מבחנים למתן תמיכות של משרד הבריאות לקופות חולים לצורך הרחבת סבבי החובה בהתמחויות בקהילה

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה 1985-

 

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1], ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות (להלן – המשרד), לקופות חולים, המכשירות מתמחים לרפואה בקהילה, כמפורט להלן:

 

תקנה תקציבית מספר: 24200320

 

1. כללי

א. ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[2] (להלן – הנוהל).

ב. התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

  ג. בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבות העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים אלה.

ד. כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק החלטותיה.

 

2. הגדרות

      במבחנים אלה –

"התאמה" - תקופת התאמה, אשר נדרשת ע"י המועצה המדעית מרופא מומחה עולה לביצוע במוסד רפואי מוכר לצורך הכרה בתואר מומחה מחו"ל.

"התמחות"התמחות תהיה על ידי עבודה רצופה במוסד מוכר בהיקף של משרה שלמה, הכוללת ביצוע סבב בקהילה בהתאם לסילבוס מקצוע ההתמחות ולפרק הזמן שנקבע בתקנות הרופאים (אישור תואר מומחה ובחינות (התשל"ג-1973), בהדרכתו ובפיקוחו של בעל תואר מומחה באותו ענף רפואה.

"התנסות" - התנסות קלינית אשר נדרשת על ידי משרד הבריאות מרופא עולה בעל ותק של 10 שנים ומעלה לביצוע  במוסד רפואי מוכר לצורך קבלת פטור מבחינת רישוי בכתב (בדר"כ לתקופה של 6 חודשים).

"חלקה היחסי של קופת החולים"חלקה היחסי של קופת החולים במספר המבוטחים המשוקלל – כמשמעותו בסעיף 17(א) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי התשנ"ד-1994 (להלן – "החוק"[3]) , בהתאם לדרך החישוב הקבועה בתקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הקצאה לקופות החולים), התשנ"ה-1995[4], ובהתאם לערך המתקיים ביום 1 ביולי, בשנת התמיכה;

"יעד המתמחים" – היעד של הקופה במספר מתמחים השנתי המוכשרים בה, שנגזר ממספר המתמחים בשנה ג' להתמחות, כפול חלקה היחסי של קופת החולים. יעד המתמחים הצפוי יישלח במכתב לקופות, ואולם בהתברר נתונים מדויקים יותר מבתי החולים המשרד יעביר עדכון של יעד המתמחים).

"מדריך קליני" – רופא מומחה לאותו מקצוע ההתמחות הרלוונטי המנחה את המתמחים במרפאה של הקופה, ואחראי על הכשרת המתמחה על פי הסילבוס שיקבע על ידי האיגוד המקצועי הרלוונטי לאותו תחום בהסתדרות הרפואית ויאושר על ידי המועצה המדעית. כמו כן אחראי על הכשרת המתמחים על כל היבטיה הפדגוגיים, כולל מתן ציונים וכתיבת מבחנים.

"מועצה מדעית" – המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית בישראל.

"מנהל חינוך רפואי" – רופא מומחה, שהוא מנהל המחלקה בקופה או שאחראי על הכשרת המתמחים בקופת החולים, לרבות אחריות על עמידה של מרפאות הקופה בתנאי ההכרה של המועצה המדעית להתמחות וקליטתם של רופאים עולים לתקופות ההתנסות או התאמה בהתאם לדרישות משרד הבריאות או המועצה המדעית; יכול לחלוק תפקיד עם מנהל חינוך רפואי במבחן התמיכה בשדות, אבל לא תינתן כפילות באחוז משרה.

"מנהל מרכז לכלל המקצועות" - רופא מומחה שהוא מנהל המחלקה בקופה או שאחראי על הכשרת המתמחים בקופת החולים ב-4 מקצועות או יותר, לרבות אחריות על עמידה של מרפאות הקופה בתנאי ההכרה של המועצה המדעית להתמחות וקליטתם של רופאים עולים לתקופות ההתנסות או התאמה בהתאם לדרישות משרד הבריאות או המועצה המדעית.

