תזכיר טיוטת תקנות תכנון משק החלב (דיווחים ומתן הוראות), התשפ"ה– 2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות תכנון משק החלב (דיווחים ומתן הוראות), התשפ"ה– 2025

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

אחת ממטרות חוק תכנון משק החלב, התשע"א – 2011 (להלן – החוק), המהווה חוק מסגרת להסדרת התכנון בענף החלב, היא להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו לצרכנים, תוך הבטחת מחירים נאותים ליצרנים, למחלבות ולציבור, ותנאים הולמים לפעילות היצרנים והמחלבות.

 

בהתאם לחוק, המדיניות הנוגעת להסדרת הייצור והשיווק מעוגנת בתקנות, כאשר יישום וביצוע המדיניות, ובכלל זה יישום התכנון בענף החלב, מופקדים בידי מועצת החלב, שהיא חברה לתועלת הציבור.

 

בתקנות תכנון משק החלב (דיווחים ומתן הוראות), התשפ"ה - 2025 (להלן – התקנות) מוצע להסדיר חלק מהסוגיות המנויות בסעיף 12(ב) לחוק, ובהן: דרכים לטיפול בחלב עודף ובעודפי חלב במכסה, לרבות באמצעות פינויים או השמדתם, ומתן הוראות לעניין זה.

 

יובהר כי מרבית ההוראות שמוצע לעגן בתקנות מיושמות בפועל מזה שנים רבות במסגרת נוהלי העבודה של מועצת החלב, חלקם לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), התשכ"ז – 1967, ולכן אין צורך בתקופת היערכות לקראת החלתן. כן יוער כי התקנות לא כוללות הוראות הקשורות לאמצעים כספיים לוויסות כמויות במשק החלב והוראות הקשורות למימון הטיפול בחלב עודף ובעודפי חלב במכסה. הוראות אלו קשורות גם לקרן הוויסות של כמויות חלב, ויוסדרו בתקנות נפרדות.

 

להשלמת התמונה יצוין כי ביום 21.8.2024 פורסמה להערות ציבור טיוטת הוראת שעה בנושא. הוראת השעה לא הותקנה, ובזמן שחלף ממועד פרסומה נערכו מספר שינויים בעקבות הערות ציבור ושיח שקוים עם בעלי עניין. כן בוצע הליך הערכת השפעות רגולציה. התקנות שמוצע לקדם כעת באות במקום הוראת השעה. 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

 

 

טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות וביטחון המזון:

טיוטת תקנות תכנון משק החלב (דיווחים ומתן הוראות), התשפ"ה– 2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 12(ב) ו-38 לחוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011[1]  (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם מועצת החלב, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה-

 

 

"אשכול"- מחלבה או קבוצת מחלבות כפי שהחליט המנהל לפי תקנה 13;

 

 

"התפלגות"- שיעור ייצור החלב החודשי או המצטבר, לפי העניין, מתוך המכסה, בכל אחד מחודשי השנה, וזאת לגבי חלב בקר או חלב צאן, לפי העניין, הכל כמפורט בתוספת הראשונה;

 

 

"ועדת המכסות"- כמשמעותה בסעיף 5 לחוק;

 

 

"מחלבה מווסתת"- מחלבה קולטת הקולטת חלב גולמי מיצרנים מעבר לצרכי הייצור שלה ומעבירה אותו למחלבות אחרות;

 

 

"מחלבה קולטת"- מחלבה שקיבלה היתר לפי תקנה 9(א) לקלוט חלב גולמי מיצרן אחד או יותר;

 

 

"מחלבה קטנה קולטת" – מחלבה שקיבלה היתר לפי תקנה 9(ב) לקלוט חלק ממכסת חלב של יצרן בהיקף שאינו עולה על 200,000 ליטרים בשנה;

 

 

"מיתקן ייבוש" – מיתקן לייבוש חלב ולחיבוץ חמאה מחלב המופעל במחלבה;

 

 

"המנהל" – המנהל הכללי של מועצת החלב או מי שהוא הסמיך מבין עובדי המועצה, לעניין תקנות אלה, כולן או חלקן;

 

 

"מפעל" – מפעלי מזון שאינם מחלבות, לרבות מפעלי מזון לבעלי חיים;

 

 

"מקורות החלב"- כמות החלב הצפויה  שתשווק על ידי היצרנים  לכל מחלבה באשכול ;

 

 

"עודפי חלב" – חלב שלא יוצרו ממנו מוצרי חלב לשיווק בשוק המקומי;

 

 

"רישיון ייצור"- רישיון ייצור כהגדרתו בחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו- [2]2015

 

 

"שימושים לחלב"- היקף הייצור הצפוי בכל מחלבה באשכול;

ניהול רישום יומי ודיווח חודשי למנהל

2.  

(א) מחלבה תנהל רישום יומי של הנתונים המפורטים להלן:

 

 

 

(1)  נתוני קליטה- כמות החלב הגולמי שקלטה מכל יצרן או מחלבה, ובכלל זה שיעורי השומן והחלבון בחלב האמור;

 

 

 

(2)  נתוני רכישה - כמות חומרי הגלם החלביים שרכשה, מייצור מקומי או מייבוא;

 

 

 

(3)  נתוני ייצור- כמות חומרי הגלם החלביים שייצרה מהחלב הגולמי שקלטה כאמור בפסקה (1);

 

 

 

(4)  נתוני שימוש- כמות החלב הגולמי וכמות חומרי הגלם שעשתה בהם שימוש לצורך ייצור מוצרי חלב;

 

 

 

(5)  נתוני  מכירה- כמות החלב הגולמי וכמות חומרי הגלם החלביים שמכרה וכן פירוט אם הם נמכרו ליצוא או לשוק המקומי ולמי נמכרו, למחלבה- בציון שמה או למפעל- בציון סוגו;

 

 

 

(6)  נתוני קבוצת מוצרים- כמות מוצרי החלב שייצרה וכמות מוצרי החלב שבמלאי,  לגבי כל אחת מקבוצת מוצרי החלב המפורטת בתוספת השנייה;

 

 

 

(7)  נתוני מיתקן ייבוש- כמות החלב הגולמי שהעבירה למיתקן ייבוש, וכמויות חומרי הגלם החלביים שנזקפו לזכותה בשל כך, לפי תקנה 18(ג);

 

 

 

(8)  נתוני שיווק- כמות מוצרי החלב ששיווקה וכן פירוט אם שווקו ליצוא או לשוק המקומי ולמי שווקו, לקמעונאים או לשוק מוסדי.

