תזכיר טיוטת תקנות כלי הירייה (הכשרה)(תיקון), התשפ"ה-2025

תוכן עניינים

טיוטת תקנות כלי הירייה (הכשרה)(תיקון), התשפ"ה-2025. 2

1. הוספת סעיף 3א. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות כלי הירייה (הכשרה)(תיקון), התשפ"ה-2025.

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

על רקע מצב המלחמה בו מצויה מדינת ישראל במסגרת מלחמת "חרבות הברזל", מחזיקי רישיונות פרטיים רבים אשר משרתים בשירות מילואים לזמן רציף וממושך ונדרשים בתקופה זו לבצע הכשרת רענון כהגדרתה בתקנות כלי הירייה (הכשרה), התשע"ח-2018 (להלן- תקנות ההכשרה), שנדרש לבצעה לפי תקנה 3(ג), 3(ד), 3(ה) ו-3(ו) לתקנות ההכשרה, מתקשים לבצעה לצורך המשך החזקת רישיון או תעודת הרשאה או חידושם מזמן לזמן. אשר על כן, במטרה שלא לפגוע במחזיקי רישיונות פרטיים שמשרתים במילואים, מבוקש להאריך את מועד ביצוע ההכשרות כמפורט.

מבוקש אפוא להאריך את התקופה שבה יתאפשר לבעלי רישיונות כלי יריה אשר משרתים במילואים במשך שלושים ימים במצטבר, במהלך תשעים הימים שקדמו לתקופת ביצועה של הכשרת הרענון, לתקופה אחת בלבד של שישה חודשים.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם המשרד לביטחון לאומי:

תקנות  כלי הירייה (הכשרה)(תיקון), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 5ג(ב), 5ג(ג) ו- 21(ב1) לחוק כלי הירייה, התש"ט- 1949[1], ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

הוספת סעיף 3א

1.   

בתקנות כלי הירייה (הכשרה), התשע"ח -2018[2]  (להלן- התקנות העיקריות), אחרי תקנה 3 יבוא:

 

 

3א.

"על אף האמור בתקנה 3, הכשרת רענון שנדרש לבצעה לפי תקנה 3(ג), (ד), (ה)  או(ו), לפי העניין, ובתקופה הקודמת למועד האחרון לביצועה משרת בעל הרישיון בשירות מילואים כהגדרתו בחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008, במשך שלושים ימים מצטברים במהלך תשעים הימים שקדמו למועד האחרון כאמור, תוארך התקופה לביצועה לתקופה אחת של שישה חודשים."

בחינה תקופתית ראשונה

2.  

אחרי סעיף 10 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

10א

"בחינה תקופתית ראשונה של תקנה 3א לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב–2021, תתבצע לא יאוחר מחמש שנים ממועד כניסתן לתוקף של תקנות כלי הירייה (הכשרה) (תיקון), התשפ"ה–2025."

 

 

(_______  התשפ"ה (_______2025)

 (חמ _____-3)

 

__________________

 איתמר בן גביר

השר לביטחון לאומי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

כללי

סעיף 5ג(א) לחוק כלי היריה, התש"ט-1949 (להלן- חוק כלי היריה, החוק), קובע כי לא יינתן רישיון להחזקה ולנשיאה של כלי יריה אלא לאחר שמקבל הרשיון עבר הכשרה מתאימה ללימוד השימוש בכלי היריה והפעיל במטווח קליעה כלי יריה מסוג הכלי שהוא מבקש לרכוש. סעיף 5ג(ב) לחוק קובע כי השר לביטחון לאומי יתקין תקנות בדבר תכנית ההכשרה כאמור.

בהתאם לאמור, ולסעיף 21(ב1)(1) לחוק, הותקנו תקנות כלי היריה (הכשרה), התשע"ח-2018 (להלן- תקנות ההכשרה), המסדירות את ההכשרה הנדרשת ממבקש רישיון או תעודת הרשאה לפי חוק כלי היריה או מהמבקש את חידושם.

 

על רקע מצב המלחמה בו מצויה מדינת ישראל במסגרת מלחמת "חרבות הברזל", מחזיקי רישיונות פרטיים רבים אשר משרתים בשירות מילואים לזמן רציף הנדרשים לבצע הכשרת רענון לצורך המשך החזקת רישיון או תעודת הרשאה או חידושם מזמן לזמן, מתקשים לבצעה.

 

סעיף 1 במטרה שלא לפגוע במחזיקי רישיונות פרטיים, שעקב שירות מילואים לזמן ארוך אינם יכולים לבצע את הפעולות הנדרשות לחידוש רישיונם, מוצע להאריך את התקופה שבה יתאפשר לבעלי רישיונות כאמור לבצע את ההכשרות הנדרשות לצורך המשך החזקה ברישיון או הרשאה, או לצורך חידוש רישיון או הרשאה על פי תקנה 3(ג), 3(ד), 3(ה) ו-3(ו) לתקנות ההכשרה, לתקופה אחת בלבד של שישה חודשים, ובלבד שבמהלך תשעים הימים שקדמו למועד ביצועה של הכשרת הרענון שירת בעל הרישיון במילואים במשך שלושים ימים במצטבר.

          

           יובהר בהקשר זה כי יישום התקנות ואופן ביצוען ייעשה באמצעות מנגנון של העברת הנתונים הקיים בין צה"ל לאגף לרישוי ופיקוח כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי, לצורך בדיקת הזכאים עליהם יחול ההסדר המוצע.

 

יובהר כי מדובר במחזיקי רישיונות אשר עומדים בתנאי הסף הקבועים בחוק ובתקנות, לרבות קביעת משטרת ישראל בדבר מסוכנותם הפלילית והמלצת משרד הבריאות בדבר כשירותם הרפואית לשאת כלי ירייה, וכן באחד מהתבחינים הקבועים בתקנות התבחינים בנושא וכי אין בהסדר המוצע כדי לגרוע מהחובה החלה על מחזיק רישיון להודיע לפקיד רישוי כהגדרתו בחוק,  אם חדל לעמוד באחד מתנאי הסף או אם חדל להתקיים בו תבחין לקבלת רישיון, בהתאם להוראת תקנה 2(ג) ו-3(ד) לתקנות כלי הירייה (תנאי סף ותבחינים לקבלת רישיון פרטי לכלי ירייה והוראות נוספות), תשפ"ד-2023.

 

סעיף 2 בהתאם לסעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021, על מאסדר המבקש להציע או לקבוע אסדרה, יקבע בה הוראה לעניין בחינתה.

 



[1] ס"ח התש"ט, עמ' 143; התשע"ד, עמ' 642; התשפ"ג, עמ' 22.

[2] ק"ת התשע"ח, עמ' 2644 (עמ' 2678).