תזכיר טיוטת מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט בעד ביצוע מיתקני ספורט קהילתיים

מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט בעד ביצוע מיתקני ספורט קהילתיים

לתמיכה בגופים אחרים לפי הוראת תכ"ם 6.02.01

בהתאם  להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[1] (להלן – הוראת התכ"ם) ובהתאם לתכנית המתקנים הלאומית[2] ובהתייעצות עם המועצה הלאומית לספורט לפי סעיף 17י(3) לחוק הספורט, התשמ"ח-1988[3] (להלן – חוק הספורט) מתפרסמים בזה מבחני תמיכה לגופים אחרים לחלוקת כספים להקמה ושדרוג של מיתקני ספורט  קהילתיים.

תקנה תקציבית מספר: 19-43-04-03

 

1. כללי

(א)  ועדת  התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד, בהתאם להוראת התכ"ם.

(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

  (ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול ועדת התמיכות את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.

(ד) כל שיקוליה של ועדת התמיכות יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

 

פרק א': כללי

2. הגדרות

במבחנים אלה-

"ביצוע" לעניין מיתקן 

הקמה, בנייה, שדרוג, שיפוץ או רכישה של מיתקן ספורט;

"דירוג למ"ס

דירוג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הרשויות המקומיות במחקר "אפיון רשויות מקומיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה", כפי שיעודכן מזמן לזמן; השתנה דירוג למ"ס של המבקש בין המועד שבו פרסם המשרד את ההזמנה להגשת בקשות ועד למועד שבו השלימה ועדת התמיכות את דיוניה בבקשות התמיכה, יקבעו אמות המידה לפי דירוג הלמ"ס במועד החלטת ועדת התמיכות;

חברה ערבית, בדואית, דרוזית או צ'רקסית

רשויות מקומיות שהינן חלק מהחלטת ממשלה אלה: החלטת ממשלה 550; החלטת ממשלה 716; החלטת ממשלה 717; החלטת ממשלה 1279; החלטת ממשלה 2856; החלטת ממשלה 2857;

"יועץ הנדסי"

מהנדס מטעם מינהל הספורט, אשר בודק את  הבקשות לתמיכה ואת ביצוען;

"כללי תקינות ובטיחות

כמשמעותם בסעיף 17יד'(ב)(3) לחוק הספורט;

"כפר נוער"

מוסדות המתוקצבים ומפוקחים על ידי המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער (להלן – המינהל) שהם אחד מאלה –  

(1) כפרי נוער המודרכים וכפרי נוער הממשלתיים: מוסד המקיים פעילות חינוכית, המשלב במתחם גאוגרפי אחד שלוש מסגרות חינוך - בית ספר, פנימייה ומשק חקלאי או ימי, אשר הוכר על ידי המינהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך (להלן – המינהל) ככפר נוער בהתאם לקריטריונים שנקבעו לעניין זה ומפורסמים מעת לעת על ידי המינהל. כפרי נוער הם בבעלות תאגידים מסוגים שונים - ממשלתיים (בבעלות המדינה), עמותות, חברות לתועלת הציבור, חברות ממשלתיות וכיוצא באלה;

(2) כפרי הילדים של המפעל להכשרת ילדי ישראל;

(3) מוסדות חינוך שיש להם פנימייה ומשק חקלאי המפוקחים על ידי המינהל, שעומדים בקריטריונים שעניינם השתתפות בתפעול שוטף של מוסדות פנימייתיים-חקלאיים, ושאינם עומדים בדרישות המינהל כדי להיות מוכרים ככפרי נוער מודרכים.

