מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט
בגין הקמה או תכנון שדרוג של אצטדיוני כדורגל,
לתמיכה בגופים אחרים לפי הוראת תכ"ם 6.02.01
בהתאם להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[1] (להלן – הוראות התכ"ם) ובהתאם לתוכנית המתקנים הלאומית[2] ובהתייעצות עם המועצה הלאומית לספורט לפי סעיף 17י(3) לחוק הספורט, התשמ"ח-1988[3] (להלן – חוק הספורט), מתפרסמים בזה מבחני תמיכה לגופים אחרים לחלוקת כספים להקמה או תכנון שדרוג של אצטדיונים, כמפורט להלן:
תקנה תקציבית: 1943-0404
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד, בהתאם להוראות התכ"ם.
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבות העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.
(ד) כל שיקולי הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.
2. הגדרות
במבחנים אלה –
|
"אגודת ספורט" – |
כהגדרתה בחוק הספורט, ולרבות מועדון ספורט כהגדרתו בחוק הספורט; אגודת ספורט יכולה לכלול מספר קבוצות ספורט; |
|
"אצטדיון כדורגל" – |
מגרש כדורגל ובו יותר מ-1,000 מושבי צופים בהתאם למפורט ברישיון העסק שהונפק על ידי מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה בדבר מספר המושבים המאושרים במתקן; |
|
"איגוד" לעניין ספורט – |
כהגדרתו בחוק הספורט, ולרבות התאחדות ספורט כהגדרתה בחוק הספורט; |
|
"ביצוע" לעניין אצטדיון – |
הקמת אצטדיון בתחומי הרשות, לרבות רכש הציוד הנדרש, בהתאם לדרישות שיקבע המשרד, כפי שיקבע בתיק המוצר; |
|
"מספר תושבים ברשות" – |
יקבע לפי הנתונים העדכניים של רשות האוכלוסין ביום פרסום המבחן. ; |
|
"דירוג למ"ס" – |
דירוג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן – הלמ"ס), את הרשויות המקומיות במחקר "אפיון רשויות מקומיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה בשנת 2019",[4] כפי שיעודכן מזמן לזמן; השתנה דירוג למ"ס של המבקש בין המועד שבו פרסם המשרד את ההזמנה להגשת בקשות ועד למועד שבו השלימה ועדת התמיכות את דיוניה בבקשות התמיכה, יקבעו המימון המשלים ואמות המידה לפי דירוג הלמ"ס במועד החלטת ועדת התמיכות; |
|
"דירוג פריפריאליות" – |
דירוג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הרשויות המקומיות במחקר "מדד פריפריאליות של יישובים ושל רשויות מקומיות 2020" שפרסמה הלמ"ס בשנת 2022,[5], כפי שיעודכן מזמן לזמן; |
|
"המועצה להסדר ההימורים בספורט" – |
המועצה להסדר ההימורים בספורט, הפועלת מכוח החוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז -1967[6]; |
|
"המשרד" – |
משרד התרבות והספורט; |
|
"כללי תקינות ובטיחות" – |
כמשמעותם בסעיף 17יד (ב)(3) לחוק הספורט; וכמפורט בתכנית המתקנים הלאומית; |
|
"ליגה בכירה" – |
הליגה הראשונה בענף כדור קבוצתי שבמסגרתו פועלות עד ארבע ליגות או שתי הליגות הראשונות בענפי כדור קבוצתי שבמסגרתם פועלות חמש ליגות או יותר, ובלבד שהליגות פועלות בהתאם לחוקים הבינלאומיים בענף; מניין הליגות יחושב בנפרד לנשים ולגברים; |
|
מנהלת משותפת |
גוף מנהלי המורכב מנציגי הרשויות נשוא הבקשה בהם שני נציגים מכל רשות: גזבר הרשות או מי מטעם ראש הרשות ומנהל המחלקה לספורט. גוף זה יהיה מעורב בתכנון כולל הדרישות להקמת המתקן, ילווה את ההקמה ואת הפעלתו לאחר הקמתו במשך 10 שנים לפחות. |
|
"סיום ביצוע האצטדיון" – |
סיום הקמת האצטדיון בהתאם לדרישות מבחן זה ולאישור הבקשה שנתנה ועדת התמיכות, ולאחר שהאצטדיון קיבל תעודת גמר (טופס 5); |
|
"קבוצת ספורט" – |
חבר ספורטאים המתאמנים ומתחרים יחדיו בענף ספורט קבוצתי במסגרת איגוד ספורט, בהתאם לכלל האיגוד; |
|
"קבוצה פעילה" – |
קבוצת כדורגל שלקחה חלק ב-15 משחקי ליגה לפחות שארגנה התאחדות הכדורגל, במסגרת העונה הרשמית של הפעילות בענף הכדורגל , שקבעה ההתאחדות; |
|
"רשות מקומית" או "רשות" – |
עירייה, מועצה מקומית, מועצה אזורית איגוד ערים או חברה עירונית; |
|
"השר" – |
שר התרבות והספורט; |
3. מטרות
מטרת מבחנים אלה היא לקבוע כללים ליישום תכנית המתקנים הלאומית לצורך חלוקת תמיכה לרשויות מקומיות לטובת ביצוע אצטדיוני כדורגל, תוך קידום המטרות שלהלן:
(א) להבטיח פריסה ארצית נאותה של אצטדיונים ראויים המתאימים לענף הכדורגל;
(ב) לסייע ביצירת תנאים פיזיים מתאימים לעיסוק בענף הכדורגל באיכות גבוהה לטובת הספורט התחרותי;
(ג) לסייע לרשויות המקומיות בביצוע אצטדיונים ברמה הלאומית והבין לאומית, באופן שייתן מענה לפיזור הגיאוגרפי של הפעילות התחרותית בליגות הבכירות.
