טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להקמת מתחם שישמש למגורים ולשימושים נלווים) (חרבות ברזל) (נחל עוז) (הוראת שעה), התשפ"ה-2025

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

הצו מציע פטור מתכנית ומהיתר, בהתאם לסעיף 266ו לחוק, לצורך הקמת מתחם שישמש למגורים ולשימושים נלווים למגורים, לרבות עבודות לפיתוח השטח, לסלילת כבישים, לפיתוח השטחים הפתוחים ולהקמת תשתיות, וזאת לשם מתן פתרון מגורים לתושבי נחל עוז שפונו מביתם בשל המצב הביטחוני המיוחד השורר במדינה מאז 07.10.2023, ובכפוף לתנאים המפורטים בצו.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הפנים:

טיוטת צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להקמת מתחם שישמש למגורים ולשימושים נלווים) (חרבות ברזל) (נחל עוז) (הוראת שעה), התשפ"ה-2025

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 266ו לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965[1] (להלן - החוק), לאחר שנוכחתי שיש צורך בביצוע עבודות ושימושים לשם הקמת מתחם שישמש למגורים עבור מי שהתגוררו ביישוב באזור התחולה ופונו מביתם לפי החלטת הממשלה בדבר פינוי בשל המצב הביטחוני המיוחד, ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אני מצווה לאמור:

 

 

 

הגדרות

1.  

בצו זה  -

 

 

"הגורם המבצע" – מי שהוסמך לעניין צו זה לפי החלטת ממשלה כאמור בסעיף 266ו(א)(3) לחוק;

 

 

"הוועדה המקומית" – הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה נגב מערבי;

 

 

"המבנים במתחם" – המבנים למגורים והמבנים לשימוש נלווה הנמצאים במתחם;

 

 

"הרשות המקומית" – המועצה האזורית שער הנגב;

 

 

"התכנית המאושרת" – תכנית מספר 1/238/03/7, נחל עוז והסביבה[2];

 

 

"חוק ההתגוננות האזרחית"- חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951[3]

 

 

"יישוב" – קיבוץ נחל עוז;

 

 

"מבנה למגורים" – מבנה שיוקם במתחם שישמש למגורים למי שהתגורר ביישוב באזור התחולה ופונה מביתו לפי החלטת הממשלה בדבר פינוי בשל המצב הביטחוני המיוחד, ואשר כולל מרחב מוגן דירתי לפי תקנות המפרטים;

 

 

"מבנה לשימוש נלווה" – מבנה לשימוש נלווה למגורים שיוקם במתחם או מבנה קיים לשימוש נלווה למגורים שמותרת בו תוספת בנייה לפי צו זה, שישמש בעיקר ובמישרין את המתגוררים במבנים למגורים במתחם, לצורכי חינוך, קהילה, בריאות, משרדים וחדר אוכל, ואשר כולל מרחב מוגן לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951[4], וכן  מבנים לצורכי אחסון, מתקן סניקה ומתקני הצללה במגרשי ספורט, שישמשו בעיקר ובמישרין את המתגוררים במבנים למגורים במתחם;

 

 

"מהנדס מבנים" – מהנדס רשוי כמשמעותו בסעיף 11(א) לחוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958[5], הרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים במדור להנדסת מבנים ורשאי לבצע את הפעולות המפורטות בפרט 2 לתוספת הראשונה בתקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות), התשכ"ז-1967[6];

 

 

"מתחם" – שטח של כ-370 דונם, המצוי בקיבוץ נחל עוז, המיועד בעיקרו למגורים לפי התכנית המאושרת, שישמש מתחם למגורים ולשימושים נלווים, שגבולותיו מסומנים בכחול בתשריט שבפרט 1 לתוספת, ואשר כולל 13 אתרים, כמסומן בסגול בתשריט האמור וכמפורט בתשריטים שבפרטים 2 עד 14 לתוספת;

 

 

"נספח העמדה" - כמשמעותו בסעיף 3 לתוספת הראשונה בתקנות התכנון והבנייה (רישוי הבנייה), התשע"ו-2016[7], המתייחס למתחם או לאתר, לפי העניין, ולא למגרשים סמוכים להם;

 

 

"פיקוד העורף" – הגא כהגדרתו בחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א - 1951;

 

 

"תקנות המפרטים"- תקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים), התש"ן – 1990[8]

הפטור ותנאיו

2.  

