תקנות הטיס (כלי רחיפה)(תיקון), התשפ"ה-2025
תקנות הטיס (כלי רחיפה), התשע"ה-2015 (להלן - התקנות העיקריות), עוסקות באסדרת פעילותם של כלי רחיפה שונים במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל.
בין היתר קובעות התקנות האמורות, בפרק ג' להן, הוראות לעניין "אזורים מותרים להפעלת כלי רחיפה", ובכלל זה הוראות לעניין הפעלת כלי רחיפה ב"אזור אימונים", "אזור אסור לטיסה", "אזור מוגבל לטיסה", "אזור מסוכן לטיסה", "אזור פיקוח", "אזור פיקוח טרמינלי", "אזור פיקוח שדה", "אזור שדה" ו- "נתיב אוויר מוגדר מראש", כפי שהם מוגדרים בתקנות הטיס (הפעלת לכלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - תקנות ההפעלה), תוך הפנייה להגדרות המצויות שם (בתקנות 62, 51 עד 53, 57 עד 59, 60 ו- 56, בהתאמה).
במסגרת תיקון תקנות ההפעלה, לצורך התאמת הוראותיהן להוראות נספח 2 לאמנה, נעשה תיקון מקיף בהגדרות האלה, בין היתר בכך שהן הועברו לתקנה 1 לתקנות האמורות, היא תקנת ה"הגדרות", בחלקן נערכו התאמות נוסח לצורך הלימתן את הוראות נספח 2 ומקצתן בוטלו, שכן אינן נדרשות.
בהתאמה, וכדי לשמר את ההלימה בין התקנות העיקריות לבין תקנות ההפעלה לעניין זה, נדרש לתקן את התקנות העיקריות כך שהמונחים וההפניות יתאימו לאלה הצפויים בתקנות ההפעלה לאחר תיקונן.
תיקון זה הוא תיקון לוואי לתיקון המוצע בתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי), התשמ"ב-1981, שעניינו יישום נספח 2 לאמנה, שפורסם לציבור בעלי העניין ב- 13/07/2021. תיקון זה נמצא בימים אלה בשלבים אחרונים של אישור הנוסח לקראת המשך קידומו והכוונה היא לקדמו בד-בבד עם תיקוני הלוואי השונים.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 92(ג), 93(א) ו-(ב) ו-168(א)לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), לעניין תקנות 1 ו- 2 - בהסכמת שר הביטחון, לעניין תקנה 3 - בהתייעצות עם שר התרבות והספורט ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, ולעניין תקנה 5 - בתוקף סמכותי לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021[2] (להלן - חוק עקרונות האסדרה), אני מתקינה תקנות אלה: |
|
|||||||
|
תיקון תקנה 14 |
1. |
בתקנות הטיס (כלי רחיפה), התשע"ה-2015[3] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 14 - |
|
|||||||
|
|
|
|
(1) בהגדרה "אזור אימונים", במקום "כמשמעותו בתקנה 62 לתקנות" יבוא "כהגדרתו בתקנות"; |
|
||||||
|
|
|
|
(2) בהגדרה "אזור אסור לטיסה", במקום "כמשמעותו בתקנה 51 לתקנות" יבוא "כהגדרתו בתקנות"; |
|
||||||
|
|
|
|
(3) בהגדרה "אזור מוגבל לטיסה", במקום "כמשמעותו בתקנה 52 לתקנות" יבוא "כהגדרתו בתקנות"; |
|
||||||
|
|
|
|
(4) בהגדרה "אזור מסוכן לטיסה", במקום "כמשמעותו בתקנה 53 לתקנות" יבוא "כהגדרתו בתקנות"; |
|
||||||
|
|
|
|
(5) ההגדרות "אזור פיקוח", "אזור פיקוח טרמינלי", "אזור פיקוח שדה" ו- "אזור שדה" - יימחקו; |
|
||||||
|
|
|
|
(6) אחרי ההגדרה "מירשה" יבוא: |
|
||||||
|
|
|
|
""מרחב פיקוח" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה; |
|
||||||
|
|
|
|
"מרחב פיקוח טרמינלי" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;" |