 

 

(ב)  המחלבה תמסור למנהל, באופן מקוון, דיווח חודשי עד ליום ה-15 בכל חודש, לגבי החודש הקודם לחודש שבו היא מוסרת דיווח כאמור; הדיווח החודשי יכלול את פרטי הזיהוי של המחלבה, סיכום הנתונים המפורטים בתקנת משנה (א) וכן יכלול  פירוט לגבי כל אחת מקבוצת מוצרי החלב שבתוספת השנייה בדבר כמות המוצרים שמכרה לציבור ושמכרה למחלבות אחרות או לייצוא, ופירוט בדבר שיעור השומן הממוצע בכל אחת מהקבוצות כאמור.

אישור קליטה חודשי ליצרן

3.  

(א) מחלבה קולטת תמסור אישור קליטה חודשי לכל יצרן המשווק לה חלב עד היום ה-25 בחודש העוקב לחודש שלגביו ניתן האישור.

 

 

(ב)  אישור קליטה חודשי כאמור בתקנת משנה (א), יכלול את הפרטים האלה:

 

 

 

(1)  כמות  החלב הכוללת שהעביר היצרן למחלבה באותו חודש, וכן פירוט מהי כמות החלב מתוך כמות החלב הכוללת האמורה שהעביר היצרן למחלבה בהתאם להתפלגות החודשית המפורטת בטור ב' בתוספת הראשונה לצד אותו החודש ופירוט מהי כמות החלב מתוך כמות החלב הכוללת האמורה שהעביר היצרן למחלבה מעבר להתפלגות החודשית האמורה, אם ישנה;

 

 

 

(2)  שיעורי החלבון והשומן בכמות החלב הכוללת שקלטה המחלבה באותו חודש;

 

 

 

(3)  כמות החלב המצטברת שהעביר היצרן למחלבה מתחילת השנה עד לאותו החודש, וכן פירוט מהי כמות החלב מתוך כמות החלב המצטברת האמורה שהעביר היצרן למחלבה בהתאם להתפלגות המצטברת המפורטת בטור ג' בתוספת הראשונה לצד אותו החודש ופירוט מהי כמות החלב מתוך כמות החלב המצטברת האמורה שהעביר היצרן למחלבה מעבר להתפלגות המצטברת האמורה, אם ישנה;

 

 

 

(4)  התשלום שישולם ליצרן בעד החלב ששיווק למחלבה באותו חודש, ואופן חישובו, כמפורט להלן:

 

 

 

 

(א) התשלום בעד חלב חודשי במכסה וחלב עודף;

 

 

 

 

(ב)  ניכויים או תוספות בעד איכות החלב ששווק למחלבה;

 

 

 

 

(ג)  ניכויים בשל היטלים שעל היצרן לשלם למועצת החלב לפי החוק.

אישור שנתי של מחלבה ליצרן

4.  

מחלבה קולטת תמסור ליצרן המשווק לה חלב, עד ליום ה – 30 ביוני בכל שנה, אישור שנתי בעד השנה הקודמת לשנה שבה היא מוסרת את האישור האמור; האישור יכלול פירוט ההתחשבנות הכספית בין המחלבה הקולטת ליצרן  שבוצעה במהלך השנה בעד אספקת החלב.

דיווח שנתי של מחלבה למנהל

5.  

מחלבה תמסור למנהל, עד ליום ה-31 במרץ בכל שנה, דוח שנתי המסכם את השנה הקודמת לשנה שבה היא מוסרת את הדוח האמור; הדוח השנתי יכלול את פרטי הזיהוי של המחלבה ונתונים על כמות חומרי הגלם החלביים שהמחלבה החזיקה במלאי בתום השנה וכן נתונים על כמויות החלב שקלטה מיצרנים במהלך השנה; לדוח יצורף אישור רואה חשבון בדבר הנתונים הכלולים בו.

דיווח של מיתקן ייבוש למנהל

6.  

(א) מיתקן ייבוש  ימסור למנהל דוח שבועי, ביום העבודה האחרון בכל שבוע לגבי אותו שבוע עבודה; דוח כאמור יכלול את פרטי הזיהוי של מיתקן הייבוש, פירוט בדבר מלאי אבקת החלב בתחילת שבוע העבודה ובסופו וכן פירוט בדבר סוג הכשרות והמועד האחרון לשימוש של כל אבקת החלב שלגביה פירט מלאי כאמור.

 

 

(ב)  מיתקן ייבוש ימסור למנהל דוח חודשי,  עד ה-15 בכל חודש לגבי החודש הקודם לחודש בו הוא מוסר את הדוח; דוח כאמור יכלול את פרטי הזיהוי של מיתקן הייבוש, פירוט בדבר מלאי חומרי הגלם החלביים ביום העבודה האחרון של החודש שלגביו נמסר הדיווח ופירוט בדבר סוג הכשרות של כל חומר גלם שלגביו פירט מלאי כאמור וכן את כמות חומרי הגלם החלביים שמיתקן הייבוש זוקף לזכותה של כל מחלבה, לפי תקנה 18(ג).

סמכות לדרוש דיווחים נוספים

7.  

המנהל, באישור מועצת החלב, רשאי להורות למחלבה מסוימת או למיתקן יבוש מסוים למסור לו דיווחים נוספים בעניין ייצור, שיווק ומלאי של חלב גולמי, חומרי גלם חלביים ומוצרי חלב, באופן ובמועד שיורה ואשר יש בהם כדי להבטיח ביצוען של תקנות אלה.

עדכוני המנהל הנמסרים למועצת החלב

8.  

(א) המנהל יעדכן את מועצת החלב, בתחילת כל רבעון לפחות, על כמות חומרי הגלם החלביים שבמלאי ועל תחזיות השימוש במלאי לפי סוגי הכשרות השונים.

 

 

(ב)  המנהל יעדכן את מועצת החלב, בחודשים אפריל ואוקטובר של כל שנה, בדבר נתוני ייצור חלב גולמי ובדבר נתוני שיווק של חלב.

 

 

(ג)  המנהל ימסור למועצת החלב עדכון שנתי, עד ליום 30 באפריל של השנה העוקבת לשנה שלגביה נמסר העדכון השנתי; העדכון יכלול, בין היתר, נתונים על כמות של חלב שהושמד, של חלב עודף, של עודפי חלב במכסה ושל חומרי גלם חלביים ששווקו למפעלים ולייצוא.

 

 

(ד)  עדכונים לפי תקנה זו ייעשו על בסיס הדיווחים שקיבל המנהל מהמחלבות וממיתקן הייבוש לפי תקנות אלה וכן על בסיס כל מידע נוסף שברשותו.