"מגרש שחב"ק"

מגרש דשא סינתטי המיועד למשחק קהילתי;

"מיתקן ספורט קהילתי"

מיתקן שהוא אחד מאלה  -

(4) מגרש משולב;

(5) מיתקנים לפעילות ספורט בפארק פתוח לרבות מתקני כושר לגיל השלישי;

(6) מגרש סקייטבורד;

(7) מגרש גלגליות או הוקי גלגיליות;

(8) מסלול הליכה;

(9) מסלול אופניים;

  (10)  מסלול פאמפטרק;

  (11)  מגרש טניס פתוח;

  (12)  מיתקן לכדורעף חופים;

  (13)  מגרש פטאנק;

  (14)  מגרש דשא סינטטי לקהילה ("שחבק")

  (15)  מתקני נינג'ה;

  (16)  מיתקן ספורט אחר, המיועד לספורט קהילתי, הפתוח לכלל הציבור ללא תשלום;

  (17)  מתקן ספורט פנאי לנוער;

הכל בהתאם לתיק המוצר, אם מינהל הספורט קבע  תיק מוצר לאותו מיתקן,  ובהתאם לכללי התקינות והבטיחות; ובלבד שהמתקן כולל תאורה מתאימה, המאפשרת פעילות ספורט גם בשעות הערב והלילה;

"מספר תושבים ברשות"

יקבע לפי הנתונים העדכניים של מינהל האוכלוסין ביום הגשת הבקשה לתמיכה;

"המשרד"

משרד התרבות והספורט;

"עלות מתקן מרבית"

אומדן של העלות המרבית המוכרת לצורך קבלת תמיכה לפי מבחנים אלה להקמה או שדרוג מיתקן  ספורט קהילתי לפי העניין,  כפי שקבע מינהל הספורט, אם קבע;

"ערים מעורבות"

כהגדרתן בהחלטת ממשלה מספר 1834[4];

"רשות מקומית" או "רשות"

עירייה, מועצה מקומית, מועצה אזורית או חברה עירונית;

"רשות מקומית אשר בתחומה נמצא כפר נוער"

רשות מקומית המגישה בקשה להקמת מיתקן ספורט קהילתי אשר נמצא בתחומו של כפר נוער המצוי בתחום הרשות ואשר מיועד לשימוש הכפר;

"תיק מוצר"

תיק הכולל אפיונים מפורטים של המתקן בעדו ניתנת התמיכה,  ובכלל זה איפיונים הנוגעים להוראות התקנונים הרשמיים הנוהגים בגופים הבין-לאומיים המוכרים בענף מענפי הספורט, ובהוראות עליהן החליטו איגודי הספורט בישראל, אם הדבר מתחייב במתקן שבעדו ניתנת התמיכה, וכן אומדן המשרד לעלות המיתקן המרבית;

1. מטרות

מטרות מבחנים אלו לקבוע כללים לצורך חלוקת התמיכה לרשויות מקומיות עבור מיתקנים לספורט קהילתי, על-מנת להשיג מטרות אלה -

1)  ביצוע  מיתקנים הפתוחים לציבור ולרווחת הקהילה;

2) להבטיח כי בכל רשות מקומיות יהיה מספר מספיק של מיתקני ספורט  קהילתי, המיועדים לספורט עממי לרווחת הקהילה ולקידום תרבות הספורט.

2. הפעילות הנתמכת

הפעילות הנתמכת היא ביצוע של מיתקנים לספורט קהילתי הפתוחים לציבור הרחב, לרבות בשעות הערב והלילה.

3. תנאי סף

לתמיכה לפי אמות מידה אלה, זכאית רשות מקומית, העומדת בכל  בתנאים הבאים:

  (1) הרשות מבקשת לבצע מיתקן ספורט קהילתי בתחומיה;

  (2) המקרקעין עליהם יוקם המתקן או ישודרג הם פנויים וזמינים מבחינה תכנונית ומבחינת זכויות הקניין, המקרקעין הוקצו בדין ובסמכות וללא מטרדים העלולים לעכב או למנוע את ביצוע המתקן. במקרקעין של רשות מקומית, החלטות ההקצאה בוצעו ואושרו כנדרש לפי כל דין, בעת הגשת הבקשה ואין כל מניעה העלולה לעכב או למנוע את ביצוע המתקן.

  (3) הבקשה לביצוע  מתקן ספורט קהילתי היא בהתאם לכל דין ועומדת בכללי תקינות ובטיחות ואושרה על ידי מהנדס הרשות;

  (4) לבקשת התמיכה יצורף נספח תקציבי מאוזן עבור הבקשה, לרבות פירוט מקורות המימון, בחתימת גזבר הרשות המקומית ומורשה החתימה של  הרשות המקומית, מהנדס הרשות המקומית ומנהל מחלקת הספורט ברשות, על גבי נייר לוגו של הרשות המקומית.