4. הפעילות הנתמכת
(א) ביצוע אצטדיון בתכולת קהל של 6,000 מושבי צופים ומעלה עבור רשויות מקומיות;
(ב) תכנון שדרוג של אצטדיון קיים, בהגדלת מושבי צופים לכדי 25,000 מושבי צופים ומעלה, תוך התאמה ושמירה על דרישות קטגוריה רמה 4 של UEFA.
5. תנאי סף
לתמיכה על פי מבחנים אלה זכאית רשות מקומית העומדת בכל התנאים המפורטים להלן, בהתאם לסוג הבקשה:
(1) תנאי סף כלליים לכלל סוגי הבקשות:
(א) רשות מקומית מגישת הבקשה נמצאת בדירוג למ"ס 1 עד 8 כולל.
(ב) המקרקעין עליהם יבוצע אצטדיון הכדורגל זמינים מבחינה תכנונית ומבחינת זכויות הקניין, המקרקעין הוקצו בדין ובסמכות וללא מטרדים העלולים לעכב או למנוע את ביצוע האצטדיון וכי החלטות ההקצאה בוצעו ואושרו כנדרש לפי כל דין, במועד הגשת הבקשה לתמיכה;
(ג) הרשות מתחייבת להקצות שעות שימוש באצטדיון לקבוצות ספורט בענף הכדורגל, ובכלל זאת, שעות לקבוצות ספורט נשים, אם פועלות כאלה בתחומי הרשות, בזמנים ראויים ומקובלים.
(ד) הבקשה להקמת אצטדיון או לתכנון שדרוג, היא בהתאם לכל דין ועומדת בכללי תקינות ובטיחות;
(ה) לבקשת התמיכה יצורף נספח תקציבי מאוזן עבור הבקשה, לרבות פירוט מקורות המימון ואסמכתא בתוקף לגבי כל מקור תקציבי, בחתימת גזבר הרשות המקומית ומורשה החתימה של הרשות המקומית, מהנדס הרשות המקומית ומנהל מחלקת הספורט, על גבי נייר לוגו של הרשות המקומית;
(ו) הרשות תתחייב לתנאים שידרוש מינהל הספורט לצורך קבלת התמיכה כפי שיופיעו בכתב ההתחייבויות שיצורף להזמנה להגשת בקשות תמיכה, לרבות התחייבות המבקש להציג שילוט המציין את תמיכת המשרד, אופן השימוש באצטדיון, מועדי דיווח וכיוצא באלה;
(ז) הרשות תעמיד עצמה לביקורת המשרד, לפי דרישות המשרד, לרבות הוראות, נהלים והחלטות המשרד, והכול לשם הבטחת עמידתה בתנאים למתן תמיכה;
(ח) לא תינתן תמיכה לרשות שקיבלה מהמשרד או מהמועצה תמיכה בעד מיתקן, אשר ועדת התמיכות של המשרד מצאה שבאותו מיתקן ליקויים שהרשות לא פעלה לתקנם במשך שלוש השנים האחרונות, חרף התראה שניתנה לה על כך;
(ט) לא תינתן תמיכה לרשות אשר בשלוש השנים שקדמו להגשת בקשת התמיכה או בשנת הגשת הבקשה, קבעה הוועדה כי הפרה פעמיים או יותר התחייבויות שנתנה למשרד או למועצה להסדר ההימורים בספורט, לרבות התחייבויות הנוגעות לביצוע מתקנים ולתחזוקתם.
