תוכן עניינים
1. הארכת תקופת הקצאה בהתאם לתוספת לפרק ד' לחוק
2. הסכום להקצאה
צו ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו-2018)(הארכת הוראת מעבר)(הוראת שעה), התשפ"ה-2025
פרק ד' לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (להלן – החוק) קובע כי תוקם במשרד הפנים קרן שמטרתה צמצום פערים בין רשויות מקומיות, ותקציב הקרן יוקצה בהתאם לכללי חלוקה שייקבעו בתקנות. עוד נקבע כי עד לסוף שנת 2024 יוקצה חלק מהקרן על פי הטבלה שבתוספת לפרק, והיתרה תחולק על פי כללי החלוקה כאמור לעיל.
סעיף 25(ג) לחוק, מעגן את סמכות שר הפנים, בהסכמת ראש הממשלה, להאריך את התקופה שבה יוקצה חלק מהקרן על פי הטבלה שבתוספת לפרק ד', לתקופה אחת נוספת של שנתיים לגבי הרשויות המקומיות הזכאיות להקצאת כספים מכספי הקרן בשנים 2023 ו- 2024 בהתאם לתוספת, ובלבד שהסכום שיוקצה לרשויות האמורות לא יעלה על הסכום הקבוע לגבי אותן רשויות מקומיות בתוספת לעניין שנת 2024.
מוצע כעת לקבוע בצו את הארכת התקופה האמורה לתקופה נוספת של שנתיים ולקבוע את הסכומים להקצאה בשנים אלו, לרשויות הזכאיות לכך בהתאם לקבוע בסעיף 25(ג) לחוק.
טיוטת צו מטעם משרד הפנים:
|
|
|
בתוקף סמכותי[1] לפי סעיף 25(ג) לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016,[2] ובהסכמת ראש הממשלה, אני מצווה לאמור: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. |
התקופה האמורה בסעיף 25(א) לחוק מוארכת בזה בשנתיים, עד יום כ"א טבת התשפ"ז (31 בדצמבר 2026). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2. |
הסכום שיוקצה לכל אחת מהרשויות המקומיות הזכאיות להקצאת כספים לפי סעיף 25 לחוק, יהיה כמפורט להלן: |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
פרק ד' לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (להלן – החוק) קובע כי תוקם במשרד הפנים קרן שמטרתה צמצום פערים בין רשויות מקומיות, ותקציב הקרן יוקצה בהתאם לכללי חלוקה שייקבעו בתקנות. עוד נקבע כי עד לסוף שנת 2024 יוקצה חלק מהקרן על פי הטבלה שבתוספת לפרק, והיתרה תחולק על פי כללי החלוקה כאמור לעיל.
סעיף 25(ג) לחוק קובע כי שר האוצר ושר הפנים, בהסכמת ראש הממשלה, רשאים להאריך את התקופה שבה יוקצה חלק מהקרן על פי הטבלה שבתוספת לפרק ד', לתקופה אחת נוספת של שנתיים לגבי הרשויות המקומיות הזכאיות להקצאת כספים מכספי הקרן בשנים 2023 ו- 2024 בהתאם לתוספת, ובלבד שהסכום שיוקצה לרשויות האמורות לא יעלה על הסכום הקבוע לגבי אותן רשויות מקומיות בתוספת לעניין שנת 2024. יצוין כי סמכות שר האוצר לפי הסעיף האמור הועברה אל שר הפנים (י"פ תשפ"ג מס' 11411 מיום 12.6.2023, עמ' 6820).
מטרת ההסדר, שבמסגרתו הוקצו בשנים 2017-2024, לרשויות מסוימות, סכומים מתוך כספי הקרן בהתאם לטבלה שבתוספת לפרק, הייתה למנוע פגיעה חדה ברשויות מקומיות מסוימות שהוכרזו כ"ערי עולים" והיו זכאיות לקבל תשלומי ארנונה מהמדינה בשיעור מלא. הציפייה הייתה כי בתום תקופת מעבר זו, הפערים שנוצרו בין רשויות אלו ובין יתר הרשויות בגין ביטול מעמד "עיר עולים" יצומצמו, כך שהחל משנת 2025 לא תידרש תמיכה מוגברת ברשויות אלו וניתן יהיה להחיל את כללי החלוקה באופן אחיד על תקציב הקרן במלואו.
אולם, בחינת נתוני הרשויות המקומיות העלתה כי בין היתר על רקע אירועי החירום שהתרחשו במדינה בשנים האחרונות, הפער בין הרשויות המקומיות שהיו זכאיות להקצאה בהתאם לטבלה בשנים 2023-2024 אל מול הרשויות המקומיות האחרות, לא צומצם במידה מספקת בתקופה זו ורשויות אלו עדיין נדרשות בסיוע משמעותי יותר ביחס לרשויות האחרות לצורך גישור על הפער שנוצר בהיקף הכנסותיהן בגין התיקון. לאור האמור, מוצע כעת להאריך את התקופה בשנתיים נוספות, לשנים 2025 ו-2026, בהתאם לקבוע בסעיף 25(ג) לחוק. הארכת התקופה תאפשר לרשויות המקומיות שנפגעו באופן המשמעותי ביותר מביטול מעמדן כ"ערי עולים" לשמור על יציבות כלכלית ולהתמודד עם אתגרי התקופה.
מוצע לקבוע כי הסכום שיוקצה בשנת 2025 לכל אחת מהרשויות הזכאיות על פי סעיף 25(ג), יעמוד על מחצית מהסכום שהוקצה להן בשנת 2024, וכי הסכום שיוקצה להן בשנת 2026 יעמוד על מחצית מהסכום שהוקצה להן בשנת 2025. הפחתת התמיכה באופן זה תאפשר לרשויות האמורות להסתגל באופן מבוקר למצב שבו תופסק התמיכה המוגברת, וכן להשלים את ההיערכות הכלכלית הנדרשת בהתאם לכך.