תקנות הטיס (הפעלת טיסן)(תיקון), התשפ"ה-2025.
בין היתר מגדירות התקנות האמורות "אזור פיקוח", "אזור פיקוח שדה" ו- "אזור שדה", וזאת לצורך האיסור הקבוע בהן, בתקנה 34 שעניינה: "הפעלה במרחבים אוויריים מסוימים ובקרבת שדה תעופה, מנחת או שטח הפעלה", על הפעלת טיסן באזורים כאמור (ראו שם, בתקנה 34(א)(1)).
לעניין זה, התקנות האמורות מגדירות "אזור פיקוח", "אזור פיקוח שדה" ו- "אזור שדה" על דרך של הפנייה להגדרותיהם בתקנות הטיס (הפעלת לכלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - תקנות ההפעלה), תוך הפנייה להגדרות המצויות שם (בתקנות 57, 59 ו- 60, בהתאמה).
במסגרת תיקון תקנות ההפעלה, לצורך התאמת הוראותיהן להוראות נספח 2 לאמנה, נעשה תיקון מקיף בהגדרות האלה, בין היתר בכך שהן הועברו לתקנה 1 לתקנות האמורות, היא תקנת ה"הגדרות", בחלקן נערכו התאמות נוסח לצורך הלימתן את הוראות נספח 2 ומקצתן בוטלו, שכן אינן נדרשות.
בהתאמה, וכדי לשמר את ההלימה בין התקנות העיקריות לבין תקנות ההפעלה לעניין זה, נדרש לתקן את התקנות העיקריות כך שהמונחים וההפניות יתאימו לאלה הצפויים בתקנות ההפעלה לאחר תיקונן.
תיקון זה הוא תיקון לוואי לתיקון המוצע בתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי), התשמ"ב-1981, שעניינו יישום נספח 2 לאמנה, שפורסם לציבור בעלי העניין ב- 13/07/2021. תיקון זה נמצא בימים אלה בשלבים אחרונים של אישור הנוסח לקראת המשך קידומו והכוונה היא לקדמו בד-בבד עם תיקוני הלוואי השונים.
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 92(ג), 93(א) ו- (ב) ו-168(א)לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), לעניין תקנות 1 ו- 2 - בהתייעצות עם שר הביטחון, בהתייעצות עם שר התרבות והספורט ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, ולעניין תקנה 4 - בתוקף סמכותי לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021[2] (להלן - חוק עקרונות האסדרה), אני מתקינה תקנות אלה: |
|||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות הטיס (הפעלת טיסן), התשפ"ד-2024[3] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 1 - |
|||
|
|
|
|
(1) ההגדרות "אזור פיקוח", "אזור פיקוח שדה" ו- "אזור שדה" – יימחקו; |
||
|
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "מפגע בטיחות" יבוא: |
||
|
|
|
|
""מרחב פיקוח" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;" |
||
|
|
|
|
(3) אחרי ההגדרה "שטח הפעלה" יבוא: |
||
|
|
|
|
""תחום פיקוח" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה; |
||
|
|
|
|
"תחום תנועה אווירית" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;" |
||
|
תיקון תקנה 34 |
2. |
בתקנה 34(1) לתקנות העיקריות, במקום "באזור פיקוח, באזור פיקוח שדה או באזור שדה" יבוא "במרחב פיקוח, בתחום פיקוח או בתחום תנועה אווירית". |
|||
|
הוספת תקנה 43א |
3. |
אחרי תקנה 43 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||
|
|
|
"בחינה ראשונה לפי חוק עקרונות האסדרה |
43א. |
המנהל יפרסם באתר האינטרנט של הרשות את המועד לבחינה ראשונה של תיקונים לתקנות אלה שחל עליהם סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021[4]." |
|
|
4. |
הרשות תבצע בחינה ראשונה של תקנות אלה לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה בתום 10 שנים מיום תחילתן. |
||||
|
תחילה |
5. |
תחילתן של תקנות אלה XXX ימים מיום פרסומן. |
|||
___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2025)
(חמ5870_-3)
__________________
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
כללי
תקנות הטיס (הפעלת טיסן), התשפ"ד-2024 (להלן - התקנות העיקריות), עוסקות באסדרת פעילותם של טיסנים במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל.
בין היתר מגדירות התקנות האמורות "אזור פיקוח", "אזור פיקוח שדה" ו- "אזור שדה", וזאת לצורך האיסור הקבוע בהן, בתקנה 34 שעניינה: "הפעלה במרחבים אוויריים מסוימים ובקרבת שדה תעופה, מנחת או שטח הפעלה", על הפעלת טיסן באזורים כאמור (ראו שם, בתקנה 34(א)(1)).