(2) תנאי סף ייחודיים לפי סוג הבקשה
(א) ביצוע אצטדיון בתכולת קהל של 6,000 מושבי צופים ומעלה:
(1) בתחומי הרשות המבקשת לא קיים אצטדיון כדורגל בתכולת 2,000 או יותר מושבי צופים.
(2) הבקשה הינה עבור הקמת אצטדיון חדש ולא בגין שדרוג אצטדיון קיים.
(3) ככל שתוגש הבקשה לביצוע אצטדיון עבור שתי רשויות או יותר כאיחוד רשויות לצורך הבקשה, תוקם מנהלת משותפת של הרשויות לניהול והפעלת האצטדיון.
(4) הרשות תציג למשרד תכנית פיננסית לביצוע, תפעול ותחזוקה של האצטדיון לתקופה שלא תפחת מ-10 שנים;
(ב) תכנון שדרוג של אצטדיון קיים בהגדלת מושבי צופים לכדי 25,000 מושבי צופים ומעלה, בהתאמה ושמירה על דרישות קטגוריה רמה 4 של UEFA:
(1) בתחומי הרשות המבקשת קיים אצטדיון כדורגל בתכולת של לכל הפחות 10,000 מושבי צופים בעונת המשחקים 2024/25, והבקשה הינה עבור הגדלה לכדי לכל הפחות 25,000 מושבי צופים.
(2) בתחומי הרשות המבקשת קיימת קבוצת כדורגל פעילה בליגת העל בישראל, בחמש השנים האחרונות כולל עונת המשחקים 2024/25.
6. סכום תמיכה מירבי ועלות מינימלית לביצוע אצטדיון או לתכנון שדרוג של אצטדיון
(א) ביצוע אצטדיון או תכנון שדרוג יהיה בהתאם לכל הדרישות של ההתאחדות לכדורגל, מינהלת הליגות המקצועניות בכדורגל ושל UEFA; ככל שהחל המבקש בביצוע המתקן או בתכנונו והוא מבקש להיתמך במבחן זה, הוא יאשר את התכנון בהתאם לדרישות וכתנאי לקבלת התמיכה.
(ב) סכום התמיכה והעלות המינימלית לביצוע עבור הקמת אצטדיון או תכנון שדרוג אצטדיון יהיה בהתאם למפורט להלן:
|
סוג המתקן |
סכום התמיכה |
עלות מינימלית |
|
אצטדיון 6,000 מקומות ומעלה |
27 מיליון ש"ח |
100 מיליון ₪ |
|
ביצוע תכנון שדרוג אצטדיון |
15 מיליון ש"ח |
20 מיליון ₪ |
סכום התמיכה המירבי לא יעלה על המפורט בטבלה לעיל. ככל שעלות הביצוע בפועל תהיה נמוכה מהעלות המינימלית בגין ההוצאות המוכרות, סכום התמיכה יופחת בהתאם לשיעור היחסי שבין העלות המינימלית לסכום התמיכה. בסעיף זה, "הוצאות מוכרות" – כלל ההוצאות למעט עלויות סלילת דרכי גישה למתקני ספורט, חניה, שירותי עזר למתקנים, עלויות פיתוח, תכנון ופיקוח, הוצאות אחסנה, הוצאות אחזקה, תחזוקה וכיוצ"ב.
7. אמות מידה וכללי ברירה
(א) הוועדה תאשר מתן תמיכה עבור הקמת אצטדיונים או תכנון שדרוג אצטדיון בהתאם לסדר העדיפות המפורט בסעיף (ב) להלן, כך שתחילה תיתמך הבקשה אשר צברה את סך הניקוד הגבוה ביותר על פי כללי הברירה שלהלן, ואם תיוותר יתרה תקציבית, תיתמך הבקשה הבאה אחריה על פי הדירוג, וכן הלאה.
