תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) (שיפור הפעילות בתחום העסקת אחיות ואחים מומחים בשנים 2025-2026), התשפ"ה-2025.
מטרת התקנות היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת סכום התשלום הנוסף שנקבע בתקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022, המיועד לבתי חולים ציבוריים כלליים בעד תכניות לאומיות לשיפור הרפואה שביצעו על ידי שיפור הפעילות בתחום העסקת אחיות ואחים מומחים בשנים 2025-2026.
טיוטת תקנות מטעם שר הבריאות
טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) (שיפור הפעילות בתחום העסקת אחיות ואחים מומחים בשנים 2025-2026), התשפ"ה-2025
|
|
|
בתוקף הסמכות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940[1] (להלן – הפקודה), שנטלתי לפי סעיף 34 לחוק –יסוד: הממשלה[2], אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה- |
|
|
|
|
"אחות ואחים מומחים ברפואה דחופה" – אח או אחות להם תואר מומחה באחיוּת לפי תקנות בריאות העם (אישור תואר מומחה בסיעוד), התשע"ד-2013[3], העובדים כחלק מהצוות המטפל במלר"ד בכפיפות מקצועית לרופא מומחה; |
|
|
|
|
"כמות האחים והאחיות התוספתיים במלר"ד" – כמות האחיות והאחים המומחים ברפואה דחופה המועסקים במלר"ד החל מ-1 ביולי בשנת 2025, ולכל אורך שנת 2026; |
|
|
|
|
"מלר"ד" – מחלקה לרפואה דחופה שהיא אחת מאלה: |
|
|
|
|
|
(1) מלר"ד ילדים; |
|
|
|
|
(2) מלר"ד כללי. |
|
|
|
"מלר"ד ילדים" – בבית חולים ציבורי כללי, הפועל לפי רישיון משרד הבריאות; |
|
|
|
|
"מלר"ד כללי" – בבית חולים ציבורי כללי, הפועל לפי רישיון משרד הבריאות; |
|
|
|
|
"תקנות אמות מידה לחלוקה" – תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף), התשפ"ג-2022[4]. |
|
|
תחולה |
2. |
פרק א' לתקנות אמות מידה לחלוקה יחול על חלוקת סכום נוסף לפי תקנות אלה. |
|
|
סכום תקצוב נוסף בעד |
3. |
סך כל התקצוב הנוסף לפי תקנות אלה יהיה 10 מיליון שקלים חדשים. |
|
|
תקצוב נוסף בעד העסקת אחיות מומחיות תוספתיות בבית החולים |
4. |
(א) סכום תקצוב נוסף בסך של 292,500 שקלים חדשים יחולק לבית חולים בעד כל אחות או אח מומחים ברפואה דחופה תוספתי שהעסיק, בהתאם למספר האחיות והאחים המומחים התוספתיות שמשרד הבריאות הקצה לכל מלר"ד כמפורט בתוספת. |
|
|
|
|
(ב) תקצוב כאמור בתקנת משנה (א) יחולק לבית חולים שעמד בתנאים האלה: |
|
|
|
|
|
(1) בית החולים פרסם את כלל המשרות המיועדות לאיוש לאח או אחות מומחים ברפואה דחופה, באתר אינטרנט פומבי או באתר האינטרנט של בית החולים; |
|
|
|
|
(2) בית החולים הגיש התחייבות חתומה בידי האחות הראשית בבית החולים, לפיה הוא לא צמצם את כמות האחים והאחיות המועסקים במלר"ד בעקבות העסקת אחים או אחיות מומחים ברפואה דחופה; |
|
|
|
|
(3) בית החולים העביר למשרד נתונים על מצבת האחיות והאחים במלר"ד וכן נתונים על היקף הפעילות במלר"ד כפי שהורה לו המשרד. |
|
|
|
(ג) נותרה יתרה תקציבית לאחר חלוקה לפי תקנת משנה (א) בשל כך שבית חולים לא מימש את ההקצאה שניתנה לו, יהיה המשרד רשאי להעביר את ההקצאה לבית חולים שלו מספר הפניות הגדול ביותר למלר"ד לפי החלוקה המפורטת בתוספת, ולחלק לבית החולים תקצוב בהתאם. |
|
|
דיווח |
5. |
בית החולים יגיש דיווח הכולל את כל אלה: |
|
|
|
|
|
(א) מועד קליטה משוער לאחיות ואחים מומחים תוספתיים שטרם נקלטו וצפויים להיקלט; |
|
|
|
|
(ב) דיווח על הפסקת העסקה של אחיות ואחים מומחים; |
|
|
|
|
(ג) מספר האחיות והאחים המומחים המועסקים במלר"ד כללי או מלר"ד ילדים בבית החולים, וכמות התקנים הפנויים להעסקה כאמור; |
|
|
|
תוספת |
|
|
|
|
|
|
|
