מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה של משרד התרבות והספורט בהתאחדויות ספורט ובאיגודי ספורט לצורך מימון הוצאות שיטור ובעלי תפקיד
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק) ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה ועם המועצה הלאומית לספורט לפי סעיף 17י(3) לחוק הספורט, התשמ"ח-1988[2] (להלן – חוק הספורט), מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה של משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד) בהתאחדויות ספורט ובאיגודי ספורט לצורך מימון הוצאות שיטור ובעלי תפקיד, כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מספר: 19-43-01-38
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[3] (להלן – הנוהל) ובהתאם למבחנים אלה.
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.
(ד) שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.
במבחנים אלה –
"אגודת ספורט" – כהגדרתה בחוק הספורט, לרבות מועדון ספורט כהגדרתו בחוק הספורט; בענפי הספורט הקבוצתי אגודת ספורט יכולה לכלול מספר קבוצות ספורט;
"איגוד ספורט" – איגוד, לרבות התאחדות, כהגדרתם בחוק הספורט או התאחדות כהגדרתה בחוק נהיגה ספורטיבית;
"בעלי תפקיד" – מנהל אירוע ספורט, מנהל בטיחות, מנהל ביטחון וסדרנים כמשמעותם לפי סעיפים 4 עד 11 בחוק איסור אלימות;
"חוק איסור אלימות" – החוק לאיסור אלימות בספורט, התשס"ח-2008[4];
"חוק הנהיגה הספורטיבית" – חוק הנהיגה הספורטיבית, התשס"ו-2005[5];
"ליגה בכירה" – בענף ספורט שבמסגרתו פועלות עד 4 ליגות – הליגה הראשונה; בענף ספורט שבמסגרתו פועלות 5 ליגות ויותר – שתי הליגות הראשונות;
"ליגה נמוכה" – ליגה שאינה ליגה בכירה;
"מבחני התמיכה השוטפים" – מבחנים לחלוקת תמיכות של משרד התרבות והספורט בהתאחדויות ספורט, באיגודי ספורט, באגודות ספורט ובמועדוני ספורט[6] או מבחן התמיכה לאיגודי ספורט מוטורי[7];
"מבחן התמיכה לאיגודי ספורט מוטורי" - מבחן התמיכה למוסדות ציבור שהם התאחדויות, נהיגה ספורטיבית הפועלות בתחום הנהיגה הספורטיבית[8];
"מינהל הספורט" – מינהל הספורט במשרד;
"מיתקן" –
(א) אחד מאלה:
(1) מגרש או מבנה;
(2) מסלול;
(ב) בור קפיצה ומסלול ריצה, הנבנה מתקציב משרד החינוך, בשטחו של מוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949[9];
"מסלול" – מסלול מירוץ כהגדרתו בסעיפים 8 ו-9 לחוק הנהיגה הספורטיבית;
"המשרד" – משרד התרבות והספורט;
"ענף עתיר הוצאות שיטור" – ענף ספורט אשר הפעילות המתקיימת בו כרוכה בהוצאות שיטור כבדות בשל הצורך בסגירת כבישים, כגון טריאתלון ואופניים;
"ענף שחל עליו חוק איסור אלימות" – ענף ספורט הנכלל בתוספת השנייה לחוק איסור אלימות;
"שיטור" – הוצאות השיטור הנדרשות לצורך קיום תחרויות ספורט זכאיות על-פי הנחית משטרת ישראל;
"שנת פעילות" – שמונת החודשים הראשונים בשנה שקדמה לשנת התמיכה וארבעת החודשים האחרונים של השנה שלפני כן; כך למשל שנת הפעילות בעבור שנת התמיכה 2019 תחל ביום 1 בספטמבר 2017 ותסתיים ביום 31 באוגוסט 2018;
"שנת התמיכה" – השנה שבעדה מבוקשת התמיכה;
"תחרויות הספורט הזכאיות" – כל אחת מאלה:
(1) תחרות הרשומה בתכנית השנתית של איגוד הספורט, והנמנית בידו לצורך דירוג קבוצות הספורט או הספורטאים שהתחרו במסגרתן; ובלבד שהתחרות מתקיימת בחסות האיגוד שאחראי על השיפוט, הדיווח והפיקוח של התחרות;
(2) תחרות כהגדרתה במבחן התמיכה לאיגודי ספורט מוטורי;
(3) משחקי חצי הגמר וגמר גביע המדינה;
(4) אליפות ישראל.
מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה, היא לתמוך בתחרויות ספורט זכאיות לצורך מימון הוצאות שיטור ובעלי תפקידים הנדרשות לצורך קיום תחרויות כאמור בארץ.
לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי מוסד ציבור, שהוא איגוד ספורט, המקיים את תנאי הסף שלהלן:
(א) המוסד הוא ענף שחל עליו חוק איסור אלימות או ענף עתיר הוצאות שיטור;
(ב) מספר הספורטאים הפעילים בענף לא יפחת משלוש מאות ספורטאים בענף אישי ומשמונה מאות ספורטאים בענף קבוצתי;
(ג) המוסד זכאי לתמיכה מהמשרד לפי אחד ממבחני התמיכה השוטפים.
(א) גובה התמיכה ייקבע על-פי תשלום בעד שעות ההעסקה לשיטור ולבעלי תפקיד בתחרויות הספורט הזכאיות הנערכות בשנת הפעילות בארץ. לא ישולמו שעות העסקה של בעלי תפקיד בתחרויות הספורט הזכאיות אלא אם התחרות האמורה עונה על כל התנאים האלה:
(1) משטרת ישראל החליטה לגבי אותה התחרות, כי קיים צורך בשיטור או בבעלי תפקיד במתקן בו תתקיים התחרות או בדרכים ציבוריות, לפי העניין, והיא פירטה את מספר השוטרים ובעלי התפקיד הנדרשים לכך ובלבד שלא יעלו על שני מעגלי אבטחה במתקן בו תתקיים התחרות;
(2) שירותי השיטור ובעלי התפקיד כרוכים בעלויות אשר האיגוד או אגודות הספורט משלמים בעדן למשטרת ישראל או לחברת בעלי התפקיד; לא תינתן תמיכה בעד שירותי שיטור או בעלי תפקיד אשר משולמים על-ידי גורם אחר;
(3) שירותי השיטור או בעלי התפקיד ניתנים רק בידי שוטרים או בעלי תפקיד שהוסמכו לכך.
(ב) בעד כל שעת שיטור או בעל תפקיד בתחרויות ספורט זכאיות, יקבל המוסד נקודה.
(א) 38% מתקציב התקנה יחולק לתמיכה בעד מימון פעולות שיטור ובעלי תפקיד בתחרויות ספורט זכאיות בליגה נמוכה (להלן – "מוסדות ליגה נמוכה"); 52% מהתקציב האמור למימון פעולות בתחרויות כאמור בליגה בכירה (להלן – "מוסדות ליגה בכירה") ו-10% למימון פעולות בתחרויות כאמור שאינם בליגה בכירה או נמוכה בענפים עתירי הוצאות שיטור (להלן – "מוסדות שאינם בליגה נמוכה או בכירה").
(ב) גובה התמיכה למוסדות ליגה נמוכה, מוסדות ליגה בכירה ומוסדות שאינם בליגה נמוכה או בכירה כאמור בסעיף קטן (א), ייקבע בנפרד ובהתאם לחלוקה האמורה כלהלן:
(1) בשלב הראשון יחושב בנפרד סך הניקוד של כל המוסדות בליגה הנמוכה, בליגה הבכירה ומוסדות שאינם בליגה נמוכה או בכירה לפי סעיף 5;
(2) בשלב השני, לצורך קביעת ערך נקודה, ובהתאם לחלוקת התקציב בסעיף קטן (א) יחולק בנפרד סכום התמיכה שהוקצה לטובת אותו סוג מוסד, בסך הניקוד הכולל שצברו כלל המוסדות בליגה הנמוכה, בסך הניקוד הכולל שצברו כלל המוסדות בליגה הבכירה, ובסך הניקוד הכולל שצברו כלל המוסדות בליגה שאינה נמוכה או בכירה; סכום התמיכה הכולל לכל מוסד יהיה שווה לסך כל הסכומים אשר צבר כל מוסד לפי סעיף 5 ובהתאם לחלוקת התקציב לפי סעיף קטן (א) או לסכום התשלום בפועל, לפי הנמוך מביניהם, ובלבד שסכום התמיכה המרבי לא יעלה על 75% מסכום התשלום בפועל למוסדות ליגה בכירה ולא יעלה על 90% ליתר המוסדות.
המבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה של משרד התרבות והספורט בהתאחדויות ספורט ובאיגודי ספורט המשתייכים לענף מועדף או לענף-על למימון הוצאות הסדרנות בליגות הבכירות[10] והמבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה של משרד התרבות והספורט בהתאחדויות ספורט ובאיגודי ספורט לצורך מימון הוצאות שיטור וסדרנות[11] – בטלים.
______________התשפ"ה
(_____________2025)
מיקי מכלוף זוהר
שר התרבות והספורט
[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.
[2] ס"ח התשמ"ח, עמ' 122.
[3] י"פ התשע"ג, עמ' 3172, ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו, עמ' 10192; התשע"ח, עמ' 4406.
[4] ס"ח התשס"ח, עמ' 878.
[6] י"פ 10774 התשפ"ב, עמ' 11102 וכפי שתוקן מעת לעת;
[7] י"פ התשע"ט, עמ' 7866.
[9] ס"ח התש"ט, עמ' 287.
[10] י"פ 7548, עמ' 7800.
[11] י"פ 8367, עמ' 13330.