|
||||||
|
|
|
|
(7) ההגדרה "נתיב אוויר מוגדר מראש" - תימחק; |
|
||||||
|
|
|
|
(8) אחרי ההגדרה "מרחב פיקוח טרמינלי" יבוא: |
|
||||||
|
|
|
|
""תחום פיקוח" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה; |
|
||||||
|
|
|
|
"תחום תנועה אווירית" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה." |
|
||||||
|
תיקון תקנה 15 |
2. |
בתקנה 15 לתקנות העיקריות - |
|
||||||
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), במקום "נתיב אוויר מוגדר מראש, אזור פיקוח, אזור פיקוח טרמינלי, אזור פיקוח שדה, אזור שדה" יבוא "מרחב פיקוח, מרחב פיקוח טרמינלי, תחום פיקוח, תחום תנועה אווירית"; |
|
||||||
|
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב)(3), במקום "אזור שדה" יבוא "תחום תנועה אווירית". |
|
||||||
|
תיקון תקנה 23 |
3. |
בתקנה 23(3) לתקנות העיקריות - |
|
||||||
|
|
|
|
(1) במקום "אזור פיקוח שדה ואזור פיקוח טרמינלי, כמשמעותם בתקנה 14" יבוא "תחום פיקוח ומרחב פיקוח טרמינלי, כהגדרתם בתקנה 14"; |
|
||||||
|
|
|
|
(2) במקום "כמשמעותו בתקנה 54 לתקנות" יבוא "כהגדרתו בתקנות". |
|
||||||
|
הוספת תקנה 33א |
4. |
אחרי תקנה 138ה לתקנות העיקריות יבוא: |
|
||||||
|
|
|
"בחינה ראשונה לפי חוק עקרונות האסדרה |
33א. |
המנהל יפרסם באתר האינטרנט של הרשות את המועד לבחינה ראשונה של תיקונים לתקנות אלה שחל עליהם סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021[4]." |
|
||||
|
5. |
הרשות תבצע בחינה ראשונה של תקנות אלה לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה בתום 10 שנים מיום תחילתן. |
||||||||
|
תחילה |
6. |
תחילתן של תקנות אלה XXX ימים מיום פרסומן. |
|
|||||||
___ _____ התשפ"ה (___ _________ 2025)
(חמ 4802 - 3 - ת1)
__________________
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
כללי
תקנות הטיס (כלי רחיפה), התשע"ה-2015 (להלן - התקנות העיקריות), עוסקות באסדרת פעילותם של כלי רחיפה שונים במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל.
בין היתר קובעות התקנות האמורות, בפרק ג' להן, הוראות לעניין "אזורים מותרים להפעלת כלי רחיפה", ובכלל זה הוראות לעניין הפעלת כלי רחיפה ב"אזור אימונים", "אזור אסור לטיסה", "אזור מוגבל לטיסה", "אזור מסוכן לטיסה", "אזור פיקוח", "אזור פיקוח טרמינלי", "אזור פיקוח שדה", "אזור שדה" ו- "נתיב אוויר מוגדר מראש", כפי שהם מוגדרים בתקנות הטיס (הפעלת לכלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - תקנות ההפעלה), תוך הפנייה להגדרות המצויות שם (בתקנות 62, 51 עד 53, 57 עד 59, 60 ו- 56, בהתאמה).
במסגרת תיקון תקנות ההפעלה, לצורך התאמת הוראותיהן להוראות נספח 2 לאמנה, נעשה תיקון מקיף בהגדרות האלה, בין היתר בכך שהן הועברו לתקנה 1 לתקנות האמורות, היא תקנת ה"הגדרות", בחלקן נערכו התאמות נוסח לצורך הלימתן את הוראות נספח 2 ומקצתן בוטלו, שכן אינן נדרשות.
בהתאמה, וכדי לשמר את ההלימה בין התקנות העיקריות לבין תקנות ההפעלה לעניין זה, נדרש לתקן את התקנות העיקריות כך שהמונחים וההפניות יתאימו לאלה הצפויים בתקנות ההפעלה לאחר תיקונן.
