מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורטבגין הקמת בריכות שחייה תחרותיות

לתמיכה בגופים אחרים לפי הוראת תכ"ם 6.02.01

בהתאם להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[1] (להלן – הוראת התכ"ם) ובהתאם לתוכנית המתקנים הלאומית ובהתייעצות עם המועצה הלאומית לספורט לפי סעיף 17י(3) לחוק הספורט, התשמ"ח-[2]1988 (להלן – חוק הספורט), מתפרסמים בזה מבחני תמיכה   לחלוקת כספים לביצוע הקמת בריכות שחייה תחרותיות.

תקנה תקציבית מספר: 19-43-04-04

 

1.  כללי

(א)  ועדת  התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד, בהתאם להוראת התכ"ם.

(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

  (ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול ועדת התמיכות את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.

(ד) כל שיקוליה של ועדת התמיכות יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

 

פרק א': כללי

2. הגדרות

במבחנים אלה-

"אגודת ספורט"

כהגדרתה בחוק הספורט, ולרבות מועדון ספורט כהגדרתו בחוק הספורט; בענפי הספורט הקבוצתי אגודת ספורט יכולה לכלול מספר קבוצות ספורט;

"בריכת שחייה תחרותית"

בריכת שחייה תחרותית לענף השחייה בהתאם לתיקי המוצר שקבע  מינהל הספורט, לפי העניין;

"איגוד" לעניין ספורט 

כהגדרתו בחוק הספורט, ולרבות התאחדות ספורט כהגדרתה בחוק הספורט;

"ביצוע" לעניין בריכות שחייה תחרותיות  

הקמת בריכות שחייה תחרותיות לשחייה, לרבות רכש הציוד הנדרש בבריכה, בהתאם לתיק המוצר;

"מספר תושבים ברשות"

יקבע לפי הנתונים העדכניים של מינהל האוכלוסין ביום הגשת הבקשה לתמיכה;

"דירוג למ"ס"

דירוג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הרשויות המקומיות במחקר "אפיון רשויות מקומיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה", כפי שיעודכן מזמן לזמן;

"דירוג פריפריאליות"

דירוג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הרשויות המקומיות  לעניין מדד פריפריאליות של ישובים ורשויות מקומיות כפי שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כפי שיעודכן מזמן לזמן;

"חברה ערבית, בדואית, דרוזית או צ'רקסית"

רשויות מקומיות שהינן חלק מהחלטת ממשלה אלה: החלטת ממשלה 550; החלטת ממשלה 716; החלטת ממשלה 717; החלטת ממשלה 1279; החלטת ממשלה 2856; החלטת ממשלה 2857;

"כללי תקינות ובטיחות

כמשמעותם בסעיף 17יד'(ב)(3) לחוק הספורט;

"המשרד"

משרד התרבות והספורט;

"מבחן התמיכה השוטף"

מבחנים לחלוקת תמיכות של משרד התרבות והספורט בהתאחדויות ספורט, באיגודי ספורט, באגודות ספורט ובמועדוני ספורט;

"מיתקן"

תשתית יסוד פיסית בספורט, לרבות  מבנה או מגרש, ציוד קבוע או מכשור קבוע הנדרש לצורך הפעלת המתקן; למעט מגרש, בור קפיצה ומסלול ריצה, הנבנה מתקציב משרד החינוך, בשטחו של מוסד חינוך, כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949[3];

"סיום בניית בריכת שחייה תחרותית"

סיום בניית בריכת שחייה תחרותית בהתאם לתיקי המוצר ולאישור הבקשה שנתנה ועדת התמיכות, ולאחר שהבריכה קיבלה  תעודת גמר (טופס 5);

"עלות מתקן מרבית"

אומדן של העלות המרבית המוכרת לצורך קבלת תמיכה לפי מבחנים אלה להקמת הבריכה, כפי שקבע מינהל הספורט;

"קבוצת ספורט"

חבר ספורטאים המתאמנים ומתחרים יחדיו בענף ספורט קבוצתי במסגרת איגוד ספורט;