  (5) הרשות המקומית תתחייב בהתחייבויות שידרוש מינהל הספורט לצורך קבלת התמיכה;

  (6) הרשות המקומית צירפה לבקשת התמיכה מידע ומסמכים הנוגעים לבקשת התמיכה; רשות מקומית אשר לא הגישה מידע ומסמכים כאמור בהתאם להוראות מינהל הספורט ובמועדים שנקבעו על ידו, לא תהיה זכאית לתמיכה;

  (7) הרשות המקומית תעמיד עצמה לביקורת המשרד, לפי דרישת המשרד, הוראות, נהלי והחלטות המשרד והכול לשם הבטחת עמידתה בתנאים למתן תמיכה;

  (8) הרשות המקומית תעמיד עצמה לביקורת המשרד, לפי דרישת המשרד, הוראות, נהלי והחלטות המשרד והכול לשם הבטחת עמידתה בתנאים למתן תמיכה;

  (9) לא תינתן תמיכה למוסד שקיבל מהמשרד תמיכה בעד מיתקן, והוועדה מצאה שבאותו מיתקן ישנם ליקויים שהמבקש לא פעל לתקנם במשך חמש השנים האחרונות, חרף התראה שניתנה לו על כך, או בקשר להעמדת השימוש במיתקנים לטובת הקהל הרחב.

4. סכום התמיכה

  (א) סכום התמיכה בעד ביצוע מיתקני ספורט קהילתי יהיה סכום התמיכה הבסיסי כפי שהוא מופיע בטבלה שלהלן בהתאם למספר התושבים ברשות:

מספר תושבי הרשות

סכום התמיכה

עד 5,000

250,000

5,000 עד 19,999

350,000

20,000 עד 49,9999

450,000

50,0000 עד 99,999

550,000

100,000 ומעלה

650,000

 

  (ב) לסכום התמיכה לפי סעיף קטן (א) יתווספו הסכומים הבאים:

(1)  50,000 שקלים חדשים לכל מועצה אזורית;

(2)  השלמה לסכום של 700,000 שקלים חדשים לרשויות בחברה הערבית, הבדואית, הדרוזית או הצ'רקסית שאין בתחומן מגרש שחב"ק ויבקשו להקים מתקן זה.

(3)  200,000 שקלים חדשים לכל רשות שתבקש להקים מתקן ספורט פנאי לנוער, שאינה נכללת בסעיף (ב)(2) ובלבד שסכום התמיכה לא יעבור סכום של 700,000 שקלים חדשים.

(4)  50,000 שקלים חדשים לכל רשות שאינה מועצה איזורית המוגדרת כיישוב בעדיפות לאומית במסגרת התבחינים הנוגעים ליישובים צמודי גדר וליישובים מאוימים;

(ג) על אף האמור לעיל, סכום התמיכה בעד ביצוע מיתקן ספורט קהילתי לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ב) לא יעלה על 90% מעלות ביצוע המתקן בפועל; ככל שסכום התמיכה האמור עולה על 90% מעלות ביצוע המתקן בפועל, הוא יופחת בהתאמה. בכל מקרה, סכום התמיכה לבקשה של רשות מקומית אשר בתחומה נמצא כפר נוער לא יעלה על 400 אלף שקלים חדשים לבקשה.

5. אופן חלוקת התמיכה

(א)  התמיכה תחולק בין הרשויות המבקשות, שעמדו בתנאי הסף, בהתאם לאמות המידה הקבועות בסעיף 8, עד למיצוי התקציב, באופן הבא:

מספר

רצועה

שיעור החלוקה

1

כלל הרשויות

68%

2

חברה ערבית, בדואית, דרוזית או צ'רקסית

25%

3

רשות מקומית אשר בתחומה נמצא כפר נוער

7%

 

סה"כ

100%

(ב)  אם נותרה יתרה תקציבית ברצועה 2 או 3 לאחר חלוקת סכום התמיכה ברצועה, תועבר היתרה לרצועה 1.