היתר מחלבה קולטת

9.  

(א) המנהל  ייתן היתר למחלבה המבקשת לקלוט את מלוא החלב הגולמי שמייצר יצרן אחד או יותר אם יש ברשותה רישיון ייצור וכן יש לה את הציוד והמיתקנים הנדרשים לקליטת חלב כאמור. 

 

 

(ב)  המנהל רשאי לתת למחלבה היתר לקליטת חלק מהיקף מכסתו של יצרן המוצמד למחלבה קולטת אחרת לפי תקנה 10, בהיקף שאינו עולה על 200,000 ליטרים בשנה, אם השתכנע, בין השאר, כי הדבר נדרש כלכלית או תפעולית למבקשת, ובלבד שיש ברשותה רישיון ייצור וכן יש לה את הציוד והמיתקנים הנדרשים לקליטת חלב כאמור.

 

 

(ג)  מחלבה לא תקלוט חלב גולמי מיצרן אלא אם כן קיבלה היתר מחלבה קולטת לפי תקנות משנה (א) או (ב), ובהתאם לתנאי ההיתר ובכלל זה הודעה למחלבה לפי תקנה 12(ב).

 

 

(ד)  המנהל רשאי לבטל, להתלות או לשנות היתר שניתן למחלבה קולטת לפי תקנות משנה (א) או (ב), אם מצא שהמחלבה הפרה חובה מחובותיה לפי החוק, פועלת שלא בהתאם לתנאי ההיתר, או שלא מתקיימים בה התנאים הנדרשים למתן ההיתר; המנהל לא יחליט על ביטול ההיתר, התלייתו או שינויו אלא לאחר שנתן למחלבה הקולטת הזדמנות לטעון טענותיה, 30 ימים לפחות לפני קבלת ההחלטה.

 

 

(ה) מחלבה קולטת שהפסיקה לקלוט חלב תדווח על כך למנהל; המנהל יבטל את היתר מחלבה קולטת שניתן לה.

הצמדה בין מחלבה ליצרן

10.   

(א) המנהל יורה על הצמדת יצרן למחלבה באחד מהמקרים המפורטים להלן, ובלבד שהתקיים לגביו התנאים המפורטים לצדו:

 

 

 

(1)  יצרן שהוקצתה לו מכסה לראשונה - אם הגיש למנהל, לפני תחילת ייצור החלב, הודעה בדבר התקשרות עם מחלבה לשיווק חלב גולמי, וצרף להודעה את הסכמתה של המחלבה האמורה;

 

 

 

(2)  יצרן שמבקש לשנות הצמדה לפני תחילתה של שנת כספים - אם הגיש עד ליום 31 לחודש אוקטובר, הודעה למנהל בדבר התקשרות לשיווק חלב גולמי עם מחלבה קולטת אחרת לשנת הכספים העוקבת וצרף לה את ההסכמה של המחלבה הקולטת האחרת;

 

 

 

(3)  יצרן שמבקש לשנות הצמדה במהלכה של שנת כספים - אם הגיש למנהל הודעה בדבר התקשרות לשיווק חלב גולמי עם מחלבה אחרת לשנת הכספים האמורה וצירף לה את הסכמת שתי המחלבות הנוגעות לעניין;

 

 

 

(4)  יצרן שמבקש להצמיד חלק ממכסתו למחלבה קטנה קולטת - אם הגיש למנהל הודעה בדבר התקשרות לשיווק חלב גולמי עם מחלבה קטנה קולטת במועדים ובתנאים המפורטים בפסקאות משנה (1) עד (3), ובלבד שלא יוצמד יצרן ליותר ממחלבה קטנה קולטת אחת.

 

 

(ב)  יצרן ומחלבה קולטת לא יתקשרו בהתקשרות לשיווק חלב גולמי לתקופה העולה על שלוש שנים ובכל מקרה, התקשרות כאמור תסיים ביום 31 בחודש דצמבר; יצרן ומחלבה קולטת רשאים להתקשר בהתקשרות לשיווק חלב גולמי לתקופות נוספות ובלבד שמשך כל תקופה לא יעלה על האמור ובכל מקרה היא תסתיים ביום האמור.

 

 

(ג)  יצרן לא ישווק חלב  גולמי למחלבה אלא אם כן הוצמדו לפי תקנה זו.

הודעה על הצמדה ליצרן ולמחלבה

11.   

(א) המנהל ישלח ליצרן הודעה על הצמדה כאמור בתקנה 10; הודעה כאמור תיכלל בהודעה ליצרן אודות המכסה לפי תקנה 8(א) לתקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד- 2014[3].

 

 

(ב)  בנוסף על האמור בתקנת משנה (א), המנהל ישלח לכל אחת מהמחלבות הקולטות, הודעה שבה יפרט את שמות היצרנים שהוצמדו אליה לפי תקנה 10  ואת היקף מכסתם.

הצמדה זמנית

12.   

(א) יצרן שלא הוצמד למחלבה לפי תקנה 10, משלא קיבל הסכמה של מחלבה להתקשרות עימו, רשאי לפנות למנהל ולבקש הצמדה למחלבה מווסתת.

 

 

(ב)  הגיש יצרן בקשה לפי תקנת משנה (א), המנהל רשאי להחליט  על הצמדה זמנית של היצרן המבקש למחלבה מווסתת, בכפוף למפורט בתקנת משנה (ד) ובלבד שקודם שיחליט כאמור, נתן למחלבה המווסתת הזדמנות לטעון את טענותיה בעניין; בהחלטתו יתחשב  המנהל, בין היתר, בהיקף המכסה האישית   של היצרן המבקש והיקף השימושים בחלב של המחלבה המווסתת ובחלוקה מאוזנת של כמות החלב בין המחלבות.

 

 

(ג)  החליט המנהל על הצמדה זמנית כאמור בתקנת משנה (ב),  ישלח, בסמוך לכך, הודעה ליצרן ולמחלבה על החלטתו.

 

 

(ד)  תוקפה של הצמדה זמנית שהורה עליה המנהל כאמור בתקנת משנה (ב), יהיה עד סוף השנה שבה ניתנה ההוראה, לכל המאוחר, ולא ניתן לחדשה לשנה העוקבת.

 

 

(ה) המנהל לא יאשר בקשה להצמדה זמנית אלא בהתקיים כל אלה:

 

 

 

(1)  היצרן עומד באותם התנאים שהמחלבה המווסתת דורשת מהיצרנים שצמודים אליה;

 

 

 

(2)  המחלבה המווסתת קולטת חלב מיצרנים הנמצאים במרחק של עד 50 ק"מ מהיצרן המבקש.