הסמכות לקבוע את התקנות
ככלל, עניינן של התקנות המוצעות הוא החלפת הגדרות שקיימות בתקנות העיקריות ותיקון הפניות מהגדרות שקיימות בתקנות לתקנות ההפעלה, כך שיתאימו לתיקון הצפויים בתקנות ההפעלה כתוצאה מהתאמתן להוראות נספח 2 לאמנה.
לפי סעיף 92(ג) לחוק: "השר, בהתייעצות עם שר הביטחון, רשאי לקבוע תנאים להפעלת כלי רחיפה ממונעים מחוץ לאזורי הפעילות שנקבעו לפי סעיף קטן (א), ואולם תקנות לפי סעיף קטן זה לעניין הגנה וזיהוי של כלי רחיפה או תקנות העשויות להשפיע על השימוש במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל שהוקצה לתעופה הצבאית לפי סעיף 80, יותקנו בהסכמת שר הביטחון".
לפי סעיף 93(א)(1) לחוק: "לצורך שמירה על בטיחות הפעלתם של כלי רחיפה והגנה על חיי אדם ורכוש, רשאי השר, בהתייעצות עם שר התרבות והספורט ובאישור הוועדה, לקבוע בתקנות כללים להפעלת כלי רחיפה (בפרק זה - כללי רחיפה);"
לפי סעיף 93(ב) לחוק: "בלי לגרוע מסמכותו לפי סעיף קטן (א), רשאי השר לקבוע בדרך האמורה באותו סעיף קטן חובות, הגבלות ותנאים שיחולו על מפעילי כלי רחיפה והתשתיות שישמשו את פעילותם".
כמפורט ברישה לתקנות העיקריות, הן נקבעו לכתחילה לפי הסעיפים האמורים, כך: "בתוקף סמכותי לפי סעיפים 87(ד), 89, 90, 92(ג), 93(א) ו-(ב) ו-168(א) לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן - החוק), בהסכמת שר הביטחון לעניין פרק ג', בהתייעצות עם שר התרבות והספורט לעניין פרק ד', לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיפים 87(ד) ו-93 לחוק, למעט לעניין פרק ג'".
תקנה 14 לתקנות העיקריות, אותה מבוקש לתקן במסגרת התיקון המוצע, נמנית על פרק ג' לתקנות העיקריות, שעניינו: "אזורים מותרים להפעלת כלי רחיפה", ולכן יש לקבוע אותה בהסכמת שר הביטחון, בין היתר בשל כך שבדרך זו נקבעה מלכתחילה (ראו בסעיף 15 לחוק הפרשנות, התשמ"א-1981).
תקנה 23 לתקנות העיקריות, אותה מבוקש לתקן במסגרת התיקון המוצע, נמנית על פרק ד' לתקנות העיקריות, שעניינו: "כללים להפעלה בטוחה של כלי רחיפה", ולכן יש לקבוע אותה בהתייעצות עם שר התרבות והספורט ובאישור הוועדה, בין היתר בשל כך שבדרך זו נקבעה מלכתחילה (ראו לעיל).
בנוסף, לפי 168 לחוק: "השר ממונה על ביצוע הוראות חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו, בין השאר בעניינים אלה".
התקנות המוצעות הן פרי הצעתה של רשות התעופה האזרחית לשרת התחבורה ובכך מתמלא גם התנאי הקבוע בסעיף 168(ב) לחוק.
לתקנה 1 המוצעת, שעניינה: "תיקון תקנה 14"
תקנה 14 לתקנות העיקריות עניינה: "הגדרות", והיא מפרטת את ההגדרות היפות לעניין פרק ג' שעניינו: "אזורים מותרים להפעלת כלי רחיפה".
בתקנה האמורה מוגדרים מרחבים שונם לעניין הפרק האמור, ובכלל זה: "אזור אימונים", "אזור אסור לטיסה", "אזור מוגבל לטיסה", "אזור מסוכן לטיסה", "אזור פיקוח", "אזור פיקוח טרמינלי", "אזור פיקוח שדה", "אזור שדה" ו- "נתיב אוויר מוגדר מראש", וזאת על דרך של הפנייה להגדרותיהם הפזורות בתקנות ההפעלה (ראו שם, בתקנות 62, 51 עד 53, 57 עד 59, 60 ו- 56, בהתאמה).