"מנהל הכשרה קהילתית" – מנהל שהקופה מינתה לצורך הקמת מערך התמחויות בקהילה בקופה וניהולו, לרבות רופאים עולים בהתנסות או התאמה, כולל קשר שוטף מול בתי החולים ומשרד הבריאות, ושאינו מנהל חינוך רפואי.

"מקצועות נתמכים" – רפואת ילדים, יילוד וגניקולוגיה, פסיכיאטריה, פסיכיאטריה של הילד והמתבגר, כירוגיה אורתופדית, גריאטריה;

"מרפאה מלמדת" – מרפאה של הקופה המוכרת להכשרת מתמחים על ידי המועצה המדעית ומכשירה לכל הפחות מתמחה אחד בשנת התמיכה.

"מתמחה" – רופא ישראלי שתחילת התמחותו אושרה על ידי המועצה המדעית ושהנו רשום במאגר המתמחים במשרד הבריאות, ולאחר שקיבל אישור שחרור ממיון.

 

 

 

 

"קופת חולים" – כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי – התשנ"ד, 1994;

"רופא עולה" - רופא שעלה לישראל וקיבל מעמד "עולה" מרשות האוכלוסין וההגירה על פי חוק השבות, התש"י – 1950, ובעל רישיון לעסוק ברפואה.

"רכז אדמיניסטרטיבי" – עובד, שאינו מנהל חינוך רפואי, שהקופה מינתה לצורך ניהול תפעולי של משק המתמחים בקופה לרבות רופאים עולים בהתנסות או התאמה. בין היתר, תפקידו יכלול קשר שוטף עם בתי החולים לתיאום לוגיסטי של יציאת המתמחים מבתי החולים לקופה, כולל יציאה לתורנויות,;

"שנת התמיכה" – השנה הקלנדרית בעדה מחולקת התמיכה;

"תקני מטה" – מנהל חינוך רפואי, מנהל הכשרה קהילתית, רכז אדמינסטרטיבי.

 

3. הגופים הנתמכים

הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה הן קופות החולים.

4. מטרות התמיכה

מטרות התמיכה לפי מבחנים אלה היא סיוע לקופות במימון הוצאות לשם הרחבת מספר סבבי ההתמחויות המתקיימות בקופות החולים. זאת על מנת לקדם את המטרות הבאות:

(1)   חיזוק מערך הרפואה בקהילה;

(2)  שיפור רמת ההתמחות ברפואה בישראל;

(3)  הכנת המתמחים לעבודה קהילתית וניהול רצף טיפולי בין בית החולים לקהילה;

(4)  קליטת רופאים עולים והכנתם לעבודה הקהילתית כדי לאפשר את הגדלת מספר הרופאים בישראל בהתאם לצרכיי מערכת הבריאות.

 

5. הפעילות הנתמכת

הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה היא איוש תקני מטה בכל מקצוע להפעלת מערך הכשרת מתמחים בקהילה והקמת תשתיות לימוד.

 

6. תנאים לפעילות הנתמכת

קופה תהיה זכאית לתמיכה לפי מבחנים אלה אם עמדה בכלל התנאים שלהלן;

א. הסכם בין הקופה לבית החולים

קופת החולים חתמה על הסכם עם בית חולים להכשרת מתמחים ברוטציה בקהילה שעומד בכל התנאים שלהלן:

(1) קופת החולים הגישה למשרד את הסכם ההתקשרות בינה ובין בית חולים להכשרת מתמחים במהלך שנת הלימודים בסמוך ככל הניתן לאחר חתימתו (להלן – ההסכם);

(2) מינהל תכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות אישר כי ההסכם ההתקשרות עומד בתנאים שקבע המשרד ומשרת את מטרת התמיכה.