חלוקה לאשכולות

13.   

(א) המנהל יחלק את המחלבות לאשכולות, כשבכל אשכול מחלבה מווסתת; חלוקה כאמור תתבצע לפי הערכת המנהל בדבר המקורות לחלב ובדבר השימושים לחלב ובמסגרתה המנהל ייקח בחשבון, ככל הניתן, את המיקום הגיאוגרפי של המחלבות.

 

 

(ב)  המנהל רשאי לשנות את הרכב האשכולות אם מצא שהדבר דרוש ליצירת איזון בין מקורות החלב לשימושים לחלב.

 

 

(ג)  מחלבה לא תמכור ולא תרכוש חלב ממחלבה שאינה באותו אשכול אלא אם כן ניתן לה היתר לכך מהמנהל, לאחר שמצא שהדבר אינו פוגע באיזון בין מקורות החלב לשימושים בחלב באשכולות האמורים.

הוראה בדבר העברת חלב בין מחלבות

14.   

(א) ראה המנהל כי צפוי מחסור בחלב גולמי ביחס לשימושים לחלב באשכולות השונים, רשאי הוא להורות למחלבה מווסתת להעביר חלב גולמי או חומרי גלם חלביים למחלבה מווסתת אחרת; בהחלטה כאמור יקבע המנהל את כמות החלב וחומרי הגלם החלביים שיש להעביר ואת התקופה בה יש להעבירם, והיא תתבסס על השימושים השוטפים של המחלבות בתקופה שבה לא היה מחסור בחלב גולמי, וכן סוגי הכשרות השונים של החלב ושל חומרי הגלם החלביים הדרושים למחלבות בהתבסס על השימושים השוטפים כאמור.

 

 

(ב)  ראה המנהל כי קיים מחסור בחלב גולמי או בחומרי גלם חלביים, וכי המחסור אינו מאוזן בין המחלבות באשכול, רשאי להורות למחלבה מווסתת להעביר חלב גולמי או חומרי גלם חלביים למחלבה אחת או יותר באשכול שלה; בהחלטה כאמור יקבע המנהל את כמות החלב שיש להעביר ואת התקופה בה יש להעבירו, והיא תתבסס על ההיצע הכולל של חלב גולמי, היקף הייצור של המחלבות באשכול, ורשאי הוא לתת עדיפות למחלבות חדשות או מחלבות בהיקפי ייצור קטנים.

 

 

(ג)  מחלבה מווסתת שקיבלה חלב גולמי או חומרי גלם חלביים ממחלבה מווסתת אחרת, לפי תקנת משנה (א), תשלם למחלבה המעבירה את התשלום שהיא הייתה משלמת ליצרן בעד חלב במכסה; לתשלום האמור יתווספו דמי טיפול והובלה סבירים בעד העלות של העברת החלב למחלבה.

הבטחת אספקה של חלב שתייה

15.   

(א) ראה המנהל כי יש קיים מחסור מהותי ומתמשך באספקה סדירה של  חלב שתייה בפיקוח מחיר, או צפוי מחסור כאמור, רשאי הוא להורות על העברת חלב גולמי מכלל המחלבות המווסתות או חלקן, אם מצא שהעברת החלב תביא לגידול בייצור חלב שתיה בפיקוח מחיר.

 

 

(ב)  במתן הוראה כאמור בתקנת משנה (א) ייקח המנהל בחשבון את היקף השינוי בייצור של חלב בפיקוח מחיר של כל אחת מהמחלבות בתקופה האמורה ביחס לייצור השוטף ואת סך החלב הגולמי שכל מחלבה כאמור מפנה לייצור מוצרים שאינם חלב בפיקוח מחיר.

 

 

(ג)  לא ייתן המנהל הוראה כאמור בתקנת משנה (א), אלא אם כן המחלבה  שצפויה לקבל את החלב הגולמי התחייבה לייצר, בנוסף על הייצור השוטף המבוצע על ידה של חלב שתייה בפיקוח מחיר, חלב שתייה בפיקוח מחיר מהחלב הגולמי שיועבר אליה.

 

 

(ד)  לא ייתן המנהל הוראה כאמור בתקנת משנה (א)  ביחס למחלבה שהתחייבה להגדיל את היקף ייצור חלב השתייה בפיקוח מחיר בהיקף החלב הגולמי שהיא נדרשה להעביר.  

 

 

(ה) הוראה לפי תקנה זו תהיה מנומקת ותינתן למחלבות המווסתות בכתב; הוראה כאמור תינתן בכל פעם לתקופה שאינה עולה על 7 ימים, לגבי השבוע העוקב לשבוע בו התקבלה ההוראה; המנהל רשאי לחזור ולתת הוראה כאמור אם ממשיכים להתקיים התנאים למתן ההוראה. 

 

 

(ו) מחלבה שקיבלה חלב גולמי מהמחלבות המווסתות, על פי הוראת המנהל, תשלם להן את המחיר שהיא הייתה משלמת ליצרן עבור  חלב במכסה. למחיר האמור יתווספו דמי טיפול והובלה סבירים בעד עלויות העברת החלב למחלבה.

 

 

(ז)  המנהל, באישור השר, רשאי להורות על העברת חלב גולמי בהתאם להוראות תקנה זו אם קיים מחסור מהותי ומתמשך באספקה סדירה של מוצר חלב אחר שבפיקוח מחיר.

 

 

(ח) לעניין תקנה זו –

 

 

 

"בפיקוח מחיר" – מוצר שחל עליו צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירים מרביים למוצרי חלב), התשפ"ב-2022[4];

 

 

 

"מחסור מהותי ומתמשך" – ירידה של 10 אחוזים או יותר בהיקף הייצור של המוצר שבפיקוח מחיר, לתקופה העולה על שבוע ימים.

טיפול בעודפי חלב שבמלאי ובעודפי חומרי גלם חלביים שבמלאי

16.   

(א) ראתה מועצת החלב כי כמות החלב או כמות חומרי הגלם החלביים שבמלאי הענפי חורגת, או צפויה לחרוג, באופן ניכר מהכמות הנדרשת לצרכי משק החלב, רשאית היא להורות על הפעולות הבאות:

 

 

 

(1)  מכירה למפעלים;

 

 

 

(2)  יצוא;

 

 

 

(3)  ייבוש או חיבוץ;

 

 

 

(4)  השמדה; ואולם הוראה על השמדה של חלב גולמי תינתן רק באישור ועדת מכסות לפי סעיף 9 לחוק.