הקמת המבנים במתחם, וכן עבודות לתוספת בנייה למבנים קיימים, עבודות לפיתוח השטח, לסלילת כבישים, לפיתוח שטחי הספורט והשטחים הפתוחים ולהקמת תשתיות, וכן השימוש במבנים במתחם, פטורים מתכנית ומהיתר לפי פרק ה' לחוק, ובלבד שהתקיימו כל אלה:  

 

 

(1)   

ניתן אישור מהנדס הוועדה המקומית לנספח העמדה ומפלסי פיתוח;

 

 

(2)   

טרם הקמת המבנים למגורים והמבנים לשימוש נלווה לצורכי חינוך, קהילה, בריאות, משרדים וחדר אוכל, ניתן אישור פיקוד העורף לעניין המרחבים המוגנים המצויים בהם;

 

 

(3)   

העבודות יבוצעו והמבנים במתחם יוקמו על ידי הגורם המבצע, על בסיס נספח העמדה שאושר כאמור בפסקה (1);

 

 

(4)   

מספר המבנים והשטח הכולל המותרים לבנייה וכן הוראות לגבי כל אחד מהאתרים שבמתחם, הם כמפורט להלן:

 

 

 

(א)

באתר שבפרט 2 לתוספת – תותר הקמה של מבנה אחד לשימוש נלווה שישמש לצורכי חינוך; המבנה יהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 700 מ"ר;

 

 

 

(ב)

באתר שבפרט 3 לתוספת – תותר הקמה של מבנה אחד לשימוש נלווה שישמש לצורכי חינוך; המבנה יהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 450 מ"ר;

 

 

 

(ג)

באתר שבפרט 4 לתוספת – תותר הקמה של עד שני מבנים לשימוש נלווה שישמשו לצורכי חינוך; מבנה לשימוש נלווה יהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 275 מ"ר;

 

 

 

(ד)

באתר שבפרט 5 לתוספת – תותר הקמה של עד 7 מבנים למגורים הכוללים 42 יחידות דיור, בשטח כולל שלא יעלה על 2,310 מ"ר; מבנה למגורים יהיה דו קומתי ושטח כל יחידת דיור לא יעלה על 55 מ"ר;

 

 

 

(ה)

באתר שבפרט 6 לתוספת – יותר פיתוח השטח של אתר זה לצרכי ספורט, פיתוח מגרשי ספורט ומתקני הצללה, בשטח של עד 1,750 מ"ר, כמפורט בתשריט של פרט זה;

 

 

 

(ו)

באתר שבפרט 7 לתוספת – תותר הקמה של מבנה אחד לשימוש נלווה שישמש לצורכי קהילה; המבנה יהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 2,000 מ"ר;

 

 

 

(ז)

באתר שבפרט 8 לתוספת – תותר הקמה של מבנה אחד לשימוש נלווה שישמש לצורכי קהילה; המבנה יהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 200 מ"ר;

 

 

 

(ח)

באתר שבפרט 9 לתוספת – תותר תוספת בנייה למבנה קיים לשימוש נלווה המשמש לחדר אוכל, כהרחבה למבנה הדו קומתי הקיים. תוספת הבנייה תהיה בגובה של שתי קומות ובשטח כולל שלא יעלה על 110 מ"ר;

 

 

 

(ט)

באתר שבפרט 10 לתוספת - תותר הקמה של מבנה אחד לשימוש נלווה שישמש לצורכי קהילה ובריאות; המבנה יהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 500 מ"ר;

 

 

 

(י)

באתר שבפרט 11 לתוספת - תותר הקמה של עד 34 מבנים למגורים בשטח כולל שלא יעלה על 7,480 מ"ר; מבנה למגורים יכלול שתי קומות מעל הקרקע וקומה אחת מתחת לקרקע, ושטחו לא יעלה על 220 מ"ר;

 

 

 

(יא)

באתר שבפרט 12 לתוספת - תותר תוספת בנייה למבנה קיים לשימוש נלווה המשמש למשרדים, כהרחבה למבנה החד קומתי הקיים וללא תוספת קומות, ובשטח כולל שלא יעלה על 80 מ"ר;

 

 

 

(יב)

באתר שבפרט 13 לתוספת - תותר הקמת מתקן סניקה, ששטחו לא יעלה על 375 מ"ר;

 

 

 

(יג)

באתר שבפרט 14 לתוספת - תותר הקמה של עד 20 מבנים לשימוש נלווה שישמשו לצורכי אחסון בשטח כולל שלא יעלה על 300 מ"ר; מבנה לשימוש נלווה יהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 15 מ"ר;

 

 

(5)   

השטח הכולל של המבנים במתחם לא יעלה על 16,805 מ"ר;

 

 

(6)   