במסגרת התיקון שמבוקש לקדם בתקנות ההפעלה נערך תיקון משמעותי של הפרק בו מצוין ההגדרות והתקנות האמורות, כך:
תקנה 51 לתקנות ההפעלה עניינה: "אזור אסור לטיסה", והיא מגדירה מהו אזור אסור לטיסה.
תקנה 52 לתקנות ההפעלה עניינה: "אזור מוגבל לטיסה", והיא מגדירה מהו אזור מוגבל לטיסה.
תקנה 53 לתקנות ההפעלה עניינה: "אזור מסוכן לטיסה", והיא מגדירה מהו אזור מסוכן לטיסה (בתקנה 53(א)) וכן קובעת את האיסור על הפעלת כלי טיס באזור כאמור אלא אם הטייס המפקד של כלי הטיס שקל את הגורמים ל"מסוכנות" של אותו אזור ושוכנע כי לא נשקפת סכנה לטיסתו באזור כאמור (בתקנה 53(ב)).
תקנה 56 לתקנות העיקריות עניינה: "נתיב אוויר מוגדר מראש", והיא מגדירה נתיב אוויר מוגדר מראש.
תקנה 57 לתקנות ההפעלה עניינה: "אזור פיקוח", והיא מגדירה אזור פיקוח (בתקנה 57(א)) והוראות לעניין אופן ביצועה, ובכלל זה חובת דיווח על אופן התקדמות הטיסה ואחר "נהלי הטיסה הישימים (בתקנה 57(ב)).
תקנה 58 לתקנות ההפעלה עניינה: "אזור פיקוח טרמינלי", והיא מגדירה אזור פיקוח טרמינלי.
תקנה 59 לתקנות ההפעלה עניינה: "אזור פיקוח שדה", והיא מגדירה אזור פיקוח שדה.
תקנה 60 לתקנות ההפעלה עניינה: "אזור פיקוח", והיא מגדירה אזור פיקוח.
תקנה 62 לתקנות ההפעלה עניינה: "אזור אימון", והיא מגדירה, בתקנת משנה (א), את צירוף המילים: "אזור אימון".
התקנות האמורות כוללות בעיקרן הגדרות. משכך, מקומן הוא בתקנה 1 לתקנות ההפעלה, היא תקנת ההגדרות, ולכן מבוקש במסגרת תיקון תקנות ההפעלה להעביר את התקנות השייכות לעניין לשם, וכן לבטל תקנות אחרות שאינן ישימות עוד.
לפיכך, מבוקש לבטל בתקנות ההפעלה את התקנות הבאות, אליהן מפנה תקנה 14 לתקנות העיקריות, כך:
א. תקנה 51 - תוך העברת תוכנה לתקנה 1 ותוך התאמת הנוסח לנספח 2 ["אזור אסור לטיסה"];
ב. תקנה 52 - תוך העברת תוכנה לתקנה 1 ותוך התאמת הנוסח לנספח 2 ["אזור מוגבל לטיסה"];
ג. תקנה 53 - תוך העברת תוכנה לתקנה 1 ותוך התאמת הנוסח לנספח 2 ["אזור מסוכן לטיסה"];
ד. תקנה 56 - שכן אין כל משמעות להגדרה שם, ואין לכך הגדרה לא בנספח 2 ולא בנספח 11;
ה. תקנה 57 - תוך העברת תוכנה של תקנה 57(א) לתקנה 1 ותוך התאמת הנוסח לנספח 2 ["מרחב פיקוח"];
ו. תקנה 58 - תוך העברת תוכנה של תקנה 58(א) לתקנה 1 ותוך התאמת הנוסח לנספח 2 ["מרחב פיקוח טרמינלי"];
ז. תקנה 59 - תוך העברקת תוכנה של תקנה 59(א) לתקנה 1 ותוך התאמת הנוסח לנספח 2 ["תחום פיקוח"];
ח. תקנה 60 - תקנה 60(א) הועברה לתקנה 1 תוך התאמת הנוסח לנספח 2 ["תחום תנועה אווירית"] ואילו תקנה 60(ב) מיותרת, שכן החובה לציית להוראות התעבורה האווירית הישימות נובעת ממילא מסעיף 82(ז) לחוק;
ט. תקנה 62(א) - תוך העברת תוכנה לתקנה 1 ["אזור אימונים"];
בהמשך לכך מבוקש לבצע בתקנה 14 לתקנות העיקריות את השינויים הבאים: בהגדרות "אזור אימונים", "אזור אסור לטיסה", "אזור מוגבל לטיסה" ו- "אזור מסוכן לטיסה", מבוקש להחליף את המילים "כמשמעותו בתקנות [62, 51, 52, 53, בהתאמה]" במילים "כהגדרתו בתקנות" (לתקנה 1(1) עד (4) המוצעת).