 

 

(ב)  בהחלטת מועצת החלב לפי תקנת משנה (א), היא תיקח בחשבון את הצורך להשאת תשואה מרבית בעד החלב הגולמי או חומרי הגלם החלביים שלגביהם בוצעו הפעולות שפורטו בתקנה האמורה ובהתחשב בסוגי הכשרות השונים.

תכנית שבועית לייבוש חלב במיתקן ייבוש

17.   

(א) תכנית שבועית לייבוש חלב תעשה מידי שבוע ביום העבודה האחרון של אותו שבוע עבור השבוע העוקב, כמפורט להלן:

 

 

 

(1)  מחלבה קולטת רשאית למסור למנהל ולמיתקן הייבוש עד השעה 10:00 את כמויות החלב שהיא מבקשת להעביר למיתקן הייבוש;

 

 

 

(2)  מיתקן ייבוש יעביר למנהל תכנית עבודה שבועית לקליטה של חלב, בהתאם לנמסר לו לפי פסקה (1);

 

 

 

(3)  המנהל יבדוק את התכנית שהועבר אליו לפי פסקה (2), ורשאי הוא לאשרה או לדרוש כי ייערכו בה שינויים כתנאי לאישורה, בהתחשב בהיקף הביקוש של המחלבות לחלב גולמי וביכולתו של מיתקן הייבוש לקלוט את החלב;

 

 

 

(4)  מיתקן ייבוש יודיע לכל מחלבה קולטת שהעבירה בקשה כאמור בפסקה (1), אם ניתן לקלוט את החלב, בהיקף מלא או חלקי ומהו המועד המדויק לקליטתו.

 

 

(ב)  מיתקן ייבוש יקלוט חלב רק לפי תכנית שאישר המנהל כאמור בתקנת משנה (א), אלא אם כן ניתן לו אישור מראש ובכתב מאת המנהל לשינוי מהתכנית שאושרה.

 

 

(ג)  בפעולתו לפי תקנות אלה, יפעל מתקן הייבוש לפי התכנית השבועית שאישר המנהל כאמור בתקנת משנה (א), בתום לב, בהגינות, ללא הפליה ומשיקולים ענייניים. 

העברת חלב ממחלבה  למיתקן יבוש

18.   

(א) מחלבה תעביר חלב למיתקן הייבוש בהתאם לתוכנית שאושרה כאמור בתקנה 17 . 

 

 

(ב)  המחלבה תישא בעלויות ההובלה של החלב למיתקן הייבוש.

 

 

(ג)  בעד עודפי חלב שהעבירה מחלבה למיתקן הייבוש, זכאית המחלבה לקבל ממתיקן הייבוש חומרי גלם חלביים, בכמות שוות ערך לכמות החלב שהעבירה לייבוש, ובאותם אחוזי שומן. 

השגה

19.   

(א) הרואה עצמו נפגע מהחלטת המנהל לפי תקנות אלה, רשאי להגיש השגה לוועדה המונה שלושה חברים; שני נציגי המדינה בוועדת המכסות ויושב ראש מועצת החלב שהוא יהיה יושב ראש הוועדה.

 

 

(ב)  השגה כאמור בתקנת משנה (א), תוגש תוך 30 ימים מיום שנודע לו על החלטת המנהל בשלה הוגשה ההשגה.

 

 

(ג)  על אף האמור בתקנת משנה (ב), השגה כאמור בתקנת משנה (א), לעניין תקנות 14 ו- 15- תוגש תוך 2 ימי עבודה מהיום שנודע לו על ההחלטה בשלה הוגשה ההשגה; הוועדה תחליט בהשגה כאמור תוך שני ימי עבודה מהיום שהוגשה. הוגשה השגה במועד, ביצוע ההחלטה ידחה עד לאחר קבלת החלטת הוועדה.

 

 

(ד)  מניין חוקי של ישיבות הוועדה הוא שני חברים, ובלבד שהוזמן כל מי שמונה לחבר וועדה; החלטות הוועדה יתקבלו ברוב קולות, ובמקרה של שוויון תכריע עמדת יושב ראש הוועדה. 

תחילה

20.   

תחילתן של תקנות אלה ביום 1 בחודש שלאחר פרסומן.

הוראות מעבר

21.   

(א) על אף האמור בתקנות 4 ו-5, אישור או דיווח שנתי, לפי העניין, לשנת 2025  יכללו נתונים ביחס לתקופה הקודמת לתחילת תוקפן של תקנות אלה לפי הנתונים המצויים ברשות המדווח.  

 

 

(ב)  לגבי שנת 2025, מחלבה תכלול באישור חודשי ליצרן את המפורט בתקנה 3(ב)(3) בהתאם לנתונים המצויים ברשותה.

 

 

(ג)  הפעולות המפורטות להלן, שנעשו ערב תחילתן של תקנות אלה, יעמדו בתוקפן לאחר כניסתן לתוקף של תקנות אלה, ויראו אותן כאילו נעשו לפי התקנות:

 

 

 

(1)  היתר שניתן למחלבה קולטת;

 

 

 

(2)  הודעה על הצמדת יצרן למחלבה;

 

 

 

(3)  חלוקה לאשכולות.

 

 

תוספת ראשונה

 

 

(תקנה 1)

 

 

התפלגות ייצור החלב

 

 

(1)  התפלגות ייצור חלב בקר:

 

 

חודש

אחוז ייצור חודשי

אחוז ייצור מצטבר

ינואר

8.46

8.46

פברואר

7.73

16.19

מרץ

8.87

25.06

אפריל

8.68

33.74

מאי

9.07

42.81

יוני

8.48

51.29

יולי

8.37

59.66

אוגוסט

8.03

67.69

ספטמבר

7.66

75.35

אוקטובר

8.05

83.40

נובמבר

8.00

91.40

דצמבר

8.60

100

 

 

(2)  התפלגות ייצור חלב צאן (כבשים ועיזים):

 

 

חודש

אחוז ייצור חודשי

אחוז ייצור מצטבר

ינואר

8.49

8.49

פברואר

7.69

16.18

מרץ

8.49

24.67

אפריל

8.22

32.89

מאי

8.49

41.38

יוני

8.22

49.60

יולי

8.49

58.09

אוגוסט

8.49

66.58

              ספטמבר

8.22

74.80

אוקטובר

8.49

83.29

נובמבר

8.22

91.51

דצמבר

8.49

100

 

 

תוספת שנייה

 

 

(תקנה 3)

 

 

קבוצות מוצרים:

 

 

(1)  חלב שתיה בפיקוח מחיר;

 

 

(2)  חלב שתיה שאינו בפיקוח מחיר;

 

 

(3)  משקאות חלב;

 

 

(4)  תוצרת ניגרת (לבן, יוגורט, שמנת);

 

 

(5)  מעדנים, ובכלל זה יוגורט עם תוספות;

 

 

(6)  גבינות רכות;

 

 

(7)  גבינות רכות לחיתוך;

 

 

(8)  גבינות קשות ומותכות;

 

 

(9)  חמאה וסמנה;

 

 

(10) אבקת חלב כחוש.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-6802)

 

אבי דיכטר

 

שר החקלאות וביטחון המזון

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

כללי - אחת ממטרות חוק תכנון משק החלב, התשע"א – 2011 (להלן – החוק), המהווה חוק מסגרת להסדרת התכנון בענף החלב, היא להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו לצרכנים, תוך הבטחת מחירים נאותים ליצרנים, למחלבות ולציבור, ותנאים הולמים לפעילות היצרנים והמחלבות.