מבנה לשימוש נלווה המשמש לצורכי חינוך, קהילה, בריאות, משרדים, או חדר אוכל, יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות לפי החוק ולפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998[9];

 

 

(7)   

טרם הקמת מתקן הסניקה במתחם התקיימה התייעצות עם משרד הבריאות;

 

 

(8)   

ביצוע עבודות באזורים שבהם קיים חשש לזיהום קרקע לפי סקר מיפוי מפגעים סביבתיים שנערך על ידי המשרד להגנת הסביבה, יעשה בהתאם להוראות שיינתנו על-ידי המשרד להגנת הסביבה;

 

 

(9)   

לא תותר עקירה או העתקה של עצים בוגרים במתחם אלא לפי רישיון מאת  פקיד היערות כאמור בסעיף 15 לפקודת היערות[10];

 

 

(10)  

ביצוע העבודות במתחם יחל בתוך תקופה של שישה חודשים מיום פרסום הצו, ותקופת ביצוע העבודות לא תעלה על שלוש שנים ממועד תחילתן והכל בכפוף להוראות סעיף 3;

 

 

(11)  

לאחר הקמת המבנים במתחם וקודם תחילת השימוש בהם, מי שמורשה על ידי הגורם המבצע להתחייב בשמו, ימסור הודעה לרשות הרישוי המקומית של הוועדה המקומית, כי למבנים במתחם שהוקמו לפי צו זה, התקבלו האישורים הנדרשים לפי כל דין, ובכלל זה כל אלה:

 

 

 

(א)  

אישור מהנדס הוועדה המקומית בדבר אופן חיבור המבנים במתחם, לרשתות המים, הביוב, החשמל והתקשורת;

 

 

 

(ב)   

אישור מהנדס מבנים שהקמת המבנים במתחם בוצעה לפי הוראות הדין שעניינן תכן הבניה, לרבות לעניין בטיחות ויציבות המבנים;

 

 

 

(ג)   

אישור שההקמה של המבנים למגורים והמבנים לשימוש נלווה לצורכי חינוך, קהילה, בריאות, משרדים וחדר אוכל, בכל הנוגע לנושא המרחבים המוגנים, נעשו בהתאם לאישור פיקוד העורף כאמור בפסקה (2);

 

 

 

(ד)   

אישור הרשות הארצית לכבאות והצלה לשימוש במבנים במתחם;

 

 

 

(ה)  

אישור משרד הבריאות לעמידה בהוראות נוהלי תברואה (הל"ת) לגבי מבנים לשימוש נלווה המשמשים לצורכי חינוך, קהילה, בריאות, משרדים וחדר אוכל במתחם;

 

 

 

(ו)  

אישור שכל פסולת הבנייה פונתה אל אתר מורשה על פי כל דין לסילוק פסולת בניין או לטיפול בה במהלך עבודת ההקמה או מיד לאחר השלמתה; אישור כאמור יינתן מאת האתר המורשה אליו פונתה פסולת הבנייה.

תוקף

3.

(א)  

תוקפו של צו זה יפקע בהתקיים אחד מאלה:

 

 

 

(1)   

לא הוגשה תכנית הכוללת הוראות להסדרת העבודות כפי שנקבעו בצו זה (בסעיף זה – התכנית המסדירה), למוסד התכנון המוסמך לאשרה, בתוך שנתיים ממועד פרסומו של צו זה; לעניין זה, הוגשה תכנית ונדחתה על ידי מוסד התכנון המוסמך לאשרה, יראו אותה ממועד הדחייה כאילו לא הוגשה;

 

 

 

(2)   

לא התקבלה החלטה על אישור התכנית המסדירה, בתוך שלוש שנים וחצי ממועד פרסומו של צו זה; שר הפנים רשאי, בהחלטה מנומקת בכתב, להאריך את התקופה האמורה בתקופה מצטברת שלא תעלה על שנה;

 

 

 

(3)   

התכנית המסדירה לא נכנסה לתוקף בתוך חמש שנים ממועד פרסומו של צו זה; שר הפנים רשאי, בהחלטה מנומקת בכתב, להאריך את התקופה האמורה בפסקה זו בתקופה מצטברת שלא תעלה על שנה.

 

 

(ב)   

תוקפו של צו זה לעניין פטור מתכנית יפקע עם כניסתה לתוקף של התכנית המסדירה; ואולם תוקף צו זה לעניין פטור מהיתר ימשיך לעמוד לאחר כניסתה לתוקף של התכנית המסדירה, וזאת למשך 18 חודשים מיום כניסתה לתוקף. 