 

ב. מנהלים ברמת המטה  

קופת החולים קלטה עד סוף שנת התמיכה את כוח האדם בהתאם לדרישות המפורטות להלן:

(1) קופת החולים מינתה מנהל חינוך רפואי בכל מקצוע שנתמך במבחן התמיכה;  

(2) קופת חולים שקלטה למעלה מ-10 מתמחים לסבב התמחות במקצוע ועולים להתנסות קלינית, מינתה מנהל חינוך רפואי, ורכז אדמיניסטרטיבי בהיקף משרה של רבע תקן כל אחד, לפחות;

(3) קופת חולים הקולטת מתמחים ועולים להתנסות קלינית בארבעה מקצועות לפחות, ולמעלה מ-20 מתמחים לסבב התמחות באחד מהם לפחות, מינתה בנוסף גם מנהל הכשרה קהילתית בהיקף משרה של רבע תקן, לפחות;  

(4) קופת חולים הקולטת למעלה מ-30 מתמחים לסבב התמחות במקצוע ועולים להתנסות קלינית, מינתה מנהל חינוך רפואי ורכז אדמיניסטרטיבי בהיקף משרה של חצי תקן כל אחד, לפחות;

(5) קופה שמנהלת סבבי התמחות בארבעה מקצועות ומעלה, רשאית למנות מנהל מרכז נוסף שירכז את כל המקצועות, בהיקף משרה של רבע תקן, לפחות.

(6) מנהלי החינוך הרפואי ישתתפו בהכשרה ייעודית לחינוך רפואי וקליטת רופאים עולים מטעם משרד הבריאות, ככל שהתקיימה;

 

ג.  מדריכים קליניים והסדרים כלכליים

(1) קופת החולים העבירה למשרד הבריאות את רשימת המדריכים הקליניים הפועלים במסגרת כלל הכשרות המתמחים המסופקים על ידה, את רשימת המרפאות בהן הם פועלים ואת רשימת המתמחים המוכשרים בהן;

(2) קופת החולים העבירה למשרד הבריאות, לפי בקשתו, כל מידע נדרש לטובת מודל ההקצאה לפיו מצוותים מתמחים למרפאות.

 

7. אמות המידה למתן התמיכה

  א. סכום התמיכה בעד איוש תקנים יהיה לפי הטבלה הבאה:

סוג התקן

מספר מתמחים מינימלי שהקופה קלטה לסבב התמחות בשנת התמיכה

היקף העסקה נדרש

סכום התמיכה

מנהל חינוך רפואי

10

25%

180,000 ש"ח

מנהל חינוך רפואי

30

50%

360,000 ש"ח

מנהל מרכז לכלל המקצועות

10 מתמחים למקצוע, ב-4 מקצועות שונים

25%

180,000 ש"ח

מנהל הכשרה קהילתית

20

25%

62,500 ש"ח

מנהל הכשרה קהילתית

30

50%

125,000 ש"ח

רכז אדמיניסטרטיבי

10

25%

35,000 ש"ח

רכז אדמיניסטרטיבי

30

50%

70,000 ש"ח

 

תקנים שכבר נתמכו במסגרת מבחנים למתן תמיכות של משרד הבריאות לצורך הגדלת מספר השדות הקליניים בקהילה לסטודנטים לרפואה לא יהיו זכאים לתמיכה מכוח מבחנים אלה. עם זאת, במקרים שבהם מנהל רפואי מועסק בחלקיות משרה עבור השדות הקליניים ובחלקיות משרה נוספת עבור הרוטציה, תינתן תמיכה עבור חלקיות המשרה של הרוטציה בלבד.

  ב. סכום התמיכה המופיע בטבלה יינתן רק לאחר הוכחת עמידה במספר מינימלי של מתמחים שהקופה קלטה בשנת התמיכה לסבב ועולים להתנסות קלינית, המצוין בשורה הרלוונטית והוכחת העסקה בהיקף המשרה הנדרש בשורה הרלוונטית.

  ג. איוש התקן עבור חלק משנת התמיכה תתוגמל באותו חלק מתוך הסכום המצוין בשורה הרלוונטית.

  ד. בשנה הראשונה למבחנים אלה, ולצורך הבטחת הקמת התכנית, יראו כאילו הקופה קלטה מתמחים בהתאם למספר המתמחים שתוכננו לקופה במסגרת יעד המתמחים, גם אם הקופה לא עמדה ביעד זה ולא קלטה אותם בפועל, והתקנים המפורטים בטבלה ייתמכו בהתאם להצהרת הקופה על ההיערכות שלה לשנת 2026, בכפוף לאישור אגף בכיר תכנון כוח אדם.