 

בהתאם לחוק, המדיניות הנוגעת להסדרת הייצור והשיווק מעוגנת בתקנות, כאשר יישום וביצוע המדיניות, ובכלל זה יישום התכנון בענף החלב, מופקדים בידי מועצת החלב, שהיא חברה לתועלת הציבור.

 

בתקנות תכנון משק החלב (דיווחים ומתן הוראות), התשפ"ה - 2025 (להלן – התקנות) מוצע להסדיר חלק מהסוגיות המנויות בסעיף 12(ב) לחוק, ובהן: דרכים לטיפול בחלב עודף ובעודפי חלב במכסה, לרבות באמצעות פינויים או השמדתם, ומתן הוראות לעניין זה.

 

יובהר כי מרבית ההוראות שמוצע לעגן בתקנות מיושמות בפועל מזה שנים רבות במסגרת נוהלי העבודה של מועצת החלב, חלקם לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), התשכ"ז – 1967, ולכן אין צורך בתקופת היערכות לקראת החלתן. כן יוער כי התקנות לא כוללות הוראות הקשורות לאמצעים כספיים לוויסות כמויות במשק החלב והוראות הקשורות למימון הטיפול בחלב עודף ובעודפי חלב במכסה. הוראות אלו קשורות גם לקרן הוויסות של כמויות חלב, ויוסדרו בתקנות נפרדות.

 

להשלמת התמונה יצוין כי ביום 21.8.2024 פורסמה להערות ציבור טיוטת הוראת שעה בנושא. הוראת השעה לא הותקנה, ובזמן שחלף ממועד פרסומה נערכו מספר שינויים בעקבות הערות ציבור ושיח שקוים עם בעלי עניין. כן בוצע הליך הערכת השפעות רגולציה. התקנות שמוצע לקדם כעת באות במקום הוראת השעה. 

 

לתקנה 1 – בתקנה זו מובאות הגדרות למונחים שנעשה בהם שימוש בתקנות. להגדרה "התפלגות" – מדובר בהתפלגות שיעור ייצור המכסות השנתיות של היצרנים, על פני חודשי השנה, בהתאם לידע המקצועי הקיים באשר לאופן בו מיוצר החלב בפועל לאורך השנה ולהשפעת גורמים חיצוניים עליו, כגון מזג האוויר. ייצור חודשי העולה על הקבוע בהתפלגות יחשב כחלב עודף לאותו חודש.

 

לתקנה 2 - מוצע לעגן הוראות בדבר נתונים שעל מחלבה לנהל לגביהם רישום ולדווח עליהם למועצה. רישום הנתונים והדיווח למועצה, כפי שמוצע בתקנה זו ובתקנות נוספות, יאפשר למועצת החלב לרכז את המידע על מצב משק החלב והוא תנאי מקדמי לביצוע תפקידיה לפי החוק, ונדרש להשגת מטרות החוק.

 

לתקנה 3 - מוצע לקבוע כי מחלבות קולטות ימסרו אישור חודשי ליצרני החלב המשווקים להם חלב, שיכלול את היקף החלב שנקלט באותו חודש תוך פירוט אחוזי חלבון ושומן, החלב שנקלט במסגרת המכסה לרבות חישוב מצטבר מתחילת השנה בהתאם להתפלגות והתשלום המגיע ליצרן בעד החלב ששווק בהתאם לחישובי המחלבה, תוך פירוט הניכויים והתוספות בגין איכות החלב ששיווק וההיטל המשולם למועצת החלב.

 

לתקנה 4 - מוצע לקבוע כי מחלבה תמסור ליצרן אישור שנתי ובו תפרט את ההתחשבנות הכספית בעד השנה הרלוונטית. על מחלבה להעביר את האישור ליצרנים מהם היא קולטת חלב עד ה-30 ביוני של השנה העוקבת לשנה אליה מתייחס האישור.

 

לתקנה 5 – מוצע לקבוע חובת דיווח שנתית של מחלבה למנהל אשר תסכם את נתוני כמויות החלב שקלטה במהלך השנה הרלוונטית וכן תדווח על כמות חומרי הגלם החלביים שהיו לה במלאי בסוף השנה. הנתונים בדוח יאושרו על ידי רואה החשבון של המחלבה.

 

לתקנה 6 - מוצע לקבוע חובות דיווח של מתקן ייבוש למנהל, הן ברמה השבועית לעניין מלאי אבקת החלב, והן ברמה החודשית לעניין מלאי חומרי הגלם החלביים בסוף החודש, לרבות סוג הכשרות, וכמויות חומרי הגלם שמתקן הייבוש זקף לטובת כל מחלבה שהעבירה לו חלב לייבוש. 

 

לתקנה 7 - מוצע לקבוע כי המנהל, באישור דירקטוריון מועצת החלב, יהיה רשאי לדרוש מהמחלבות והיצרנים דיווחים נוספים על אלו הקבועים בתקנות, בעניין כמויות החלב הגולמי, ייצור ושיווק חומרי גלם חלביים ומוצרי חלב. המנהל יקבע את אופן ומועד הדיווח לפי תקנה זו. הדבר נחוץ בעיקר לשם ניהול משק החלב במצב חריג כגון בעת מלחמה או מגיפה כאשר לא כל הרפתות והמחלבות פועלות באותו היקף כמו בשגרה.