6. אמות המידה

(א)  סכום התמיכה לרשויות מקומיות הנכללות ברצועות 2 ו-3 יחולק, בנפרד לכל רצועה, בהתאם לאמות המידה הבאות, עד למיצוי התקציב:

(1) ועדת התמיכות תיתן עדיפות לבקשות של רשויות מקומיות המסווגות באשכול נמוך יותר בדירוג למ"ס;

(2) היו שתי בקשות או יותר של רשויות המתייחסות למתקני ספורט קהילתיים בתחומן של רשויות המסווגות באותו אשכול בדירוג למ"ס, תיענה תחילה הבקשה של רשות עם מספר התושבים הגבוה יותר.

(ב)  סכום התמיכה לכלל הרשויות המקומיות יחולק בהתאם לאמות המידה הבאות, עד למיצוי התקציב:

(1) בשלב הראשון, התמיכה תינתן לבקשות של רשויות מקומיות בדירוג למ"ס 1 עד 8, לפי אמות המידה הקבועות בסעיפים (א)(1) ו-(א)(2);

(2) בשלב השני, אם נותרה יתרה תקציבית לאחר החלוקה בשלב השני, תועבר יתרת הסכום בתקנה התקציבית, לתמיכה בבקשות לרשויות בדירוג למ"ס 9 עד 10 הנמצאות באיזור עדיפות לאומית, לפי אמות המידה הקבועות בסעיפים (א)(1) ו-(א)(2);

(3) בשלב השלישי, אם נותרה יתרה תקציבית לאחר החלוקה בשלב השני, תועבר יתרת הסכום בתקנה התקציבית לתמיכה בבקשות לרשויות בדירוג למ"ס 9 עד 10 שאינן בעדיפות לאומית, להן יחולק סכום בשיעור של 50% בהתאם לטבלה בסעיף 6(א) לעיל בהוספת הסכומים הקבועים בסעיף 6(ב) לעיל ככל שהן זכאיות להם, לפי אמות המידה הקבועות בסעיפים (א)(1) ו-(א)(2).

7. לוחות זמנים

(א)  על המבקש שאושרה לו תמיכה לאשר תכנון מפורט של המתקן מול היועץ ההנדסי של אגף המתקנים תוך 6 חודשים מיום אישור התמיכה ובהתאם למסמכים שיתבקשו על ידי אגף המתקנים כפי שתוצג עם אישור התמיכה;

(ב)  על המבקש שאושרה לו תמיכה לסיים את ביצוע המיתקנים תוך 24 חודשים מיום קבלת התמיכה;

(ג) המבקש יחתום על התחייבויות, כפי שתקבע ועדת התמיכות, לרבות התחייבות המבקש להציג שילוט המציין את תמיכת המשרד, אופן השימוש במיתקן, מועדי דיווח וכיוצא באלה.

(ד)  הרשות המקומית תפעיל את מתקני הספורט הקהילתי לטובת כלל הציבור, ללא תשלום בין השעות 7:00-22:00 לפחות ובהתאם לכתב ההתחייבות.

8. הגשת בקשות ודיווח

(א) דיווחי מקבל התמיכה, אופן הבקרה והפיקוח ותשלום התמיכה ייעשו בהתאם לנוהל אגף המתקנים, המפורסם באתר האינטרנט של המשרד בכתובת https://www.gov.il/he/Departments/Topics/sport_facilities.

(ב) דיווח עבור ביצוע  מתקן ספורט קהילתי יצורף אישור של מהנדס בטיחות ומהנדס קונסטרוקציה, ככל שנדרש, כי המתקן עומד בכללי תקינות ובטיחות.

9. תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם.

 

 

 

 

_________________________

כפיר כהן

מנכ"ל משרד התרבות והספורט

 



[1] הוראת תכ"ם מס' 6.2 https://takam.mof.gov.il/.

[2] י"פ 10470 התשפ"ב, עמ' 7498.

[3] ס"ח התשמ"ח, 1256; התשע"ח, עמ' 520.

[4] ראו באתר משרד ראש הממשלה בכתובת: https://www.gov.il/he/departments/policies/dec1834_2022