיו רק 6 מקטעי חיוב פעילים, באשר שניים מתוך שבעת המקטעים הם למעשה מתחלפים בכיוונם (במקטע כביש מס' 2 בקטע שבין מחלף נתניה (כביש 57) לבין מחלף שפיים, ולהיפך), וכך בפועל בשעות מוגדרות המקטע יהיה לכיוון דרום ובשעות מוגדרות אחרות, לכיוון צפון.
תקנה 4 (אגרות; הבהרות נוסח; שילוט) -
מוצע כי החיוב באגרה הקבוע בתוספת, יהיה עבור נסיעה בכל אחד ממקטעי החיוב. עוד מוצע כי השלטים המוצבים בכניסה למקטעי החיוב, יציגו את סכום האגרה עבור מקטע החיוב שבו התבצעה הכניסה לנתיב המהיר וכן סכום האגרה בעד מקטעי חיוב נוספים (ככל שישנם), כפי שתקבע הרשות הממונה. הצגת סכום האגרה בשילוט תאפשר למשתמשי הדרך לקבל החלטה אם להיכנס לנתיב המהיר ובאילו מקטעים לנסוע, תוך הבאה בחשבון של עלויות הנסיעה.
יוער עם זאת, כי מפאת מגבלות , ניתן יהיה להציג בשילוט הכניסה האמור עד 3 סכומים לתשלום. כאמור לעיל, בנתיבים מהירים כבישים 2-20 תיתכן נסיעה לכיוון של עד 4 מקטעי חיוב (כאשר המקטע המתחלף פונה לכיוון צפון), ולצורך מקרים אלו ובאופן משלים, יוכל הנוסע בנתיבים מהירים כבישים 2-20 להתעדכן מראש במחיר הנסיעה במקטעי החיוב, באשר זה יפורסם (מראש) באתר האינטרנט של בעל הזיכיון. לענין זה חשוב להבהיר כי סכום האגרה במקטעי החיוב הללו אינו דינאמי והוא נקבע מראש עבור השבוע העוקב. זאת, לפי ימים, קבועות זמן וקבוצות משתמשים, כשסדר העדיפויות הוא קודם כל תחבורה ציבורית, לאחר מכן רכבים רבי תפוסה ובהמשך משלמי אגרה, תוך ניסיון לשמור על מהירות של כ-70 קמ"ש בנתיב, ולפיכך קיימת אפשרות שקבוצות מסוימות לא יוכלו להיכנס לנתיב במצב של עומס והאטת נסיעה (כך לדוגמא משלמי אגרה ו/או רכבים רבי תפוסה). כך או כך, במקרים של נסיעה במקטע חיוב שסכומו לא הופיע בשלט הכניסה, ובמקרים אלו בלבד, סכומי האגרה לתשלום בגין נסיעה במקטעי החיוב, יהיו לפי הסכום שהיה בתוקף בעת שהרכב חלף על פני שלט הכניסה, בהתאם לפרסום באתר האינטרנט.
עוד מוצע כי ניתן יהיה, באישור המפקח על התעבורה כהגדרתו בפקודת התעבורה, להפחית את המרחק המינימלי להצבת השלטים בסמוך לכל כניסה לנתיב מהיר. מטרת תיקון זה היא להתמודד עם מקרים שבהם עקב תנאי הדרך ונסיבות העניין, קיים קושי של ממש לעמוד במגבלה הקיימת של 1,200 מטרים.
בנוסף, במקום שהתקנות ינקבו במספר הנוסעים המינימלי מלבד הנהג, הן ינקבו במספר הנוסעים המינימלי כולל הנהג. מדובר בתיקון מבהיר, שנועד למנוע בלבול בקרב הציבור וכן למנוע סתירה בין לשון התקנות לבין השלטים המוצבים בשטח והסימון על נתיב הנסיעה.
תקנה 5 (דמי גבייה) -
בנוסף לחיוב באגרה, ובשונה מהנתיב המהיר בכביש 1, מוצע כי חייב שאינו מנוי, שנסע בנתיבים מהירים כבישים 2-20, יחויב בתשלום סכום קבוע של דמי גבייה (מכוח סעיף 3ה לחוק נתיבים מהירים), בסכום המפורט בתוספת הראשונה א' לתקנות, אך לא בפיצוי והחזר הוצאות כמו בנתיב המהיר בכביש 1.