 

לתקנה 8 - מוצע לקבוע כי המנהל ימסור בתחילת כל רבעון, לכל הפחות, דיווחים לדירקטוריון מועצת החלב הנוגעים למצב המלאים ועל תחזיות השימוש. כמו כן המנהל יעדכן את דירקטוריון מועצת החלב פעמיים בשנה, באפריל ובאוקטובר, על נתוני הייצור של החלב הגולמי ברפתות ונתוני השיווק של חלב זה למחלבות. עוד מוצע לקבוע כי המנהל יגיש למועצה דוח שנתי מסכם בעניינים אלה. יודגש, כי הדיווחים של המנהל למועצת החלב, שבה חברים נציגים שאינם מקרב הממשלה, יכללו רק נתונים משוקללים ומצרפיים ולא נתונים פרטניים על יצרן ספציפי או על מחלבה מסוימת. כמו כן נציין כי על כלל חברי מועצת החלב ועובדי מועצת החלב חלה חובת סודיות שכן חלים עליהם חוק העונשין, התשל"ז – 1977, ועל עובדי המועצה חלים הוראות חוק שירות המדינה  (משמעת), התשכ"ג – 1963 (ראו סעיפים 24 ו- 25 לחוק).  

 

לתקנה 9 – מוצע לקבוע כי יידרש אישור המנהל למחלבה אשר מבקשת לקלוט חלב גולמי מיצרנים. מחלבה המבקשת לשמש כמחלבה קולטת תידרש להגיש בקשה למנהל ולהראות כי יש למחלבה מתקנים מתאימים לקליטת חלב בהיקפי המכסות של היצרנים המשווקים. מובהר כי מחלבה קולטת נדרשת לקלוט את מלוא מכסתם של היצרנים מהם היא קולטת חלב. בנוסף מחלבה נדרשת להיות בעלת רישיון יצרן מטעם משרד הבריאות שכן הוא הגורם המפקח על המחלבה בנוגע לבטיחות המוצרים ובריאות הציבור.

 

מוצע לאפשר ל"מחלבות קטנות" לקלוט חלב גולמי מיצרן, על אף שאינן יכולות לקלוט את כל החלב המיוצר על ידי יצרן בודד. מחלבה קטנה היא מחלבה שתבקש לקלוט חלב בהיקף שאינו עולה על 200 אלף ליטרים בשנה. נמצא כי מחלבות קטנות מתקשות לרכוש חלב גולמי מהמחלבות הגדולות, בשל עלויות המשלוח. לפיכך, לשם עידוד פעילותן של המחלבות קטנות בתחום, והגברת התחרות, מוצע לאפשר גם למחלבות קטנות לקלוט חלב ישירות מיצרנים. כך שיצרן יעביר חלק ממכסתו למחלבה קטנה ואת השאר למחלבה הקולטת.  

 

לתקנה 10 – מוצע לקבוע כי המנהל יורה על הצמדה בין מחלבה ליצרן, בהתאם להודעת היצרן והמחלבות. מכיוון שהמכסה האישית של יצרנים היא שנתית מוצא לקבוע כי אם ההודעה על התקשרות בין יצרן למחלבה נמסרה על ידי יצרן המתחיל לייצר לראשונה או על ידי יצרן המבקשה להחליף מחלבה קולטת והוא מסר הודעה עד חודשיים לפני תחילת השנה בה מחליף מחלבה, די בהודעת היצרן לה תצורף אישור המחלבה הקולטת. ואם יצרן מבקש להחליף מחלבה קוטלת במהלך השנה עליו לצרף את הסכמת שתי המחלבות – זו אליה מוצמד וזו שאליה מבקש לעבור. על פי ההצמדה, היצרן מחויב לשווק את כל החלב המיוצר על ידו לאותה מחלבה, למעט במקרה שיינתן ליצרן היתר שיווק גם למחלבה קטנה קולטת, בתנאים שנקבעו בתקנה זו. מובהר כי המנהל מאשר את ההצמדה לפי בקשה של היצרן ובאישור המחלבה המבוקשת, אך הוא אינו מאשר את ההסכם ביניהם, זה נושא המוסדר בין היצרן למחלבה בלבד.

כמו כן, בהתאם לסעיף 12(ב)(2) לחוק, התקשרות שבין יצרן למחלבה לא תעלה על 3 שנים, תסתיים בסוף שנה קלנדרית והצדדים רשאים להאריכה בשלוש שנים נוספות בכל פעם. על פי דברי ההסבר להצעת חוק תכנון משק החלב, ההוראות בעניין זה באות למנוע מצב של צבירת כמויות גדולות של חלב גולמי אצל מחלבות מסוימות באמצעות התקשרויות ארוכות טווח עם מספר רב של יצרנים, באופן העלול לפגוע בתחרות ובפעילותן של המחלבות האחרות. כמו כן מיועדת מגבלה זו למנוע מצב של כבילת יצרן למחלבה מסוימת לאורך זמן, ולאפשר ליצרן הבודד לשפר את תנאי התקשרותו עם מחלבות מתחרות.

 

לתקנה 11 – מוצע לקבוע כי הודעת המנהל בדבר ההצמדה תכלל בהודעה בדבר היקף המכסה האישית הנשלחת ליצרן, כך שכל המידע הרלוונטי יהיה במסמך אחד. בנוסף מוצע לקבוע כי על המנהל לשלוח לכל מחלבה את רשימת היצרנים שהוצמדו אליה.

 

לתקנה 12 – מוצע לקבוע כי אם יצרן לא הצליח להתקשר עם מחלבה קולטת הוא יהיה רשאי לפנות למנהל ולבקש כי זה יצמיד אותו למחלבה. הצמדה כאמור תעשה מול מחלבה מווסתת, שהיא המחלבה הגדולה בכל אשכול, ותוקפה יהיה עד לסוף אותה שנה בלבד. המנהל ישמע את עמדת המחלבה אליה מבקש להצמיד טרם קבלת החלטה. המנהל לא יבצע הצמדה זמנית אלא אם היצרן נמצא באזור בו נמצאים יצרנים אחרים המוצמדים למחלבה והוא עומד בתנאים של המחלבה מהיצרנים איתם היא מתקשרת (לדוגמא תנאים לעניין כשרות).

 

לתקנות 13 ו-14 – מוצע להסמיך את המנהל לחלק את המחלבות לאשכולות, ולקבוע בכל אשכול מחלבה מווסתת, שתפקידה לווסת את כמויות החלב בין המחלבות באשכול, כלומר שהיא קולטת חלב מיצרנים מעבר לצרכיה, ומוכרת את החלב למחלבות באשכול שאינן מחלבות קולטות. מטרת ההוראות בעניין זה היא להבטיח שגם מחלבות שאינן קולטות חלב ישירות מיצרנים, יקבלו חלב בהתאם לצרכיהן. 