לעניין זה, התקנות האמורות מגדירות "אזור פיקוח", "אזור פיקוח שדה" ו- "אזור שדה" על דרך של הפנייה להגדרותיהם בתקנות הטיס (הפעלת לכלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - תקנות ההפעלה), תוך הפנייה להגדרות המצויות שם (בתקנות 57, 59 ו- 60, בהתאמה).
במסגרת תיקון תקנות ההפעלה, לצורך התאמת הוראותיהן להוראות נספח 2 לאמנה, נעשה תיקון מקיף בהגדרות האלה, בין היתר בכך שהן הועברו לתקנה 1 לתקנות האמורות, היא תקנת ה"הגדרות", בחלקן נערכו התאמות נוסח לצורך הלימתן את הוראות נספח 2 ומקצתן בוטלו, שכן אינן נדרשות.
בהתאמה, וכדי לשמר את ההלימה בין התקנות העיקריות לבין תקנות ההפעלה לעניין זה, נדרש לתקן את התקנות העיקריות כך שהמונחים וההפניות יתאימו לאלה הצפויים בתקנות ההפעלה לאחר תיקונן.
הסמכות לקבוע את התקנות
ככלל, עניינן של התקנות המוצעות הוא החלפת הגדרות שקיימות בתקנות העיקריות ותיקון הפניות מהגדרות שקיימות בתקנות לתקנות ההפעלה, כך שיתאימו לתיקון הצפויים בתקנות ההפעלה כתוצאה מהתאמתן להוראות נספח 2 לאמנה.
לפי סעיף 92(ג) לחוק: "השר, בהתייעצות עם שר הביטחון, רשאי לקבוע תנאים להפעלת כלי רחיפה ממונעים מחוץ לאזורי הפעילות שנקבעו לפי סעיף קטן (א), ואולם תקנות לפי סעיף קטן זה לעניין הגנה וזיהוי של כלי רחיפה או תקנות העשויות להשפיע על השימוש במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל שהוקצה לתעופה הצבאית לפי סעיף 80, יותקנו בהסכמת שר הביטחון".
לפי סעיף 93(א)(1) לחוק: "לצורך שמירה על בטיחות הפעלתם של כלי רחיפה והגנה על חיי אדם ורכוש, רשאי השר, בהתייעצות עם שר התרבות והספורט ובאישור הוועדה, לקבוע בתקנות כללים להפעלת כלי רחיפה (בפרק זה - כללי רחיפה);"
לפי סעיף 93(ב) לחוק: "בלי לגרוע מסמכותו לפי סעיף קטן (א), רשאי השר לקבוע בדרך האמורה באותו סעיף קטן חובות, הגבלות ותנאים שיחולו על מפעילי כלי רחיפה והתשתיות שישמשו את פעילותם".
כמפורט ברישה לתקנות העיקריות, הן נקבעו לכתחילה לפי הסעיפים האמורים, כך: "בתוקף סמכותי לפי סעיפים 87(ד), 89, 90, 92(ג), 93(א) ו-(ב) ו-168(א) לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן - החוק), בהסכמת שר הביטחון לעניין פרק ג', בהתייעצות עם שר התרבות והספורט לעניין פרק ד', לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיפים 87(ד) ו-93 לחוק, למעט לעניין פרק ג'".
תקנה 14 לתקנות העיקריות, אותה מבוקש לתקן במסגרת התיקון המוצע, נמנית על פרק ג' לתקנות העיקריות, שעניינו: "אזורים מותרים להפעלת כלי רחיפה", ולכן יש לקבוע אותה בהסכמת שר הביטחון, בין היתר בשל כך שבדרך זו נקבעה מלכתחילה (ראו בסעיף 15 לחוק הפרשנות, התשמ"א-1981).
תקנה 23 לתקנות העיקריות, אותה מבוקש לתקן במסגרת התיקון המוצע, נמנית על פרק ד' לתקנות העיקריות, שעניינו: "כללים להפעלה בטוחה של כלי רחיפה", ולכן יש לקבוע אותה בהתייעצות עם שר התרבות והספורט ובאישור הוועדה, בין היתר בשל כך שבדרך זו נקבעה מלכתחילה (ראו לעיל).
בנוסף, לפי 168 לחוק: "השר ממונה על ביצוע הוראות חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו, בין השאר בעניינים אלה".