(ב) בקשות התמיכה תדורגנה לפי כללי הברירה הבאים:
(1) הקמת אצטדיון בתכולת 6,000 מושבי צופים ומעלה
(א) תחילה ידורגו רשויות המבקשות לפי דירוג הלמ"ס, כך שהרשות בדירוג למ"ס 1 תקבל 100 נקודות, וכל עליה בדירוג תפחית 10 נקודות מהניקוד. הוגשה בקשה על ידי שתי רשויות או יותר, יובא בחשבון הדירוג של הרשות שבתחומה יוקם האצטדיון;
(ב) לאחר מכן ידורגו הרשויות לפי מדד הפריפריאליות, כך שהרשות בדירוג פריפריאליות 1 תקבל 100 נקודות, וכל עליה בדירוג תפחית 10 נקודות מהניקוד. הוגשה בקשה על ידי שתי רשויות או יותר, יובא בחשבון הדירוג של הרשות שבתחומה יוקם האצטדיון;
(ג) לאחר מכן ינוקדו הרשויות לפי מספר קבוצות כדורגל בוגרים (גברים ונשים) הפעילות בתחומי הרשות בעונת המשחקים בשנת התמיכה, כאשר כל קבוצה בתחומי הרשות תקבל ניקוד כמפורט בטבלה שלהלן. הוגשה בקשה על ידי שתי רשויות או יותר, ינוקדו לפי הניקוד המצרפי של הקבוצות הפועלות בתחום הרשויות המגישות במאוחד.
|
ליגה |
ניקוד |
|
ליגת ראשונה גברים ונשים |
50 |
|
ליגה שנייה גברים ונשים |
30 |
|
ליגה שלישית גברים ונשים |
15 |
(ד) היו שתי בקשות או יותר בעלות ניקוד כולל שווה, תדורג תחילה הבקשה של הרשות עם מספר שחקני הכדורגל, גברים ונשים, הרשומים בהתאחדות לכדורגל בישראל בעונת המשחקים 24-25 או סך הכדורגלנים הרשומים ברשויות המגישות במאוחד;
(ה) היו שתי בקשות או יותר בעלות ניקוד שווה, תדורג תחילה הבקשה של הרשות שבה מספר התושבים הגבוה ביותר. הוגשה בקשה על ידי שתי רשויות או יותר, יחושבו לעניין זה מספר התושבים המצרפי של הרשויות המגישות במאוחד.
(2) תכנון שדרוג אצטדיון
הוגשו שתי בקשות או יותר לתכנון שדרוג אצטדיון, תיבחר הבקשה של הרשות שהמתקן המיועד לשדרוג בתחומה הוא המרוחק ביותר ממתקן קיים המכיל 25,000 מושבי צופים ומעלה, העונה לדרישות קטגוריה רמה בינלאומית 4 של UEFA.
8. לוחות זמנים
(א) הקמת אצטדיון בתכולת 6,000 מושבי צופים ומעלה
על הרשות שאושרה לה תמיכה להתחיל את הקמת האצטדיון בהתאם לאישור בתוך 18 חודשים מהמועד שבו הודע לה על אישור הבקשה ולסיים את ההקמה תוך 60 חודשים; לעניין סעיף זה "התחלת עבודה" – צו התחלת עבודה של מנהל הפרויקט, היתר בניה מטעם הרשות המבקשת והוכחה כי החלו עבודות בפועל.
(ב) תכנון שדרוג אצטדיון
על הרשות שאושרה לה תמיכה לסיים את תכנון השדרוג בתוך 24 חודשים מהמועד שבו הודע לה על אישור הבקשה; לעניין סעיף זה "סיום תכנון השדרוג" – לרבות קבלת היתר בניה כחוק.
9. שמירת דינים
הוראות מבחנים אלו אינן גורעות מכל דין אחר, לרבות לעניין תכנון, בנייה, רישוי, תקינות ובטיחות של מיתקני ספורט.
10. הגשת בקשות ודיווח
דיווח מקבל התמיכה, אופן הבקרה והפיקוח ותשלום התמיכה ייעשו בהתאם לנוהל אגף המתקנים, המפורסם באתר האינטרנט של המשרד[7].
11. תחילה ותוקף
תחילתם של מבחנים אלה ביום 1 בינואר 2025 והם יעמדו בתוקפם עד יום ______________.
|
|
__________________ כפיר כהן מנכ"ל משרד התרבות והספורט |
|
(803-35-2023-000040) |
|
[1] https://mof.gov.il/Takam/Pages/horaot.aspx?k=6.2.0.1
[2] י"פ התשפ"ב, חוברת 10470, עמוד 7498
[3] ס"ח התשמ"ח, 1256; התשע"ח, עמ' 520.
[4]אפיון יחידות גאוגרפיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה בשנת 2019,https://www.cbs.gov.il
[5] מדד הפריפריאליות של יישובים ושל רשויות מקומיות, 2020 https://www.cbs.gov.il
[6] ס"ח התשכ"ז, עמ' 142.
[7] https://www.gov.il/he/Departments/Topics/sport_facilities.