את ההגדרות "אזור פיקוח", "אזור פיקוח טרמינלי", "אזור פיקוח שדה" ו- "אזור שדה" מבוקש למחוק, שכן הן יוחלפו בהגדרות חדשות, כפי שיפורט להלן (לתקנה 1(5) המוצעת).
מבוקש להוסיף את ההגדרות "מרחב פיקוח" ו- "מרחב פיקוח טרמינלי", המחליפות את ההגדרות "אזור פיקוח" ו- "אזור פיקוח טרמינלי" (לתקנה 1(6) המוצעת).
מבוקש למחוק את ההגדרה "נתיב אוויר מוגדר מראש", שכן אין לה עוד הגדרה או משמעות בתקנות ההפעלה (לתקנה 1(7) המוצעת).
מבוקש להוסיף את ההגדרות "תחום פיקוח" ו- "תחום תנועה אווירית", המחליפות את ההגדרות "אזור פיקוח שדה" ו- "אזור שדה" (לתקנה 1(8) המוצעת).
לתקנה 2 המוצעת שעניינה: "תיקון תקנה 15"
תקנה 15 לתקנות העיקריות עניינה: "אזורים מותרים לרחיפה לגילשון אוויר ולמצנח רחף עם ובלי מנוע עזר".
בהמשך לתיקון תקנה 14 לתקנות העיקריות מבוקש לבצע בה את התאמות הנוסח הנדרשות, ולקבוע כי בתקנת משנה (א), במקום "נתיב אוויר מוגדר מראש, אזור פיקוח, אזור פיקוח טרמינלי, אזור פיקוח שדה, אזור שדה" יבוא "מרחב פיקוח, מרחב פיקוח טרמינלי, תחום פיקוח, תחום תנועה אווירית" ואילו בתקנת משנה (ב)(3) במקום "אזור שדה" יבוא "תחום תנועה אווירית".
בכך יותאם הנוסח של תקנה 15 לתקנות העיקריות לשינויים שנערכו בהגדרות המשרתות אותה (לתקנה 2 המוצעת).
לתקנה 3 המוצעת שעניינה: "תיקון תקנה 23"
תקנה 23 לתקנות העיקריות עניינה: "רחיפה אווירובטית".
בהמשך לתיקון תקנה 14 לתקנות העיקריות מבוקש לבצע בה את התאמות הנוסח הנדרשות, ולקבוע כי בפסקה (3), במקום "אזור פיקוח שדה ואזור פיקוח טרמינלי, כמשמעותם בתקנה 14" יבוא "תחום פיקוח ומרחב פיקוח טרמינלי, כהגדרתם בתקנה 14" וכי במקום "כמשמעותו בתקנה 54 לתקנות" יבוא "כהגדרתו בתקנות".
בכך יותאם גם הנוסח של תקנה 23 לתקנות העיקריות לשינויים שנערכו בהגדרות המשרתות אותה (לתקנה 3 המוצעת).
לתקנה 4 המוצעת שעניינה: "הוספת תקנה 33א"
מבוקש להוסיף תקנה חדשה, "33א" מספרה, שעניינה: "בחינה ראשונה לפי חוק עקרונות האסדרה", לשם ביצוע הוראות סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה.