"קבוצה פעילה"

קבוצה בענף קבוצתי, שלקחה חלק ב-15 תחרויות רשמיות לפחות שארגן האיגוד באותו ענף, במסגרת העונה הרשמית של הפעילות בענף ספורט, שקבע האיגוד באותו ענף;

"ענף ספורט מוכר

ענף ספורט המשויך לגוף שמינהל הספורט הכיר בו כאיגוד ספורט מוכר;

"רשות מקומית" או "רשות"

עירייה, מועצה מקומית או מועצה אזורית, איגוד ערים,  או חברה עירונית;

"תיק מוצר

תיק הכולל אפיונים מפורטים של הבריכה בעדה ניתנת התמיכה,  ובכלל זה איפיונים הנוגעים להוראות התקנונים הרשמיים הנוהגים בגופים הבין-לאומיים המוכרים בענף מענפי הספורט, ובהוראות עליהן החליטו איגודי הספורט בישראל, אם הדבר מתחייב בבריכה שבעדה ניתנת התמיכה, וכן אומדן המשרד לעלות המיתקן המרבית; יובהר כי בכל הנוגע לבקשות עבור קבוצות תחרותיות בענף השחייה ייערך תיק מוצר לבריכת 25 מטר.

"השר"

שר התרבות והספורט;

 

3. מטרות

מטרות מבחנים אלו לקבוע כללים ליישום תכנית המתקנים לצורך חלוקת התמיכה  לרשויות מקומיות ברובד הקמת בריכות שחייה תחרותיות על-מנת להשיג מטרות אלה -

(א)  הקמת בריכות שחייה תחרותיות בפריסה ראויה ומתאימה ברחבי הארץ, לצורך הבטחת בריכות ראויות המתאימות לענף השחייה;

(ב) צמצום הפערים הקיימים בתחום זה בין הרשויות המקומיות;

  (ג) להבטיח כי בריכות שחייה תחרותיות, עומדות בכללי תקינות ובטיחות, על-מנת לשרת את צרכי הספורט באותה רשות מקומית בענף השחייה;

(ד) לסייע ביצירת תנאים פיסיים מתאימים לעיסוק בספורט בבריכות מאיכות גבוהה.

4. הפעילות הנתמכת

הפעילות הנתמכת היא הקמת בריכת שחייה תחרותית בענףף השחייה, בהתאם לתיקי המוצר.

5.  תנאי סף

לתמיכה לפי אמות מידה אלה, זכאית רשות מקומית, העומדת בכל בתנאים הבאים:

1. הקמת בריכת שחייה תחרותית העונה על כל התנאים הבאים:

א. הבריכה מיועדת לשרת ענף ספורט מוכר בענף השחייה ומיועדת לפעילות אגודות ספורט הרשומות והפועלות בתחומי הרשות המקומית לצורך קיום תחרויות ואימונים.

ב.  אין בתחומי הרשות המקומית בריכת שחייה העומדת בכללי התקנון של איגוד השחייה לתחרויות. יובהר כי בריכה בבעלות פרטית שלא משמשת לתחרויות לא תחשב לעניין זה.

2. לא תינתן תמיכה לביצוע בריכת שחייה תחרותית, אם אין ברשות המקומית קבוצת ספורט פעילה בענפי השחייה הרשומה בתחומי הרשות המקומית, אלא אם הרשות המקומית תתחייב להפעיל קבוצה פעילה לפי העניין, תוך 12 חודשים מיום סיום בניית הבריכה ולהפעילה כקבוצה פעילה במשך שלוש שנים לפחות מסיום בניית הבריכה.

3. המקרקעין עליהם תוקם הבריכה נמצאים בתחום הרשות המקומית הם פנויים וזמינים מבחינה תכנונית ומבחינת זכויות הקניין, המקרקעין הוקצו בדין ובסמכות וללא מטרדים העלולים לעכב או למנוע את ביצוע המיתקן, ואם מדובר במקרקעין של רשות מקומית - גם החלטות ההקצאה בוצעו ואושרו כנדרש לפי כל דין, ואין כל מניעה העלולה לעכב או למנוע את ביצוע הבריכה.