 

 

(ג)   

בלי לגרוע מהוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב), כללה התכנית המסדירה שהוגשה רק חלק מהעבודות והשימושים שנקבעו בצו זה, או התקבלה החלטה על אישור תכנית המסדירה רק חלק מהעבודות והשימושים שנקבעו בצו זה, יפקע תוקפו של הצו לעניין החלק שהתכנית המסדירה לא הסדירה.

הפסקת השימוש והשבת המצב לקדמותו

4.

עם פקיעת תוקפו של צו זה לפי סעיף 3(א) ו-(ג), וכן עם פקיעת תוקפו של צו זה לעניין פטור מהיתר בתום 18 חודשים מיום כניסת התכנית המסדירה לתוקף כאמור בסעיף 3(ב) סיפה, הגורם המבצע יהיה אחראי להפסקת השימושים מכוח צו זה במבנים במתחם ולהחזרת המצב לקדמותו ככל האפשר, זולת אם  הוסדרו על פי דין.

 

 


 

 

תוספת

(סעיף 1)

1. המתחם

 

 

 

 

 

2. אתר מס' 1

3. אתר מס' 2

 

4. אתר מס' 3

 

 

 

 

 

 

 

5. אתר מס' 4

6. אתר מס' 5

 

 

 

 

 

7. אתר מס' 6

8. אתר מס' 7

 

 

9. אתר מס' 8

10. אתר מס' 9

 

 

 

 

11. אתר מס' 10

 

12. אתר מס' 11

 

13. אתר מס' 12

14. אתר מס' 13

 

 

 

___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2025)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

 

__________________

משה ארבל

שר הפנים

 

 

 

 

דברי הסבר

לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", ננקטו מספר פעולות אשר נועדו לספק מענה לתושבים שפונו מבתיהם בשל מצב המלחמה. בין היתר, ביום 19.10.2023, החליטה הממשלה על הקמת מנהלת לשיקום ולפיתוח חבל 'התקומה' ואוכלוסייתו (להלן: מנהלת תקומה), וזאת לצורך ניהול וביצוע פעולות לשיקום ולחיזוק חבל התקומה ואוכלוסייתו באופן מהיר, בטוח ומיטבי בטווח המיידי, הבינוני והארוך. בנוסף, ביום 10.12.2023 נחקק תיקון מספר 150 לחוק התכנון והבנייה, שבמסגרתו, בין היתר, נוסף סעיף 266ו לחוק. סעיף זה מעניק לשר הפנים סמכות לקבוע, לאחר התייעצות עם המועצה הארצית, פטור מתכנית ומהיתר, לעבודות ולשימושים הנדרשים להקמת מתחמים שישמשו למגורים למפונים שפונו מבתיהם בשל המצב הביטחוני המיוחד, וזאת כדי שיהיה ניתן להקים עבורם מתחמי מגורים בלוחות זמנים מהירים ככל האפשר.

ביום 23.01.2025 פנה ראש מנהלת תקומה ליו"ר המועצה הארצית, בבקשה לקדם פתרון, שיאפשר הקמה של מבני מגורים, מבני ציבור ותשתיות בקיבוץ נחל עוז, בלוחות זמנים קצרים, וזאת על מנת לאפשר לתושבי הקיבוץ, המתגוררים כיום בדיור זמני בנתיבות ובמשמר העמק, לחזור לבתיהם. בפנייה פורטו האתרים והבינוי המבוקש בתחום הקיבוץ, ונמסר כי הם נכללים בתכנית השיקום של הקיבוץ, שגובשה בשיתוף פעולה עם הוועדה המקומית נגב מערבי, קיבוץ נחל עוז ומנהלת תקומה. בהתאם לכך, ועל מנת לקדם את הפתרון האמור בלוחות זמנים קצרים עבור המפונים, התבקש קידום של צו לפטור מתכנית ומהיתר לפיתוח ולבינוי המבוקש בקיבוץ נחל עוז לפי סעיף 266ו לחוק.

המתחם בו מבוקש הפטור מצוי בתחום קיבוץ נחל עוז, וכולל 13 אתרים בחלקים שונים של הקיבוץ. בהתאם לתכנית המאושרת החלה במתחם, היא תכנית מספר 1/238/03/7, נחל עוז והסביבה, המתחם מיועד בעיקרו למגורים. הבינוי המוצע בצו תואם ברובו לייעודי הקרקע המאושרים, ותואם לייעודי הקרקע המוצעים בתכנית 651-0918946 שהוחלט להפקידה, למעט הבינוי המוצע למחסנים.