התקנות המוצעות הן פרי הצעתה של רשות התעופה האזרחית לשרת התחבורה ובכך מתמלא גם התנאי הקבוע בסעיף 168(ב) לחוק.
לתקנה 1 המוצעת, שעניינה: "תיקון תקנה 1"
תקנה 1 לתקנות העיקריות עניינה: "הגדרות", והיא מפרטת את ההגדרות היפות לעניין התקנות.
בתקנה האמורה מוגדרים מרחבים שונים לעניין התקנות האמורות, ובכלל זה: "אזור פיקוח", "אזור פיקוח שדה" ו- "אזור שדה", וזאת על דרך של הפנייה להגדרותיהם הפזורות בתקנות ההפעלה (ראו שם, בתקנות 57, 59 ו- 60, בהתאמה).
במסגרת התיקון שמבוקש לקדם בתקנות ההפעלה נערך תיקון משמעותי של הפרק בו מצוין ההגדרות והתקנות האמורות, כך:
תקנה 57 לתקנות ההפעלה עניינה: "אזור פיקוח", והיא מגדירה אזור פיקוח (בתקנה 57(א)) והוראות לעניין אופן ביצועה, ובכלל זה חובת דיווח על אופן התקדמות הטיסה ואחר "נהלי הטיסה הישימים (בתקנה 57(ב)).
תקנה 59 לתקנות ההפעלה עניינה: "אזור פיקוח שדה", והיא מגדירה אזור פיקוח שדה.
תקנה 60 לתקנות ההפעלה עניינה: "אזור פיקוח", והיא מגדירה אזור פיקוח.
התקנות האמורות כוללות בעיקרן הגדרות. משכך, מקומן הוא בתקנה 1 לתקנות ההפעלה, היא תקנת ההגדרות, ולכן מבוקש במסגרת תיקון תקנות ההפעלה להעביר את התקנות השייכות לעניין לשם, וכן לבטל תקנות אחרות שאינן ישימות עוד.
לפיכך, מבוקש לבטל בתקנות ההפעלה את התקנות הבאות, אליהן מפנה תקנה 1 לתקנות העיקריות, כך:
א. תקנה 57 - תוך העברת תוכנה של תקנה 57(א) לתקנה 1 ותוך התאמת הנוסח לנספח 2 ["מרחב פיקוח"];
ב. תקנה 59 - תוך העברקת תוכנה של תקנה 59(א) לתקנה 1 ותוך התאמת הנוסח לנספח 2 ["תחום פיקוח"];
ג. תקנה 60 - תקנה 60(א) הועברה לתקנה 1 תוך התאמת הנוסח לנספח 2 ["תחום תנועה אווירית"] ואילו תקנה 60(ב) מיותרת, שכן החובה לציית להוראות התעבורה האווירית הישימות נובעת ממילא מסעיף 82(ז) לחוק;
בהמשך לכך מבוקש לבצע בתקנה 1 לתקנות העיקריות את השינויים הבאים: למחוק את ההגדרות "אזור פיקוח", "אזור פיקוח שדה" ו- "אזור שדה" ולהחליפן בהגדרות "מרחב פיקוח", "תחום פיקוח" ו- "תחום תנועה אווירית", בהתאמה, תוך הפנייה להגדרות ה"חדשות" בתקנות ההפעלה (לתקנה 1(1) עד (3) המוצעת).
לתקנה 2 המוצעת שעניינה: "תיקון תקנה 34"
תקנה 34 לתקנות העיקריות עניינה: "הפעלה במרחבים אוויריים מסוימים ובקרבת שדה תעופה, מנחת או שטח הפעלה".
בהמשך לתיקון תקנה 1 לתקנות העיקריות מבוקש לבצע בה את התאמות הנוסח הנדרשות, ולקבוע כי בתקנת משנה (א)(1), במקום "באזור פיקוח, באזור פיקוח שדה או באזור שדה" יבוא "במרחב פיקוח, בתחום פיקוח או בתחום תנועה אווירית".
בכך יותאם הנוסח של תקנה 34 לתקנות העיקריות לשינויים שנערכו בהגדרות המשרתות אותה (לתקנה 2 המוצעת).
לתקנה 3 המוצעת שעניינה: "הוספת תקנה 43א"
תקנה 43 לתקנות העיקריות עניינה: "בחינה לפי חוק עקרונות האסדרה", והיא נועדה לקבוע את המועד לבחינה הראשונה של התקנות העיקריות, כמתחייב לפי חוק עקרונות האסדרה.