4. הבקשה להקמת הבריכה היא בהתאם לכל דין לרבות לעניין תכנון, בנייה, רישוי, תקינות ובטיחות של מתקני ספורט.

5. הרשות תציג לאישור המשרד תכנית פיננסית לביצוע הפעלה, תפעול ותחזוקת המתקן לתקופה שלא תפחת מ-10 שנים.

6. לבקשת התמיכה יצורף נספח תקציבי מאוזן עבור הבקשה, לרבות פירוט מקורות המימון, בחתימת גזבר הרשות המקומית ומורשה החתימה של  הרשות המקומית, מהנדס הרשות המקומית ומנהל מחלקת הספורט על גבי נייר לוגו של הרשות המקומית.

7. הרשות תתחייב בהתחייבויות שידרוש מינהל הספורט לצורך קבלת התמיכה.

8. הרשות תעמיד עצמה לביקורת המשרד, לפי דרישת המשרד, הוראות, נהלי והחלטות המשרד והכול לשם הבטחת עמידתה בתנאים למתן תמיכה.

9. מבקש התמיכה יתחייב להקצות שעות שימוש בהיקף ובזמן ראויים ומקובלים לספורט נשים במיתקן.

10.  לא תינתן תמיכה למוסד שקיבל מהמשרד תמיכה בעד מיתקן, והוועדה מצאה שבאותו מיתקן ישנם ליקויים שהמוסד לא פעל לתקנם במשך שלוש השנים האחרונות, חרף התראה שניתנה לו על כך.

11. לא תינתן תמיכה למוסד אשר בשלוש השנים שקדמו להגשת הבקשה או בשנת הגשת הבקשה, קבעה  הוועדה כי הפר פעמיים או יותר התחייבויות שנתן למשרד, לרבות התחייבויות הנוגעות לביצוע מתקנים ולתחזוקת המיתקנים.

6.  אופן חלוקת התמיכה

מספר

רצועה

סכום לחלוקה במלש"ח

1

כלל הרשויות

75%

2

יישובי החברה הערבית, הבדואית, הדרוזית והצ'רקסית,  לפי החלטות 550 ו-1279

25%

 

סה"כ

100%

  (א)  ועדת התמיכות רשאית לקבוע כי תוספת תקציבית למבחני תמיכה אלה שתועבר מיתרות תקציביות של רצועות במבחני תמיכה אחרים באותו אשכול המיועדות לחברה הערבית, הבדואית, הדרוזית או הצ'רקסית, תתווסף לרצועה 2 למבחנים אלה בלבד, ובלבד שלא תהיה חריגה מהמסגרת השנתית של החלטות הממשלה הרלוונטיות.

  (ב)  רשות לא תיתמך עבור ביצוע של אותו המתקן לפי יותר מרצועה אחת.

7.  עלות בריכת שחייה תחרותית מרבית

  (א)  ביצוע הבריכה יהיה בהתאם לתיק המוצר, כהגדרתו במבחן זה.

  (ב)  סכום התמיכה לביצוע בריכה יהיה 5 מיליון שקלים חדשים, בהתאם לעלות הביצוע שבתיק המוצר ולאומדן; ככל שהעלות הביצוע בפועל תפחת מסכום זה, יופחת סכום התמיכה בהתאמה.