בהמשך לכך, הצו מציע פטור מתכנית ומהיתר, לצורך הקמת מתחם שישמש למגורים עבור מי שהתגוררו ביישוב באזור התחולה ופונו מביתם, ובכלל זה עבודות להקמת מבנים למגורים ולשימושים נלווים, וכן לתוספות למבנים קיימים, עבודות לפיתוח השטח, לסלילת כבישים, לפיתוח שטחי הספורט והשטחים הפתוחים ולהקמת תשתיות. במתחם הכלול בצו מסומנים 13 אתרים, והצו מפרט את הבינוי המותר בכל אחד מהם.

בהתאם לצו, העבודות תבוצענה על ידי מי שהוסמך לעניין צו זה לפי החלטת ממשלה כאמור בסעיף 266ו(א)(3) לחוק. בהקשר זה נמסר כי לאחר אישור הצו תוגש בקשה להסמכת האגודה השיתופית של קיבוץ נחל עוז על ידי הממשלה כגוף הפועל מטעם המדינה לצורך ביצוע צו זה, וכי ההודעה מטעם הגורם המבצע לרשות הרישוי המקומית לאחר הקמת המבנים במתחם וקודם תחילת השימוש בהם תימסר על ידי מי שמורשה על ידי הגורם המבצע להתחייב בשמו.

הצו מפרט את התנאים למתן הפטור, ובין היתר, אישור מהנדס הוועדה המקומית לנספח העמדה ומפלסי פיתוח, אישור פיקוד העורף, ביצוע העבודות על ידי הגורם המבצע על בסיס נספח העמדה, קביעת מספר המבנים והוראות הבינוי, עמידה בהוראות החקיקה בנוגע לנגישות, ביצוע עבודות באזורים בהם קיים חשש לזיהום קרקע בהתאם להוראות המשרד להגנת הסביבה, התייעצות עם משרד הבריאות טרם הקמת תחנת הסניקה, קבלת רישיון פקיד היערות לעקירת עצים בוגרים, קביעת מועד תחילת ביצוע העבודות ותקופת ביצוע העבודות, והאישורים שעל המורשה מטעם הגורם המבצע למסור לרשות הרישוי לאחר הקמת המבנים במתחם וקודם תחילת השימוש בהם.

הוראות סעיף 266ו לחוק מאפשרות הסדרה של העבודות והמבנים שנקבעו בצו, באמצעות אישור תכנית הכוללת הוראות להסדרת עבודות ומבנים אלה (להלן – תכנית מסדירה). בהמשך לכך, ובהתאם להוראות החוק, נקבעו בצו הוראות בדבר פקיעת תוקפו, לפיהן תוקף הצו יפקע בהתקיים אחד מהמצבים המנויים בסעיפים 266ו(ו)-(ז) לחוק, הנוגעים לקצב התקדמותה של תכנית מסדירה. בנוסף, ועל מנת לאפשר פרק זמן למתן היתר מכוח תכנית מסדירה שפורסמה למתן תוקף, נקבעה הוראה לפיה תוקף הצו לעניין פטור מתכנית יפקע עם כניסתה לתוקף של תכנית מסדירה, ותוקף הצו ימשיך לעמוד לעניין פטור מהיתר לפרק זמן נוסף של 18 חודשים מיום כניסת התכנית המסדירה לתוקף. בהמשך לכך, ובהתאם להוראת סעיף 266ו(ח) לחוק נקבע כי עם פקיעת הצו, הגורם המבצע יהיה אחראי להפסקת השימושים מכוח צו זה במבנים במתחם ולהחזרת המצב לקדמותו ככל האפשר, אלא אם הם הוסדרו כדין.

יובהר כי מאחר ששטח המתחם הכלול בצו מיועד בעיקרו למגורים לפי התכנית המאושרת, לא נדרשה חוות דעת בכתב מאת מתכנן המחוז לפי סעיף 266ו(ב)(1) לחוק, והצו לא ימנה במכסת הצווים שנקבעה בסעיף 266ו(ט) לחוק.

 

 

 

 



[1] ס"ח התשכ"ה, עמ' 307; התשפ"ד, עמ' 270; התשפ"ה, עמ' 110.

[2] י"פ 2776, התשמ"ב, עמ' 747.

[3] ס"ח התשי"א, עמ' 78.

[4] ס"ח התשי"א, עמ' 78.

[5] ס"ח התשי"ח, עמ' 108.

[6] ס"ח התשכ"ז, עמ' 2399.

[7] ק"ת התשע"ו, עמ' 1512.

[8] ק"ת התש"ן, עמ' 1020.

[9] ס"ח התשנ"ח, עמ' 152.

[10] חוקי א"י, כרך א', עמ' 600.