עתה, עם התיקון הראשון לתקנות העיקריות שאף לגביו יש לקבוע מועד לבחינה ראשונה, מבוקש להוסיף תקנה חדשה, "43א." מספרה, שעניינה: "בחינה ראשונה לפי חוק עקרונות האסדרה", בה יעוגן הסדר כללי לעניין אופן פרסום מועדים לבחינה ראשונה של תיקונים שונים של התקנות העיקריות, כפי שיפורט להלן.
כך, לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה: "מאסדר המבקש להציע או לקבוע אסדרה, למעט הצעת חוק, יקבע בה הוראה לעניין בחינתה לפי הוראות סעיף קטן (ג) בתום תקופה שתיקבע בהוראה ושלא תעלה על עשר שנים מיום כניסתה לתוקף של האסדרה..." (ראו שם, בסעיף קטן (א)).
במטרה ליצור שקיפות ופומביות של התיקונים השונים שייערכו בתקנות העיקריות לעניין זה, מבוקש לקבוע כי המנהל יפרסם באתר האינטרנט של הרשות את המועד לבחינה ראשונה של תיקונים לתקנות העיקריות שחל עליהם סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה. באופן זה ירוכזו במקום אחד, פתוח לעיון הציבור, התיקונים השונים שייערכו בתקנות העיקריות והמועדים לבחינתם (לתקנה 3 המוצעת).
לתקנה 4 המוצעת שעניינה: "בחינה לפי חוק עקרונות האסדרה"
בהמשך לאמור לעיל, לאור מאפייני האסדרה המוצעת, מבוקש לקבוע כי הבחינה הראשונה של התקנות שמוצע לקבוע או לשנות בתקנות אלה יהיה בתום 10 שנים מיום תחילתן.
לתקנה 5 המוצעת שעניינה: "תחילה"
בהמשך לאמור לעיל, מבוקש לקבוע כי תחילת התקנות המוצעות תהיה בד-בבד עם תחילת התיקון בתקנות ההפעלה לעניין יישום נספח 2.
נוסח משולב
"אזור אסור לטיסה" – מרחב אווירי בעל מימדים מוגדרים, כפי שפורסם בפמ"ת או בנוטאם, בו טיסת כלי טיס אסורה;
"אזור מאוכלס" – מתחם בשטח יישוב, המשמש בעיקר למגורים, לתעשייה, למסחר או לפנאי, לרבות מבנה המשמש את הציבור, אף אם אינו משמש למגורים, ובכלל זה מוסדות לימוד, בתי חולים וכיוצא באלה;
"אזור מוגבל לטיסה" – מרחב אווירי בעל מימדים מוגדרים, כפי שפורסם בפמ"ת או בנוטאם, בו טיסת כלי טיס מוגבלת בהתאם לתנאים המוגדרים שם;
"אזור מסוכן לטיסה" – מרחב אווירי בעל מימדים מוגדרים, כפי שפורסם בפמ"ת או בנוטאם, בו ייתכנו, בפרקי זמן מוגדרים, פעילויות מסוכנות לטיסת כלי טיס;
"בעלים רשום" – מי שנרשם בתעודת רישום בתור בעלים של טיסן;
...
"מפגע בטיחות" – דבר או מצב שעלול לגרום או לתרום לאירוע בטיחותי כהגדרתו בסעיף 103 לחוק;
"מרחב פיקוח" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;
"משתתף ישיר" – אדם, ובכלל זה צופה, המשתתף בהפעלת טיסן, שהוא חיוני להפעלה הבטוחה של הטיסן וקיבל ממי שמפעיל את הטיסן מידע בנוגע לביצוע הפעלה בטוחה לפי תקנה 22(א)(2);
...
"שטח הפעלה" – אתר שאינו שדה תעופה או מנחת שניתן רישיון להפעלתו לפי סעיף 32 לחוק;
"תחום פיקוח" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;
"תחום תנועה אווירית" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;
"תעודת רישום" – תעודת רישום לטיסן שניתנה לפי סימן ב' לפרק ב';
"תקנות ההפעלה" – תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981;
...
34.(א)לא יפעיל אדם טיסן באחד מאלה:
(1) במרחב פיקוח, בתחום פיקוח או בתחום תנועה אווירית ;
(2)בתחום שהמרחק בין גבולותיו לבין כל נקודה על מסלול שדה תעופה או מסלול מנחת קטן מ-2 קילומטרים, או אם נקבע בפמ"ת מרחק גדול יותר לגבי שדה תעופה או מנחת מסוים – מהמרחק כאמור בפמ"ת;
(3)בתחום שהמרחק בין גבולותיו לבין כל נקודה על מסלול תשתית צבאית קטן מ-3 קילומטרים;