  ה. בשנת 2025 יחולק סכום תמיכה בעד הקמת תשתיות בגובה של 40,000 ₪ עבור כל מתמחה שהקופה קלטה לסבב בשנת התמיכה ועד יעד המתמחים של הקופה כהגדרתו במבחנים אלה, ובלבד שעבור סעיף זה לא יספרו רופאים עולים. בשנת 2026 הסכום יקטן ל-20,000 ₪ לכל מתמחה, או סכום אחר שהמשרד יפרסם בתחילת שנת 2026. בשנת 2027 והלאה לא תיתמכנה הקופות בעד הקמת תשתיות.  

 

8. אופן החלוקה ואבני דרך להעברת התמיכה

  א. בשלב הראשון תיתמכנה קופות החולים בעד איוש תקנים למבחנים אלה, בהתאם לסעיף 7א.  

  ב. בשלב השני, אם ייוותרו כספים לחלוקה, תיתמך כל קופת חולים בעד הקמת תשתיות למבחנים אלה, בהתאם לסעיף 7ה.

ג.  בשלב השלישי, אם ייוותרו כספים לחלוקה, תיתמך כל קופת חולים בעד התקנים המפורטים, על ההפרש בין עלות השכר שהקופה דיווחה עליו לבין התשלום שניתן בשלבים קודמים, אם קיים כזה באופן שוויוני עד למיצוי התמיכה, גם בעבור תקנים שגויסו למרות שהקופה לא עומדת ברף המתמחים הנדרשים.

  ד. בשלב הרביעי, תיתמך כל קופה עד מיצוי באותו יחס שהסכום חולק בסעיפים הקודמים, עד למיצוי של 5 מיליון ש"ח בשנת 2025 ו-15 מיליון ש"ח בשנת 2026.

 

9. נהלים

  א. קבלת התמיכה מותנית בדיווח של קופות החולים על קיום תנאי מבחנים אלה, כפי שיורה להן המשרד.

  ב. במסגרת הבקשה לתמיכה בעד הפעילויות הנתמכות לפי מבחנים אלה, לא תינתן לקופת חולים תמיכה בעד הוצאות שהוצאו במסגרת תחום פעילות שלא אושר על ידי המשרד, וכן לא תינתן לקופת חולים תמיכה בעד פעילות שלא פורטה בבקשת התמיכה.

ג.  לא תינתן תמיכה לקופת חולים שאינה משתפת פעולה עם ביקורת מטעם המשרד.

  ד. לא תינתן תמיכה בגין פעילות הנתמכת בידי משרד ממשלתי אחר, ולא תינתן תמיכה בעד פעילות שהמשרד משתתף בה בדרך אחרת, לרבות באמצעות מבחני תמיכה אחרים של המשרד התומכים בהעסקת מתמחים.

  ה. בלי לגרוע מן האמור בנוהל, אם קופת חולים אשר עשתה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, השתמשה בהם שלא בעד הפעילות שלשמה ניתנו, שימשה כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר או הגישה דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לה – יהיה המשרד רשאי לשלול את אפשרותה לקבל תמיכה מן המשרד בשנתיים שלאחר מכן.

ו.  הכשרת המתמחים בקופות החולים תעשה בכפוף להנחיות המועצה המדעית ובהתאם להוראות משרד הבריאות.

ז. לפחות 90% מהמדריכים הקליניים הפועלים במסגרת הכשרת המתמחים המתבצעת על ידי קופת החולים נדרשים להשלים הכשרה בחינוך רפואי, המיועדת למדריכים קליניים בקהילה, עד תום השנה השנייה למבחנים אלו; ההכשרה תתקיים מטעם משרד הבריאות או שתאושר על ידו. 

 

10.  תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום א' טבת התשפ"ה (1 בינואר 2025).

 

 

 

_________, התשפ"ה                                                                                 _______________

_________, 2025                                                                                 

אוריאל בוסו

שר הבריאות

 

 

 



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] י"פ התש"ף, עמ' 482 ו-7202.    

[3] פורסם ס"ח תשנ"ד מס' 1469 מיום 26.6.1994 עמ' 156 (ה"ח תשנ"ד מס' 2249 עמ' 230)

[4] ק"ת התשנ"ה, עמ' 493.