תקנה 6 (המצאת חשבונות) –
מוצע להוסיף לפרטים שנדרש לכלול בחשבונות הנשלחים לחייבים, את מקטעי החיוב שבוצעה בהם כל אחת מהנסיעות וכן סכום דמי הגבייה שנגבו בשל כל נסיעה.
כמו כן, בנתיבים מהירים כבישים 2-20, המצאת החיוב תיעשה בכל מקרה בסמוך לאחר סיום כל תקופת חיוב.
תקנות 7 עד 9 (המצאה דיגיטלית) -
מוצע כי לעניין הפעלת נתיב מהיר המנוי בתוספת לחוק, ושלמעשה אינו כולל את הנתיב המהיר בכביש 1 (שנקבע לפני 22 בינואר 2018), נוסעים שאינם מנויים יהיו רשאים לבחור לקבל חשבונות באמצעים דיגיטליים, חלף הדואר, לאור היותם נפוצים, נוחים ואמינים. לצורך כך, אותם נוסעים יוכלו לבחור להתקשר עם בעל הזיכיון ב"הסכם המצאה דיגיטלית", ולמסור לו את מענם הדיגיטלי לשם המצאת חשבונות ומבלי להידרש למסירת פרטי אמצעי תשלום, הרשאה לחיוב או פיקדון.
בהמשך לכך, מוצע כי גם במקרה שחשבון כולל חיוב בשל פיצוי והחזר הוצאות, הוא יומצא לחייב בדרך שנקבעה בהסכם או בהסכם המצאה דיגיטלית.
בדומה למנגנון הקיים בחוק תקשורת דיגיטלית עם גופים ציבוריים, התשע"ח-2018, מוצע ליצור מנגנון של חזקת המצאה המשקפת במידת הסתברות ראויה את הצגת החשבון בפועל בפני החייב, תוך הבחנה בין המצאה דיגיטלית השקולה לשליחה בדואר לבין זו השקולה לשליחה בדואר רשום. כתנאי מקדמי בשני המקרים, בעל הזיכיון נדרש לכלול באמצעי שבו נשלח החשבון מנגנון למתן חיווי על כשל בשליחה או בקבלת המסר, וכן לנקוט את האמצעים הנדרשים כדי להבטיח ברמת ודאות גבוהה את הגעת החשבון לתיבת המען הדיגיטלי של החייב, להבדיל למשל מתיקיית ה"ספאם". בהתקיים האמור, חזקת ההמצאה תקום אם בתוך ארבעה ימים לא התקבל חיווי על כשל או אם התקבל חיווי על הצגה. בהתאם לעיקרון השקילות הנזכר לעיל, המצאה השקולה לשליחה בדואר רשום תחייב חיווי על הצגה. היה ושליחה שבוצעה, לרבות שליחות נוספות, כמפורט בתיקון המוצע, לא עמדו בתנאים הנדרשים, יישלח החשבון באמצעי הדואר הקבועים כיום בדין עבור חייב שאינו מנוי ללא הסכם המצאה דיגיטלית.
מאחר שהמצאה דיגיטלית כמפורט לעיל עשויה לכלול בתוכה מספר רב של שליחות לאחר שלא השתכללה חזקת המצאה בשליחה אחת, מוצע כי המועד הסופי שממנו ייספר מניין הימים לשם קביעת המועד לתשלום החיוב – יהיה בשליחה האחרונה.
תקנה 10 (עילות פיצוי והחזר הוצאות) -
תקנה 11 (סכום פיצוי והחזר הוצאות) -
מוצע לקבוע כי סכומי הפיצוי והחזר ההוצאות ביחס לנתיבים מהירים כבישים 2-20, יהיו כמפורט בתוספת שלישית א'.