החלוקה לאשכולות מתבצעת על בסיס ההערכה בדבר כמות החלב שתסופק לכל אחת מהמחלבות באשכול (מקורות לחלב) והיקפי הייצור הצפויים של כל אחת מהמחלבות באשכול (שימושים לחלב). מוצע לאפשר  אשכולות שיש בהם מחלבה אחת בלבד, ובלבד שהיא מחלבה קולטת.

 

מוצע לקבוע את סמכות המנהל להורות על העברת חלב בין מחלבות מווסתות באשכולות שונים, וכן להורות למחלבה מווסתת באשכול להעביר חלב למחלבות מסוימות באשכול שלה, אם הדבר דרוש לצורך איזון בין המקורות לחלב לשימושים בחלב באשכולות והבטחת אספקת חלב וחומרי גלם חלביים לכלל המחלבות, בשים לב לסוגי הכשרות. בהעברה בין מחלבות מווסתות מוצע לקבוע כי התמורה למחלבה המעבירה תהיה כפי הייתה התמורה ליצרן שהיה מספק את אותו החלב למחלבה שמקבלת אותו (קרי, המחיר לחלב במכסה בתוספת או הפחתה של תשלום בהתאם לאיכות החלב), ובתוספת דמי טיפול והובלה סבירים למחלבה המעבירה אשר נשאה בהוצאות אלה.

 

יודגש כי הסמכות להורות על העברת חלב בין אשכולות ובתוך האשכול, הן סמכויות שלובות והן חיוניות לניהול השוטף של ענף החלב, מתוך ראייה כוללת של הענף ושל צרכי האשכולות השונים. סמכויות אלה מטרתן לתת מענה למצבים של חוסר בחלב: אם מדובר בחוסר באשכול אחד או בחוסר ענפי.

 

לתקנה 15 – מוצע לקבוע כי אם קיימת ירידה של 10% או יותר בהיקף ייצור של חלב שתיה המשווק במחיר מפוקח לתקופה העולה על שבוע ימים, או שצפוי אירוע כאמור, תהיה סמכות למנהל להורות על העברת חלב גולמי בין מחלבות מווסתות לשם הגדלת הייצור של מוצר זה. הוראה על העברת חלב למחלבה תינתן רק אם זו התחייבה לייצר חלב שתיה במחיר מפוקח מהחלב שתקבל, זאת בנוסף לייצור שכבר מבצעת של מוצר זה. המנהל לא יורה למחלבה להעביר חלב למחלבה אחרת אם זו התחייבה, בנוסף לייצור השוטף של חלב שתיה בפיקוח מחיר, לייצר מוצר זה גם מהחלב אותו נדרשה להעביר. כלומר, כאשר ניתנת הוראה להעברת חלב לפי תקנה זו מבוקש לוודא כי המחלבות הרלוונטיות ייצרו ממנו חלב שתיה במחיר מפוקח בנוסף להיקף הייצור של מוצר זה שייצרו טרם מתן ההוראה.

 

לתקנה 16 – מוצע לקבוע כי על מועצת החלב להורות על פעולות נדרשות אם מצאה שכמות החלב או חומרי הגלם החלביים שבמלאי חורגות באופן ניכר מהכמות הנדרשת ועליה לפעול, על פי הסמכויות הנתונות לה לפי החוק, כך שיתקבל הפדיון המרבי בעד החלב וחומרי הגלם. המועצה רשאית להורות על מכירת חלב למפעלי מזון שאינם מחלבות, על יצוא, על העברה למתקן ייבוש לשם ייבוש או חיבוץ, וכן להורות על השמדה. הוראה על השמדה תינתן רק אם ועדת המכסה אישרה את ההוראה בהתאם לסמכותה לפי סעיף 9 לחוק.

 

לתקנות 17 ו-18 – מוצע להסדיר את אופן העברת החלב למתקן ייבוש. ביום העבודה האחרון בכל שבוע יועבר המידע הרלוונטי בין כלל גורמים (מחלבות, מתקן ייבוש ומנהל מועצת החלב), שבסופו המנהל מאשר את תוכנית העבודה של מתקן הייבוש לשבוע הבא. מתקן הייבוש קולט את עודפי החלב באותו שבוע, בהתאם לתכנית שבועית המאושרת על ידי המנהל וכל מחלבה שהעבירה חלב למתקן הייבוש זכאית לקבל ממנו חומרי גלם חלביים, בכמות שוות ערך לכמות החלב שהעבירה ובאותם אחוזי שומן. נציין, כי חלב שהועבר לייבוש על פי תקנה זו, אינו בהכרח עודפי חלב שלא ייצרכו לאחר מכן בשוק המקומי.

 

לתקנה 19 – מוצע לקבוע כי מי שרואה עצמו נפגע מהחלטות המנהל לפי התקנות יהיה רשאי להגיש השגה לוועדה שתכלול רק עובדי משרד החקלאות. את נציגי המשרד בוועדת מכסות, ואת יושב ראש מועצת החלב. מוצע לקבוע כי השגה תוגש תוך 30 ימים מקבלת ההוראה, ואולם במקרה של הוראה על העברת חלב גולמי בין מחלבות תוגש ההשגה תוך 2 ימי עבודה ועל הוועדה לקבל החלטה תוך 2 ימי עבודה. מוצע לקבוע עיכוב ביצוע של הוראת המנהל עד לקבלת החלטה בהשגה.

 

לתקנה 20 – מוצע לקבוע כי תחילתן של תקנות אלה יהיה באחד לחודש שלאחר פרסומן. בשל העובדה שענף החלב מתנהל באופן שוטף בדומה לקבוע בתקנות לא נדרש זמן התארגנות.

 

לתקנה 21 – כיוון שדיווחים ואישורים לפי תקנות אלה מתייחסים לתקופה שקדמה לכניסתן לתוקף, מוצע לקבוע כי הדיווחים ביחס לתקופות אלה, בהן טרם הוחלה חובת רישום הנתונים, ינתנו בהתאם לנתונים שיש בידי המדווח. כן מוצע לקבוע כי היתרי מחלבה קולטת, הצמדות של יצרן למחלבה וחלוקת המחלבות לאשכולות, שנעשו טרם כניסת התקנות לתוקף באופן וולונטרי על ידי הגורמים בענף יראו אותם כאילו נעשו לפי התקנות, וזאת כדי לשמור על רצף הפעילות של הענף.

 

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 762.

[2] ס"ח התשע"ו, עמ' 90.

[3] ק"ת התשע"ד, עמ' 1748.

[4] ק"ת התשפ"ב, חוברת 10316, עמ' 3988.