סך הפניות למלר"ד כללי ומלר"ד ילדים בכל בית חולים בשנה שקדמה לשנת התקצוב: |
מספר בתי חולים: |
מס' הקצאות לשנת 2025: |
בתי החולים: |
|
מעל 140,000 |
5 |
12 |
המרכז הרפואי שיבא תל השומר (3), הקריה הרפואית רמב"ם (3), המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב) (3), סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי (2), מרכז רפואי מאיר (1) |
|
99,000-140,000 |
10 |
12 אחד לכל בית חולים, במידה ונשארו תקנים, יחולק על פי מספר פניות למלר"ד |
בית החולים וולפסון (1), מרכז רפואי שמיר (2), המרכז הרפואי הלל יפה (1), המרכז הרפואי לגליל נהריה (1), המרכז הרפואי ע"ש ברזילי (1), מרכז רפואי רבין - ביילינסון (1), המרכז הרפואי קפלן (1), מרכז רפואי העמק (1), מרכז רפואי הדסה עין כרם (1), המרכז הרפואי שערי צדק (2) |
|
עד 99,000 |
14 |
10 אחד לכל בית חולים, במידה ונשארו תקנים, יחולק על פי מספר פניות למלר"ד |
בית החולים אסותא אשדוד (1), המרכז הרפואי הדסה הר הצופים (1), מרכז רפואי צפון (2), זיו (1), בית חולים לניאדו (2), מרכז רפואי כרמל (1), המרכז הרפואי בני ציון (1), מרכז רפואי רבין - השרון (1) |
שנת 2026
|
סך הפניות למלר"ד כללי ומלר"ד ילדים בכל בית חולים בשנה שקדמה לשנת התקצוב: |
מספר בתי חולים |
מספר תקנים להקצאה לשנת 2026 והלאה |
|
מעל 140,000 |
5 |
12 |
|
99,000-140,000 |
10 |
12 |
|
עד 99,000 |
14 |
10 |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-6465)
_________________
אוריאל בוסו
שר הבריאות
דברי הסבר
חוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), קובע בסעיף 9 כי החל משנת 2022 יעביר המוסד לביטוח לאומי לכל בית חולים ציבורי כללי תשלום חודשי קבוע כפי שהודיעו לו שר האוצר ושר הבריאות, וכי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע תקנות בעניינים הקבועים בסעיף קטן 9(ו)(1). בנוסף, נקבע בסעיף 9(ו)(2) כי השרים רשאים לקבוע כי אחת לשנה יחולק לבתי החולים הציבוריים הכלליים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תשלום נוסף בסכום שיקבעו, על פי מדדי איכות רפואיים שיקבע בתקנות.
תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים)(תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2022 (להלן –תקנות ההתחשבנות), מסדירות את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק.
בסעיף 5 לתקנות ההתחשבנות נקבע, כי בנוסף לסכום חודשי, יחולק בכל שנה לכלל בתי החולים סכום נוסף בעד תכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה, וכי סכום זה יחולק בהתאם למדדים שיקבע שר הבריאות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – פקודת בריאות העם) , לאחר שנטל את סמכותו לפי חוק יסוד הממשלה. הסכום שיחושב לכל בית חולים לפי תקנות אלה יתווסף לסכום התשלום החודשי שחושב לבית החולים.
סעיף 33 לפקודת בריאות העם מסמיך את המנהל לקבוע תקנות הקובעות דרישות שונות מבתי חולים, ובין השאר בנושאים הנוגעים לסידורים סניטריים, ניהול מקצועי, וטיפול רפואי נאות בחולים.
מטרת התקנות היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת סכום תקצוב נוסף בעד ביצוע פעילות בתחום העסקת אחיות מומחיות בבתי החולים בשנת 2025.
תקנה 1
מוצע לקבוע את ההגדרות לתקנות אלה.
תקנה 2
מוצע לקבוע כי ההוראות הכלליות הקבועות בפרק א' בתקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) התשפ"ג-2022 יחולו על תקנות אלה.
תקנה 3
מוצע לקבוע את הסכום הכולל שיחולק במסגרת הפעילות שקבועה בתקנות.
תקנה 4
מוצע לקבוע את התנאים לחלוקת סכום תקצוב נוסף בעד העסקת אחיות מומחיות וכן את הסכום שיחולק בעד העסקת כל אחות.
תקנה 5
מוצע לקבוע הוראת דיווח לתקנות אלה.