כמו כן, בהמשך לתיקון המוצע בתקנה 7, מוצע כי בפעם הראשונה שאדם יהיה חייב בתשלום בגין עילה של דיווח שגוי של מספר הנוסעים ברכב, הוא יחויב בסכום מופחת (ביחס לפעמים הבאות).
תקנה 12 (עדכון סכומים) -
מוצע לקבוע מנגנון עדכון של סכומי האגרה, פיצוי והחזר הוצאות ודמי גבייה ביחס לנתיבים מהירים כבישים 2-20, בהתאם לשיעור השינוי במדד. כמו כן, ביחס לשינוי סכומי פיצוי והחזר הוצאות, נקבע מנגנון עדכון הדומה לזה הקיים בנתיב המהיר בכביש 1, אשר יהיה בו כדי להביא בחשבון גם עלויות של פעילויות אכיפה.
תקנה 13 (איסור כניסה לנתיב) -
מוצע לאסור כניסת אופנועים לנתיבים מהירים כבישים 2-20, למעט אופנועים המשמשים את בעל הזיכיון או מי מטעמו, לצרכי תפעול הנתיב המהיר.
יובהר לענין זה כי בשונה מהנתיב המהיר בכביש 1, אשר רוחבו הכולל בין המעקות הוא כ-9 מטרים והוא מופרד במעקה בטיחות וכולל שול ימני ברוחב מלא – הרי שהנתיבים המהירים כבישים 2-20 צפויים להיות ברוחב רצועה כולל של כ-5–6 מטרים בלבד. בתנאי דרך אלו, צפוי להיות חיכוך מוגבר בנתיב בין אופנועים לבין כלי רכב אחרים, בעיקר אוטובוסים, והיעדר אפשרות של הנהגים לחמוק זה מזה במקרה של סיכון. על כן, בשל הסיכון הבטיחותי הממשי שייגרם בעקבות כניסת אופנועים לנתיבים מהירים כבישים 2-20, ובשים לב לעדיפות הניתנת בפרויקט לתחבורה ציבורית ולרכבים רבי תפוסה – מוצע לאסור על כניסה כאמור.
כמו כן, מוצע לקבוע באופן ברור שכלי רכב מעל 3.5 טון, אינם יכולים להיכנס לנתיב מהיר, אלא אם מדובר באוטובוס (לרבות אוטובוס זעיר פרטי); מונית שניתן עליה רישיון לנסיעת שירות, בעת שהיא מבצעת נסיעת שירות בקו שירות למוניות; כלי רכב המופעל על-ידי בעל זיכיון או מי מטעמו, לצורך תפעול הנתיב המהיר; רכב שניתן לגביו תג נכה התואם במראהו את תמרור 437, בעת שהנכה שעל שמו ניתן התג נוהג ברכב או נוסע בו.
בנוסף, במקום שהתקנות ינקבו במספר הנוסעים המינימלי מלבד הנהג, הן ינקבו במספר הנוסעים המינימלי כולל הנהג. מדובר בתיקון מבהיר, שנועד למנוע בלבול בקרב הציבור וכן למנוע סתירה בין לשון התקנות לבין השלטים המוצבים בשטח.
תקנה 14 (פטור מתשלום אגרה וסכום מופחת) –
מוצע מטעמי בהירות כי במקום שהתקנות ינקבו במספר הנוסעים המינימלי מלבד הנהג, הן ינקבו במספר הנוסעים המינימלי כולל הנהג. מדובר בתיקון מבהיר, שנועד למנוע בלבול בקרב הציבור וכן למנוע סתירה בין לשון התקנות לבין השלטים המוצבים בשטח.
כמו כן, מוצע להוסיף עילת פטור מתשלום אגרה בעד נסיעה בנתיבים מהירים כבישים 2-20, ביחס לרכב שיוך (מנוי) כשיש ברכב לפחות שלושה נוסעים, ובכפוף למעבר במתקן ביקורת, או לחילופין דיווח באופן שאישרה הרשות הממונה, לצד תיעוד בידי מצלמה או אמצעי טכנולוגי שנועד לספירת הנוסעים ברכב.