8.  אמות מידה וכללי ברירה

  (א)  הוועדה תאשר בכל אחת מהרצועות התקציביות המפורטות בסעיף 6 לעיל, בנפרד, את הבקשות אשר צברו את הניקוד הגבוה ביותר על פי אמות המידה המפורטות להלן, וזאת עד למיצוי התקציב:

(1)  בשלב הראשון, יילקח הניקוד המשוקלל שצברו אגודות השחייה בתחום הרשות המבקשת הרשומות באיגוד השחייה, בהתאם לניקוד שצברו האגודות על פי סעיף 20 במבחן התמיכה השוטף בעונת הספורט שקדמה לשנת הגשת הבקשה;

(2)  בשלב השני, יחושב הערך היחסי של הניקוד (ניקוד משוקלל של האגודה המבקשת לחלק לסך כלל נקודות של כלל האגודות);

(3)  בשלב השלישי, יתבצע נירמול בו ערך היחסי של הניקוד יוכפל ב-25 בכדי להגיע לניקוד מנורמל יחסי לשאר סעיפי הניקוד בפרק זה;

(4)  בשלב הרביעי, לניקוד שיתקבל בסעיף (ג), יתווסף הניקוד לפי מספר תושבים, כאשר  הרשויות המבקשות תדורגנה על פי גודל האוכלוסייה שבתחומן (על פי נתוני הלמ"ס), בסדר יורד מהגדולה ביותר לקטנה ביותר. הרשות המבקשת שבתחומה האוכלוסייה הגדולה ביותר תקבל 100 נקודות. לצורך חישוב ניקוד יתר הרשויות, יתבצע חישוב בו יחולק סך מספר התושבים של הרשות המבקשת חלקי מספר התושבים של הרשות הגדולה ביותר והתוצאה תוכפל בערך 100 (הניקוד המירבי של הרשות הגדולה ביותר). וכך הלאה, עד לדירוג כלל הבקשות.

  (ב)  ברשות מקומית בה אין אגודה פעילה יינתן הניקוד רק על פי אמות מידה שבסעיף קטן (א)(4) לעיל.

(ג) ככל שיהיו שתי בקשות או יותר בעלות ניקוד זהה, תדורגנה הרשויות לפי סדרי העדיפות הבאים (בסדר יורד):

(1) הרשות שבתחומיה קיימות יותר אגודות פעילות בענף השחייה;

(2) הרשות עם מספר ספורטאים פעילים גבוה יותר בענף השחייה;

(3) הרשות עם מספר התושבים הגבוה יותר.

  (ד)  ככל שתיוותר יתרה תקציבית באחת מהרצועות, התקציב יופנה לרצועה השנייה.

9.  שמירת דינים

הוראות מבחן זה אינן גורעות מכל דין אחר, לרבות לעניין תכנון, בנייה, רישוי, תקינות ובטיחות של מיתקני ספורט.

10. לוחות זמנים

  (א)  על המבקש שאושרה לו תמיכה להתחיל את הקמת הבריכה בהתאם לאישור בתוך 18 חודשים מהמועד שבו הודע לו על אישור הבקשה ולסיים את ההקמה תוך 42 חודשים; לענין סעיף זה "התחלת עבודה" – צו התחלת עבודה של  מנהל הפרויקט מטעם המבקש  והוכחה כי החלו עבודות בפועל בשטח.

  (ב)  המבקש יחתום על התחייבויות, כפי שתקבע ועדת התמיכות, לרבות התחייבות המבקש להציג שילוט המציין את תמיכת המשרד, אופן השימוש במתקן, מועדי דיווח וכיוצא באלה.

(ג) הרשות המקומית תפעיל את הבריכה לטובת ספורטאים ואגודות ספורט בענף השחייה במשך עשר שנים לפחות.

11. הגשת בקשות ודיווח

דיווחי מקבל התמיכה, אופן הבקרה והפיקוח ותשלום התמיכה ייעשו בהתאם לנוהל אגף המתקנים, המפורסם באתר האינטרנט של המשרד בכתובת https://www.gov.il/he/Departments/Topics/sport_facilities.

12. תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם.

 ( _________2025)

 

 

 

________________________

כפיר כהן

מנכ"ל משרד  התרבות והספורט

 



[1]   https://mof.gov.il/Takam/Pages/horaot.aspx?k=6.2.0.1

[2]     ס"ח התשמ"ח, 1256; התשע"ח, עמ' 520.

[3] ס"ח תש"ט, עמ' 287.