לפי הסעיף האמור: "מאסדר המבקש להציע או לקבוע אסדרה, למעט הצעת חוק, יקבע בה הוראה לעניין בחינתה לפי הוראות סעיף קטן (ג) בתום תקופה שתיקבע בהוראה ושלא תעלה על עשר שנים מיום כניסתה לתוקף של האסדרה..." (ראו שם, בסעיף קטן (א)).
במטרה ליצור שקיפות ופומביות של התיקונים השונים שייערכו בתקנות העיקריות לעניין זה, מבוקש לקבוע כי המנהל יפרסם באתר האינטרנט של הרשות את המועד לבחינה ראשונה של תיקונים לתקנות העיקריות שחל עליהם סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה. באופן זה ירוכזו במקום אחד, פתוח לעיון הציבור, התיקונים השונים שייערכו בתקנות העיקריות והמועדים לבחינתם (לתקנה 5 המוצעת).
לתקנה 5 המוצעת שעניינה: "בחינה לפי חוק עקרונות האסדרה"
בהמשך לאמור לעיל, לאור מאפייני האסדרה המוצעת, מבוקש לקבוע כי הבחינה הראשונה של התקנות שמוצע לקבוע או לשנות בתקנות אלה יהיה בתום 10 שנים מיום תחילתן.
לתקנה 6 המוצעת שעניינה: "תחילה"
בהמשך לאמור לעיל, מבוקש לקבוע כי תחילת התקנות המוצעות תהיה בד-בבד עם תחילת התיקון בתקנות ההפעלה לעניין יישום נספח 2.
נוסח משולב
פרק ג': אזורים מותרים להפעלת כלי רחיפה
14.בפרק זה -
"אזור אימונים" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;
"אזור אסור לטיסה" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;
"אזור מוגבל לטיסה" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;
"אזור מסוכן לטיסה" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;
----"מירשה" - הרשאה שנתנה יחידת נת"א לכלי רחיפה לפעול לפי תנאים שהגדירה;
"מרחב פיקוח" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;
"מרחב פיקוח טרמינלי" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;
-"
"תחום פיקוח" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;
"תחום תנועה אווירית" - כהגדרתו בתקנות ההפעלה
אזורים מותרים לרחיפה לגילשון אוויר ולמצנח רחף עם ובלי מנוע עזר
15.(א)לא יפעיל אדם גילשון אוויר, גילשון אוויר עם מנוע עזר, מצנח רחף או מצנח רחף עם מנוע עזר, במרחב אווירי שפורסם במסגרת שירותי המידע התעופתי כאזור אסור לטיסה, אזור מסוכן לטיסה, אזור מוגבל לטיסה, מרחב פיקוח, מרחב פיקוח טרמינלי, תחום פיקוח, תחום תנועה אווירית ואזור אימונים.
(ב)על אף האמור בתקנת משנה (א), מותר להפעיל את כלי הרחיפה במרחב אווירי מן המפורטים בתקנת משנה (א), אם התקיים אחד מאלה:
(1) בשירותי המידע התעופתי צוינה אפשרות לשימוש משותף של כלי רחיפה וכלי טיס באותו מרחב אווירי;
(2) ברשותו אישור מראש ובכתב מאת המנהל ובהתאם לתנאים שנקבעו באישור;
(3) לעניין תחום תנועה אווירית המתוחם סביב מינחת - מפעיל המינחת אישר את הרחיפה בו.
רחיפה אווירובטית
23.לא יפעיל אדם כלי רחיפה ברחיפה אווירובטית בכל אחד מאלה, אלא אם כן ברשותו אישור מראש ובכתב מאת המנהל:
(1)מעל מקום יישוב או בקרבתו;
(2)מעל מקום התקהלות בני אדם בשטח פתוח;
(3)בתוך תחומי תחום פיקוח ומרחב פיקוח טרמינלי, כהגדרתם בתקנה 14, ופרוזדור אוויר כהגדרתו בתקנות ההפעלה.