עוד מוצע ליתן פטור מאגרה בגין נסיעה בנתיבים מהירים כבישים 2-20, במקטע חיוב האגרה הקודם לחניון חנה וסע שפיים, בנסיעה מכיוון צפון (נתניה) לכיוון דרום, וזאת כשנעשה שימוש בחניון חנה וסע לצורך העלאת או הורדת נוסע בעמדה ייעודית לכך. מטרת הפטור היא לעודד את הנוסעים המגיעים מכיוון צפון להיכנס לחניון חנה וסע שפיים ולעשות שימוש בשירותי הפרויקט באופן המקדם את מטרותיו: הורדת נוסע לצורך שימושו בשירותי ההיסעים, ולחלופין איסוף נוסע לצורך נסיעה משותפת, וכל אלו חלף כניסת אותו נוסע לאזורי הגודש בלב המטרופולין באמצעות רכב פרטי. הצורך בפטור נובע מכך שתחילת המקטע והחניון אינם סמוכים זה לזה (בשונה מחניון חנה וסע ראשל"צ), ועל כן מוצע ליתן תמריץ להכוונת התנהגותם של נוסעים באופן האמור. בדומה, מוצע לתת פטור מאגרה במקרה של רכב אשר חנה בחניון חנה וסע שפיים במשך שלוש שעות לפחות – פרק זמן המשקף את ההנחה כי בעל הרכב השתמש בשירותי ההיסעים ובכך הגשים את מטרות הפרויקט גם כן.
יובהר כי לא ניתנים פטורים דומים ביחס לחניון חנה וסע ראשון לציון, מהטעם כי לצורך חניה בו, אין צפי למעבר במקטע חיוב אגרה.
לצד האמור וכחלק מהמאמץ לעודד נסיעות שיתופיות בנתיבים מהירים, מוצע לאפשר בנתיב המהיר הקיים בכביש 1 לכיוון מערב, פטור מתשלום אגרה לרכב שבו לפחות שלושה נוסעים, כולל הנהג, וזאת ללא תלות בגודש. הקלה זו תאפשר וודאות בנוגע לתחולת הפטור, אשר תסייע לציבור לתכנן את נסיעותיו ברכב מרובה תפוסה. יצוין עוד למען הסדר הטוב, שלפי המצב הקיים בתקנות, הפטור האמור תלוי באמת מידה של נסיעתם של לפחות 1000 כלי רכב בשעה.
תקנה 15 (תיקון התוספת הראשונה) -
מוצע לקבוע בתוספת הראשונה את פרט מס' 2, במסגרתו ייקבעו סכומי הבסיס לתשלום האגרה בכל אחד ממקטעי החיוב בנתיבים מהירים כבישים 2-20. ר' לענין זה גם הפירוט המתואר בתיקון תקנה 3 לעיל.
תקנה 16 (הוספת תוספת ראשונה א') -
מוצע להוסיף במסגרת התקנות את תוספת ראשונה א', במסגרתה ייקבעו דמי הגבייה בעד נסיעה בנתיבים מהירים כבישים 2-20, כשבשלב הראשוני ייקבעו דמי הגבייה בהתאמה לסכום דמי הגבייה בכביש אגרה יקנעם סומך. ר' לענין זה גם הפירוט המתואר בתיקון תקנה 5 לעיל.
תקנה 17 (הוספת תוספת שלישית א') -
מוצע להוסיף במסגרת התקנות את התוספת השלישית א', במסגרתה ייקבעו סכומי פיצוי והחזר הוצאות נפרדים ביחס לנתיבים מהירים כבישים 2-20, וזאת בין השאר לנוכח האפשרות של עדכון ושינוי הסכומים בשים לב לפעילויות אכיפה, כמפורט בתקנה 13(ג) לתקנות העיקריות. ר' לענין זה גם הפירוט המתואר בתיקון תקנות 10 ו-11 לעיל.
תקנה 18 (תיקון תוספת רביעית) -
מוצע לקבוע במסגרת התוספת הרביעית בתקנות את הנסיבות והמקרים לגביהן יהיה פטור מתשלום אגרה. ר' לענין זה גם הפירוט המתואר בתיקון תקנה 14 לעיל.